Wróć do listy wpisów
Audyt SEO Content Marketing Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie Różne Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Google Sandbox Effect – czym jest i czy nadal występuje w SEO?

Google Sandbox Effect – czym jest i czy nadal występuje w SEO?

Google Sandbox Effect – czym jest i czy nadal występuje w SEO?

W świecie Google nie ma nic pewnego. Gigant z Mountain View nie zdradza szczegółów działania algorytmów i filtrów, ale specjaliści SEO bacznie obserwują i analizują to, co się dzieje w wyszukiwarce, śledzą też wypowiedzi doświadczonych praktyków i wyciągają wnioski. Pozwoliło to między innymi wysnuć teorię o tzw. piaskownicy (Google Sandbox Effect). Google oficjalnie tego nie potwierdza – i dobrze, bo ujawnienie wszystkich mechanizmów działania wyszukiwarki zwiększałoby ryzyko manipulowania nimi po to, żeby szybko osiągnąć wysokie pozycje w rankingu. Nie da się jednak nie zauważyć, że zdecydowanie coś jest na rzeczy.

Czym jest Google Sandbox Effect

Na początku chcemy wyraźnie zaznaczyć, że poruszone w tym artykule kwestie oparte są na obserwacjach i analizach specjalistów SEO oraz że informacje te nigdy nie zostały oficjalnie potwierdzone przez Google. Ale to wcale nie oznacza, że zjawisko to nie istnieje – jak już wcześniej wspomnieliśmy, Google nie zdradza szczegółów funkcjonowania swojej wyszukiwarki.

„Sandbox” to słowo zaczerpnięte z języka angielskiego i oznacza… piaskownicę! A co ma piaskownica do wyszukiwarki internetowej? Otóż, chodzi o pewne ograniczenie dla stron internetowych, które dopiero pojawiły się w indeksie Google. Według tej teorii nowe serwisy internetowe mogą trafiać na kwarantannę do tzw. piaskownicy. Można to porównać do okresu próbnego, podczas którego Google blokuje nowym witrynom możliwość osiągania wysokich pozycji do czasu oceny ich jakości i wiarygodności. Niektórzy traktują Sandbox Effect jako karę, co jest mocno przesadzonym stwierdzeniem. Zdecydowanie lepiej pasuje tutaj określenie filtr bądź okres kwarantanny.

Sandbox w SEO – o co tak dokładnie chodzi?

Jeśli wierzyć specjalistom, nawet najlepiej zoptymalizowane witryny mogą trafić do tzw. piaskownicy tylko dlatego, że są nowe i nie posiadają żadnej historii – ani dobrej, ani złej. A to oznacza, że mimo wartościowych treści i świetnego profilu linkowego nowa domena nie osiągnie wysokich pozycji w rankingu Google. Warto jednak pamiętać, że jest to okres przejściowy – aczkolwiek nikt nie potrafi powiedzieć, jak długo on trwa, więc pozostaje jedynie systematyczna praca nad widocznością strony.

 

Co ma na celu Google Sandbox Effect

Webmasterzy czasem mogą odnieść wrażenie, że Google utrudnia im pracę i najzwyczajniej w świecie robi im na złość. Na szczęście nie jest to prawda! Potentat z Mountain View dba przede wszystkim o zadowolenie użytkowników wyszukiwarki internetowej – to oni są na pierwszym miejscu. Dlatego powstają zaawansowane algorytmy i filtry, które czuwają nad jakością wyników wyszukiwania. Efekt piaskownicy doskonale wpisuje się w te działania.

W jakim celu nowe strony mają blokowaną możliwość osiągnięcia wysokich pozycji na samym początku istnienia? Choć nie ma oficjalnego potwierdzenia występowania Sandbox Effect, nie da się nie zauważyć, że takie zjawisko jest zgodne z fundamentem działania wyszukiwarki internetowej, tj. dbaniem o jakość wyników wyszukiwania.

A dokładniej? Użytkownik po wpisaniu interesującego go hasła powinien uzyskać listę stron, które zawierają dokładnie to, czego szuka. Google dba o to, by w rankingu znajdowały się strony zawierające użyteczny i unikalny content, bez spamerskiego profilu linkowego oraz stosowania różnego rodzaju technik Black Hat SEO. Trzeba przyznać, że w przypadku stron, które dopiero powstały, ciężko o ocenę jakości witryny i zaufanie do niej. Stąd też tymczasowa kwarantanna w piaskownicy.

analiza strony

Czy zjawisko Sandbox wciąż występuje

Ilu specjalistów, tyle różnych doświadczeń i punktów widzenia. Zjawisko to może istnieć, ale nie musi – wciąż nie mamy potwierdzenia. Nie jest tajemnicą, że efektów pozycjonowania nie zauważymy od razu – to długofalowy proces wymagający systematycznych działań zarówno on-site, jak i off-site. W zależności od chociażby wybranych fraz i ich konkurencyjności, pierwsze satysfakcjonujące efekty mogą się pojawić dopiero po trzech, sześciu, a czasem i dwunastu miesiącach. Czy to kwestia tzw. piaskownicy? Możliwe, że w dużej mierze tak. Ale to tylko nasze gdybanie.

Czy da się uniknąć Google Sandbox Effect

Przezorny zawsze ubezpieczony. Dlatego lepiej działać tak, jakby to zjawisko faktycznie występowało. Trzymając się pewnych wytycznych, możemy nie tylko zmniejszyć ryzyko trafienia naszej witryny na przymusową kwarantannę, ale też zwiększymy szansę na poprawę jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania oraz osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu. I nawet jeśli okaże się, że Sandbox w SEO nie istnieje, to nasza domena i tak zyska na tych działaniach. Do działań przynoszących korzyści należą:

  • pozyskiwanie wartościowych linków (tutaj koniecznie trzeba pamiętać o umiarze – w tym przypadku więcej niekoniecznie znaczy lepiej),
  • tworzenie wartościowego, tj. unikalnego, użytecznego i aktualnego contentu,
  • wystrzeganie się technik Black Hat SEO,
  • zakup domeny z dobrą historią i stworzenie na niej swojej strony.

Jaki z tego wniosek?

Początkowo mogłoby się wydawać, że witryna trafia do tzw. piaskownicy „za karę”. Ale tak nie jest (przynajmniej tak nam się wydaje!). Google dba o użytkownika, wyniki wyszukiwania mają w 100% odpowiadać jego potrzebom. Nie da się nie zauważyć, że właściciele niektórych witryn wykazują się nie lada „kreatywnością” w próbach przechytrzenia algorytmów – i właśnie w takich sytuacjach okres przejściowy i tymczasowe zablokowanie możliwości osiągnięcia wysokich pozycji w rankingu wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.

Dlatego nie bójmy się aż tak Sandbox Effect – nawet jeśli dotknie nasze witryny, to tylko na pewien czas i to wyłącznie z myślą o użytkownikach. A na ich zadowoleniu zależy nie tylko Google, ale też każdemu z nas, tj. specjalistom SEO oraz przedsiębiorcom z różnych branż.