Nie możesz odnaleźć się w gąszczu pojęć związanych z procesem pozycjonowania swojej strony internetowej? Specjalista SEO znów wymawia przy Tobie niezrozumiałe słowa niczym mag z klanu SEO?
Dzięki naszemu słownikowi pojęć SEO wszystko stanie się dla Ciebie jasne. Nasi eksperci przygotowali łatwe w zrozumieniu objaśnienia dla trudnych haseł, dzięki czemu nomenklatura używana w branży SEO stanie się dla Ciebie łatwa i zrozumiała. W naszym słowniku SEO uwzględniliśmy pojęcia popularne i niszowe, zarówno nazwy pełne, jak i skrócone.
Dodaj nasz słownik definicji SEO do ulubionych zakładek w przeglądarce i wracaj do nas zawsze, gdy pojawią się w Twojej głowie wątpliwości. Nasza miniencyklopedia SEO jest na bieżąco aktualizowana, koniecznie daj nam znać, jeśli tylko znajdziesz jakieś brakujące hasło.
Dla Twojej wygody przygotowaliśmy uproszczoną nawigację, kliknij wybraną literę alfabetu, a pojęcia zostaną automatycznie odfiltrowane. Pamiętaj, że wiedzę możesz też czerpać z naszego bloga, na którym znajdziesz obszerne wyjaśnienia wszystkich branżowych zagadnień.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
Użytkownik zarządzający danym forum. Do jego zadań należy: przydzielanie uprawnień moderatorom i kontrolowanie ich działań, przypisywanie czynności technicznych, blokowanie użytkowników, którzy nie przestrzegają regulaminu.
Indywidualny adres urządzenia znajdującego się w danej sieci komputerowej, złożony z 32 bitów. Przybiera formę czterech oktetów dziesiętnych, oddzielonych kropką (np.:192.167.142.124). 32-bitowa maska podsieci wyróżnia dwie część adresu – lewa to część sieciowa, natomiast prawa to część hosta, a dokładniej adres danego komputera. W Internecie każda strona internetowa znajduje się na serwerze, do którego można dotrzeć, znając fizyczny adres IP, który kryje się za domeną. Translacją nazw domenowych na adresy IP zajmują się serwery DNS.
(Asynchronous JavaScript and XML) Technika tworzenia aplikacji internetowych eliminująca konieczność przeładowania całej strony – łączenie z serwerem odbywa się w tle. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest dynamiczna interakcja użytkownika ze stroną. AJAX stosuje się najczęściej podczas filtrowania produktów i ich sortowania w kategoriach sklepu internetowego.
Anchor text – Ang. kotwica; tekst, który umieszcza się w linku między jego otwierającym a zamykającym znacznikiem.
ATF (ang. Above the fold) Obszar strony internetowej widoczny zaraz po jej załadowaniu (między górną i dolną belką ekranu) – można go zobaczyć bez konieczności przewijania ekranu w dół. Ten obszar jest kluczowy z punktu widzenia SEO, w idealnej sytuacji powinien w nim znajdować się nagłówek H1, tekst z pierwszym wystąpieniem frazy i element Call to Action, który odpowiada za konwersję.
Jeden z atrybutów języka (x)HTML – zawiera opis obrazu (tekst alternatywny) przypisywany grafice przez webmastera – tekst ten będzie się wyświetlał użytkownikom w sytuacji, w której obraz nie załaduje się na stronie.
Niewidoczna dla użytkownika część aplikacji lub strony internetowej, odpowiedzialna za ich konkretne funkcje.
Linki zwrotne do strony internetowej. O backlinkach mówimy, w sytuacji, gdy są one umieszczone na innych domenach niż domena linkowana. Inna nazwa backlinków to np. linki przychodzące. Mogą być pozyskiwane np. poprzez nawiązywanie współpracy partnerskiej, publikację artykułów sponsorowanych, umieszczanie komentarzy pod wpisami blogowymi, a nawet marketing szeptany na forach.
Jest to kara, którą można dostać np. za niestosowanie do zasad określonych w regulaminie w przypadku forów internetowych lub do wytycznych webmasterów w przypadku procesu pozycjonowania. W branży SEO ban przejawia się obniżeniem rankingu dla domeny np. za generowanie masy spamowych linków przychodzących. W zależności od przewinienia taka kara może przyjąć formę filtra algorytmicznego lub kary ręcznej widocznej w Google Search Console, choć w tej formie jest rzadziej spotykana.
Są to nieetyczne próby manipulacji rankingiem stron w wynikach wyszukiwania. Działania podejmowane w obrębie Black hat SEO są niezgodne z wytycznymi optymalizacji stron. Do działań BHS należą m.in.: cloaking (podmiana zawartości strony dla botów wyszukiwarek), upychanie fraz na siłę, korzystanie z systemów wymiany linków, indeksowanie podstron bez wartości czy pozyskiwanie linków sposobami spamowymi. Typowym dla BHS działaniem jest linkowanie strony bez wcześniejszej optymalizacji. Te działania czasem mogą przynieść chwilowy efekt, który jednak ostatecznie zakończy się banem. Dla bezpieczeństwa i uzyskania długofalowego efektu należy polegać na technikach White Hat SEO i Grey Hat SEO.
Alternatywna dla Google, czyli samodzielna wyszukiwarka internetowa, która została stworzona przez amerykańskie przedsiębiorstwo Microsoft. Podobnie jak Google posiada zaawansowane opcje wyszukiwania tekstu, grafiki, wideo czy wiadomości. Bing ma również własny system map. Ze względu na bardzo małą popularność tej wyszukiwarki i odmienny sposób ustalania rankingu, proces pozycjonowania nie jest na nią kierowany, chociaż może się zdarzyć, że Bing zwraca zbliżone do Google wyniki na konkretną frazę.
System reklam w wyszukiwarce Bing, alternatywa dla Google Ads (znanego dawniej jako Adwords).
