Wróć do listy wpisów
Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > Meta description – jak napisać skuteczny opis strony?

Meta description – jak napisać skuteczny opis strony?

Meta description – jak napisać skuteczny opis strony?

Opis strony, inaczej meta decsription można porównać do zapowiedzi książki. Często dzięki odpowiednio przygotowanemu meta description, który zawiera w sobie frazę kluczową, unikalną cechę produktu i call to action użytkownik decyduje się wejść na stronę i dokonać zakupu. W tym tekście dowiesz się, jak tworzyć skuteczne opisy i przyciągać na swoją stronę potencjalnych klientów. Zapraszam do lektury!

Co to jest meta description?

Meta description to atrybut HTML znajdujący się w kodzie strony, którego przeznaczeniem jest dostarczenie krótkiego opisu treści, które znajdują się na stronie.

Opis zawartości strony wyświetla się zaraz pod jej tytułem w wyszukiwarce. Jeśli nie ustawisz go samodzielnie, wyszukiwarka dobierze część treści z witryny, która jej zdaniem najlepiej pasuje do opisu i wstawi ją pod tytuł. Dlatego tak ważne jest, abyś miał wpływ na opis, ponieważ im lepiej przygotowany opis strony, tym większa szansa na wygenerowanie ruchu.

Jak wygląda meta description?

Meta description, to dwie linijki treści, które wyświetlają się pod tytułem strony. Najlepiej, aby długość tekstu oscylowała między 120 a 160 znakami ze spacjami, ponieważ meta desc wyświetla się w polu o wielkości od 680 px na urządzeniach mobilnych do 920px na urządzeniach stacjonarnych.

Jak widać na powyższym przykładzie, możliwe jest również wykorzystanie w opisie strony emoji, choć to czy się pojawią, czy też zostaną zignorowane, zależy już od decyzji algorytmów Google.

Pod meta description pojawić mogą się również dodatkowe elementy rozbudowanych wyników wyszukiwania, które generowane są z danych strukturalnych schema, takie jak ocena strony w formie gwiazdek oraz pytania i odpowiedzi.

Jak wygląda meta description

 

Na jakich podstronach powinno znajdować się meta description?

Najlepszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie unikalnego meta description na każdej podstronie. Niestety, w przypadku bardzo dużych serwisów będzie to czasochłonne, dlatego też warto najpierw spriorytetyzować najbardziej kluczowe strony, a dopiero później zająć się pozostałymi lub utworzyć szablon i automatycznie generować meta description z parametrów charakterystycznych dla danej podstrony.

Rodzaje stron, które wymagają szczególnej uwagi to:

  • strona główna – to wizytówka, która przedstawia Twoją działalność, dlatego też powinieneś zadbać w pierwszej kolejności, by miała unikalne meta description.
  • strony ofertowe, usług i produktów – strony, które odpowiadają za konwersję i zyski Twojej działalności. Wyróżnienie unikalnym meta description może sprawić, że to właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji, klient dokona zakupu czy też skorzysta z Twoich usług. W przypadku rozbudowanych serwisów i sklepów warto pomyśleć o możliwości zautomatyzowania tworzenia opisu strony. Większość popularnych systemów zarządzania treścią umożliwia taką opcję.
  • strony znajdujące się w TOP 10 wyszukiwarki – czyli wszystkie te podstrony, które aktualnie posiadają potencjał na generowanie ruchu. Chwytliwy opis przełoży się nie tylko na większą liczbę odwiedzin, ale również na wzrost czynnika rankingowego Click Trough Rate, co pomoże w osiąganiu jeszcze wyższych pozycji.
  • strony z niewielką ilością treści – takie jak np. podstrona z danymi kontaktowymi. Ze względu na brak treści wyszukiwarki nie będą miały z czego przygotować opisu, dlatego warto na takich podstronach umieścić własne unikalne meta description.

Czy meta description wpływa na pozycjonowanie?

Kilkanaście lat temu znacznik meta description odgrywał bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu stron. Zawartość fraz kluczowych w opisie meta strony była czynnikiem rankingowym podobnie, jak w przypadku znacznika title. Niejednokrotnie optymalizacja stron sprowadzała się jedynie do optymalizacji sekcji meta i dodania fraz do atrybutów title, meta description i meta keywords.

Od 2009 roku zarówno zawartość meta description, jak i meta keywords przestały być traktowane przez Google jako czynnik rankingowy, a tym samym optymalizacja tych dwóch elementów nie ma już bezpośredniego przełożenia na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego warto zadbać o optymalizację meta description?

