Wróć do listy wpisów
Link building
Agencja SEO i SEM > Blog > Sposoby pozyskiwania backlinków

Sposoby pozyskiwania backlinków

Sposoby pozyskiwania backlinków

Wśród czynników rankingowych mających wpływ na to, jak strona internetowa radzi sobie w wyszukiwarkach, backlinki od lat zajmują wysoką pozycję. Choć Gary Illyes z Google przyznał we wrześniu 2023 r., że już od jakiegoś czasu linki przychodzące nie znajdują się wśród trzech najistotniejszych czynników, podkreślił, że nadal są ważne.

Odpowiednia liczba dobrej jakości linków kierujących do różnych podstron serwisu stanowi jeden z wyraźnych sygnałów dla wyszukiwarek, że warto potraktować go poważnie. Linki przychodzące są szczególnie ważne przypadku nowych stron, które nie zdążyły jeszcze zdobyć wysokich miejsc w indeksie czy w ogóle się w nim pojawić – w przypadku takich serwisów szybkie pozyskanie wysokiej jakości linków jest jednym z ważniejszych działań SEO.

Strony, do których prowadzą odnośniki z wartościowych serwisów, mają większe szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarkach, a co za tym idzie, większy ruch organiczny i więcej konwersji. Samymi linkami trudno zwykle osiągnąć spektakularne efekty, jednak w połączeniu z pozostałymi działaniami SEO umiejętnie prowadzony link building może zadecydować o osiągnięciu przewagi nad konkurencją.

Czym są backlinki?

Linki przychodzące, zwane również backlinkami, to odnośniki kierujące z innych stron internetowych do pozycjonowanego serwisu. Choć w praktyce nigdy nie mamy gwarancji, że konkretny link spowoduje szybką i zauważalną poprawę wyników, możemy przyjąć, że długofalowe działania związane z rozbudową i optymalizacją profilu linkowego powinny z czasem przełożyć się na coraz wyższe pozycje w wyszukiwarkach. Zakładamy oczywiście, że pozycjonowana przez nas strona jest zoptymalizowana pod kątem technicznym oraz nie występują inne czynniki mogące negatywnie wpływać na efekty – np. wiek domeny czy niewystarczająco rozbudowane treści o niskiej jakości.

baner intextowy

Wpływ linków przychodzących na SEO

Skoro link z popularnego serwisu o dobrych parametrach jest w stanie pomóc nam w pozycjonowaniu strony, chciałoby się powiedzieć: „im więcej linków, tym lepiej”. Niestety, nie jest to takie proste… Liczba linków przychodzących może pozytywnie wpłynąć na pozycje w SERP, ale może też zaszkodzić. Wiele zależy od źródeł linkowania, liczby linków z danej witryny, przedziału czasowego, w jakim linki zostały pozyskane czy wreszcie od tzw. anchor textów (tekstów zakotwiczenia) wykorzystanych w linkowaniu.

Przykładowo, jeśli strona istnieje od dwóch lat i przez cały ten czas powadziły do niej 4 linki, a w ciągu miesiąca profil linkowy zostanie rozbudowany o 60 odnośników, w tym 20 prowadzących do tej samej podstrony, możemy nie zaobserwować wzrostów. Wręcz przeciwnie – prawdopodobieństwo spadków czy nawet kar mocno wzrasta. Podejście Google do podobnych praktyk pokazują aktualizacje algorytmu wyszukiwarki, które co jakiś czas dotyczą linkowania. Ostatnia tego typu aktualizacja to Link Spam Update z 14 grudnia 2022.

Jakość backlinków

Link linkowi nierówny. Jeden może pomóc, drugi zaszkodzić. Jeden pozyskamy relatywnie szybko i bezkosztowo, a zdobycie innego może być czasochłonne i drogie. W związku z tym proces budowy profilu linkowego warto przemyśleć i zaplanować, określając ramy czasowe i budżet. Na co zatem zwracać uwagę przy pozyskiwaniu linków oraz czym charakteryzują się serwisy o profilu linkowym wysokiej i niskiej jakości?