Darmowy, wydany na otwartej licencji framework ułatwiający tworzenie stron opartych o layout responsywny. Zawiera komponenty CSS oraz JavaScript gotowe do modyfikacji i użycia w stronach internetowych. Zastosowanie Bootstrap podczas tworzenia witryny nie tylko znacznie przyspiesza ten proces, ale i ułatwia przyszłe modyfikacje, ponieważ Bootstrap ma znormalizowane nazewnictwo klas.
Patrz: Crawler
To inaczej współczynnik odrzuceń, który mówi, ile procent użytkowników opuściło stronę internetową bez wykonania interakcji, np. przejścia na kolejną podstronę. Może to świadczyć o niskiej jakości contencie na stronie, który nie budzi w użytkowniku zaciekawienia. Z bounce rate można spotkać się w narzędziach analitycznych, takich jak Google Analytics czy Yandex Metrica.
To tzw. „okruszki chleba”, czyli element służący do nawigacji na stronie internetowej. Breadcrumbs z założenia ma ułatwić powrót do stron nadrzędnych np. podczas przeglądania zagłębionych kategorii w sklepie internetowym. Okruszki chleba mają również za zadanie wskazać użytkownikowi, w którym dokładnie miejscu portalu aktualnie się znajduje. W SEO okruszki mają duże znaczenie, poprawiają one link juice, ponieważ stanowią jeden z elementów odpowiedniej strategii linkowania wewnętrznego.
Uszkodzone linki przychodzące do strony internetowej. Powstają w momencie zmiany struktury linków wewnętrznych w obrębie serwisu, do którego kierują. Aby uniknąć powstania broken backlinks, konieczne jest wykonanie przekierowania 301 w każdej sytuacji zmiany adresu URL podstrony linkowanej. Takie linki generują najczęściej kody odpowiedzi 403, 404 lub 410 w zależności od konfiguracji serwera i CMS.
Uszkodzone linki na stronie internetowej. Tym mianem określa się każdy link, który generuje kod odpowiedzi inny niż 20x lub przekierowanie 30x. Oprócz linków wewnętrznych, czyli kierujących do innych podstron w obrębie jednej domeny, pojęciem broken links określa się też linki wychodzące, które zwracają błędy, takie jak nieznaleziony adres IP, w przypadku gdy linkowana domena wygasła. Działaniem naprawczym, w zależności od sytuacji, jest zamiana linka na poprawny lub jego całkowite usunięcie.
Obszar strony internetowej widoczny po przewinięciu w dół, znajdujący się poniżej sekcji ATF (Above the fold). Mówiąc inaczej, będzie to ta część ekranu, która jest niewidoczna bez przewinięcia witryny w dół.
System buforowania często używanych zasobów, który ma na celu skrócenie czasu oczekiwania i zmniejszenie obciążenia serwera.
System dostarczania zasobów w sposób rozproszony. Sieć CDN wykorzystuje wiele centrów danych w różnych lokalizacjach, połączenia są nawiązywane z tymi centrami danych, które są najbliższe geograficznie użytkownikowi. Zaletą wykorzystywania CDN jest optymalna prędkość ładowania strony internetowej.
Jeden ze wskaźników firmy Majestic – jego rolą jest określenie jak bardzo wpływowy może być adres url na podstawie ilości kierujących do niego linków. Należy pamiętać, że Google jest środowiskiem zewnętrznym i nie zawsze te wskaźniki oddają rzeczywistą moc linków.
System zarządzania treścią pozwalający na dynamiczną edycję treści i zarządzanie stroną za pomocą wygodnego panelu administracyjnego. Korzystanie z CMS eliminuje potrzebę znajomości kodu html.
Pierwotnie contentem określało się treść, jednak dziś to pojęcie bardzo zyskało na znaczeniu i odnosi się do całej zawartości strony internetowej. To hasło nie dotyczy meta tagów, nagłówków, zdjęć, infografik czy strumieni wideo osadzonych na podstronach. Na potrzeby SEO, content musi być unikalny, wartościowy, merytoryczny i zachęcający dla użytkowników. Dobry content na stronie internetowej jest jednym z ważniejszych czynników, który umożliwia osiągnięcie wysokiego rankingu w wyszukiwarce internetowej.
To tzw. marketing treści, czyli budowanie wizerunku marki przez emisję wysokiej jakości treści, często przybierających formę przydatnych webinarów, poradników, infografik czy podcastów. Celem content marketingu jest budowanie świadomości marki lub produktu przez rozpowszechnianie informacji popularnymi kanałami przekazu. Content marketing to nie tylko internet, ale również publikacje w prasie branżowej, folderach, katalogach czy na ulotkach.
Określenie używane w ecommerce, które opisuje poszczególne etapy ścieżki zakupowej.
Współczynnik, który określa stosunek odwiedzających do ilości wykonanych konwersji np. zakupów w sklepie. Jeśli stronę odwiedziło 1000 użytkowników i 100 z nich dokonało zakupu, to współczynnik konwersji wynosi 10%.
Osoba kreatywna zajmująca się copywritingiem, czyli tworzeniem treści na potrzeby marketingu.
Proces tworzenia wysokiej jakości unikalnych treści na potrzeby content marketingu. Można wyróżnić różne typy copywritingu np. SEO copywriting, copywriting produktowy, czy ghost copywriting.
Efektywnościowy model rozliczenia polegający na ustaleniu stawki za pojedyncze kliknięcie i ponoszeniu opłaty adekwatnej do ilości kliknięć. Do wyjaśnienia wystarczy prosty przykład – realizacja umowy w modelu CPC wygenerowała 100 kliknięć po ustalonej stawce 50 gr. Oznacza to, że za usługę należy zapłacić 50 zł.
Efektywnościowy model rozliczenia polegający na ustaleniu stawki od konwersji np. pozyskanego leada przez formularz kontaktowy. W tym modelu, nawet jeśli agencja wygenerowała ruch na poziomie miliona użytkowników, ale tylko dwóch z nich wykonało kontakt, to zarobek agencji dotyczy ustalonej stawki od konwersji użytkownika.
Efektywnościowy model rozliczenia polegający na ustaleniu prowizji od sprzedaży. Na przykład: sklep wygenerował sprzedaż na poziomie 100 tys. zł, więc zarobek agencji przy stawce 1% wynosi 1 tys. zł.