Atrakcyjna treść meta description wzbudza zainteresowanie czytającego i zwiększa szanse na to, że kliknie odnośnik i odwiedzi stronę, co jest już korzyścią samo w sobie.

Kolejną korzyścią zamieszczenia dobrego meta description jest wskaźnik Click Through Rate (CTR), czyli współczynnik klikalności. To właśnie CTR jest czynnikiem rankingowym, mającym wpływ na pozycje w wyszukiwarce.

Jak możesz się zatem przekonać, mimo że meta description nie przekłada się jednoznacznie na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce, warto poświęcić chwilę i przygotować jak najlepszy opis strony.

Jak pisać atrakcyjne meta description?

Wiesz już, czym jest meta description i jaki ma wpływ na liczbę osób odwiedzających stronę oraz pozycjonowanie. Kolejne akapity poświecę na porady dotyczącego tego, jak przygotować meta description, by przyciągało uwagę osób korzystających z wyszukiwarek i przyniosło wymierne korzyści dla serwisu.

Elementy, na które należy zwrócić uwagę przy tworzeniu meta description to:

  • zwięzłość,
  • wykorzystanie fraz kluczowych,
  • rozwinięcie tytułu strony,
  • dopasowanie do intencji wyszukiwania,
  • wykorzystanie Call To Action, czyli zachęcenie do działania,
  • stosowanie języka korzyści,
  • wykorzystanie power words, czyli słów mocy,
  • możliwość dodania emoji,
  • zastosowanie parametrów technicznych.

Zwięzłość

Tak, jak wspomniałem już wcześniej w artykule, długość wyświetlanego meta description jest ograniczona. Do dyspozycji masz tylko od 680 px na urządzeniach mobilnych do 920 px na urządzeniach stacjonarnych, dlatego tez opis strony powinien zostać zawarty w 120-160 znakach.

Ostateczna decyzja, jak długi będzie opis, powinna zostać podjęta na bazie tego, z jakich urządzeń pochodzi większość ruchu na Twoją stronę. Jeżeli zamierzasz optymalizować meta description zarówno dla osób korzystających z urządzeń mobilnych jak i stacjonarnych, optymalnym rozwiązaniem byłby limit 120 znaków.

Wykorzystując pełen zakres limitu meta description, czyli 160 znaków, musisz być świadomy, że na urządzeniach mobilnych 1/4 opisu strony będzie niewidoczna, dlatego tak ważne jest, by kluczowe informacje pojawiały się na początku opisu.

Wykorzystanie fraz kluczowych

Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji meta description jest wykorzystanie fraz kluczowych. Choć sama ich obecność nie jest już czynnikiem rankingowym, to zwiększa szansę na to, że potencjalny użytkownik odwiedzi Twoją stronę, wiedząc, że jest powiązana z jego zapytaniem.

Dodatkowym pozytywnym efektem jest to, że jeżeli wyszukiwana fraza, niezależnie czy w formie dokładnej, czy odmienionej znajduje się w meta description, zostanie pogrubiona. Może to znacząco zwiększyć szansę na przykucie uwagi użytkownika.

Obecność fraz kluczowych zwiększa również szansę na to, że Google wyświetli Twoje meta description, zamiast generować je z treści strony.

Słowa kluczowe zaznaczone w meta description

Rozwinięcie tytułu strony

O meta description powinieneś zawsze myśleć jak o rozwinięciu tytułu, który dopełnia całość treści, podczas gdy meta descripition daje szansę, by rozwinąć treść o dodatkowe informacje.

Dopasowanie do intencji wyszukiwania

Intencja wyszukiwania odpowiada na pytanie, dlaczego użytkownik wpisał daną frazę. Internauta może na przykład:

  • szukać informacji,
  • chcieć kupić konkretny produkt,
  • porównać cenę.

Najprostszym sposobem na zrozumienie intencji wyszukiwania będzie wpisanie danej frazy kluczowej do wyszukiwarki i zbadanie meta description najwyżej rankingującej strony.

Na przykład po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „meta description” większość opisów stron przyjmuje formę definicji opisującej czym jest meta description.

Meta description dopasowane do intencji użytkownika

Wykorzystanie Call To Action

W większości przypadków opis meta description powinien zostać napisany językiem zorientowanym na działania. Warto wykorzystać następujące CTA:

  • wejdź na stronę,
  • poznaj ofertę,
  • skorzystaj z naszych usług,
  • odkryj nasze produkty,
  • dowiedz się, jak.

