Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne w Google to wdra┼╝anie dzia┼éa┼ä optymalizacyjnych pod k─ůtem wyszukiwarek na stron─Ö, aby ta wy┼Ťwietla┼éa si─Ö na najwy┼╝szych pozycjach wynik├│w wyszukiwania na zapytania zwi─ůzane z danym regionem, najcz─Ö┼Ťciej miastem.

Us┼éuga ta jest kierowana jest do firm prowadz─ůcych dzia┼éalno┼Ť─ç wy┼é─ůcznie na terenie okre┼Ťlonego miasta lub dzielnicy, np. fryzjer├│w, restaurator├│w, hydraulik├│w, mechanik├│w samochodowych itd.

Sam proces pozycjonowania regionalnego, cho─ç od promowania witryny w spos├│b tradycyjny r├│┼╝ni si─Ö tylko nieznacznie, wymaga jednak innego podej┼Ťcia. Lokalne SEO w Google to nadal promocja strony w wyszukiwarce internetowej, skupiona jednak wy┼é─ůcznie na danym regionie czy mie┼Ťcie. Dzi─Öki temu firma czy osoba ┼Ťwiadcz─ůca us┼éugi na lokalnym rynku mo┼╝e szybciej dotrze─ç do swoich potencjalnych klient├│w, kt├│rzy zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej dokonuj─ů konwersji. Tak ju┼╝ bowiem jest, ┼╝e u┼╝ytkownicy poszukuj─ůcy lokalnych sklep├│w, us┼éug czy lokali gastronomicznych rzeczywi┼Ťcie chc─ů skorzysta─ç z takiej us┼éugi.

Warto dodatkowo podkre┼Ťli─ç, ┼╝e cena pozycjonowania lokalnego jest zazwyczaj ni┼╝sza ni┼╝ w przypadku promocji fraz og├│lnopolskich. Oczywi┼Ťcie kwoty wpisane do cennika zale┼╝─ů od konkretnej bran┼╝y i lokalizacji, dlatego do ka┼╝dej wyceny podchodzimy indywidualnie.

Zaufali nam
logo Warta
logo Sowa
logo Alleco
logo Kubenz
logo Gemini
Politechnika Poznańska

Lokalne wyniki wyszukiwania

U┼╝ytkownicy szukaj─ůcy firmy dzia┼éaj─ůcej w danym mie┼Ťcie, np. kwiaciarni, w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w nie wpisuj─ů do wyszukiwarki ÔÇ×kwiaciarniaÔÇŁ, lecz w celu szybkiego uzyskania trafnego wyniku najcz─Ö┼Ťciej dok┼éadniej precyzuj─ů wyszukiwane has┼éo i dodaj─ů do niego lokalizacj─Ö, np. ÔÇ×kwiaciarnia Wroc┼éawÔÇŁ.

St─ůd pr├│ba pozycjonowania domeny lokalnej firmy na has┼éo og├│lnopolskie jest nie tylko nieop┼éacalne pod k─ůtem biznesowym (promocja takiej frazy mo┼╝e kosztowa─ç krocie), ale r├│wnie┼╝ nie przyniesie oczekiwanych efekt├│w.

Co wi─Öcej, nawet je┼Ťli kto┼Ť podejmie si─Ö pozycjonowania takiej frazy, efekty prawdopodobnie nie b─Öd─ů trwa┼ée.

Dlaczego? Prezentacja wynik├│w wyszukiwania opiera si─Ö w chwili obecnej przede wszystkim na funkcji geolokalizacji, czyli dopasowaniu lokalizacji u┼╝ytkownika na podstawie adresu IP lub historii dotychczasowego wyszukiwania, kt├│ra zago┼Ťci┼éa w wyszukiwarce Google na sta┼ée.

Dzi─Öki niej u┼╝ytkownicy otrzymuj─ů po┼╝─ůdane wyniki niezale┼╝nie od tego, czy wpisali fraz─Ö lokaln─ů czy og├│lnopolsk─ů. I tak na przyk┼éad mieszkaniec Wroc┼éawia w momencie wpisania zapytania ÔÇ×kwiaciarniaÔÇŁ otrzyma podobny rodzaj wynik├│w do tych, kt├│re zobaczy┼éby po wpisaniu ÔÇ×kwiaciarnia Wroc┼éawÔÇŁ.


Funkcja ta dzia┼éa ca┼ékiem nie┼║le, ale jeszcze nie idealnie ÔÇô jak mo┼╝emy zobaczy─ç na poni┼╝szym zrzucie ekranu, fraza og├│lnopolska zaraz obok wroc┼éawskich kwiaciarni prezentuje r├│wnie┼╝ wyniki dla Opola, Niemodlina, Szczecina oraz Lublina.