Jeden z czynników, którego rolą jest określenie ilości zasobów, jakie przeznacza crawler wyszukiwarki internetowej na zaindeksowanie całej zawartości strony www. Statystyki Crawl Budget można zweryfikować w starej wersji Google Search Console w panelu „statystyki indeksowania”.
Zapotrzebowanie na indeksację. Strony, które dbają o częste publikacje nowych treści mają wysoki Crawl Demand, ponieważ GoogleBot chętnie je odwiedza, aby sprawdzić, czy nie pojawiły się już nowe treści. Gdy na portalu przestaną pojawiać się nowe treści, to po pewnym czasie spada częstotliwość odwiedzin GoogleBot’a, gdyż ten uznaje stronę za mniej wartościową – nie ma uzasadnienia do marnowania zasobów (mocy obliczeniowej i łącza internetowego).
Dbałość o krótki czas TTFB, czyli przesłania pierwszego bajtu przez serwer, krótki czas pełnego ładowania się podstron serwisu i unikanie błędnych kodów odpowiedzi np. 40x, 50x czy zbędnych łańcuchów przekierowań.
Limit ilości indeksowanych podstron w krótkim interwale czasu np. jednej doby.
Oprogramowanie, którego zadaniem jest skanowanie stron internetowych pod kątem zawartości. Najbardziej popularnym Crawlerem jest GoogleBot, który zajmuje się indeksowaniem (odczytanie zawartości i dodanie do wewnętrznej bazy) jak największej liczby stron w internecie, po to, aby podczas ustalania rankingu korzystać z bazy znajdującej się w data center Google.
To kaskadowe arkusze stylów, czyli język opisujący rozmieszczenie elementów strony WWW, określający typ czcionki, kolory, formatowanie elementów itp. W celu jego zdefiniowania używa się znacznika „style” lub arkusza stylów, który określa układ graficzny całej witryny.
Porównywarka cen stworzona na potrzeby reklamy produktów w Google Shopping. Dzięki mniejszym prowizjom ten autorski CSS stanowi atrakcyjną alternatywę dla Google Merchant Center.
W dosłownym tłumaczeniu wezwanie do działania – to marketingowe określenie elementów stosowanych w celu zachęcenia użytkownika do wykonania zamierzonej interakcji tzw. konwersji, np. zakupu w sklepie internetowym. CTA w internecie może przybierać formę przycisków, bannerów, grafik, a nawet zwykłej treści o charakterze zachęcającym do przejścia ścieżki konwersji.
Miara, która określa procentowy stosunek kliknięć do wyświetleń strony w SERP’ach. Gdy użytkownicy dokonali 10 kliknięć, ale 100 wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania to CTR wynosi 10%.
Współczynnik określający moc strony internetowej na podstawie linków przychodzących w skali od 1 do 100. Został stworzony przez firmę Moz. DA nie ma wpływu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest to wskaźnik zewnętrzny, niezależny od Google.
Google DataCenter czyli centrum danych, składające się z wielu serwerów, a nawet całych serwerowni. Głównym celem utworzenia data center jest zarządzanie ogromnymi ilościami danych i ich składowanie. Google posiada wiele centrów danych, aby zapewnić nieprzerwalną ciągłość usługi, nawet w przypadku awarii jednego z nich. Za sprawą sieci CDN różni użytkownicy w zależności od lokalizacji i sieci, w której się znajdują, mogą otrzymywać rozbieżne wyniki wyszukiwania, bo te są dostarczane z innych data center i mogły nie zostać jeszcze zsynchronizowane między sobą.
To tzw. martwy link, czyli taki, który nie prowadzi nigdzie, np. może wskazywać na stronę błędu 404 lub nieistniejącą domenę.
Opis strony umieszczony w meta tagach. Opis wyświetla się w wynikach, jeśli wpisana w zapytaniu fraza znajduje się również w meta tagu description. Jeśli natomiast fraza nie znajduje się w opisie, w wynikach wyświetli się fragment treści zawierający daną frazę.
Graficzny panel administracyjny serwera, pozwalający na zmianę parametrów konta hostingowego.
Proces zrzekania się złych linków przychodzących do strony. Linków należy się zrzekać w narzędziu Disavow Links Tool.
Narzędzie służące do ignorowania linków przychodzących do strony internetowej. Za jego pomocą należy wskazać wszystkie linki, które są nienaturalne lub skrajnie niskiej jakości. Narzędzia disavow należy użyć w sytuacji, gdy domena posiada dużo spamowych backlinków lub istnieje podejrzenie nałożenia filtra algorytmicznego lub kary ręcznej, przy której wskazuje się konkretne linki.
Domain Name System, czyli system serwerów nazw zamieniających czytelne dla ludzi adresy domen w adresy IP potrzebne do realizacji połączenia.
Czytelny dla ludzi adres przydzielany danemu serwerowi (np. grupatense.pl).
Celowo utworzona podstrona, dobrze zoptymalizowana pod kątem fraz kluczowych. Stworzona dla zdobycia wysokiej pozycji w rankingu z zamiarem przekierowania użytkownika do innej strony docelowej. Jest to jedna z technik black hat SEO, która przypomina cloaking. Przeglądarka użytkownika, który klika w stronę znalezioną w przeglądarce, nigdy nie zobaczy tej właściwej podstrony, gdyż ta generuje przekierowanie, najczęściej za sprawą tagu meta refresh.
Popularny, modułowy system zarządzania treścią, posiadający aktywną społeczność i duży wybór wtyczek.
Zjawisko kopiowania tekstów pomiędzy stronami lub powielania tej samej treści w obrębie wielu podstron jednego serwisu. Duplicate content można porównać do plagiatu.
Kara (ban) nakładana za obecność zduplikowanej treści na stronie internetowej. Ze zjawiskiem duplicate content penalty mamy do czynienia w sytuacji, gdy treść została powielona z innej strony, która wcześniej zdążyła pojawić się w indeksie wyszukiwarki. Jest to problem w dużej mierze dotyczący sklepów opartych o model dropshipping, gdzie opisy i nazwy produktowe są pobierane z hurtowni i powielane między wieloma domenami. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi copywriter, którego zadaniem jest napisanie treści unikalnych.
