Wróć do listy wpisów
Google Ads Marketing PPC Reklama
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest evergreen content

Co to jest evergreen content

Co to jest evergreen content

Artykuły newsowe, nawiązujące do ważnych, bieżących wydarzeń, opatrzone zachęcającym nagłówkiem mają ogromną moc angażowania odbiorców. Ich podstawowym minusem jest jednak krótki termin „przydatności” – nowe informacje szybko wypierają te stare, które po pewnym czasie przestają budzić zainteresowanie. Na drugim biegunie sytuują się publikacje określane w branży jako evergreen content – angażujące użytkowników przez długi czas. Poznaj ich najciekawsze przykłady, dowiedz się, o czym pamiętać przy tworzeniu tego rodzaju treści, i sprawdź, jak taki typ contentu wpływa na SEO.

Czym jest evergreen content

Trzeba przyznać, że dosłowne tłumaczenie tego angielskiego terminu oznaczające „wiecznie zielony” doskonale oddaje istotę tego, czym jest evergreen content. To po prostu materiały ponadczasowe, które ze względu na swój uniwersalny charakter, zawsze bardzo dobrze się „klikają” w sieci. Trudno o jednoznaczną definicję tego rodzaju tekstu, ponieważ – co pokażemy w dalszej części artykuły – evergreenem może być zarówno poradnik, jak i baza wiedzy, a nawet instrukcja obsługi. Przykłady można mnożyć – ważne, by treść była na tyle uniwersalna, by nawet po kilku latach od jej publikacji czytelnik nadal mógł wyciągnąć z niej wartościowe informacje.

Kolejną właściwością tekstu typu evergreen jest to, że można – a nawet powinno się – go konsekwentnie rozbudowywać. Tego typu działanie nie tylko pozytywnie wpływa na aktualność treści, ale również okazuje się skuteczne z punktu widzenia działań SEO

Evergreen content a SEO

Wywołaliśmy temat pozycjonowania, a więc czas na konkretne pytanie: jak evergreen content wspiera budowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania? Odpowiedź brzmi: wielowymiarowo.

Pierwszym istotnym z punktu widzenia SEO walorem wiecznie zielonych treści jest możliwość pozyskiwania z nich wartościowych linków przychodzących. Oczywiście, im wyżej w wyszukiwarce znajduje się serwis z ciekawym artykułem, tym więcej osób udostępni go w mediach społecznościowych, poleci na swoich blogach czy na forach.

Google docenia również aktualizowanie wpisów oraz ich merytoryczną rozbudowę o nowe sekcje i informacje. Praktyka pokazuje, że dzięki odpowiednio długiej, wartościowej oraz regularnie aktualizowanej treści możesz szybciej wypromować swój serwis na konkretne słowa kluczowe, niż stosując taktykę częstego publikowania mocno nasyconych frazami, ale małowartościowych wpisów. Jeśli więc zastanawiasz się, czy z punktu widzenia SEO evergreen content jest czymś, na co warto stawiać, odpowiedź brzmi: tak.

seo a evergreen content

Evergreen content – formaty i przykłady

Jeśli planujesz kampanię wykorzystującą reklamy kontekstowe, możesz wybrać format, który najlepiej odpowiada Twoim celom biznesowym. Komunikat nastawiony na sprzedaż dobrze sprawdzi się w przypadku prowadzenia sklepu internetowego, natomiast jeśli zależy Ci na zwiększeniu ruchu na stronie, postaw na treści, które pomogą ściągnąć do serwisu nowych użytkowników. Jeżeli Twoim celem jest z kolei budzenie świadomości marki w sieci, dobrym pomysłem będzie kierowanie przekazu do osób, które wcześniej nie wchodziły w interakcję z Twoją stroną www, ale ich zainteresowania wskazują, że Twoja oferta może ich zainteresować.

Wiesz już, jak brzmi definicja wiecznie zielonej treści i jak jej tworzenie może wpłynąć na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Czas poznać najpopularniejsze formaty stosowane w przypadku evergreenów. Do najciekawszych przykładów takich tekstów należą m.in.:

  • bazy wiedzy i sekcje FAQ,
  • instrukcje,
  • porady i poradniki,
  • listy branżowe,
  • rankingi oraz porównania,
  • artykuły o tematyce zdrowotnej, dietetycznej, motoryzacyjnej, kulinarnej oraz poruszające wiele innych, ponadczasowych zagadnień.