Nieco inaczej jest w przypadku wpisania precyzyjnego has┼éa ÔÇô wtedy u┼╝ytkownik otrzymuje wyniki dotycz─ůce wy┼é─ůcznie interesuj─ůcej go lokalizacji.

pozycjonowanie lokalne - wyniki na frazy regionalne lokalne wyniki wyszukiwania - serp

Pomimo wci─ů┼╝ udoskonalanych funkcji w wyszukiwarce Google r├│┼╝nice w wynikach s─ů zbyt du┼╝e i wpisywanie og├│lnych hase┼é najcz─Ö┼Ťciej nie zdaje egzaminu.

Wyst─Öpuj─ůce r├│┼╝nice powoduj─ů, ┼╝e ludzie pozostaj─ů przy swoim starym sposobie wyszukiwania i jeszcze przez d┼éugi czas b─Öd─ů wpisywali do wyszukiwarki pe┼éne zapytania w celu szybkiego dotarcia do poszukiwanych informacji. Z uwagi na skuteczno┼Ť─ç tej metody oraz silne przyzwyczajenia samych u┼╝ytkownik├│w nie s─ůdzimy, ┼╝eby w najbli┼╝szym czasie forma zapyta┼ä uleg┼éa du┼╝ej zmianie.

Skoro ju┼╝ sobie wyja┼Ťnili┼Ťmy na czym polega SEO lokalne i jak wygl─ůdaj─ů lokalne wyniki wyszukiwania, przejd┼║my do om├│wienia kolejnej istotnej kwestii.

Zam├│w pozycjonowanie strony firmy na lokalnym rynku!

Bezpłatna wycena

Zalety pozycjonowania lokalnego

Pozycjonowanie biznesu na rynek lokalny, a nie globalny jest niezwykle istotne w przypadku takich firm czy bran┼╝ jak:

  • Us┼éugi budowlane/naprawcze
  • Warsztaty samochodowe
  • Gastronomia
  • Us┼éugi specjalistyczne, np. krawiec, tapicer, fizjoterapeuta i inne
  • Fryzjerzy/kosmetyczki
  • Kwiaciarnie

Aby reklama takich firm lokalnych miała sens istotne jest, aby przede wszystkim dotrzeć do klienta, który jest realnie zainteresowany skorzystaniem z usługi.

Dlatego też pojawianie się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy globalne nie gwarantuje, że osoba, która wchodzi na domenę firmy regionalnej z takiej frazy, ma na celu skorzystanie z jej usług.

Przyk┼éad? Pozostaj─ůc w temacie kwiaciarni ÔÇô je┼╝eli u┼╝ytkownik poszukuje kwiaciarni w Bia┼éymstoku, ale po wpisaniu frazy ÔÇ×kwiaciarniaÔÇŁ uzyska wyniki dla ┼üodzi, Krakowa i Poznania, wtedy z pewno┼Ťci─ů nie wejdzie w ┼╝aden wynik, lecz powt├│rzy proces wyszukiwania ponownie po doprecyzowaniu swojego zapytania o konkretn─ů miejscowo┼Ť─ç. Prowadzisz firm─Ö us┼éugow─ů dzia┼éaj─ůc─ů lokalnie? Pozycjonowanie lokalne b─Ödzie wi─Öc doskona┼éym wyborem!

Pojawianie si─Ö wysoko w pozycjach dla fraz powi─ůzanych z lokalizacj─ů firmy i obszarem ┼Ťwiadczonych przez ni─ů us┼éug znacz─ůco zwi─Öksza szans─Ö na dotarcie do u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy faktycznie s─ů zainteresowani skorzystaniem z oferty.

Dlatego tak wa┼╝ne jest, aby nie dzia┼éa─ç na szkod─Ö w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci i zamiast promowa─ç si─Ö jako globalny dostawca us┼éug, korzystniej b─Ödzie skupi─ç si─Ö na grupie docelowej klient├│w.

Dzia┼éanie pozycjonowania lokalnego (z ang. local SEO) pozwala r├│wnie┼╝ na ograniczenie przypadkowego i niepotrzebnego ruchu na stronie, kt├│ry mo┼╝e by─ç generowany przez osoby znajduj─ůce si─Ö poza obszarem dzia┼éalno┼Ťci firmy.