Wytyczne Google dla pracowników tej firmy, które wskazują sposób oceny stron internetowych pod kątem tego, czy treść wzbudza wystarczające zaufanie i została stworzona przez eksperta o wysokiem autorytecie w swojej dziedzinie.
Patrz: Doorway Page.
Błąd HTTP zwracany przez serwer w chwili, gdy użytkownik nie ma uprawnień do wyświetlenia zasobów, np. w momencie, gdy wymagana jest autoryzacja, ale podano błednie hasło.
Błąd 404 HTTP zwracany, gdy link prowadzi do zasobu, który nie istnieje, np. usunięty produkt w sklepie lub podstrona, która nigdy nie istniała.
Błąd HTTP, który informuje użytkownika, że serwer działa poprawnie, ale w tej konkretnej chwili nie jest w stanie obsłużyć żądania, np. z powodu przeciążenia lub przeprowadzanych prac konserwacyjnych.
Błąd HTTP, który mówi o zbyt długim czasie odpowiedzi jednego z serwerów, które są odpowiedzialne za załadowanie zasobu, np. sklep nie był w stanie pobrać aktualnego stanu magazynowego, bo serwer nie odpowiadał, dlatego wyświetlił bład 504 Gateway Timeout.
Evergreen content to sposób pisania treści na stronach internetowych tak, aby były zawsze świeże. Zamiast pisać, że firma ma 25 lat doświadczenia, należy określić, że istnieje od lat dziewięćdziesiątych. Taka treść będzie tak samo aktualna teraz, jak i za 10 lat.
Zjawisko powielania treści pomiędzy domenami, np. w ramach agregatorów ofert (Allegro, Ceneo, HomeBook), które pobierają opisy produktowe z pierwotnej lokalizacji lub powielają je np. w katalogach firm.
Największy portal społecznościowy, powstały w 2004 roku. Za jego pomocą użytkownicy mogą tworzyć grupy, przesyłać wiadomości i udostępniać informacje o sobie. Jego popularność sprawia, że nie można pominąć go podczas planowania strategii marketingowej.
Wyróżniony wynik na podstronie wyników wyszukiwania (SERP) z fragmentem strony internetowej i z bezpośrednią odpowiedzią na zadane pytanie. Najczęściej dotyczy on zagadnień poradnikowych, które poruszają jakiś problem, choć zdarzają się wyjątki od reguły i featured snippet czasem pojawia się też na frazy typu money keywords.
Podstrona, na którą trafia użytkownik, który wszedł w reklamę Google Ads. Adres tej konkretniej podstrony nie musi wyświetlać się w reklamach.
Przeglądarka internetowa stworzona przez firmę Mozilla.
zawierający gotowe komponenty CSS i JavaScript framework ułatwiający tworzenie responsywnych stron internetowych.
Krótkotrwały bonus dla świeżych stron, które celowo są umieszczane wyżej w wynikach wyszukiwania. Nie ma oficjalnej informacji od Google, która mówiłaby o fresh site bonus, w rzeczywistości większe znaczenie może mieć bonus za tzw. świeżą treść. Odwrotnością jest tzw. Google Sandbox Effect.
widoczna dla użytkownika część aplikacji lub strony internetowej.
File Transfer Protocol; protokół pozwalający na wysyłanie i pobieranie plików z serwera.
Patrz: Doorway Page.
Określenie położenia użytkownika korzystającego z wyszukiwarki na podstawie GPS lub adresu IP, zależnie od używanego urządzenia. Celem wykorzystania geolokalizacji jest prezentacja wyników zbliżonych do geograficznej lokalizacji użytkownika.
Proces pozycjonowania na pograniczu obu technik black hat SEO i white hat SEO. Grey Hat SEO polega na publikacji wysokiej jakości treści i odpowiedniej optymalizacji strony, ale zamiast czekać na pozyskanie linków w sposób naturalny, są one umieszczane przez agencję na zapleczach. WHS stanowi idealny kompromis pomiędzy dobrymi i złymi praktykami. Polega na możliwie najszybszym osiągnięciu KPI bez ryzyka otrzymania bana za działania niedozwolone.
Dawniej znane jako Adwords. Sieć reklamowa stworzona przez firmę Google, w której użytkownicy ustalają stawki za kliknięcie, na zasadzie licytacji. Intencją Google do stworzenia Ads było zachęcenie użytkowników do dbania o SEO. Google Ads miał zobrazować, ile jest wart ruch z wyszukiwarki.
Narzędzie, które pomaga przy doborze fraz kluczowych do kampanii reklamowej w Google Ads. Google Ads Keyword Planner pozwoli odkryć nowe słowa kluczowe, wskazać prognozy i ilości wyszukiwań oraz określić szacunkowy koszt reklamy.
Narzędzie Google do darmowej analityki ruchu na stronie. Monitorowanie ruchu możliwe jest dzięki umieszczonemu na stronie kodowi śledzącemu. Analizie podlegają m.in.: liczba dziennych wizyt, stosunek nowych odwiedzających do powracających, źródło pochodzenia ruchu, dane internautów odwiedzających stronę (takie jak dane geograficzne, wiek, płeć, używane rozdzielczości ekranu, prędkości połączeń internetowych, rodzaj używanego urządzenia), a także konwersja (kliknięcie konkretnego elementu na stronie, czy zakup produktu lub usługi) i mapa kliknięć na stronie. W celu dodania swojej strony do GA konieczne jest posiadanie konta w Google, a następnie dołączenie kodu śledzącego do każdej strony i podstrony danego serwisu. Zadania Google Analytics: zbieranie danych dotyczących interakcji internauty ze stroną uwzględniając ruch pochodzący innych witryn, aplikacji itd. przy pomocy – najczęściej – kodu JavaScript. Interakcja jest raportowana za każdym razem, gdy użytkownik wyświetli stronę posiadającą tag GA; przetwarzanie danych nieprzetworzonych w użyteczne dane, konfigurowanie danych nieprzetworzonych, tzn. dostosowywanie ustawień konfiguracyjnych do tych danych i przechowywanie ich w bazie; raportowanie danych dla użytkownika GA przy pomocy www.google.com/analytics czy w formie gotowych do pobrania informacji z konta Google Analytics.
