Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Meta tagi – co to jest?

Meta tagi – co to jest?

Meta tagi – co to jest?

Czym są meta tagi?

Meta tagi – „oczywista oczywistość” dla specjalistów odpowiedzialnych za pozycjonowanie stron, jednak dla większości użytkowników Internetu pojęcie praktycznie nieznane, mimo że spotykane w sieci na każdym kroku. Postarajmy się zatem zdefiniować czym są meta tagi html, a także omówić najważniejsze z nich.

Aby strona internetowa osiągała jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce Google,  specjaliści wykonują audyt SEO i podejmują szereg działań optymalizacyjnych w obszarze kodu strony. Jednym z jego elementów są wspomniane znaczniki meta. Umieszczamy je w sekcji <head> strony internetowej, czyli nagłówku. Ich zadaniem jest wskazanie robotom wyszukiwarek najważniejszych informacji na temat danej podstrony. Meta tagi używane są także przez przeglądarki internetowe i media społecznościowe. Część z nich w sposób pośredni jest widoczna dla użytkowników, o istnieniu pozostałych większość nawet nie ma pojęcia.

Niektóre meta znaczniki mają istotny wpływ na SEO, a co za tym idzie, na widoczność strony w wyszukiwarce. To z kolei często jest niezbędne, aby dotrzeć do potencjalnych klientów czy czytelników – im wyżej w wyszukiwarce strona się znajduje, tym większe prawdopodobieństwo, że w nią wejdziemy.

Właściwie wszystkie popularne systemy CMS czy platformy e-commerce umożliwiają łatwe ustawienie najważniejszych meta tagów. Przykładowo dla systemu WordPress warto korzystać z różnego rodzaju wtyczek (takich jak np. SEO Yoast, SEO Ultimate czy All In SEO).

Dlaczego meta tagi są ważne?

Tak jak wspomniałam wcześniej, meta znaczniki to przede wszystkim elementy zawierające przydatny zbiór informacji na temat zawartości strony. Niektóre z nich, takie jak chociażby meta title i description meta, wpływają na to, jak prezentuje się dany wynik wyszukiwania w wynikach organicznych i często wspomagają działania prowadzone przez marketing.

Meta tagi pomagają określać, które strony należy indeksować, a które nie. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad tym, co roboty wyszukiwarki umieszczą w indeksie Google i co ostatecznie będzie w nich widoczne dla użytkowników.

Podczas optymalizacji strony internetowej pod kątem pozycjonowania, specjaliści SEO zwracają uwagę na takie elementy jak atrakcyjne treści i nagłówki, intuicyjność nawigacji czy łatwość dokonywania transakcji. Istnieje wiele rodzajów meta tagów, jednak Google potrafi zinterpretować tylko niektóre z nich. Sprawdźmy, które i w jaki sposób stosować, aby bić się o czołowe pozycje w wyszukiwarce.

Znaczenie meta tagu title, czyli jak zainteresować robota i człowieka

Jednym z najważniejszych znaczników meta, jeśli chodzi o pozycjonowanie, jest title. W kodzie źródłowym umieszcza się go pomiędzy znacznikami <title></title>. To pierwszy element, na który zwracamy uwagę, przeglądając wyniki wyszukiwania, a także pierwsza informacja w kodzie na temat zawartości danej podstrony. Przykładowy meta tytuł pokazuje poniższa grafika.

co to są meta tagi

Jak możemy zauważyć, tytuł strony zawiera informację odnośnie zawartości artykułu, a także sufiks w postaci nazwy firmy (brandu). Oto kilka rad, jak stworzyć dobry metatytuł:

  • Upewnij się, że każda podstrona w Twoim serwisie ma unikalny title. Dzięki takiej konsekwencji, zarówno roboty wyszukiwarki, jak i użytkownicy, będą mieli jasność, czego dana podstrona dotyczy.
  • W tytułach staraj się umieszczać najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe, uważając przy tym, aby nie przesadzić z ich nasyceniem.
  • Na końcu umieszczaj nazwę swojej firmy. Będzie to sprzyjać lepszemu powiązaniu marki z całym serwisem.
  • Pomyśl o dodaniu elementu CTA (Call to action), który zachęci użytkownika do kliknięcia.
  • Aby przyciągnąć dodatkową uwagę użytkowników, możesz w title umieścić także emoji.

Jeśli chodzi o długość title, ostatnie standardy Google mówią o 70 znakach. Jednak to, w jaki sposób tytuł będzie prezentował się w wynikach wyszukiwania, zależy przede wszystkim od tego, ile zajmie miejsca w pikselach.

