Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera?

Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera?

Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera?

Stoisz na początku swojej zawodowej ścieżki? A może chcesz zmienić branżę i przejść do sektora IT? To dobry kierunek, bo praca specjalisty SEO stała się bardzo popularna. Coraz więcej firm chce się pozycjonować, więc popyt na specjalistów SEO jest duży. Jeśli Ty także chcesz pozycjonować strony, przeczytaj nasze opracowanie. Dowiesz się z niego, czym dokładnie jest SEO, jak wygląda praca specjalisty ds. pozycjonowania oraz w jaki sposób poszerzać swoją wiedzę i być na bieżąco z branżowymi nowinkami. Najważniejsze – znajdziesz garść informacji o „In_TENSE_ywnie praktycznym stażu SEO” – płatnym programie stażowym realizowanym w Grupie TENSE. Zapraszamy!

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization (SEO) to proces optymalizacji serwisu internetowego w celu zapewnienia mu możliwie najwyższej pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. W swojej pracy specjalista SEO przeprowadza analizę strony www, aby sprawdzić jej widoczność w Google. Audyt umożliwia dokładne wskazanie dobrych i złych cech witryny oraz określenie strategii pozycjonowania. W zakres podstawowych obowiązków pozycjonera wchodzi też szereg innych działań on-page (na stronie) oraz off-page (poza stroną), które są dobierane pod kątem potrzeb danego projektu.

Co musisz wiedzieć o branży SEO?

Branża SEO rozwija się bardzo dynamicznie, zmiany zachodzą w niej nieustannie. Jest to spowodowane systematycznymi dużymi aktualizacjami algorytmów Google oraz mniejszymi zmianami – wprowadzanymi przynajmniej kilkaset razy w ciągu jednego roku. Choć mają one na celu ułatwienie użytkownikom wyszukiwarki znalezienie pożądanych wyników, w pracy specjalisty SEO często dostarczają „dreszczyku emocji”.

Jedno jest pewne – praca specjalisty SEO nie oznacza nudy! Bycie pozycjonerem wymaga ciągłej nauki nowych narzędzi oraz odnajdowania się w wielu „środowiskach”. W Grupie TENSE ponad 50 pozycjonerów optymalizuje sklepy klientów postawione na 50 różnych CMS-ach. Takie zróżnicowanie wymaga od specjalistów SEO dużej otwartości na zmiany.

 

Jak wygląda praca specjalisty SEO?

Zakres zadań realizowanych w pracy specjalisty SEO jest uzależniony od wyników analizy serwisu www i opracowanej strategii. Jako pozycjoner będziesz wykonywać m.in. opisane poniżej działania on-page oraz off-page, które pozwolą Ci osiągnąć dla klienta wyznaczone cele marketingowe.

Analiza strony

Podstawowym zadaniem specjalisty SEO jest przeprowadzenie audytu serwisu, w celu sprawdzenia jego widoczności w wynikach Google. Analiza pozwala ustalić zakres zmian niezbędnych do wprowadzenia na stronie, określić profile odnośników na potrzeby linkowania, a także zdefiniować konkurencję klienta. Dzięki tym działaniom łatwiej przyjmiesz optymalną strategię pozycjonowania.

Keyword search

W pracy pozycjonera będziesz badać zakres słów kluczowych, z których korzystają osoby poszukujące konkretnych towarów lub usług. Działania z tego obszaru opierają się na widoczności serwisu klienta oraz jego konkurencji. W wyniku analizy ustalisz hasła money keywords, czyli hasła generujące największe zyski, a także mid-tail oraz long-tail –  precyzyjne frazy składające się z kilku wyrazów, np. „czarne kozaki damskie skórzane”. Dzięki ich odpowiedniemu dobraniu opracujesz strategię, która przyniesie dla klienta najwyższe profity.