Determinuj─ůc lokalizacj─Ö ┼Ťwiadczonych us┼éug, np. w przypadku pizzerii czy hydraulika, nie powinno by─ç istotne, aby pojawia─ç si─Ö wysoko dla ludzi z miasta oddalonego o 50 czy 200 kilometr├│w, ale dla mieszka┼äc├│w tej samej miejscowo┼Ťci, dzielnicy czy ulicy.

Warto podkre┼Ťli─ç, ┼╝e wysoki wsp├│┼éczynnik odrzuce┼ä, kt├│ry powstaje w wyniku szybkiego opuszczenia witryny i powrotu do wcze┼Ťniejszych wynik├│w wyszukiwania, mo┼╝e wp┼éywa─ç negatywnie na ranking i spowodowa─ç pogorszenie wynik├│w pozycjonowania lokalnego.

B─Öd─ůc firm─ů lokaln─ů, nie ma wi─Öc logicznych przes┼éanek, aby reklamowa─ç si─Ö na wyra┼╝enia og├│lnopolskie.

W przypadku pozycjonowania stron firm lokalnych na frazy regionalne stopie┼ä ich konkurencyjno┼Ťci pozwala cz─Östo na szybsze uzyskanie wynik├│w oraz wi─Öksz─ů skuteczno┼Ť─ç tej formy promocji.

To w po┼é─ůczeniu z wysok─ů konwersj─ů spowoduje, ┼╝e niemal natychmiast zaczniemy odczuwa─ç realne korzy┼Ťci p┼éyn─ůce z reklamy na lokalnym rynku.

Nie nale┼╝y jednak zapomina─ç, ┼╝e pozycjonowanie ÔÇô mimo wszystko ÔÇô jest procesem d┼éugotrwa┼éym i nikt nie jest w stanie zagwarantowa─ç, ┼╝e decyduj─ůc si─Ö na promocj─Ö wyra┼╝e┼ä regionalnych, finalne efekty reklamy b─Ödzie mo┼╝na zobaczy─ç ju┼╝ po jednym dniu, tygodniu czy miesi─ůcu.

Inwestuj wy┼é─ůcznie w skuteczne metody reklamy, dzi─Öki kt├│rym taka inwestycja zwr├│ci si─Ö nadzwyczaj szybko!

Bezpłatna wycena

Efektywne pozycjonowanie lokalne w promocji biznesu

Absolutn─ů podstaw─ů, aby w og├│le my┼Ťle─ç o promowaniu biznesu na danym obszarze jest posiadanie fizycznego adresu dzia┼éalno┼Ťci firmy.

W takim przypadku nale┼╝y poda─ç go na stronie, poniewa┼╝ to w┼éa┼Ťnie on b─Ödzie okre┼Ťla┼é g┼é├│wn─ů lokalizacj─Ö, w kt├│rej dzia┼éa firma. W przypadku pozycjonowania lokalnego wyst─Öpowanie adresu firmy na jej stronie internetowej jest te┼╝ jednym z wielu czynnik├│w rankingowych.

Poza standardow─ů optymalizacj─ů SEO niezb─Ödne do efektywnego pozycjonowania lokalnego s─ů:

  • wspomniany wcze┼Ťniej adres firmy,
  • dane kontaktowe oznaczone przez dane strukturalne schema.org, czyli specjalne tagi, kt├│re pozwalaj─ů robotom wyszukiwarki na szybkie rozpoznanie danych kontaktowych i tym samym lepsze zrozumienie zawarto┼Ťci serwisu (znaczniki danych strukturalnych s─ů niewidoczne dla zwyk┼éych u┼╝ytkownik├│w),
  • odpowiednie nasycenie frazami meta tag├│w w sekcji head witryny, zwracaj─ůc szczeg├│ln─ů uwag─Ö na tytu┼é,
  • uwzgl─Ödnienie fraz, na kt├│re chcemy pozycjonowa─ç swoj─ů lokaln─ů firm─Ö w tre┼Ťciach zamieszczonych w witrynie (nie nale┼╝y pomija─ç nazwy miasta w przypadku tworzenia tre┼Ťci, pozwoli to nam na szybsze powi─ůzanie z dan─ů lokalizacj─ů),
  • znacznik na Mapie Google ÔÇô jest to korzystne, aby u┼╝ytkownicy okre┼Ťlili, w kt├│rym miejscu znajduje si─Ö siedziba firmy).
pozycjonowanie seo lokalne tło

Co wspomaga
proces promowania strony lokalnej?

Proces reklamy strony internetowej firmy, kt├│ra dzia┼éa tylko na lokalnym rynku nie polega jedynie na optymalizacji samej witryny i zdobyciu gar┼Ťci prowadz─ůcych do niej link├│w (odno┼Ťnik├│w).