Determinuje to przede wszystkim szerokość użytych liter. Jednak standard określony przez Google nie oznacza, że nie możemy stworzyć dłuższego tytułu. Gdy będzie miał więcej niż 70 znaków, nie wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania, ale będzie obecny w kodzie strony.

Meta tag description – czy warto?

Sprawa wygląda nieco inaczej, jeśli chodzi o kolejny meta znacznik, czyli description. Jest to nic innego, jak krótki opis strony, który Google wyświetla pod tytułem i adresem strony. Możemy to zobaczyć na poniższej grafice:

czym są meta tagi

Już od jakiegoś czasu oficjalnie wiadomo, że ten meta tag nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Stało się tak głównie dlatego, że opis strony zawierał zbyt wiele słów kluczowych, przez co Google zaczął odbierać je jako spam. Jednak to, że ustawienie description meta nie przekłada się bezpośrednio na wyniki, nie oznacza, że nie warto takich opisów tworzyć. W gruncie rzeczy jest to pewnego rodzaju reklama, którą zdecydowanie należy wykorzystać, ponieważ jest to jeden z pierwszych elementów, które widzi użytkownik przeglądając wyniki wyszukiwania.

Podobnie jak title, meta description to opis zawartości strony, z tym że jej charakter jest bardziej opisowy. W tym krótkim, maksymalnie liczącym około 155 znaków opisie, (chociaż tutaj również kluczowa jest szerokość) możemy dodatkowo zaciekawić użytkownika i zachęcić go do kliknięcia. To kolejny

Tworząc meta description:

  • nakreśl temat artykułu lub dodaj pytanie, na które znajdziemy odpowiedź po lekturze,
  • dodaj krótką charakterystykę produktu lub kategorii, jeśli tworzysz meta opis strony w sklepie internetowym,
  • pamiętaj o CTA, które zachęci użytkowników do odwiedzenia strony,
  • zadbaj o unikalność meta description dla każdej podstrony.

Znacznik meta description możemy także pozostawić pusty. W takim przypadku Google jako opis zawartości wyświetli pierwsze zdania z danej podstrony.

Meta tag robots – drogowskazy dla robotów

Kolejnym, bardzo istotnym z punktu widzenia pozycjonowania znacznikiem, jest meta tag robots. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania w naszym serwisie możemy kontrolować, które podstrony zostaną zaindeksowane przez roboty wyszukiwarek. Jest to cenne zwłaszcza wtedy, kiedy wiemy, że w naszej witrynie istnieje szereg podstron, których nie chcemy wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Struktura tego znacznika prezentuje się następująco:

<meta name=”robots” content=”Wartość” />

Wartość może przybrać następujące formy:

  • all
  • lub  index, follow – zostanie zaindeksowana dana strona i roboty Google
  • będą podążać za linkami, czyli przechodzić do kolejnych podlinkowanych
  • adresów,
  • index, nofollow – strona zostanie zaindeksowana, ale nie będą śledzone linki,
  • noindex, follow – strona nie zostanie zaindeksowana, ale roboty będą podążać za linkami,
  • none lub noindex, nofollow – strona nie zostanie zaindeksowana, a roboty nie będą podążać za linkami.

O ile, gdy chcemy zablokować daną podstronę przed indeksowaniem, musimy wstawić meta-tag robots z odpowiednią wartością, o tyle już w przypadku chęci indeksacji nie jest to konieczne. Google domyślnie indeksuje wszystkie podstrony, jeśli nie znajduje się na nich opisywany meta-tag z wartością noindex. Znacznik z tą wartością warto stosować m.in. w przypadku nieistniejących już stron, podstron wygenerowanych przez szablon serwisu czy adresów filtrów i sortowania.

Meta tag keywords – relikt przeszłości

Kolejnym meta tagiem, który warto znać, jest meta keywords. Kiedyś był to bardzo ważny element optymalizacji kodu pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Meta keywords jak sama nazwa wskazuje, polega na przedstawieniu istotnych dla danych podstrony słów kluczowych.

Przykładowy kod wygląda następująco:

<meta name=”Keywords” content=”słowo kluczowe 1, słowo kluczowe 2”>

Ze względu na częste nadużycia w nasyceniu frazami kluczowymi, stosowanie tego meta tagu przestało być czynnikiem rankingowym. Nie jest zatem konieczne jego uzupełnianie. Warto jednak przejrzeć, czy w danym serwisie nie mamy do czynienia z ich nadmierną liczbą. Jeśli tak będzie, roboty Google mogą odczytać to jako manipulację i doprowadzić do wykluczenia wyników z wyszukiwania. Jeśli chcemy używać tego meta tagu, warto zachować umiar.