Linkowanie masowe przez użytkowników na wybraną frazę kluczową. W takie akcje włączają się właściciele stron, aby na przykład obrazić inne osoby. Akcje najczęściej dotyczą polityków.
Podręczna pamięć wyszukiwarki Google. Dzięki mechanizmowi Google Cache można podejrzeć wygląd strony internetowej w momencie pobrania jej przez GoogleBot’a. Dostęp do Google Cache jest możliwy dzięki wpisaniu operatora „cache:” przed adresem strony lub kliknięciu trójkącika przy adresie strony w obrębie Snippetu w SERP.
Przeglądarka internetowa stworzona przez Google na bazie silnika Chromium.
Specjalnie przeprojektowane logo Google na stronie głównej wyszukiwarki, aby upamiętnić ważne święta i wydarzenia historyczne.
Usługa Google, która pozwala na wyszukiwanie miejsc na mapach i wyznaczanie tras. Google Maps zdobyło tak dużą popularność, że obecnie jest jedną z najczęściej wykorzystywanych aplikacji do nawigacji w podróży. Dzięki wykorzystaniu usługi Google Moja Firma możliwa jest edycja swoich wizytówek na mapach Google, dodawanie ich, usuwanie i aktualizacja.
Google Merchant Center to narzędzie, które służy do przesyłania informacji o produktach na potrzeby reklamowe w usłudze Google Ads.
Narzędzie udostępnione przez Google, służące do pełnego zarządzania wizytówką na mapach tej firmy. Za pośrednictwem Google My Business jest możliwe dodawanie nowych wizytówek, aktualizacja bieżących np. godzin, nazw, danych kontaktowych. Poprzez Google Moja Firma jest możliwa interakcja użytkowników i właścicieli firm, dzięki publikacji opinii i możliwości odpowiadania na nie.
Usługa Google News agreguje wiadomości pochodzące z serwisów informacyjnych.
Serwis społecznościowy Google, który został zamknięty w 2019 roku.
Wcześniej Google Webmaster Tool. Jest to dedykowane narzędzie dla webmasterów będące kompleksowym wsparciem w diagnostyce i optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania, a także pod kątem wytycznych Google. GSC umożliwia użytkownikowi analizę strony z perspektywy Google, gdyż udostępnia informacje, w jaki sposób wyszukiwarka ta ocenia witrynę. Narzędzie bada działania na stronie (on site), jak również poza nią (off site).
Osoby z całego świata, których zadaniem jest testowanie wyników wyszukiwania pod kątem jakościowym. Zgodnie z dostępnymi informacjami nie mogą oni bezpośrednio wpływać na wygląd wyników wyszukiwania, jednak stworzone przez nich wskaźniki jakości mają wpływ na kolejne zmiany w algorytmie.
Typ reklam, których celem jest ekspozycja produktów. Zamieszcza się w nich zdjęcie produktu, cenę, a nawet ocenę w gwiazdkach.
Prosty kreator stron internetowych udostępniony przez Google.
Narzędzie pozwalające na tworzenie aplikacji AJAX w języku Java. Zapewnia możliwość kompilacji projektu do JavaScriptu, HTML i CSS.
Ciąg znaków pozwalający zidentyfikować oprogramowanie odwiedzające stronę jako GoogleBot’a.
Alternatywne menu wyświetlane na urządzeniach mobilnych w celu ułatwienia nawigacji.
Udostępnianie miejsca na serwerze przez danego dostawcę usług internetowych. Jednocześnie usługodawca udostępnia użytkownikowi przestrzeń dyskową, określoną, maksymalną liczbę danych, które może przesłać oraz maksymalne obciążenie serwerowni. Hosting oparty jest o serwery.
Rozumiany przez przeglądarki internetowe hipertekstowy (oparty na znacznikach) język służący do zapisywania treści stron internetowych.
Protokół używany przez przeglądarki internetowe do pobierania zasobów stron internetowych.
Szyfrowana wersja protokołu HTTP używana do bezpiecznego przesyłania poufnych danych.
Patrz: Backlinks.
Strategia biznesowa oparta na zaangażowaniu użytkownika z marką. Jest to informowanie klienta o usłudze w taki sposób, żeby to on sam odnalazł interesujące go informacje.
Indeksacja to proces skanowania stron www w celu dodania ich do bazy danych wyszukiwarki internetowej. W Google oprogramowanie skanujące jest nazywane GoogleBot’em.
Serwis społecznościowy oparty na zdjęciach. Pozwala na udostępnianie użytkownikom fotografii i krótkich klipów wideo.
Duplikacja treści w obrębie jednej strony internetowej. Duplikacja wewnętrzna powstaje w momencie, gdy na kilku podstronach w jednej domenie powiela się taka sama treść.
Jedno z działań Black Hat SEO polegające na publikowaniu treści ukrytej dla użytkowników, ale widocznej dla robota wyszukiwarki internetowej. Z reguły treść jest mocno nasycona frazami kluczowymi w celu zdobycia jak najwyższej pozycji w rankingu.
Uruchamiany po stronie użytkownika język skryptowy pozwalający m.in. na dodawanie elementów interaktywnych na stronach internetowych.
Darmowy, wydany na otwartej licencji framework ułatwiający programowanie w języku JavaScript.
Patrz: Doorway Page.
Zjawisko polegające na wyświetlaniu kilku podstron serwisu na wyszukiwaną frazę kluczową. Sytuacja jest problematyczna, ponieważ często za rankingowanie odpowiedzialna jest inna podstrona, niż wymagają tego prowadzone działania reklamowe. Zdarza się, że po wyeliminowaniu zjawiska kanibalizacji strona osiąga o wiele lepsze pozycje.
