Wróć do listy wpisów
Z życia firmy
Agencja SEO i SEM > Blog > Porozmawiajmy o marce, czyli wykład Pawła Tkaczyka

Porozmawiajmy o marce, czyli wykład Pawła Tkaczyka

Porozmawiajmy o marce, czyli wykład Pawła Tkaczyka

W zeszłym tygodniu uczestniczyłam w kolejnym spotkaniu z cyklu Google Rising Stars. Tym razem mieliśmy rozmawiać o marce, a głównodowodzącym spotkania był Paweł Tkaczyk, znany bloger, autor książek i artykułów, który, jak sam twierdzi, „zarabia na życie opowiadaniem historii”. Już na samym wstępie zostaliśmy zaskoczeni przewrotnym tytułem wykładu: „Nie martw się o markę. W 2017 roku nie będzie Ci potrzebna…”. Czy nasze spotkanie miało zatem sens? Jak najbardziej!

img_0881-001

Niemożliwe istnieje?

Punktem wyjścia do dalszych rozważań na temat marki były firmy, które prężnie się rozwijają pomimo silnej konkurencji na rynku. Uber, Airbnb, Allegro… To tylko niektóre z przykładów innowacyjnego podejścia do formy świadczonych usług. Zagrożenie dla taksówkarzy czy szansa na ich rozwój? Przewaga nad booking.com wynikająca z braku ograniczeń? O fenomenie Allegro nie trzeba się rozpisywać. Czy osoba nieposiadająca doświadczenia, biura i aktywów, bez których nie wyobrażamy sobie obsługi klienta, jest w stanie zagrozić doświadczonym graczom na rynku? Jeśli tak, jak to jest możliwe? Brak ograniczeń, brak szablonowego myślenia czy w końcu poszukiwanie niestandardowych rozwiązań to przewaga, którą wykorzystują najlepsi, ale niekoniecznie dotychczasowi liderzy.

Bądź na bieżąco

Strategia – słowo klucz, które określa i definiuje rozwój firmy. Czy w dzisiejszych, zmiennych czasach, w których rynek przeobraża się jak w kalejdoskopie, przygotowywanie kilkuletniej strategii ma sens? Rzeczywistość często dość brutalnie weryfikuje jej założenia, a po paru miesiącach okazuje się, że musi być skorygowana, przeformułowana czy ostatecznie porzucona. Paweł Tkaczyk zwrócił uwagę na inną ważną kwestię – stałą obserwację i audyt rynku. Reagowanie na zachodzące zmiany, łącznie z ewentualną zmianą przedmiotu działalności firmy, to sposób na przetrwanie i rozwój. Jak zatem badać rynek? Metodą STP, czyli wykorzystując segmentację, targetowanie i pozycjonowanie oraz dostępne w ramach tych działań narzędzia.

img_0886-001

Joshie

Jedną z ciekawszych historii, którą usłyszałam podczas wykładu, była przygoda żyrafy-zabawki o wdzięcznym imieniu Joshie, opowieść pojawiająca się często podczas wystąpień Pawła. Chris Hurn, amerykański biznesmen, wybrał się na kilka dni wraz z rodziną do hotelu Ritz Carlton na Florydzie. Po powrocie z wyjazdu okazało się, że brakowało w domu wspomnianej pluszowej żyrafy. Chris próbował uspokoić swoje dzieci, mówiąc im, że Joshie został w hotelu, ponieważ przedłużył sobie wakacje, a na drugi dzień zadzwonił do Ritza i poprosił, aby odesłali maskotkę ze zdjęciem dokumentującym jego niespodziewanie przedłużony urlop. Jak można, korzystając z takiej sytuacji, zrobić dobry PR hotelu? Wysłać cały album zdjęć pluszaka, który opala się nad basenem, jeździ meleksem czy korzysta z uroków maseczki. ;) Chris Hurn opowiedział historię między innymi w serwisie YouTube.

Czy w takim razie marka jest obecnie niezbędna, czy powinniśmy o niej zapomnieć? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Każda firma buduje swoją markę, ale obecnie nie jest ona wystarczającym czynnikiem sukcesu. Często to właśnie innowatorzy, osoby spoza branży wpadają na pomysł, który rozwija się i walczy z dotychczasowymi liderami o zainteresowanie konsumentów. Młode marki radzą sobie coraz lepiej, a rozwiązania, o których nikt by nie pomyślał, przyciągają miliony.

img_0883-001

Po wykładzie mieliśmy także okazję porozmawiać z przedstawicielami Google i przekazać im nasze uwagi odnośnie obsługi klienta w ramach Google AdWords, opinie dotyczące cyklu spotkań Google Rising Stars oraz podzielić się naszymi planami na przyszłość. Warsztaty odbywające się w ramach programu to możliwość zdobycia nowych doświadczeń, ciekawe rozmowy i poszukiwanie najlepszych rozwiązań.