Do serwisów o profilach linkowych wysokiej jakości prowadzą zwykle odnośniki ze źródeł takich jak:

  • popularne blogi tematyczne;
  • popularne portale branżowe lub ogólne;
  • katalogi wysokiej jakości;
  • media społecznościowe.

W profilach niskiej jakości znajdziemy często linki:

  • z serwisów niezwiązanych z tematyką strony;
  • z systemów wymiany linków;
  • pochodzące z jednego lub kilku źródeł w krótkim czasie;
  • z niewidocznych lub ukrytych dla użytkownika miejsc na stronie;
  • nadmiernie zoptymalizowane.

Zróżnicowanie profilu linkowego

Poza jakością linków prowadzących do pozycjonowanej strony ważna jest również ich różnorodność. Profil linkowy powinien być zrównoważony pod względem:

  • źródeł (różne domeny, rodzaje stron i branże);
  • daty dodania linków (rozłożenie linkowania w czasie);
  • atrybutów linków (różne wartości rel – np. follow, nofollow, sponsored);
  • lokalizacji linków (różne miejsca na stronach źródłowych);
  • tekstów zakotwiczenia (różne frazy i słowa kluczowe).

profil linkowy

Sposoby pozyskiwania linków

Link building można realizować na wiele sposobów, a końcowy efekt jest zwykle ich kombinacją. Na skuteczność prac nad profilem linkowym wpływają zwykle takie czynniki, jak branża, konkurencja, wielkość serwisu czy istniejący profil linkowy. W przypadku jednego serwisu dobre efekty osiągniemy przy pomocy linkowania z niewielkich portali lokalnych i katalogów, podczas gdy inna strona będzie wymagać zastosowania linków np. z dużych serwisów informacyjnych o zasięgu ogólnopolskim. Do najpopularniejszych sposobów pozyskiwania linków należą wymienione poniżej.

Outreach

Metoda czasochłonna i na naszym rynku dość rzadko stosowana, ale może przynieść dużo korzyści. Stosując outreach jesteśmy w stanie pozyskać unikalne linki, których prawdopodobnie nie ma nasza konkurencja.

Jak to działa? Przykładowo, sklep rowerowy w Swarzędzu kieruje swoją ofertę do mieszkańców Swarzędza i okolic. Właściciel firmy może nawiązać współpracę z lokalnym portalem informacyjnym – np. wykupić artykuł sponsorowany wraz z linkiem kierującym do jego serwisu. Ze względu na lokalny zasięg portalu, link taki może okazać się bardziej wartościowy niż np. tematyczny link ze strony o przyzwoitych parametrach, z platformy pośredniczącej w zakupie linków.

Oceniając jakość serwisu, z którym planujemy nawiązać współpracę, warto sprawdzić wskaźniki takie jak DR oraz stosunek linków przychodzących do wychodzących, a także zweryfikować, czy nie występują wahania widoczności. Wybierając serwisy do potencjalnej współpracy, warto również sprawdzić, które domeny kierują do stron konkurencji, a do naszej nie, i spróbować pozyskać z nich linki. Pomoże nam w tym narzędzie Ahrefs.

  • Publikacje gościnne

Omawiając outreach, warto również wspomnieć o nawiązywaniu relacji z twórcami treści (np. blogerami) czy właścicielami portali branżowych z naszej niszy. Współpraca z nimi może również przełożyć się na wartościowe backlinki, które mogą być trudne do pozyskania przez konkurencję. Mimo sporego zaangażowania czasowego, związanego z przygotowywaniem wartościowych treści do opublikowania na interesującej nas stronie, wpisy blogowe czy teksty eksperckie z odpowiednim linkowaniem mogą dać szybkie i zauważalne rezultaty.