Witryna z tematycznym podziałem na kategorie, w której gromadzone są linki kierujące do innych stron. Oprócz linków, na stronie muszą znaleźć się również elementy, takie jak: frazy kluczowe, adresy, mapy, opisy stron. Katalogów budujących sieć linków może być wiele, ale muszą mieć zróżnicowaną zawartość i treść.
Patrz: Keyword (słowo kluczowe).
Wyraz lub fraza, po których internauci wyszukują treści w wyszukiwarce i na które pozycjonowana jest dana strona. Słowa lub frazy kluczowe występują wielokrotnie w obrębie strony, m.in. w meta tagach strony (title i description), nagłówkach czy samej treści.
Określenie zagęszczenia słów kluczowych w tekście.
Wielokrotne umieszczanie słów i fraz kluczowych w meta tagach, treści strony czy w komentarzach. Keyword stufing to jedna z metod black hat SEO, która polega na przesycaniu tekstu słowami kluczowymi w sposób nienaturalny.
Algorytm wprowadzony przez Google do wyszukiwarki internetowej w 2013 roku w celu lepszego rozumienia haseł wpisywanych przez użytkowników. Dzięki temu algorytmowi Google lepiej rozpoznaje semantykę słów kluczowych i jest w stanie skuteczniej dopasować wyniki wyszukiwania do faktycznego zapytania.
Wskaźnik obrazujący efektywność prowadzonych działań przez agencję marketingową. Rolą tego wskaźnika ma być weryfikacja osiągnięcia założonego celu biznesowego. Może to być np. widoczność organiczna, ruch miesięczny czy kwartalna sprzedaż.
Landing Page to pierwsza podstrona serwisu, na którą trafia użytkownik po kliknięciu w link np. w wynikach wyszukiwania.
Inaczej znany jako hiperłącze. To odwołanie z jednego dokumentu do drugiego. Celem linków jest ułatwienie przemieszczania się pomiędzy dokumentami. Link składa się z kotwicy, tzw. anchor tekstu i adresu docelowego.
ang. bait, przynęta; publikowanie postów zachęcających innych użytkowników do odpowiadania i umieszczania w treści linków do danej strony.
Link bezpośrednio kierujący do strony, mający znaczenie w procesie pozycjonowania linkowanej witryny, wpływający na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Złożona strategia polegająca na pozyskiwaniu backlinków do pozycjonowanej strony internetowej.
Wymiana linkow w modelu 1 do 1. Link exchange polega na nawiązaniu współpracy z partnerem, który umieszcza link do strony w zamian za umieszczenie linka do jego witryny na stronie, którą on linkuje.
Spamerska sieć stron internetowych stworzonych na potrzeby linkowania.
linkowanie z witryn zewnętrznych do danej strony. Im większa ilość linków (najlepiej ze stron o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania), tym większy wpływ mają one na proces pozycjonowania danej strony i ilość wizyt robotów sieciowych na stronie.
linki, dzięki którym możliwa jest nawigacja między podstronami danej witryny. Jest to szczególnie istotne ze względu na roboty sieciowe, indeksujące dane treści w witrynie – aby ułatwić im to zadanie, najważniejsze treści umieszcza się u góry w strony i tworzy się mapę strony. Do linkowania wewnętrznego nie jest zaliczana nawigacja oraz breadcrumb (nawigacja okruszkowa).
podobnie jak linki wewnętrzne znajdują się w obrębie danej strony, ale kierują do witryn zewnętrznych; opatrzone najczęściej atrybutem nofollow (lub czasem dofollow, jeśli strona, do której prowadzi, stanowi zaufane źródło).
Linkowanie w obrębie jednej strony (pomiędzy jej podstronami).
Sieć hiperłączy linkujących do innych stron.
Szczegółowa, doprecyzowana fraza, która precyzyjnie określa potrzebę użytkownika. Frazy typu long tail cechuje niska ilość wyszukań, ale wysoki poziom konwersji, jaki można uzyskać.
Otwarte oprogramowanie e-commerce rozwijane przez Magento (grupa Ebay), używane przez ponad 10% sklepów internetowych na całym świecie.
Składowa języka HTML, znaczniki meta znajdujące się w sekcji nagłówkowejdokumentu. Mają wpływ na interpretację strony przez wyszukiwarki internetowe. Nie są widoczne dla użytkownika z wyjątkiem treści w meta description i title.
Ustalanie rankingu stron w wynikach wyszukiwania na podstawie mobilnej wersji witryny internetowej. Wcześniej, przed wprowadzeniem Mobile First Index ranking był ustalany na podstawie wersji desktopowych.
Mobilna wersja strony to alternatywna, lekka wersja strony internetowej zaprojektowana specjalnie na potrzeby wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Przyjazny URL. Proces ułatwiania indeksacji i upraszczania adresów, który polega na modyfikacji linków dynamicznych stron, tak aby były one bardziej przyjazne dla wyszukiwarek.
Osoba dbająca o porządek na danym forum internetowym. Moderator musi być zarejestrowany. Do jego obowiązków należy m.in.: tworzenie nowych forów, kontrolowanie wątków i postów użytkowników (edytowanie i usuwanie wpisów, ewentualne blokowanie). Funkcje moderatora różnią się w zależności od uprawnień – osoba ta może moderować wszystkimi działami i forami serwisu (tzw. moderator globalny) lub tylko poszczególnymi działami/subforami.
Oprogramowanie służące do odpytywania wyników organicznych na wybrane frazy w zadanym interwale czasu. Jego przeznaczeniem jest weryfikacja działań podejmowanych przez agencję. Z założenia monitoring pozycji ma przechowywać całą historię pozycji w celu analizy zachowania się strony w obliczu zmian algorytmicznych.
Patrz: Firefox.
Wskaźnik oceniający popularność strony internetowej na podstawie linków przychodzących.
Wskaźnik, którego założeniem jest wyłapanie stron spamowych (niskiej jakości) na podstawie jakości linków i analizy zawartości witryny internetowej.
Wydany na otwartej licencji system baz danych używany przez dużą część stron internetowych.
