Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Anchor Text – co to jest?

Anchor Text – co to jest?

Anchor Text – co to jest?

Anchor text – co to jest?

Tworzenie strony internetowej obejmuje nie tylko samą treść, która się na niej znajdzie. Aby zadbać o lepsze pozycjonowanie witryny, należy wziąć pod uwagę również anchor text, który jest jednym z kluczowych elementów SEO. Dzięki umieszczaniu odsyłaczy możemy nie tylko zadbać o komfort użytkownika podczas korzystania z witryny, ale także pomóc jej w budowie zaplecza linków oraz wpłynąć na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Anchor text jest więc niezwykle ważny zarówno z punktu widzenia SEO, jak i użytkowników witryny. W jaki sposób wpływa na pozycjonowanie strony internetowej? Jakie wyróżniamy jego rodzaje? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

W wolnym tłumaczeniu oznacza po prostu tekst zakotwiczenia. Umieszczana pod linkiem fraza informuje internautę o tym, na jaką stronę zostanie przeniesiony po kliknięciu w tekst. Kotwica jest zazwyczaj oznaczona innym kolorem niż reszta treści, za pomocą pogrubienia lub podkreślenia. Po najechaniu na nią internauta widzi link witryny, do której przekierowuje znajdujący się pod nim adres.

Anchor text powinien składać się z nie więcej niż 60 znaków, choć zgodnie z powszechną opinią, im jest krótszy, tym lepiej zostanie oceniony przez algorytm Google. Zgodnie z zasadami SEO, podobnie jak w przypadku innych elementów mających wpływ na pozycjonowanie, nie warto przesadzać z liczbą odsyłaczy na stronie. Spam jest bowiem bardzo negatywnie oceniany przez wyszukiwarkę, dlatego efekt będzie odwrotny od zamierzonego.

Anchor text zazwyczaj tworzy się w oparciu o słowa kluczowe związane z podstroną, na której się znajduje. Ważne, aby odsyłacz był naturalny i zawierał frazę dopasowaną do tematyki danej witryny internetowej (choć nie zawsze, o czym dowiesz się w dalszej części artykułu). Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia SEO oraz algorytmów Google, które zajmują się oceną jakości linków znajdujących się na stronie.

Anchor text wpisuje się w kod źródłowy, gdzie zostaje umieszczony pomiędzy znacznikami <a> i </a>. W ten sposób użytkownik korzystający ze strony internetowej, w której kodzie umieszczono link do innej witryny, zobaczy nie sam link, a tekst, pod jakim jest schowany adres www. Wyjątek stanowi kotwica naked match (nagi odnośnik), która nie posiada konkretnego tekstu zakotwiczenia i wyświetla sam link do strony internetowej. Kiedyś był to niezwykle popularny rodzaj odsyłaczy. Dziś jest coraz rzadziej stosowany – stał się nieatrakcyjny zarówno pod względem użyteczności, jak i SEO. Obecnie najchętniej stosowanym rodzajem odsyłaczy są brand, partial oraz exact match, które stanowią najbardziej naturalne rozwiązanie pod względem estetyki oraz pozycjonowania.

Rodzaje i przykłady anchor textów

Wyróżniamy kilka rodzajów kotwic używanych w zależności od miejsc, w których chcemy je umieścić. Zawsze jednak przyświeca nam ten sam cel – internauta ma kliknąć w link.

Exact match

W treści odsyłacza umieszczamy słowo kluczowe precyzyjnie dopasowane do tematyki danej strony. Dokładnie dopasowany anchor text składa się z konkretnego słowa lub wyrażenia, na którym zależy nam w kontekście pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to najważniejszy rodzaj odsyłaczy z punktu widzenia SEO, ponieważ użyta fraza dokładnie wskazuje wyszukiwarce, jakie wyrażenia lub słowa chcemy pozycjonować. Warto, aby słowa kluczowe w postaci zakotwiczonego tekstu wystąpiły w najważniejszych miejscach na każdej stronie internetowej, a więc w tytule oraz nagłówkach.

Partial match

To inaczej częściowo dopasowany anchor text, który zakłada użycie w treści odsyłacza wyłącznie pojedynczych elementów wyrażenia lub słowa kluczowego.

Phrase match

Połączenie dwóch powyższych anchor textów. Ze względu na swoją specyfikę jest rzadko stosowany, choć jego obecność pozytywnie wpływa na SEO. Są to najczęściej po prostu frazy long tail, które są rozwinięciem frazy kluczowej czy kolokacji.

Naked match

Nagi anchor text w swojej treści nie zawiera słów kluczowych ani żadnego innego tekstu zakotwiczenia. Z uwagi na powyższe ten rodzaj odsyłacza nie będzie wyświetlał się na stronie pod postacią konkretnej frazy, a zamiast tego będzie widoczny wyłącznie surowy link. Jest to przydatna forma, która pozwala na dywersyfikację profilu linkowego domeny.

Zero match

Inaczej zwany odnośnikiem tła, call to action lub generycznym. Jego użycie zakłada całkowitą rezygnację z zastosowania konkretnych słów kluczowych. Zamiast tego wykorzystuje się wyrażenia będące wezwaniem do działania dla użytkownika. Tak stworzona treść kotwicy nie nawiązuje zatem do tematyki danej strony internetowej, na której się znalazła, a odnosi się bezpośrednio do tekstu, która go poprzedza np. „Sprawdź”, „Kup”, „Kliknij” itp.

anchor text przykład

Brand anchor text

Podobnie jak odsyłacz zero match nie nawiązuje bezpośrednio do tematyki podstrony, na której został umieszczony (o ile Twoja firma w swojej nazwie nie ma słów z nią związanych). Jest to rodzaj tekstu zakotwiczonego, w którym umieszczasz po prostu nazwę swojej marki. Pomaga on zatem jednocześnie budować jej wartość w Internecie oraz polepszyć ogólny wynik pozycjonowania.

Anchor text w formie obrazu

Nieco inny rodzaj odnośników, ponieważ nie zostaje on umieszczony bezpośrednio w kodzie strony, a w atrybucie alt wybranej grafiki. Działa dokładnie w ten sam sposób, co tradycyjny anchor text, dlatego warto go zastosować, gdy na naszej witrynie znajduje się nie tylko treść, ale także ilustracje, tabele, fotografie czy inne elementy graficzne. Ten rodzaj kotwicy stanowi równie istotny element z punktu widzenia SEO, co pozostałe rodzaje odnośników.

Dlaczego anchor text jest tak istotny dla SEO

Obecność odsyłaczy w treściach lub grafikach dostępnych na naszej stronie internetowej przede wszystkim wpływa pozytywnie na wyniki pozycjonowania. Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne pomaga zwiększyć ruch w serwisie, jednocześnie poprawiając jego pozycję w SERP. Link building może posłużyć także jako strategia marketingowa, która ma na celu zwiększyć świadomość lub rozpoznawalność naszej marki.

Dzięki odsyłaczom algorytm Google może w łatwy i szybki sposób ocenić anchor text pod kątem strony linkującej oraz linkowanej, mierząc jednocześnie popularność serwisu w wynikach wyszukiwania. Użycie klikalnych odsyłaczy staje się zatem niezbędne, jeśli chcemy zadbać o odpowiednią pozycję w SERP oraz komfortowe i łatwe korzystanie z naszej witryny internetowej.