SEO copywriting

W celu poprawy widoczności serwisu w wyszukiwarce, należy go wypełnić odpowiednimi treściami. Twoim zadaniem jako specjalisty SEO będzie przygotowanie briefu dla copywritera – opracowanego na bazie wykonanego wcześniej audytu. Określisz w nim słowa kluczowe do wykorzystania w tekście, jego długość oraz inne przydatne informacje dla osoby piszącej.

Optymalizacja serwisu

Zadaniem pozycjonera jest też wprowadzanie zmian technicznych na stronie klienta, przede wszystkim w obrębie kodu wynikowego HTML. Modyfikacja może obejmować tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwarki, znaczniki meta i link w sekcji head itp. W trakcie optymalizacji można też wprowadzić poprawki wizualne, m.in. związane z osadzeniem treści, a także wdrożyć bardziej zaawansowane zmiany w nawigacji i funkcjonalności serwisu.

Link building

Kluczowym zadaniem specjalisty SEO jest pozyskiwanie linków zewnętrznych, które będą kierować użytkowników do głównej strony klienta oraz poszczególnych podstron. W trakcie pracy możesz posiłkować się profilem linkowym konkurencji, korzystając z modułów dostępnych na platformach oferujących narzędzia do link buildingu, np. Linkhouse.

Analiza efektów

Po wypozycjonowaniu serwisu internetowego czas przekonać się, jaki wpływ miała Twoja praca na wyniki biznesowe klienta. W tym celu przeprowadzisz analizę efektów na podstawie kluczowych mierników dokonań – np. widoczności strony w Google, adresów generujących ruch czy współczynnika konwersji.

Modyfikacja strategii

W przyjętej wcześniej strategii marketingowej z czasem wprowadzane są zmiany, aby zwiększyć jej skuteczność. O potrzebie modyfikacji może zadecydować przeprowadzona analiza efektów, aktualizacje algorytmów Google, czy też postępowanie konkurencji. Działania te przeważnie mają wpływ na budżet projektu.

Jak wygląda praca specjalisty SEO?

 

W jaki sposób zdobywać wiedzę?

Nie musisz mieć formalnego wykształcenia kierunkowego, aby zacząć karierę jako specjalista SEO, jednak Twoja praca będzie wymagała opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej. Wiele materiałów, które przydadzą się na samym początku, jest dostępnych za darmo w internecie. Najlepiej postawić na systematykę, przeznaczając kilka godzin w tygodniu na naukę, aby czym prędzej rozpocząć wykonywanie zawodu.

Wiedza teoretyczna specjalisty SEO

Poznawanie teorii najlepiej zacznij od lektury blogów tematycznych – prowadzonych przez ekspertów z obszaru SEO.

Przyda Ci się dobra znajomość języka angielskiego (w pracy z klientami z Polski nie będzie ona zwykle wymagana), ponieważ wiele wartościowego contentu znajdziesz na zagranicznych stronach.

Doskonałym sposobem na szybkie opanowanie podstaw jest też uczestnictwo w kursach specjalistycznych, prowadzonych przeważnie w trybie online. Poza tym warto pojawiać się na eventach branżowych, na których dodatkowo można nawiązać wartościowe relacje biznesowe i np. znaleźć przyszłego pracodawcę.

Kursy SEO np.

Blogi np.

Eventy np.

  • Akademia Marketingu,
  • Online Marketing Day,
  • semKRK,
  • Golden Marketing Conference,
  • Festiwal SEO,
  • I Love Marketing.

Lista umiejętności SEO (w tym narzędzia)

Jakość pracy pozycjonera jest uzależniona od jego umiejętności i kompetencji, a także sprawnej obsługi narzędzi SEO. Jeśli chcesz zacząć karierę w branży, to powinieneś opanować podstawową wiedzę z zakresu różnych dziedzin, m.in. programowania, analityki oraz copywritingu. Poniżej znajdziesz więcej informacji na ten temat!