Call To Action w meta description

Wykorzystanie języka korzyści / przedstawienie rozwiązania

Meta description powinno zostać skonstruowane w taki sposób, aby użytkownik wiedział, co zastanie na stronie i co zyska, klikając w odnośnik. Limit znaków nie pozwala na zawarcie zbyt wielu informacji, ale w miarę możliwości należy przekazać w treści, że przejście na stronę przyniesie mu rzeczywistą korzyść.

Power words, czyli słowa mocy

Wyrazy pomagające wzmocnić przekaz nazywamy power words, czyli słowami z mocą. Pozwalają one na mocniejsze przykucie uwagi i zwiększenie zainteresowania użytkownika

Jako słowa z mocą można wykorzystać np. zachęcające przymiotniki:

  • darmowy poradnik,
  • produkt dostępny od ręki,
  • kompleksowy artykuł,
  • najbardziej aktualny ranking,
  • najtańsze produkty.

Cechy produktu zastosowane w meta description

Inna grupą słów z mocą są wyrazy powiązane z emocjami. Wzbudzenie w czytelniku emocji pozwala przyciągnąć jego uwagę i zwiększa szansę na to, że odwiedzi naszą stronę. Słowa z mocą związane z emocjami możemy podzielić na takie jak:

  • wzbudzające strach,
  • wzbudzające ochotę,
  • wzbudzające pożądanie
  • wzbudzające gniew
  • wzbudzające chciwość
  • wzbudzające poczucie bezpieczeństwa,
  • wzbudzające uczucie niedostępności.

Słowami mocy mogą również być te wyrazy, które oddziałują na zmysły. Wykorzystując je, oddziałujesz bezpośrednio na wyobraźnię użytkownika, przyciągając jego uwagę do strony. Przykłady wykorzystania takich wyrażeń są np.:

  • lśniący naszyjnik,
  • gładkie prześcieradło,
  • miękki materac,
  • słodki zapach,
  • błyszczący materiał.

Słowa mocy w meta description

Możliwość wykorzystania emoji

Doskonałym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji jest wykorzystanie emoji. Grafiki przyciągają uwagę, tym bardziej że Google wyświetla emoji w kolorze.

Emoji mogą być dopasowane do aktualnej tematyki strony, czy też symbolizować produkt, jeśli tylko uda się nam znaleźć odpowiedni emotikon. Są też takie, które wykorzystać można uniwersalnie dla każdej podstrony, nawet w generowanych opisach, jak np. „✔️ Check Mark”.

Check marks w meta description

 

Zastosowanie parametrów technicznych

Przygotowując meta description dla podstron produktowych, warto wykorzystać informacje dotyczące ich parametrów i specyfikacji takich jak:

  • nazwa producenta,
  • dostępność w magazynie,
  • cena i koszt wysyłki,
  • dostępne opcje konfiguracji,
  • dostępne opcje kolorystyczne.

Informacje te są szczególnie ważne dla użytkowników, którzy są nastawieni na zakup i sklepu posiadającego dany produkt lub tez porównują oferty.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby też dodanie ceny i oceny kupujących jako rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych, ale to już wymagałoby umieszczenia w kodzie strony odpowiednich oznaczeń danych strukturalnych Schema. Więcej na temat rich snippets przeczytasz w Rich Snippets.

Najczęstsze błędy związane z meta description

Powyżej zawarłem wiele porad, jak przygotować właściwe meta description, które ma szansę zachęcić użytkownika do odwiedzania strony, a tym samym zarówno zwiększyć ruch, jak i poprawić pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Teraz przedstawię kilka najczęstszych błędów, które pojawiają się przy tworzeniu meta opisów.

Duplikaty – opisy wielokrotnego użycia

Używając zduplikowanego meta description dostarczyć można jedynie ograniczone i ogólnikowe informacje dotyczące tematyki strony. Wątpliwe jest, że zachęci to potencjalnego odwiedzającego, tak jak i wątpliwe jest, że Google wykorzysta taki duplikat, jeśli jego treść nie będzie powiązana z daną podstroną.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie meta opisów generowanych z szablonu, które mimo podobieństw nadal będą unikalne oraz dostarczą odpowiednich informacji. Więcej na tent temat pisała Joanna Śledziejowska w tekście „Dlaczego treści powinny być unikalne”.

Opis jest niezgodny z treścią strony

Pierwszą przyczyną tego błędu mogą opisy duplikowane.

