Algorytm wyszukiwarki Google można porównać do sędziego, który strony posiadające wartościowy content „nagradza” wysoką pozycją, jednocześnie „karząc” witryny ze złej jakości treściami. Ten swoisty kodeks przewiduje rozmaite wymiary kar – od obniżenia pozycji, poprzez czasowe wyindeksowanie z wyszukiwarki, aż po całkowite usunięcie domeny z wyników. Postępowanie dowodowe prowadzone jest tu przy udziale algorytmów E-A-T oraz YMYL.
Sprawdź, co kryje się pod tymi tajemniczymi skrótami i dlaczego musisz dostosować do nich swoje SEO, jeśli celujesz w topowe pozycje w wynikach wyszukiwania!
Jeśli czytając powyższy nagłówek, myślisz już o ulubionej pizzy, mamy złą wiadomość: E-A-T, choć kojarzy się z „eat”, nie ma nic wspólnego z jedzeniem. EAT to dla Google synonim jakości strony internetowej. Skrót pochodzi od trzech podstawowych wartości definiujących dobry content.
Być może wiesz już, że jakość i użyteczność witryny to obecnie jedne z głównych czynników rankingowych, uwzględnianych przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak zasada E-A-T jest istotna nie tylko z uwagi na SEO Twojego serwisu, ale przede wszystkim – z punktu widzenia dobra użytkowników sieci.
Przeczytaj również: Zlecasz działania SEO? Zobacz, dlaczego i jak monitorować pozycje serwisu w Google!
Zarówno EAT, jak i YMYL, którego omówienie znajdziesz niżej, to dwa ciężkie działa, które Google wytoczyło w walce z propagatorami fake newsów, internetowymi oszustami czy stronami, których celami są manipulowanie oraz dezinformacja w sieci. Tego rodzaju strony, ze względu na swój sensacyjny wydźwięk, często generują spory ruch i są szeroko linkowane, co pomaga im zdobywać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
„Your Money Your Life” – to naprawdę brzmi jak tytuł kolejnego hitu hollywoodzkiego kina akcji lub nazwa albumu którejś z gwiazd hip-hopu z Zachodniego Wybrzeża. W rzeczywistości powyższa fraza oznacza algorytm stosowany do oceny stron poświęconych istotnym dla naszego codziennego życia kwestiom. To m.in. witryny o zdrowiu, edukacji, finansach, prawie, nauce, a także innych zagadnieniach, w których obszarze nierzetelne i niesprawdzone treści związane z:
mogą poważnie zaszkodzić zdrowiu, życiu oraz bezpieczeństwu użytkowników Internetu. Prowadząc stronę o tematyce, która może podlegać ocenie YMYL, musisz zwracać jeszcze większą uwagę na jakość treści na niej publikowanych.
Poniżej zebraliśmy najważniejsze wskazówki dotyczące tych elementów, o które musisz zadbać, aby Twoja strona została przez Google pozytywnie zweryfikowana pod kątem E-A-T oraz YMYL.
Wiesz już, co to jest YMYL, jak działa E-A-T, dlaczego są ważne i co robić, by Twoja strona spełniała ich wymogi. Na koniec warto wspomnieć jeszcze o działaniach, które mogą negatywnie wpłynąć na wiarygodność Twojego serwisu. Google w swoich wytycznych zdecydowanie przestrzega twórców stron i treści przed:
Powyższe zasady nie są jednak niczym nowym, jeśli chodzi o skuteczne i zgodne z aktualnymi standardami pozycjonowania działania SEO. Jeśli przy prowadzeniu swojego serwisu zwracasz uwagę na wysoką jakość publikowanych treści, spełnienie wymogów EAT oraz YMYL nie będzie dla Ciebie żadnym problemem.