Co to jest SEO?

Na SEO (ang. Search Engine Optimization) składają się działania optymalizacyjne pod kątem wyszukiwarek internetowych, których celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Ruch ten oczywiście powinien przekładać się na konwersję – większą sprzedaż w sklepie internetowym czy liczbę napływających zapytań od potencjalnych klientów.

Choć często stosowane jest zamiennie z pojęciem pozycjonowania stron, SEO w rzeczywistości jest główną składową całego procesu promowania witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Nie tylko statystyki, ale doświadczenia każdego z nas wskazują na to, że jedynie garstka osób odwiedza drugą stronę wyników. Po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce Google najczęściej klikamy w jedną z pierwszych pozycji (TOP 3) lub scrollujemy trochę niżej do dalszych stron z TOP 10. Prędzej wpiszemy nowe hasło, niż przeklikamy się na legendarną, drugą stronę w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Przeczytaj również: Zlecasz działania SEO? Zobacz, dlaczego i jak monitorować pozycje serwisu w Google!

Działania z zakresu pozycjonowania mają więc na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji serwisu dla słów kluczowych określonych wcześniej w strategii SEO. Ten poradnik będzie dla Ciebie odpowiedni, jeśli zastanawiasz się:

  1. Jak dobrze robić SEO dla strony internetowej? Krok po kroku wyjaśniamy jakie czynniki wpływają na pozycje w Google.
  2. Jak zacząć SEO dla swojego serwisu?
  3. Jak poprawić SEO swojej strony? Jeśli korzystałeś już z usług specjalistów lub też samemu próbowałeś optymalizować swoją witrynę lub sklep internetowy, ale nie wszystko poszło po Twojej myśli.

Elementy SEO w wyszukiwarce Google

Inżynierowie Google trzymają w ścisłej tajemnicy dokładne czynniki rankingowe, na podstawie których działa tworzona przez nich wyszukiwarka. Chętnie natomiast dzielą się ogólnymi wskazówkami oraz odpowiadają na pytania specjalistów SEO. Na bazie informacji zawartych w dokumentacji wyszukiwarki Google oraz zdobytego doświadczenia jesteśmy w stanie wyróżnić najważniejsze czynniki rankingowe brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek.

Na pozycjonowanie stron www składają się działania SEO on-site oraz SEO off-site (nazywane również on page i off page SEO). Pierwsze z nich dotyczą technicznej optymalizacji strony internetowej, dzięki której roboty wyszukiwarki (tzw. googleboty) mogą bez problemów indeksować kolejne podstrony i rozumieć ich treść. Drugie natomiast skupiają się na działaniach promocyjnych poza witryną, np. pozyskiwaniu wartościowych linków zewnętrznych.

Cały proces optymalizacji strony internetowej rozpocząć należy od profesjonalnego audytu SEO oraz doboru odpowiednich słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Audyt SEO zidentyfikuje największe problemy, które mogą stać na przeszkodzie w uzyskaniu wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Analiza słów kluczowych na podstawie obecnej oferty, asortymentu w sklepie internetowym czy tematyki podjętej w artykułach blogowych pozwoli natomiast określić potencjał SEO strony internetowej. Na tym etapie warto zwrócić również uwagę na profil linków – o tym jednak opowiemy w dalszej części poradnika.

 

Indeksacja w SEO - dlaczego jest ważna?

Zanim zajmiesz się wdrażaniem strategii SEO na swojej stronie internetowej, powinieneś zadbać o prawidłową indeksację wszystkich treści. Jest to kluczowa kwestia – żeby poszczególne podstrony mogły pojawić się w wynikach wyszukiwania, roboty Google muszą mieć do nich dostęp. W tej części poradnika nasi specjaliści ds. SEO wytłumaczą Ci m.in.:

  • jak poprawnie konfigurować plik robots.txt dzięki dyrektywom Allow, Disallow i UserAgent,
  • czym są meta tagi i dlaczego są istotne w SEO,
  • co to jest semantyczne SEO i jak naprawdę Google analizuje strony?
  • dlaczego powinieneś utworzyć mapę witryny,
  • jak zwalczyć duplikację treści dzięki linkom kanonicznym,
  • czy linkowanie wewnętrzne jest istotne w pozycjonowaniu strony internetowej,
  • jak wysłać prośbę o indeksację w Google Search Console.

Dalsza optymalizacja strony internetowej nie przyniesie skutków, jeśli roboty Google nie będą w stanie dotrzeć do jej adresów URL czy ich zaindeksować. Aby uzyskać efekty, na samym początku warto przeprowadzić działania SEO, które dotyczyć będą elementów w obrębie strony.