Drugą przyczyną może być celowa próba manipulacji, w celu sprowadzenia użytkownika na stronę. Wątpliwe jest, by przyniosło to efekt biznesowy, bowiem użytkownik opuści ją zniechęcony faktem, że nie znalazł na stronie tego czego szukał.

Każda osoba, która po wejściu na stronę zrezygnowała z jej przeglądania i wróciła do poszukiwań, zwiększa współczynnik odbicia tzw. Bounce Rate. Jest to czynnik rankingowy, podobnie, jak CTR, który ma wpływ na pozycje strony osiągane w organicznych wynikach wyszukiwania.

Opis dla robota wyszukiwarki

Meta description, tak jak i inne elementy contentu strony powinny być przygotowywane przede wszystkim z myślą o użytkownikach.

Upychanie w opisie strony zbyt dużej liczby fraz kluczowych nie jest dobrym pomysłem, tym bardziej w kontekście meta description, gdzie czynnikiem rankingowym jest CTR.

Przykłady skutecznych meta description

Wpływ na kształt meta description ma przede wszystkim cel, jaki chcesz osiągnąć, oraz potrzeby Twojej grupy docelowej. Nie bez wpływu jest także branża, w której działasz. Specyficzne CTA (call to action), konkrety, które mają zachęcić odbiorcę do kliknięcia właśnie w ten, a nie inny link, odpowiedź na pytania zadawane przez Twoich odbiorców – to wszystko ma działać na korzyść Twojej oferty. Oto kilka przykładów metaopisów stworzonych dla kilku branż. Zwróć uwagę na to, czym się różnią.

Metaopis dla restauracji

Restauracja to biznes działający lokalnie. Przygotowując meta description, zwróć uwagę na to, aby pojawiła się w nim:

  • nazwa miasta/dzielnicy – w zależności od twojej lokalizacji
  • korzyść dla klienta, czyli dlaczego ma przyjść właśnie do tej restauracji
  • call to action, czyli zachętę do działania.
Głodny? Jeśli kuchnia włoska w [miasto/dzielnica], to tylko w [nazwa restauracji]. Spaghetti, pizza i inne włoskie specjały. Zajrzyj do nas – mamy dla Ciebie stolik.

Metaopis produktu w sklepie z kosmetykami

W przypadku branży beauty zwróć uwagę na język korzyści. Zastanów się, czego szukają Twoje klientki i odwołaj się do ich potrzeb.

Zauważyłaś pierwsze zmarszczki? Twoja skóra jest odwodniona? Czas na skuteczny krem! Sprawdź serum [marka] polecany przez 97% naszych klientek.

Metaopis dla produktu w sklepie sportowym

Twoi klienci oczekują konkretów. Już na etapie metaopisu daj im znać, że u Ciebie znajdą dokładnie to, czego szukają.

Szukasz profesjonalnych butów do trekkingu? Sprawdź męskie buty outdoor. Pełna rozmiarówka, także duże rozmiary. Zobacz ofertę [nazwa sklepu]

Metaopis dla sklepu z produktami dla niemowląt

Produkty dla maluchów to branża szczególna. Z oczywistych przyczyn dla klientów liczy się bezpieczeństwo w trakcie korzystania z produktów, ich jakość i materiały, z których są wykonane. Zastosuj w opisie słowa, które oddziałują na zmysły, budzą pozytywne skojarzenia. Odwołaj się do tych cech, które są kluczowe dla odbiorcy.

Delikatne pieluszki bambusowe dla komfortu Twojego maleństwa. Naturalne, chłonne i antyalergiczne. Duży wybór kolorów. Sprawdź ofertę.

Metaopis dla sklepu oferującego dostawy lokalnych produktów spożywczych

Połóż nacisk na wyróżnik Twojej oferty. W tym przypadku będzie to opcja dostawy pod drzwi oraz fakt, że produkty są przygotowywane „po sąsiedzku”.

Świeże i smaczne lokalne dżemy i konfitury z możliwością dostawy pod drzwi w ten sam dzień. Sprawdź dostępność w sklepie i zamawiaj swoje ulubione przysmaki!

Zadbaj o meta description na swojej stronie

Właściwie przygotowane meta description, czyli takie, które zachęci internautów do wejścia na Twoją stronę, jest niemal na wagę złota. Warto poświęcić czas, by zoptymalizować ten element i umieścić unikalne i przyciągające uwagę meta description chociaż na najważniejszych podstronach. W innych miejscach powinien pojawić się przynajmniej opis generowany na bazie szablonu.

Potrzebujesz wsparcia w promocji strony?