Wróć do listy wpisów
Content Marketing Link building Marketing Pozycjonowanie Strony www UX
Agencja SEO i SEM > Blog > Stopka strony internetowej – co powinna zawierać?

Stopka strony internetowej – co powinna zawierać?

Stopka strony internetowej – co powinna zawierać?

W trakcie projektowania witryny internetowej często zapominamy o znaczeniu stopki na stronie. Okazuje się jednak, że nie pełni ona jedynie funkcji informacyjnej – to nie tylko miejsce, w którym należy dodać politykę prywatności i regulamin sklepu. Dowiedz się, jakie korzyści może przynieść dobrze przemyślana stopka serwisu.

Czym jest stopka strony

Struktura każdej pojedynczej podstrony ogranicza się często do czterech głównych sekcji, które uwzględnione są w kodzie HTML:

  • Nagłówek (header), w którym umieszczamy logo strony, menu główne z linkami do najważniejszych podstron/kategorii oraz dodatkowe informacje, np. odnośniki do koszyka, strony logowania, rejestracji lub formularza wyceny.
  • Main content, czyli główna część podstrony, unikalna dla każdego adresu. W tej sekcji znajdują się treści na temat, którego dotyczy podstrona. Może to być tekst ofertowy, wpis blogowy, opis produktu lub lista produktów dostępnych w sklepie.
  • Panel boczny (sidebar), w którym umieszczamy najczęściej odnośniki do powiązanych podstron oraz widżety, np. formularze, przyciski prowadzące do profilów w social mediach i inne.
  • Stopka (footer), która w najprostszej postaci ogranicza się do mniej istotnych dla użytkownika linków, informacji formalnych czy linku do web developera, który zaprojektował stronę.

Dla przykładu, stopka serwisu Onet jest dosyć minimalistyczna, a przy tym zawiera odnośniki do podstron przeznaczonych dla reklamodawców czy osób zainteresowanych karierą w portalu. Użytkownicy z grupy docelowej Onetu rzadko zaglądają na sam dół strony, stąd w tym przypadku pełni ona znikomą funkcję w całej stronie internetowej.

przykład stopki Onet

Źródło: onet.pl

Spójrzmy jeszcze na konkurencję.

przykład stopki wp.pl

Źródło: wp.pl

Wygląda na to, że w przypadku wp.pl stopkę sprowadzono również do formalnego minimum. Tymczasem w wielu przypadkach może ona odegrać istotną rolę, nie tylko informacyjną.

Dobrze zaprojektowana stopka strony internetowej może wpłynąć na:

  • pozyskiwanie leadów od potencjalnych klientów – jeśli zwyczajnie umieścimy w stopce formularz kontaktowy lub dane firmy,
  • pozycjonowanie strony www – dzięki odpowiedniej optymalizacji pod SEO za pośrednictwem stopki możemy skierować uwagę robotów wyszukiwarki na podstrony, na których naprawdę nam zależy,
  • wygodę użytkownika – stopka jest często miejscem, w którym użytkownicy z przyzwyczajenia poszukują informacji, których nie znaleźli np. w menu głównym,
  • sprzedaż w sklepie internetowym – prosty test, który polegał na umieszczeniu w stopce linków wewnętrznych do kluczowych kategorii w sklepie, zwiększył konwersję o 23,77%,
  • wiarygodność firmy – poprzez wyróżnienie danych kontaktowych, adresu siedziby głównej oraz innych oddziałów czy upublicznienie NIP-u może sprawić, że użytkownicy zaufają Twojej firmie i chętniej skorzystają z jej usług.

Powyższa lista mogłaby być prawdopodobnie rozszerzona o pośrednie korzyści, które wpływają na to, jak użytkownicy poruszają się w obrębie Twojej strony internetowej. Odpowiedni design stopki ma duże znaczenie w kontekście konwersji z ruchu, który udało Ci się pozyskać z różnych kanałów.

Jakie elementy umieścić w stopce strony

Spośród przykładów efektywnych elementów stosowanych w stopkach stron internetowych można wyróżnić te, które sprawdzają się najlepiej. Za każdym z nich powinna przemawiać chęć pomocy użytkownikom w ułatwieniu decyzji o zakupie towaru czy kontaktu z Twoim działem sprzedaży. Odpowiednia optymalizacja stopki może ponadto wpłynąć na współczynnik odrzuceń na Twojej stronie internetowej – zachowasz dzięki niej potencjalnego klienta na dłużej, czym zwiększysz szansę na konwersję.

Oto elementy, które warto umieścić w dolnej części swojej witryny:

  1. logo lub baner informacyjny,
  2. dane kontaktowe, takie jak nr telefonu czy adres e-mail, ponadto NIP i adresy oddziałów firmy,
  3. nawigacja po istotnych miejscach w swoim serwisie,
  4. przyciski call to action, formularz kontaktowy czy zapis do newslettera,
  5. ikony z linkami do profilów w social mediach.

Przyjrzyjmy się przykładom każdego z powyższych elementów, by sprawdzić jaki mają wpływ na Twoją witrynę.

Logo i identyfikacja wizualna marki

Charakterystyczne elementy, które wpływają na świadomość Twojej marki, powinny być rozlokowane w obrębie całej witryny, a więc także w stopce serwisu.