To inaczej sekcja z danymi kontaktowymi umieszczona na stronie internetowej. Obecność NAP wzbudza zaufanie, zarówno dla użytkowników, jak i samej wyszukiwarki internetowej. Najlepiej, gdy jest zachowana spójność między elementem NAP na stronie internetowej a danymi ustawionymi w usłudze Google Moja Firma podczas konfiguracji wizytówki na mapach Google.
Informacja dla wyszukiwarki, że strona nie powinna być umieszczana w pamięci podręcznej.
Informacja dla robota wyszukiwarki, że nie ma podążać za linkiem.
Informacja dla robota wyszukiwarki, że podstrona nie ma być indeksowana, czyli znajdować się w wynikach wyszukiwania.
Szereg działań związanych z budowaniem świadomości marki realizowanych poza stroną internetową. Off-Page SEO to nie tylko prace związane z linkowaniem strony, ale również działania marketingowe np. reklama w mediach społecznościowych, e-mail marketing, czy współpraca z influencerami.
Zbiór działań realizowanych na stronie internetowej w celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej. W ramach On-Page SEO publikuje się wysokiej jakości treści, wykonuje optymalizację kodu źródłowego i tworzy odpowiednią architekturę informacji oraz nawigacji.
Szereg działań mających na celu właściwą konstrukcję tekstów na stronie, a więc przygotowywanych pod kątem pozycjonowania i optymalizacji witryny internetowej. W tym celu tworzy się i dostosowuje: frazy kluczowe w treściach na stronie, unikatowe teksty nasycone frazami, elementy dodatkowe w treści np. listy wypunktowane, tabele, teksty w meta tagu title (opisie tytułu) i description (opisie strony), treści nagłówków H1 i H2.
Darmowe wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej, np. wyszukiwarka treści, grafiki lub discover w Google.
Pomiar prędkości ładowania się strony internetowej. Parametr ten jest jednym z istotniejszych czynników wpływających na ranking strony w wynikach organicznych. Google udostępniło specjalne narzędzie o nazwie Page Speed Insights, które pozwala zbadać szybkość ładowania się strony i wskazuje problemy, na jakie natrafiło przy pomiarze oraz możliwe usprawnienia.
Wzór na obliczenie siły strony internetowej na podstawie linków przychodzących, ich źródeł pozyskiwania i miejsca osadzenia w treści. Wiedza na temat aktualnego PageRank dla strony internetowej nie jest już dostępna publicznie. Na uniwersytecie Stanfford jest dostępny dokument, który zawiera wzór, na podstawie którego obliczano PageRank w pierwotnym wydaniu wyszukiwarki Google. Aktualny wzór nie jest udostępniony publicznie.
Algorytm w wyszukiwarce Google wprowadzony w 2011 roku. Zadaniem algorytmu Panda było docenienie trudu publikacji wysokiej jakości treści na stronie internetowej, a obniżenie w rankingu stron, które prezentowały treści bezużyteczne dla użytkownika, stanowiące plagiaty czy nienaturalnie nasycone pozycjonowanymi frazami.
Panel pozwalający na edycję rekordów DNS domeny.
Dopasowanie częściowe. Jeśli mówimy, że fraza występuje w partial match to znaczy, że pojawia się w odmianie np. „serwisem klimatyzacji”, jest dopasowaniem częściowym frazy „serwis klimatyzacji”.
Najpopularniejszy, serwerowy język skryptowy będący podstawą działania dużej części stron internetowych.
Algorytm Pingwin w wyszukiwarce Google został wprowadzony w 2012 roku, którego zadaniem było obniżenie rankingu stron, które pozyskiwały linki przychodzące w sposób nieetyczny i nienaturalny.
Model rozliczania reklam za każde kliknięcie, a nie samo wyświetlenie.
Strona internetowa składająca się z artykułów dodawanych tylko na potrzeby pozyskania linka.
Strony tworzone na potrzeby umieszczania na nich treści z linkami, posiadającymi anchor teksty związane z tematyką artykułu, wątku. Zwane są także preselami lub preclami.
Darmowa, wydana na otwartej licencji platforma sklepowa używana przed ponad 250 tysięcy sklepów na całym świecie. Sprawdź jak skutecznie pozycjonować sklep Prestashop.
Czas upływający od naniesienia zmian w ustawieniach domeny do ich uwzględnienia przez wszystkie serwery DNS. W zależności od usługodawcy może trwać do 48 godzin.
Jeden z algorytmów rankingowych, który próbuje dopasować się do zamiarów (intencji) użytkownika przez wyświetlanie odpowiednich wyników wyszukiwania. Google cały czas monitoruje zachowanie użytkowników i zapisuje wzorce, w których użytkownik uznał odwiedzone strony za trafne (użyteczne) wyniki wyszukiwania.
Jeden z algorytmów rankingowych, który skupia się na dostarczaniu świeżych informacji dla określonych zapytań. Funkcjonowanie QDF obejmuje najświeższe trendy, wiadomości i gorące tematy. Działa na podstawie skoków ilości wyszukań dla konkretnych tematów.
Oparty na interakcji z użytkownikiem system pozwalający na stwierdzenie, czy nie jest on botem.
Proces wzajemnego umieszczania linków na stronach (na zasadzie linkowania, w zamian za linkowanie w innej witrynie do danej strony).
Sposób projektowania strony gwarantujący jej prawidłowe funkcjonowanie na różnych urządzeniach (komputery, tablety, smartfony) przez automatyczne dopasowanie wyglądu do wielkości ekranu, na którym witryna jest wyświetlana.
Udostępnianie oprogramowania w formie usługi w tzw. chmurze. Korzystanie z oprogramowania w modelu SaaS eliminuje potrzebę samodzielnej instalacji, konfiguracji i aktualizacji.
Preprocesor arkuszy CSS pozwalający na ich wygodną edycję z rozszerzoną składnią.
Proces optymalizacji stron internetowych w taki sposób, aby pojawiały się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Wymaga on zrozumienia sposobu działania wyszukiwarki. Na proces SEO składa się połaczenie aspektów technicznych (On-Page) i marketingowych (Off-Page).
