Menu
Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Strona główna > Blog > Jakie są zalety pozycjonowania lokalnego

Jakie są zalety pozycjonowania lokalnego

Jakie są zalety pozycjonowania lokalnego

Wyobraźmy sobie dwie następujące sytuacje:

Jedziemy na wymarzone wakacje. W połowie drogi psuje nam się samochód. Szukamy mechanika w najbliższej okolicy, ale Google pokazuje nam warsztaty oddalone od nas o 100 kilometrów, musimy więc do nich dojechać… Ale jak – zepsutym autem?

Jesteśmy głodni i szukamy restauracji, która przygotuje i dostarczy nam obiad, a to wszystko najlepiej w maksymalnie godzinę – wszak popularne są powiedzenia: Polak głodny to Polak zły czy głodny nie jesteś sobą. Wpisujemy w wyszukiwarkę frazę „jedzenie z dowozem”. Otrzymujemy wyniki lokali z miast oddalonych od nas o kilkadziesiąt lub nawet kilkaset kilometrów, więc do czasu przygotowania dania musielibyśmy doliczyć jeszcze kilka godzin na dowiezienie go z innego miasta. Koszt samego dowozu kilkukrotnie przekroczyłby wartość zamawianych potraw…

Powyższe przykłady, choć są nieco przekoloryzowane i wyolbrzymione, to jednak dość dosadnie i obrazowo pokazują, jaki jest cel pozycjonowania lokalnego i dlaczego jest ono tak ważne.

Dobór fraz lokalnych

Zacznijmy od definicji. Frazy lokalne, w przeciwieństwie do fraz ogólnopolskich, zawierają słowo (lub słowa) wskazujące na konkretne miejsce:

  • miasto lub miasto z dzielnicą uszczegóławiającą zapytanie – np. „kwiaciarnia Poznań”, „kawiarnia Poznań Piątkowo”, „pizza Winogrady”,
  • województwo – np. „architekt wielkopolskie”,
  • region – np. „remonty Wielkopolska”.

Więcej o frazach kluczowych, ich rodzajach, pomocnych narzędziach i sposobach doboru wyrażeń pisaliśmy w artykule Słowa kluczowe w SEO – czym są i jak je dobierać.

Geolokalizacja i jej wpływ na SEO

Geolokalizacja to lokalizowanie urządzenia, z którego dokonano zapytania, na podstawie jego położenia geograficznego. Takie dopasowanie może odbywać się poprzez np.:

  • adres IP urządzenia,
  • sieć komórkową,
  • sygnał GPS,
  • historię wyszukiwania (historię przeglądarki).

Dzięki geolokalizacji nawet po wpisaniu w wyszukiwarkę ogólnej frazy „kwiaciarnia” otrzymamy propozycje kwiaciarni w naszej okolicy (przy czym dopasowania mogą być mniej lub bardziej dokładne i ograniczać się np. do dzielnicy lub całego miasta). Tym samym na wspomniane zapytanie „kwiaciarnia” internauci z Bydgoszczy, Poznania czy Wrocławia otrzymają różne, dostosowane do ich obecnej lokalizacji wyniki.

By jednak geolokalizacja była możliwa, konieczne jest podanie dokładnego adresu firmy na stronie internetowej oraz w Profilu Firmy – to właśnie na jego podstawie Google dopasowuje wyniki zapytań geolokalizowanych. Gdybyśmy nigdzie na stronie nie podali adresu czy choćby nazwy miejscowości, to skąd Google miałby wiedzieć, jaki jest obszar działania naszej firmy?

lokalne SEO

Dlaczego warto pozycjonować się lokalnie?

Przede wszystkim pozycjonowanie lokalne zazwyczaj jest tańsze od ogólnopolskiego. Dlaczego? Naszą grupą docelową są klienci znajdujący się w niewielkiej odległości od nas, więc nie ma potrzeby docierania do osób z drugiego końca Polski. Wybierając frazy kluczowe, na które chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google, możemy skupić się na tych zawierających nazwę naszego miasta, województwa lub regionu. Zazwyczaj są one łatwiejsze do uzyskania czołowych miejsc w wyszukiwarce, ponieważ konkurujemy z mniejszą liczbą serwisów, niż ma to miejsce przy frazach ogólnopolskich, gdzie konkurencją są firmy podobne do naszej, ale z całej Polski.

Pamiętajmy jednak, że przy pozycjonowaniu lokalnym analizujemy stronę i wprowadzamy optymalizację w dokładnie taki sam sposób, jak przy pozycjonowaniu ogólnopolskim! Różnica polega głównie na doborze i umiejscowieniu na stronie fraz z dopiskiem geograficznym.

Niższa cena to niejedyna zaleta pozycjonowania się na mniejszym obszarze. Mniejszy obszar to mniejsza konkurencja, a co za tym idzie – mniej serwisów pozycjonujących się na podobne do naszych fraz kluczowych. Dzięki temu nasza witryna zazwyczaj szybciej znajdzie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie lokalne może również przyczynić się do wzrostu konwersji (czym ona jest, pisaliśmy w artykule Co to jest konwersja?). Jak we wspomnianych na początku wpisu przykładach, użytkownik poszukuje pewnych usług niedaleko od miejsca swojego aktualnego przebywania. Jeśli w sytuacji nagłej potrzeby skorzystania z usług mechanika samochodowego wyszukiwarka podpowiadałaby mu warsztaty z innego miasta, wszedłby na stronę, sprawdziłby dokładny adres i po przekonaniu się, że znajduje się w innej miejscowości, wyszedłby ze strony, nie dokonując konwersji (przykładową konwersją w tym przypadku mogłoby być wykonanie telefonu). Zdecydowanie większą szansę na to mają warsztaty znajdujące się w okolicy internauty, czyli takie, które są wypozycjonowane lokalnie.

Dzięki skupieniu pozycjonowania na ograniczonym obszarze możemy zwiększyć rozpoznawalność naszej marki wśród osób potencjalnie zainteresowanych naszymi usługami. Częste napotykanie na nasze logo czy nazwę firmy, a także dużo pozytywnych opinii na Profilu Firmy w Google mogą budować zaufanie do naszej marki. Z kolei dodatkowe działania, jak chociażby prowadzenie bloga firmowego czy nagrywanie porad w formie wideo i następnie ich wstawianie na stronę internetową, może wspomóc w budowaniu wizerunku jako eksperta w branży.

lokalne SEO

Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

Taki rodzaj pozycjonowania największe korzyści przyniesie w tych branżach, które oferują swoje produkty lub usługi lokalnie, na ograniczonym obszarze. Przykładowo, sprawdzi się ono w:

  • szeroko rozumianych usługach – np. fryzjer, makijażystka, wypożyczalnia nart,
  • sklepach specjalistycznych – np. rowerowych,
  • branży gastronomicznej – np. restauracje, kawiarnie, puby,
  • branży hotelarskiej – np. hotele, motele, Airbnb, kwatery prywatne,
  • branży motoryzacyjnej – np. mechanik samochodowy, wynajem auta.

Jeżeli jednak Twoja firma ma zasięg międzynarodowy, prowadzisz bloga, serwis informacyjny lub sklep internetowy – wtedy pozycjonowanie lokalne nie będzie najlepszym pomysłem. W obu przypadkach, jako agencja SEO z kilkunastoletnim doświadczeniem, możemy Cię w tym wesprzeć. Przeanalizujemy Twoją sytuację i przygotujemy odpowiednią ofertę.