Przykład zastosowania:

przykład stopki Ceneo

Źródło: ceneo.pl

przykład stopki Amazon

Źródło: amazon.pl

przykład stopki Coca-Cola

Źródło: coca-cola.pl

Dane kontaktowe firmy lub opis autora

To istotny element, który wpływa na to, czy użytkownik ostatecznie skorzysta z Twoich usług lub zaufa informacjom zawartym na stronie. Potencjalni klienci niechętnie korzystają z oferty przedsiębiorstwa, któremu nie ufają. Może się zdarzyć tak, że mimo atrakcyjnej oferty odwiedzający zrezygnuje z zakupu, jeśli nie znajdzie na stronie danych identyfikujących firmę. W przypadku wadliwego towaru lub chęci zwrotu, będzie mieć wówczas pewność, że z łatwością się z Tobą skontaktuje.

W przypadku treści informacyjnych, takich jak artykuły poradnikowe czy tutoriale, często weryfikujemy, kto napisał dany teksty. Szczególne znaczenie ma to zwłaszcza w branżach YMYL (Your Money Your Life), gdzie autorytet autora ma ogromne znacznie. Jeśli chcesz budować wizerunek eksperta, w stopce strony możesz zawrzeć krótki opis swojego doświadczenia.

Dane kontaktowe zawierające fizyczny adres istotne są również w pozycjonowaniu lokalnym, które polega na promowaniu usług w obrębie danego miasta lub województwa. Propagacja nazwy miejscowości pozytywnie wpływa na pozycję fraz geolokalizowanych. Algorytmy Google również zwracają na to szczególną uwagę, dlatego w wielu przypadkach jest to must have, jeśli planujemy budować widoczność w wynikach organicznych wyszukiwarki.

Przykłady zastosowania:

przykład stopki Mirox

Źródło: mirox.pl

przykład stopki

Źródło: medestetycznabutowska.pl

przykład stopki Maragofit

Źródło: maragofit.pl

Linki wewnętrzne i zewnętrzne w stopce strony

Odnośniki wewnętrzne pozwalają robotom Google określić strukturę strony. Ułatwiają ponadto użytkownikom nawigację po najważniejszych podstronach w serwisie, dlatego stanowią istotny element optymalizacji pod SEO.

Wśród linków znaleźć mogą się:

  • kluczowe kategorie lub landingi w sklepie,
  • główne elementy oferty,
  • odnośniki do popularnych wpisów blogowych,
  • podstrony informacyjne typu „O nas”, „Zwroty towarów”, „Nasz zespół”, „Szczegóły dostawy”.

Jeśli posiadasz inne portale, na które chciałbyś zwrócić uwagę użytkowników, linki do nich również możesz umieścić w stopce strony.

Przykłady zastosowania:

przykład stopki Forbes

Źródło: forbes.pl

przkład stopki Allegro

Źródło: allegro.pl

przykład stopki Media Markt

Źródło: mediamarkt.pl

Przyciski CTA oraz formularze kontaktowe

Stopka to również świetne miejsce do umieszczenia przycisków zachęcających użytkownika do działania. Elementy call to action stanowią istotny element w strategii budowania sieci odbiorców, list mailingowych czy zdobywania zapytań ofertowych.

Przykłady zastosowania:

przykład stopki Brand24

Źródło: brand24.pl

przykład stopki Andrzej Tucholski

Źródło: andrzejtucholski.pl

Ikony social mediów

Przyzwyczajenia użytkowników, którzy często wyszukują informacji w Internecie, są tak głęboko zakorzenione, że duża część z nich mimowolnie poszukuje pewnych elementów w miejscach, w których znaleźliśmy je na innej stronie. Jednym z przykładów takiego zachowania jest automatyczne poszukiwanie w stopce strony przycisków kierujących do profili w portalach społecznościowych.

Przykłady zastosowania:

przykład stopki Grupa TENSE

Źródło: grupatense.pl

przykład stopki Papilot

Źródło: papilot.pl

przykład stopki euro.com.pl

Źródło: euro.com.pl

Podsumowanie

Projektując layout swojej strony internetowej, często pomijamy stopkę, która przez wielu uważana jest za element obowiązkowy, ale niewymagający specjalnej uwagi. Tymczasem zarówno pod kątem SEO, jak i UX stopka witryny internetowej może odgrywać istotną rolę w pozyskiwaniu leadów czy sprzedaży w sklepie internetowym.

Jeśli Twoja stopka wygląda podobnie jak tu:

przykład stopki Focus

Źródło: focus.pl

zastanów się, czy nie marnujesz jej potencjału. Może powinna wyglądać tak?

przykład stopki Empik

Źródło: empik.com

Informacje, które z pozory wydają się nieistotne, mogą okazać się przydatne wielu użytkownikom Twojej strony. Często bowiem przed pojęciem decyzji sprzedażowej staramy się prześwietlić sprzedawcę i dowiedzieć się, czy zakup będzie na pewno bezpieczny lub też czy informacja pochodzi z wartościowego źródła. Innych elementów, takich jak dane kontaktowe, formularz zapisu do newslettera czy przyciski social media, z przyzwyczajenia szukamy również w obrębie stopki strony.