Jedna z technik tworzenia treści na strony internetowe w ramach optymalizacji SEO, zaliczana do działań on-site (na stronie), polegająca na nasyceniu tekstu frazami kluczowymi i zoptymalizowaniu treści w obrębie m.in. title i description oraz w strukturze URL. Tak przygotowane teksty są wartościowe zarówno dla użytkownika, jak i robotów wyszukiwarek, a dzięki temu wspierają pozycjonowanie strony (pod warunkiem, że działania optymalizacyjne będą zgodne z wytycznymi Google, a treści na witrynie będą ciekawe i merytoryczne, nieprzesycone frazami kluczowymi).
Program obsługujący strony WWW i skrzynki e-mailowe, odpowiedzialny za przechowywanie plików i ich przesyłkę przez m.in. FTP, za udostępnianie Internetu oraz zapewnienia bezpieczeństwa logowania i połączeń. Serwer umożliwia również użytkownikom połączonym jedną siecią współdzielenie urządzeń (np. innych komputerów i drukarek).
Shoper to komercyjne oprogramowanie sklepu internetowego obsługujące cały proces zakupowy, od przyjęcia zamówienia po rozliczenie księgowo-magazynowe. Zintegrowany z serwisami Allegro, Facebook, systemami płatności internetowych oraz firmami kurierskimi.
Zbiór linków prowadzących do podstron danej strony, ułatwiający ich indeksację przez roboty sieciowe. Mapę strony umieszcza się na dole witryny dla uproszczenia internautom odszukania treści.
Platforma umożliwiająca otworzenie sklepu internetowego na abonament. Oprogramowanie posiada niezbędne funkcjonalności i dodatkowe moduły, takie jak możliwość stworzenia grafiki witryny w kreatorze szablonu, sprowadzenie produktów z parametrami ze 160 hurtowni czy zarządzanie wieloma sklepami w jednym panelu administracyjnym.
Szablon o logicznym układzie i designie strony, oddzielający od siebie wygląd witryny, jej kod w zapisie PHP (najczęściej spotykany typ zapisu) i przechowywaną w bazie danych treść. Umożliwia to wprowadzanie modyfikacji w układzie szablonu bez wpływu na kod i treść.
Treści tworzone przez użytkowników np. komentarze, opinie czy przesyłane zdjęcia. Warto wspomnieć, że teksty typu UGC mają wpływ na pozycjonowanie tak samo jak treści publikowane przez właściciela strony internetowej. Linki umieszczane przez użytkowników np. z nazwy użytkownika zgodnie ze zaktualizowanymi wytycznymi dla webmasterów powinny być oznaczone jako rel=”ugc”.
UI to określenie zbioru reguł projektowania interfejsu użytkownika np. wyglądu strony internetowej.
Nagłówek żądania przesyłany przez aplikację do przeglądania Internetu. Składa się z ciągu znaków, który pozwala zidentyfikować serwerom i narzędziom statystycznym system operacyjny oraz przeglądarkę użytkownika.
Intencja użytkownika wynikająca z jego zachowania w Internecie. Dla przykładu użytkownik wpisujący frazę „czerwona sukienka”, jest umotywowany, aby wejść na sklep internetowy. Opróćz tego podczas szukania najlepsze sukienki na sylwestra użytkownik szuka inspiracji we wpisach blogowych i na pokazach mody.
Określenie doświadczenia użytkownika, które następują podczas korzystania z interfejsu oprogramowania np. strony internetowej.
Voice Search to dodatkowe rozszerzenie wyszukiwarki polegające na odsłuchiwaniu mówionych zapytań, bez potrzeby ich ręcznego wpisywania.
Metoda pozycjonowania oparta na trzymaniu się wytycznych dla webmasterów. Stosowanie się do technik White Hat SEO daje pewność, że strona nie otrzyma nigdy bana, a efekty takich prac będą długofalowe i trwałe. Do WHS należy optymalizacja strony, publikacja wysokiej jakości treści eksperckich z założeniem naturalnego pozyskiwania linków, czyli pochodzących od użytkowników np. polecających pomocny wpis blogowy.
Dodatkowy element, który można dodać w stopce lub panelu bocznym strony, np. integracja z mediami społecznościowymi lub formularz kontaktowy.
Jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią. Wydany na licencji opensource, posiada bogaty ekosystem oraz aktywną, pomocną społeczność, dzięki której dostępnych jest wiele wtyczek. Na naszym blogu polecamy artykuł nt. pozycjonowania strona na WordPressie.
Jest to plugin, czyli moduł dodający nowe lub poszerzający funkcje oprogramowania.
Patrz: Organic.
Funkcja podglądu na żywo wyglądu edytowanych treści bez konieczności znajomości zasad edycji kodu HTML.
Prosty, darmowy program komputerowy do skanowania linków na stronie internetowej pod kątem błędnych kodów odpowiedzi.
Język oparty na znacznikach przeznaczonych do prezentowania danych.
Darmowa wyszukiwarka internetowa stworzona przez Rosjan na wzór Google. Ma typowe tekstowe wyniki organiczne, ale też wyszukiwarkę grafiki i filmów.
Frazy i strony mające z założenia bezpośredni wpływ na zdrowie użytkowników np. portale medyczne, prawne i finansowe lub apteki internetowe. Więcej na temat tego czym jest YMYL w naszym artykule.
Wtyczka do WordPress umożliwiająca optymalizację pod wyszukiwarki internetowe, zarówno w sposób zautomatyzowany, jak i ręczny, za sprawą rozszerzenia pierwotnej funkcjonalności WordPress.
To inaczej keyword density, czyli natężenie słów kluczowych znajdujących się w treści.
Sieć stron, na których umieszczono linki w celu manipulacji rankingiem witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Zaplecze SEO może przyjąć formę sieci portali stworzonych przez agencję w celu optymalizacji kosztów i pelnej kontroli nad publikowanymi treściami oraz linkami.
Patrz: Doorway Page.
Funkcja Google Analytics, która mówi o źródle pochodzenia ruchu na stronie internetowej, np. wyszukiwania organiczne, reklamy, refferale (ruch poprzez linki z innych domen), wejścia bezpośrednie, ruch z mediów społecznościowych i pochodzący z emaili.