Bazy wiedzy i FAQ

Bazą wiedzy określa się rozbudowane, wielowątkowe artykuły lub całe serie teksów, poświęcone wybranemu zagadnieniu. Dobre przykłady to np. obszerny wpis, kompleksowo opisujący pozycjonowanie stron internetowych. Podobną rolę może w serwisie odegrać sekcja z najczęściej zadawanymi pytaniami, która dodatkowo podnosi funkcjonalność witryny. Użytkownicy mogą znaleźć w niej odpowiedzi na nurtujące ich kwestie bez konieczności podejmowania kontaktu.

Instrukcje

„Jak zrobić zrzut ekranu na telefonie”, „Wymiana opon krok po kroku”, „Jak zrobić paznokcie hybrydowe” – to tylko pierwsze z brzegu przykłady instrukcji, które internauci mogą dziś znaleźć w Google, by rozwiązać nurtujący ich problem. Tego typu treści cieszą się dużą klikalnością, ponieważ dobrze odpowiadają na realne potrzeby użytkowników.

Porady i poradniki

Materiały poradnikowe, dotyczącego tego, jak docieplić poddasze w domu, jaką obrożę wybrać dla psa czy jak dobrać zegarek do ubioru to klasyczne przykłady evergreenów przekazujących ponadczasową wiedzę. Oczywiście każdy z takich tekstów możesz zaktualizować, np. dodając informacje o nowych systemach dociepleń, różnicach pomiędzy obrożą a szelkami czy wyższości zegarków z paskiem nad tymi na bransolecie.

Listy branżowe

Chyba każdy z nas spotkał się w sieci z artykułami w stylu „10 pomysłów na aranżację salonu” czy „7 sposobów na szybki obiad”. Artykuły redagowane w formie wyliczeń mogą okazać się pomocne o dowolnej porze, a ich zaletą jest to, że zawsze pozostają aktualne. Co ważne, internauci chętnie czytają takie treści i równie ochoczo dzielą się nimi w sieci, jeśli znajdą w nich rozwiązanie swoich problemów.

Porównania i rankingi

Kolejnym pomysłem na angażujący użytkowników evergreen content jest tworzenie rankingów i porównań. Popularne przykłady to m.in.:

  • ranking kredytów gotówkowych,
  • najtańsze OC samochodu,
  • porównanie laptopów do 3000 zł,
  • najlepszy hosting strony www,
  • najbardziej luksusowe hotele w Polsce.

Treści o uniwersalnej tematyce

Warto stawiać również na tradycyjne formaty rozbudowanych artykułów publikowane np. na firmowym blogu. W tego typu treściach możesz skupić się na ujęciu całościowym lub konkretnym zagadnieniu, szczególną uwagę zwracając na jakość tekstów oraz ich użyteczność. Ponadczasowe tematy, takie jak gotowanie, zdrowie, lifestyle, dietetyka czy samochody, to tylko niektóre z wielu obszarów, których mogą dotykać tego rodzaju publikacje.

planowanie contentu

Jak tworzyć treści evergreen content

Chcąc stworzyć wysokiej jakości tekst, który przez długi czas będzie angażować czytelników, musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim, unikaj tematów, które szybko mogą się zdezaktualizować. Nie nawiązuj do bieżących wydarzeń, modnych w danym momencie trendów lub produktów. Wybierz temat, który stale i mocno angażuje użytkowników, np. zdrowie, remont mieszkania, pieniądze, jedzenie, zwierzęta itp. Pamiętaj również o właściwym sformatowaniu podczas tworzenia materiału.

Długie teksty dziel na przystępne w odbiorze akapity, stosując śródnagłówki oraz listy wypunktowane, numerowane bądź tabele. Dobrym pomysłem będzie spis treści umieszczony na początku artykułu. Nie zapominaj również o rozbudowie i aktualizowaniu tekstu.

Czy warto mieć evergreen content na swojej stronie

Powyższe przykłady oraz korzyści wynikające z umieszczania w swoim serwisie materiałów typu evergreen content pokazują, że warto stawiać na tego typu publikacje. Stosując się do naszych wskazówek, stworzysz wartościowy tekst, który w przystępny sposób przekaże internautom ponadczasową, uniwersalną wiedzę, niezależnie od zmieniających się trendów czy bieżących wydarzeń. Evergreen content wspiera budowę wizerunku marki, sprzyja poprawie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, jak również może pomóc Ci w optymalizacji sprzedaży. Z całą pewnością warto uwzględnić go przy planowaniu strategii publikowania treści na stronie internetowej.