Meta tagi
Niektóre meta znaczniki mają istotny wpływ na SEO, a co za tym idzie, na widoczność strony w wyszukiwarce. To z kolei często jest niezbędne, aby dotrzeć do potencjalnych klientów czy czytelników – im wyżej w wyszukiwarce strona się znajduje, tym większe prawdopodobieństwo, że w nią wejdziemy.
Sitemapa
Mapa strony internetowej zawiera wszystkie adresy URL z danej kategorii zaopatrzone w specjalne tagi XML. Możemy utworzyć mapę witryny zarówno dla całego serwisu, jak i listy podzielone ze względu na rodzaj podstrony (produkt, kategoria, news) czy grafiki. Udostępniając ją robotom wyszukiwarki Google, możemy przyśpieszyć indeksację strony i zadbać o regularne crawlowanie jej zasobów.
Link kanoniczny
Canonical link zapobiega duplikacji treści strony internetowej. Z punktu widzenia SEO istotne jest, by poszczególne podstrony posiadały unikalną treść. Jeśli jednak z jakiegoś powodu podobny content występuje pod różnymi adresami URL (np. przez zastosowanie filtrów w nawigacji fasetowej czy konfiguracji koloru produktu), konieczne jest odpowiednie ustawienie linków kanonicznych.
Linkowanie wewnętrzne
Google odnajduje kolejne podstrony na Twojej witrynie dzięki linkom umieszczonym w treści czy menu głównym. Linkowanie wewnętrzne odgrywa więc istotną rolę w indeksowaniu oraz rozprowadzaniu tzw. PageRank pomiędzy kolejne adresy URL. Dodatkowo, dzięki umieszczaniu w tekstach zakotwiczenia słów kluczowych, masz szansę na poprawienie ich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Przekierowania stałe 301
Kiedy adresy URL ulegają zmianie lub na przykład przenosisz swoją stronę pod inną domenę, koniecznie musisz przekierować zarówno potencjalnych klientów, jak i roboty Google na nową podstronę. W tym celu możesz zastosować przekierowanie 301, które jest tzw. przekierowaniem stałym. Krótko mówiąc, dajesz nim do zrozumienia, że stare adresy URL powinny zostać zastąpione w indeksie nowymi.
Przekierowania tymczasowe 302
Oprócz przekierowań stałych istnieją także te tymczasowe, wykorzystywane gdy dana podstrona z definicji tylko na krótki czas przestaje być dostępna (np. w sytuacji kiedy brakuje produktu w magazynie lub należał on do sezonowej oferty). W przypadku tymczasowych przekierowań kod odpowiedzi serwera wynosi 302, 303 lub 307. Różnica z punktu widzenia SEO jest kolosalna – sprawdź dlaczego!
Mobile First Index
Wydajność strony internetowej zyskała na znaczeniu wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych. Każdy z nas na co dzień korzysta z wyszukiwarek internetowych na swoich telefonach, nie tylko przebywając poza domem, ale też wylegując się na kanapie. W interesie Google było więc wprowadzenie Mobile First Index, które ma ogromne znaczenie także pod kątem SEO.
Atrybut hreflang
Jeśli na Twojej stronie występują różne wersje językowe, powinieneś zastosować specjalny tag HTML z tzw. atrybutem hreflang. Wskaże on robotom wyszukiwarek internetowych, że witryna jest dostępna w kilku językach, a także zapobiegnie błędom w indeksacji podstron. Nasi specjaliści SEO doradzą, jak poprawnie skonfigurować wersje językowe na Twojej stronie.

SEO techniczne - jak to zrobić?

Na podstawie wykonanego wcześniej audytu SEO należy wykonać pełną optymalizację strony internetowej. Techniczne SEO skupia się na wprowadzeniu zmian w kodzie źródłowym witryny w taki sposób, by jej poszczególne elementy były zgodne z wytycznymi Google.

Optymalizacja stron to istotny element strategii SEO, który ma olbrzymi wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli posiadasz świetnie opisaną ofertę czy – jak w przypadku sklepu e-commerce – bogaty asortyment produktów, możesz nie uzyskiwać dobrych wyników ze względu na błędy w optymalizacji strony. Z punktu widzenia SEO, strony internetowe dzielą się na źle i dobrze zoptymalizowane. Tylko te drugie mają szansę na pełne wykorzystanie swojego potencjału.

W poprzedniej części wyróżniliśmy czynniki, które wpływają na poprawne indeksowanie. W kolejnych rozdziałach opowiemy o optymalizacji pod kątem określonych słów kluczowych. Poniżej znajdziesz natomiast artykuły dotyczące pozostałych elementów technicznych, na które warto zwrócić uwagę.