Cho─ç jest to niezwykle istotne, istnieje jednak jeszcze wiele innych czynnik├│w, od kt├│rych uzale┼╝niona jest skuteczno┼Ť─ç lokalnego SEO. Poni┼╝ej kilka z nich.

Katalogi firm

Lokalne i bran┼╝owe bazy firm, kt├│re pozwalaj─ů na sprecyzowanie, do jakiej niszy kwalifikuje si─Ö dany biznes i jego strona, takie jak znanylekarz.pl czy Panorama Firm.

Wiele z nich oferuje również dodanie firm do tak zwanych działów regionalnych, gdzie agreguje się informacje o firmach ze względu na ich położenie.

Blogi zewn─Ötrzne

Podobnie jak w przypadku katalog├│w, najbardziej licz─ů si─Ö te lokalne i bran┼╝owe.

Nale┼╝y komentowa─ç artyku┼éy dotycz─ůce naszej bran┼╝y, wyst─Öpuj─ůc w roli specjalisty, kt├│ry wnosi nowe spojrzenie na temat lub jak─ů┼Ť istotn─ů informacj─Ö.

Opr├│cz komentarzy warto r├│wnie┼╝ podj─ů─ç pr├│b─Ö wsp├│┼épracy z autorem bloga, w ramach kt├│rej ten zezwoli nam na opublikowanie na ┼éamach swojego portalu przygotowanej przez nas tre┼Ťci/porady wraz z odno┼Ťnikiem prowadz─ůcym do naszej domeny.

Blog wewn─Ötrzny

Prowadzenie bloga, dzi─Öki dostarczaniu specjalistycznych tre┼Ťci, aktualno┼Ťci i porad, wp┼éywa na zwi─Ökszenie zaufania klient├│w do firmy, zapewnia dodatkowe ┼║r├│d┼éo ruchu oraz zwi─Öksza atrakcyjno┼Ť─ç witryny w oczach Google.

To istotny element promocji lokalnej firmy z punktu widzenia Google, jak i samych u┼╝ytkownik├│w ÔÇô przecie┼╝ o wiele ch─Ötniej wybierzemy serwis rowerowy, kt├│ry na swojej stronie zawiera porady na temat tego, jak zabezpieczy─ç rower przed zim─ů czy skorzystamy z us┼éug gabinetu kosmetycznego, kt├│ry podaje szczeg├│┼éowe informacje na temat zalet danych zabieg├│w oraz przeciwwskaza┼ä do jego wykonywania.

Fora internetowe

Tak┼╝e w tym przypadku najwa┼╝niejsze b─Öd─ů fora regionalne, jak i bran┼╝owe.

Warto udziela─ç si─Ö w─ůtkach, w kt├│rych korzystaj─ůc ze swojej wiedzy, mo┼╝emy wnie┼Ť─ç co┼Ť nowego do tematu. Dzi─Öki warto┼Ťciowym komentarzom pozostawiony w ich tre┼Ťci link do strony firmy prawdopodobnie nie zostanie usuni─Öty.

Google Moja Firma

Internetowa wizyt├│wka firmy od Google, kt├│ra wy┼Ťwietla si─Ö w Mapach Google i tym samym jest niemal niezb─Ödnym czynnikiem dla ka┼╝dej firmy lokalnej, kt├│ra chce dotrze─ç do u┼╝ytkownik├│w z danego regionu.

Wizyt├│wka w Google Moja Firma/Mapach Google nie jest uzale┼╝niona od posiadania strony internetowej i dzia┼éa r├│wnie┼╝ bez niej. Najwa┼╝niejsze informacje, jakie nale┼╝y umie┼Ťci─ç w wizyt├│wce to:

  • nazwa firmy,
  • godziny otwarcia,
  • adres,
  • strona internetowa (pozwala na ukazanie pe┼énej oferty klientom).
  • telefon,

Posiadanie wizyt├│wki w Mapach Google daje mo┼╝liwo┼Ť─ç interakcji z klientami i otrzymania ocen oraz recenzji po wykonaniu us┼éugi.

Jest to niezwykle przydatne, aby podnie┼Ť─ç poziom ┼Ťwiadczonych us┼éug. Na ka┼╝d─ů recenzj─Ö mo┼╝na odpowiedzie─ç, co daje ┼Ťwiadomo┼Ť─ç u┼╝ytkownikom, ┼╝e biznes jest prowadzony przez osoby, dla kt├│rych liczy si─Ö zdanie klient├│w.

O popularno┼Ťci danej firmy na lokalnym rynku, mo┼╝e ┼Ťwiadczy─ç ilo┼Ť─ç opinii. Niewiele os├│b wie, ale opinie w wizyt├│wce Google Moja Firma s─ů r├│wnie┼╝ czynnikiem rankingowym.

Warto wi─Öc podpowiada─ç klientom, aby ocenili nasz─ů firm─Ö po skorzystaniu z us┼éugi. W tre┼Ťciach opinii dobrze jest uwzgl─Ödnia─ç miasto, w jakim zosta┼éa zrealizowana us┼éuga i jaka by┼éa to us┼éuga.

Nasz pakiet działań może obejmować realizację kampanii we wszystkich powyższych źródłach!

Bezpłatna wycena

Dla kogo jest SEO w Mapach Google?

Wbrew pozorom istniej─ů bran┼╝e, w przypadku kt├│rych SEO lokalne nie b─Ödzie rekomendowan─ů form─ů promocji ÔÇô nie ka┼╝dy biznes powinien po┼Ťwi─Öca─ç czas
i ┼Ťrodki na ten rodzaj reklamy.

Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie lokalne jest skierowane przede wszystkim do firm, kt├│re ┼Ťwiadcz─ů swoje us┼éugi na terenie danego miasta lub regionu.

Z tego te┼╝ powodu firmy, kt├│rych dzia┼éania s─ů og├│lnokrajowe czy nawet mi─Ödzynarodowe, powinny skupi─ç si─Ö na promowaniu fraz og├│lnych lub pozycjonowaniu na d┼éugi ogon.

Przyk┼éadami biznes├│w, kt├│re NIE powinny inwestowa─ç w pozycjonowanie lokalne s─ů:

  • sklepy internetowe (cho─ç w tym przypadku czasami warto ┼é─ůczy─ç techniki reklamy lokalnej i og├│lnopolskiej),
  • mi─Ödzynarodowe firmy transportowe,
  • blogi, strony poradnikowe, wi─Ökszo┼Ť─ç portali tematycznych,
  • znane marki i mi─Ödzynarodowe koncerny, jak np. Bosch, Coca-Cola, Apple.

Podsumowanie pozycjonowania lokalnego

quote

My┼Ťl globalnie – dzia┼éaj lokalnie

Ren├ę Dubos

Cytat ten idealnie wpasowuje si─Ö w definicj─Ö pozycjonowania lokalnego. Doskonale wiemy, ┼╝e ka┼╝dy lokalny przedsi─Öbiorca my┼Ťli o tym, aby swoj─ů ofert─ů zdominowa─ç rynek, sta─ç si─Ö rozpoznawalnym i rozwin─ů─ç firm─Ö na ca┼éy kraj.

Udowodnili┼Ťmy tutaj jednak, ┼╝e rzucanie si─Ö od razu na g┼é─Öbok─ů wod─Ö i walka o widoczno┼Ť─ç na zapytania og├│lnopolskie, w sytuacji, gdy ┼Ťwiadczenie us┼éug ograniczamy do okre┼Ťlonego regionu, nie jest rozwi─ůzaniem, kt├│re stanowi dobre wyj┼Ťcie ju┼╝ na pocz─ůtku dzia┼éalno┼Ťci firmy.

Takie frazy, owszem, pozwalaj─ů na zdobycie du┼╝ego ruchu na stronie, ale jest on zupe┼énie bezwarto┼Ťciowy i nie konwertuje.


Pamiętajcie zatem o tym, żeby nie walczyć od razu o cały kłębek wełny, ale zdobywać ten kłębek po jednej nitce i stopniowo.

Zacznijcie od wyrobienia marki na w┼éasnym ÔÇô lokalnym ÔÇô rynku, a gdy ju┼╝ zdob─Ödziecie uznanie i do┼Ťwiadczenie, wtedy przemy┼Ťlcie, czy i w jaki spos├│b mo┼╝ecie (i chcecie) rozpocz─ů─ç ekspansj─Ö na reszt─Ö kraju. Je┼Ťli b─Ödziecie na to gotowi, w├│wczas rozszerzenie pozycjonowania regionalnego o frazy og├│lnopolskie ÔÇô dzi─Öki wcze┼Ťniejszym dzia┼éaniom promuj─ůcym firm─Ö lokalnie ÔÇô b─Ödzie du┼╝o ┼éatwiejsze.

Inwestuj─ůc w lokaln─ů promocj─Ö witryny firmy, zapewniacie sobie nie tylko mo┼╝liwo┼Ť─ç dotarcia do najwa┼╝niejszej dla Was grupy odbiorc├│w, ale jednocze┼Ťnie te┼╝ dobry start w przysz┼éo┼Ť─ç.