Google Search Console

Meta tag weryfikacyjny w Google Search Console

Ostatnim meta tagiem, który omówimy, jest google-site-verification służący do weryfikacji witryny w narzędziu Google Search Console. Jest to jedna z dostępnych metod weryfikacji. Należy ją stosować wtedy, gdy nie mamy możliwości umieszczenia pliku  z kodem weryfikacyjnym w głównym katalogu domeny. Meta tag wygląda następująco:

<meta name=”google-site-verification” content=”indywidualny kod” />

Podobnie jak wszystkie meta tagi, taki fragment kodu zamieszczamy w sekcji head serwisu. Wiele systemów CMS czy platform e-commerce umożliwiają także umieszczanie takiego tagu za pomocą odpowiedniej rubryki w panelu do zarządzania treścią

Meta tagi dla social media

Skoro omawiamy meta tagi, warto także wspomnieć o tagach używanych w social media. Mowa tutaj o Open Graph. Protokół OG stworzony przez Facebooka miał w pewien sposób połączyć strony internetowe z Facebookiem. Dzięki temu, adresy udostępniane na Facebooku mogą mieć określony wygląd. Dzięki optymalizacji z pomocą Open Graph możemy kontrolować to, w jaki sposób informacje ze strony internetowej są wyświetlane w formie postów na Facebooku. Protokół Open Graph jest także rozpoznawany przez inne media społecznościowe takie jak chociażby Twitter.

Przykładowo, dla artykułu, który właśnie czytasz, meta tagi Open Graph wyglądają następująco:

<meta property=”og:type” content=”article” />

<meta property=”og:title” content=”Co to są meta-tagi – krótka instrukcja obsługi najważniejszych znaczników | Grupa TENSE – Pozycjonowanie stron” />

<meta property=”og:description” content=”Poznaj podstawowe pojęcia w branży SEO. Dzięki nim Twoja strona osiągnie wysokie pozycje w Google!” />

<meta property=”og:url” content=”https://www.grupatense.pl/blog/co-to-sa-meta-tagi-krotka-instrukcja-obslugi-najwazniejszych-znacznikow/” />

<meta property=”og:site_name” content=”Grupa TENSE – Pozycjonowanie stron” />

<meta property=”og:image” content=”https://www.grupatense.pl/wp-content/uploads/meta-tagi-okladka-1014×531.jpg” />

 

Ich ustawienie pozwoliło na pełną kontrolę wyglądu posta promującego ten wpis na firmowym Facebooku i prezentuje się on następująco:

meta tagi na Facebooku

Jak można zauważyć, elementy wyświetlane w poście są tożsame z tym, co zostało uzupełnione w meta tagach Open Graph. Zatem przy optymalizacji wpisów blogowych i jednoczesnej promocji w mediach społecznościowych warto zadbać i o ten element, który odpowiednio zoptymalizowany zadziała jak dobra reklama i przyciągnie dodatkowych użytkowników na naszą stronę internetową. Pełna lista tagów Open Graph jest dostępna pod adresem: https://ogp.me/

Podsumowanie

Powyższy wpis to oczywiście charakterystyka zaledwie kilku wybranych meta tagów. Aby poznać pozostałe znaczniki meta, należy zapoznać się ze specyfikacją Google dostępną tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=pl

Jednak w moim odczuciu, to właśnie te przedstawione w artykule odgrywają największą rolę w pozycjonowaniu stron, a także postrzeganiu niektórych elementów serwisu przez użytkownika. Stosowanie dobrych praktyk, a także dbanie o atrakcyjny tytuł strony czy opis meta to istotny krok do generowania ruchu w serwisie. Warto także poinformować o tym osoby odpowiedzialne za social media czy marketing, aby przykładały większą uwagę do tego, jak prezentują się dane produkty czy podstrony w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu opis strony czy jej tytuł będą optymalnie jeszcze na etapie dodawania nowego wpisu na bloga, czy wprowadzenia kolejnego produktu.

Ponieważ elementy, które odgrywają kluczową rolę przy ocenianiu stron, co jakiś czas się zmieniają, nie możemy mieć pewności, że któryś z meta tagów nie straci na znaczeniu. Ponadto, dobra optymalizacja tych elementów oprócz względów technicznych to także naturalna reklama w wynikach wyszukiwania, co może przyciągnąć dodatkowych klientów.

Jeśli Facebook czy inne media społecznościowe mają duże znaczenie w prowadzonych działaniach marketingów, to warto także zadbać o optymalizację Open Graph, który pozwoli na tworzenie atrakcyjnych postów przyciągających uwagę użytkownika.

Każda większa aktualizacja algorytmu Google to wyzwanie, dlatego warto ten temat obserwować.