White Hat SEO
W wytycznych Google znajdziemy informacje na temat dozwolonych technik pozycjonowania stron internetowych oraz czynników, na które algorytmy wyszukiwarek patrzą przychylnym okiem. Nazywamy je potocznie technikami White Hat SEO. Działania optymalizacyjne, które wchodzą w ich zakres, z definicji nie powinny negatywnie wpływać na pozycje Twojej strony w wyszukiwarce Google.
Black Hat SEO
Optymalizacja strony może również zostać wykonana niezgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, z użyciem technik, które mają "sztucznie" podbić pozycje kosztem jakości witryny. Takie techniki nazywamy Black Hat SEO. Dowiedz się, jakie działania wchodzą w ich zakres i dlaczego powinieneś zwracać na nie uwagę podczas optymalizacji treści strony internetowej i kodu źródłowego.
Gray Hat SEO
Pozycjonowanie strony może również balansować między technikami dozwolonymi a tymi, których Google zaleca się wystrzegać. Poruszanie się po tej cienkiej linii nazywamy technikami Gray Hat SEO. Do technik szarego kapelusza zalicza się nie tylko optymalizację kodu źródłowego, ale też wiele ze sposobów link buildingu, o których opowiemy w kolejnych rozdziałach naszego poradnika SEO.
Nagłówki H1, H2, H3
Struktura treści ma duże znaczenie w optymalizacji stron internetowych. Dzięki odpowiednio zastosowanym nagłówkom H1-H6, roboty wyszukiwarek lepiej zrozumieją teksty, które publikujesz. Oprócz użycia w nich odpowiednich słów kluczowych, istotna jest również hierarchia Hx. Dowiedz się, jak planować nagłówki, by uzyskać jak najlepsze efekty w SEO.
Adres URL
Istnieje wiele wytycznych dotyczących tworzenia adresów URL w serwisie. Dowiedz się, jak skonstruować adresy przyjazne zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarek internetowych. Czy powinieneś stosować w nich słowa kluczowe? Nasz specjalista SEO wyjaśni Ci to krok po kroku.
Certyfikat SSL
Chociaż może wydawać się, że certyfikat SSL nie ma z SEO wiele wspólnego, w rzeczywistości stanowi on podstawę, bez której trudno konkurować w Google z innymi stronami. Bezpieczeństwo danych użytkowników jest jednym z priorytetów wyszukiwarki, dlatego promuje ona witryny, które podzielają ten pogląd.
Błąd 404
Kiedy w Twoim sklepie internetowym znika produkt lub cała kategoria, w ich miejsce pojawia się strona błędu 404, która informuje użytkownika oraz boty internetowe, że dany zasób nie jest dostępny pod danym adresem URL. Dowiedz się, jak poprawnie optymalizować error 404, by nie wpłynął negatywnie na SEO i pozycje Twojego serwisu w wyszukiwarce.
Ścieżka powrotu
Nawigacja okruszkowa (z ang. breadcrumbs) zawiera linki tekstowe odzwierciedlające ścieżkę użytkownika do danej podstrony. Pomaga użytkownikom odnaleźć się w strukturze strony, a pod kątem SEO stanowi istotne linkowanie wewnętrzne. W naszym artykule tłumaczymy, jak poprawnie zoptymalizować nawigację okruszkową, by była przyjazna użytkownikom i robotom wyszukiwarki Google.
Crawl budget
Budżet indeksowania witryny to limit zasobów, jakie podczas jednej sesji może przetworzyć robot. Wyszukiwarka Google każdej stronie nadaje inny crawl budget, który wynika m.in. z szybkości ładowania, popularności czy częstotliwości pojawiania się nowych podstron. Jeśli zależy nam, by przyśpieszyć indeksację nowych treści, powinniśmy uważniej przyjrzeć się optymalizacji strony pod kątem budżetu crawlowania.
Mapa przekierowań
Podczas migracji serwisu na inny system zarządzania, często zmianom ulegają poszczególne adresy URL. Wynika to ze sposobu, w jaki dany CMS generuje slugi (czyli unikalne ciągi znaków, które znajdziesz zazwyczaj po nazwie domeny w adresie URL podstrony) dla produktów czy wpisów blogowych. Podczas migracji należy pamiętać o wykonaniu mapy przekierowań starych adresów URL na nowe, by uniknąć spadków pozycji. W przeciwnym wypadku możemy utracić efekty SEO, które wcześniej wypracowaliśmy.

Słowa kluczowe w SEO

Wyszukiwarka Google opiera się w dużej mierze na słowach kluczowych, które użytkownicy wpisują w niej w celu odnalezienia konkretnych informacji na dany temat. Dzięki specjalistycznym narzędziom jesteśmy w stanie zidentyfikować konkretne frazy cieszące się popularnością w danej branży.