  • Linki z istniejących artykułów i wpisów

Jeśli w interesującym nas serwisie znajdziemy popularny tekst dotyczący naszej branży, warto rozważyć pozyskanie linka z podstrony, na której się znajduje. Jest to metoda również wymagająca kontaktu z właścicielem serwisu, jednak jest dużo mniej angażująca od współpracy przy publikacji gościnnej. Umiejętne zastosowanie linkowania śródtekstowego może w łatwy sposób pomóc nam uzyskać wyższą pozycję wybranej frazy, na którą widoczny jest nasz serwis. Przed wybraniem podstrony, z której chcielibyśmy pozyskać link, należy sprawdzić, czy jest ona dobrze podlinkowana wewnętrznie oraz czy nie ma na niej zbyt wielu linków wychodzących.

Platformy pośredniczące w zakupie linków

Pozyskiwanie linków przy użyciu wyspecjalizowanych serwisów daje podobne efekty jak outreach, z tą różnicą, że cały proces jest znacznie szybszy. Platformy tego typu dają możliwość pozyskania linków ze stron o określonej tematyce, parametrach i zasięgu bez konieczności bezpośredniego kontaktowania się z ich właścicielami czy webmasterami.

Katalogi NAP, serwisy branżowe, agregatory

Bywa, że wizytówki w katalogach są niedoceniane przez pozycjonerów. Oczywiście linki z katalogów NAP trudno porównywać z tymi z najpopularniejszych portali informacyjnych czy blogów z konkretnej niszy, niemniej mogą być one wartościowe i potrzebne. Naturalny profil linkowy nie składa się przecież tylko z odnośników najwyższej jakości. Katalogi są więc bardzo dobrym sposobem jego dywersyfikacji. Dodatkowo mogą pomóc zwiększyć widoczność firmy w internecie, co ma duże znaczenie na poziomie lokalnym. Wiele katalogów ma dobrą widoczność i faktycznie są wykorzystywane przez użytkowników podczas poszukiwania konkretnych usług, więc poza linkami możemy pozyskać konwersje.

Zakup domen i wykonanie przekierowań 301

Sposób ten polega na pozyskaniu domeny, której tematyka i linkowanie były kiedyś powiązane z naszą branżą. Następnie odbudowujemy serwis i po jego indeksacji oraz uzyskaniu odpowiedniej widoczności wdrażamy przekierowanie 301 do pozycjonowanej strony.

Zaplecza SEO/PBN

Zaplecze pozycjonerskie (Private Blog Network) to dedykowana grupa stron z treściami powiązanymi tematycznie z konkretną branżą, których zadaniem jest wspieranie procesu pozycjonowania. Na stronach zapleczowych powinny znajdować się wysokiej jakości, unikalne treści. Powinny one także charakteryzować się wysokim stopniem indeksacji i widoczności w wynikach wyszukiwania.

Fora internetowe

Kiedyś była to dosyć popularna metoda pozyskiwania linków. W tej chwili jest raczej mało skuteczna i coraz rzadziej stosowana.

Wykorzystanie formatów multimedialnych

Formaty takie jak infografiki, filmy, podcasty czy e-booki mogą być łatwo rozpowszechniane i osadzane na innych stronach, warto więc korzystać z nich, dbając o atrakcyjność dla odbiorców.

link building

Podsumowanie

Skuteczne budowanie profilu linkowego jest żmudnym i długotrwałym procesem, ale w połączeniu z dbałością o pozostałe kluczowe czynniki rankingowe może przynieść pozytywne efekty, m.in. wzmocnienie autorytetu domeny, wysokie i stabilne pozycje w SERP, a co za tym idzie – ruch organiczny przekładający się na konwersje. Link building można realizować na wiele różnych sposobów, warto więc wypróbować przynajmniej najpopularniejsze z nich, aby móc z czasem ocenić ich opłacalność i skuteczność.