Systemy CMS

Obsługa popularnych systemów zarządzania treścią w stopniu podstawowym na pewno Ci się przyda. Warto, abyś potrafił wprowadzać na nich zmiany w treściach oraz w wyglądzie serwisu. Wybierz 2 lub 3 z naszej listy:

Technologie webowe

Znajomość składni najważniejszych technologii webowych pozwoli Ci nanosić zmiany w obrębie istniejących kodów. Języki do opanowania:

  • CSS,
  • HTML,
  • PHP.

Narzędzia Google

Umiejętność korzystania z Google Search Console oraz Google Analytics w stopniu podstawowym jest niezbędna w pozycjonowaniu stron na potrzeby popularnej wyszukiwarki.

Narzędzia off-page

Aby móc skutecznie analizować linki przychodzące, naucz się obsługi jednego z popularnych narzędzi komercyjnych używanych w branży:

Narzędzia on-page

Masz do dyspozycji różne aplikacje do przeprowadzania audytu SEO stron swoich klientów. Opanuj wiedzę z zakresu generowania raportów w jednym z płatnych narzędzi, takich jak:

Narzędzia keyword research

W celu sprawnego wyszukiwania optymalnych słów kluczowych na serwisy internetowe, zacznij używać którejś z polecanych przez nas aplikacji:

Strategie SEO

W pracy specjalisty SEO musisz sprawnie tworzyć strategie marketingowe dla klientów. W tym celu przyda Ci się zarówno umiejętność prawidłowej oceny kluczowych mierników sukcesu, jak i dobra orientacja w podstawowych czynnikach rankingowych Google.

Jak nabyć praktyczne umiejętności SEO?

Po opanowaniu teorii pozycjonowania stron czas na praktykę! Masz do dyspozycji wiele sposobów na pogłębienie swojej wiedzy, realizując projekty niekomercyjne, które będą dobrze wyglądać w Twoim portfolio. Pomocny będzie też udział w stażach specjalistycznych, a także aktywne uczestnictwo na forach i grupach facebookowych poświęconych pozycjonowaniu i optymalizacji.

Testowe projekty SEO

Dobrym rozwiązaniem dla początkującego specjalisty SEO jest praca non profit na rzecz organizacji pozarządowych. Fundacje często potrzebują pomocy w pozycjonowaniu swoich stron www, dlatego z pewnością znajdziesz coś interesującego. Poza tym warto popytać wśród rodziny i znajomych. Może ktoś z Twojego otoczenia prowadzi biznes i chce zoptymalizować posiadany serwis internetowy?

Staż SEO

Znakomitym sposobem na zdobycie wiedzy praktycznej jest uczestnictwo w płatnym stażu w naszej agencji! Grupa TENSE stale poszerza dział SEO o kolejnych specjalistów, dlatego po pomyślnym zakończeniu projektu możesz zostać z nami na dłużej – już jako pracownik. W ciągu 3 miesięcy zdobędziesz doświadczenie w realizacji wszystkich zadań związanych z pozycjonowaniem stron.

Proces aplikacji na "In_TENSE_ywnie praktyczny staż SEO"

 

Pytania i doradztwo

Jako początkujący specjalista SEO powinieneś aktywnie udzielać się na różnego rodzaju platformach tematycznych. Fora branżowe i grupy na Facebooku często są odwiedzane przez osoby potrzebujące pomocy w pozycjonowaniu swojej strony. Wspierając kogoś w projekcie, możesz doskonalić swój warsztat i zdobyć doświadczenie niezbędne do pracy w marketingu internetowym.

Zainteresowany pracą w branży SEO?

Rozpocznij pracę specjalisty SEO ucząc się od najlepszych! Jeśli znasz podstawy i chcesz zdobyć nowe umiejętności, weź udział w rekrutacji na płatny staż w Grupie TENSE.

Rozwijaj karierę jako specjalista SEO w Grupie TENSE

Mamy nadzieję, że dzięki temu poradnikowi już wiesz, jak zacząć pracę specjalisty SEO. Na koniec zajrzyj jeszcze na stronę Kariera, gdzie znajdziesz aktualne oferty pracy w naszym dziale SEO.