Jeśli naszym celem jest na przykład uzyskanie większego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania dla artykułu dotyczącego naprawy bram garażowych, powinniśmy zacząć od zdefiniowania listy odpowiednich słów kluczowych dla tego tematu. Wśród wszystkich potencjalnych klientów zainteresowanych podobną usługą znajdą się tacy, którzy wpiszą w wyszukiwarce podobne zapytania. Jesteśmy dzięki temu w stanie zidentyfikować najważniejsze grupy fraz kluczowych do pozycjonowania.

Tylko mały procent potencjalnych klientów wpisze zapytanie pełnym zdaniem. Przyzwyczailiśmy się bowiem, że Google podsuwa nam trafne informacje na podstawie nawet krótkiego, ogólnego wyrażenia. Dłuższe zapytania cieszą się mniejszą popularnością – słowa kluczowe z długim ogonem (tzw. long tail) to frazy składające się z minimum trzech wyrazów lub liczb. Oprócz nich w SEO wyróżniamy również:

  1. ogólne słowa kluczowe (generyczne, money keywords) – mają największą wyszukiwalność, lecz najmniejszy procent konwersji, np. buty,
  2. frazy brandowe, które zawierają w sobie nazwę danej marki, np. buty nike,
  3. geolokalizowane słowa kluczowe – używane, gdy użytkowników interesują produkty i usługi w danym mieście lub województwie, np. pozycjonowanie poznań.

Nasi specjaliści ds. SEO przygotowali szereg poradników, które dotyczą tematów związanych ze słowami kluczowymi. Dowiesz się z nich, jak odpowiednio umieszczać je w treści, by wyszukiwarka Google nie zastosowała wobec Twojej witryny filtrów i działań ręcznych.

Kanibalizacja słów kluczowych
Dobierając słowa kluczowe dla poszczególnych podstron w serwisie, należy uważać, by poszczególne adresy były optymalizowane pod unikalne wyrażenia. Posiadając kilka adresów URL pozycjonowanych pod jedną grupę słów kluczowych, możesz doprowadzić do tzw. kanibalizacji. W tej sytuacji nie będziesz w stanie utrzymać stabilnych wyników w Google.
Keywords density
W zależności od kilku istotnych czynników słowo kluczowe powinno występować w tekście z określoną częstotliwością. W przeciwnym wypadku możemy tracić efekty przez zbyt małe lub za wysokie nasycenie frazami. Z naszego poradnika SEO dowiesz się, jak optymalizacja treści pod tym kątem może pomóc Ci uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarkach internetowych.

SEO Q&A

Ile kosztuje SEO?

Koszt działań SEO zależny jest w dużej mierze od zakresu optymalizacji, które należy wykonać w przypadku danego serwisu. Innym czynnikiem jest konkurencyjność branży, w której chcemy się pozycjonować. Sprawdź cennik pozycjonowania, by dowiedzieć się więcej.

Jak wygląda praca w SEO?

Specjalista SEO w swojej codziennej pracy dba o widoczność Klientów w wynikach wyszukiwania Google. Do codziennych zadań należeć może wykonywanie audytów SEO, przeprowadzanie optymalizacji na podstawie wcześniejszych analiz, czy działania pod kątem linkbuildingu. Popularna ścieżka kariery rozpoczyna się od Młodszego Specjalisty (Junior), kolejnymi etapami może być Starszy Specjalista SEO, SEO Team Leader lub Expert SEO. Więcej o zawodzie specjalisty SEO przeczytasz w artykule: Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera?

Jak zacząć z SEO?

Pierwszym krokiem do działań SEO dla swojej witryny jest przede wszystkim nauka. Algorytmy Google są niezwykle skomplikowane – bez niezbędnego doświadczenia, trudno uzyskać dobre efekty. Konieczna będzie na pewno mozolna praca, którą możesz przyśpieszyć, korzystając z usług agencji SEO.

Z jakich narzędzi SEO korzystają specjaliści?

Każdy doświadczony specjalista SEO potrafi posługiwać się kilkoma lub nawet kilkunastoma narzędziami, które ułatwiają mu codzienną pracę, analizę danych i późniejsze optymalizacje. Do podstawowych narzędzi należą: Google Search Console, Google Analytics, czy Google Tag Manager. W przypadku audytów przydatne są programy typu Screaming Frog, czy Sitebulb. Słowa kluczowe oraz odpowiedni content zaplanować można dzięki narzędziom Senuto, Semstorm, Surfer SEO, czy Contadu. Do popularnych należą też zagraniczne softy, które łączą w sobie wiele funkcjonalności, takie jak Ahrefs, Semrush, czy Majestic.

Przeczytaj również: