Wróć do listy wpisów
Marketing Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Voice Search – wyszukiwanie głosowe w Google a pozycjonowanie

Voice Search – wyszukiwanie głosowe w Google a pozycjonowanie

Voice Search – wyszukiwanie głosowe w Google a pozycjonowanie

Google nieustannie udoskonala swoje algorytmy. Jeżeli zależy Ci na utrzymaniu witryny na wysokich pozycjach, powinieneś z uwagą śledzić najnowsze aktualizacje oraz światowe trendy. Prawdziwą rewolucję w dziedzinie SEO zwiastuje Voice Search. Za pomocą jednej komendy ustalisz trasę podróży, odtworzysz ulubiony utwór czy znajdziesz najlepszą restaurację w mieście. To także niezawodny sposób na zbudowanie widoczności witryny w sieci. Sprawdź, dlaczego warto zoptymalizować swoją stronę internetową pod wyszukiwanie głosowe.

Czym jest Voice Search

Voice Search to innowacyjna technologia rozpoznawania mowy. Umożliwia wyszukanie dowolnych informacji za pomocą komend głosowych. Nie musisz już tracić czasu na wpisywanie fraz kluczowych. Wystarczy, że zadasz właściwe pytanie swojemu smartfonowi, a odpowiedź uzyskasz błyskawicznie. Szybkość i łatwość formułowania poleceń doceniają użytkownicy na całym świecie. Usługa Voice Search, którą Google udostępnił ponad dekadę temu, istotnie wpłynęła także na oblicze marketingu.

Wyszukiwanie głosem bazuje na programowej syntezie mowy TTS (Text-to-Speech) oraz kombinacji przetwarzania języka (Natural Language Processing). System dokonuje skrupulatnej rewizji bazy, a następnie wyświetla najtrafniejsze odpowiedzi. Określa także intencje użytkownika na podstawie historii wcześniej wydawanych poleceń.

Czy w branży SEO nadchodzi rewolucja?

Już nadeszła! Voice Search jest technologią, która łączy wygodę i szybkość. Badania mówią same za siebie. W ciągu jednej minuty człowiek jest w stanie wypowiedzieć 160 słów, a napisać zaledwie 40. Podczas „rozmowy” z Asystentem Google, zmienia się forma przekazu. Pojawiają się pełne, rozbudowane zdania, które nie mają charakteru hasłowego. W większym stopniu dotyczą tematów, a nie wyrażeń kluczowych. Różnica widoczna jest także w samych wynikach wyszukiwania. Odpowiedź nie zawsze bowiem przychodzi z serwisów, które standardowo pojawiają się na pierwszej pozycji.

Popularność wyszukania głosowego jest szczególnie widoczna w Stanach Zjednoczonych. W 2020 roku z technologii Voice Search korzystała prawie połowa internautów, czyli ponad 120 mln osób. Analiza z 2018 roku przeprowadzona przez firmę PwC wskazuje, że 65% osób w wieku od 25 do 65 lat już korzysta z wyszukiwania głosowego co najmniej raz dziennie. Podane dane są globalne. W Polsce odsetek ten jest znacznie niższy. Komendy głosowe dotyczą najczęściej ustawienia nawigacji czy sterowania funkcjami telefonu.

wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosem – zalety dla SEO

  • Voice Search to szansa na osiągnięcie wyższej pozycji na najpopularniejsze hasła. Jest to łatwiejsze niż w przypadku tradycyjnego SEO, w którym konkurencja jest ogromna.
  • Wzrost liczby fraz naturalnie brzmiących oraz z tzw. długiego ogona, na które wyświetla się strona.
  • Możliwość wyświetlania się witryny jako direct answer. Oznacza to, że użytkownik uzyskuje bezpośrednią odpowiedź na pytanie wpisane w Google.
  • Wzrost widoczności witryny w wynikach wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych oraz w wynikach lokalnych.
  • Voice Search zwiększa dostęp do stron WWW dla osób niedowidzących, niewidomych oraz zmagających się z niedowładem rąk.

Jak zoptymalizować witrynę pod wyszukiwanie głosowe?

  1. Zadbaj o wersję mobilną strony internetowej
    Witryna powinna wyświetlać się na smartfonach i tabletach w sposób przejrzysty oraz czytelny. Nawet z pozornie responsywnej strony użytkownicy niechętnie skorzystają, jeżeli nie będzie dostępna w wersji mobilnej. To z kolei negatywnie wpłynie na współczynnik odrzuceń – im wyższa jego wartość, tym niższa pozycja w rankingu wyszukiwania głosowego.
  2. Postaw na frazy z długiego ogona
    Frazy long tail precyzują zapytania użytkowników. Odpowiadają na pytania: co, gdzie i jak. W przypadku Voice Search działania SEO skoncentrowane na krótkich słowach kluczowych oraz nazwach miast nie gwarantują utrzymania wysokiego miejsca strony internetowej w rankingu Google. Należy zmienić podejście na nieco bardziej naturalne. Formułowane zdania powinny odzwierciedlać tradycyjną komunikację.
  3. Wprowadź fragmenty rozszerzone
    Na wzmocnienie atrakcyjności oraz widoczności witryny pozytywnie wpływają fragmenty rozszerzone – zoptymalizowane pod kątem Voice Search. Poza tytułem, opisem i informacją o adresie URL funkcja Rich Snippet może także wyświetlać gwiazdki oceny, linki, obrazy oraz ceny. Nie tylko zwiększa współczynnik klikalności (CTR), ale również pomaga stronie wyróżnić się w SERP.
  4. Zastosuj certyfikat SSL
    Co wyróżnia witryny będące wynikiem wyszukiwania głosowego? Algorytm Google bierze pod uwagę strony wykorzystujące szyfrowanie SSL. To wyraźny sygnał dla użytkowników, że przetwarzanie ich danych osobowych objęte jest skuteczną ochroną. Stanowi również gwarancję poprawności i autentyczności pobieranych treści. Zapewnia internautom prywatność w trakcie transmisji danych.
  5. Zwiększ szybkość ładowania strony w wersji mobilnej
    Prędkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych pozytywnie wpływa na UX (User Experience). Zwiększa też szansę na znalezienie się wysoko w wynikach Voice Search. Roboty Google szybciej indeksują daną witrynę, jeżeli mogą sprawnie się po niej poruszać. Page speed sprawdzisz za pomocą następujących narzędzi: Mobile Website Speed Testing Tool, PageSpeed Insights lub GTMetrix.