Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Pozycjonowanie sklepu na IdoSell (dawniej IAI)

Pozycjonowanie sklepu na IdoSell (dawniej IAI)

Pozycjonowanie sklepu na IdoSell (dawniej IAI)

IdoSell to jedna z wielu dostępnych platform e-commerce w Polsce. Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, jakie możliwości oferuje z punktu widzenia pozycjonowania Twojego sklepu internetowego, zapraszam do przeczytania artykułu. Przedstawiłem w nim sekcje w panelu administracyjnym oraz działania, których nie powinniśmy omijać, jeśli chcemy, by nasz sklep miał bardzo dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie – by notował coraz większy ruch i sprzedaż.

Co to jest platforma e-commerce IdoSell i jak się ją pozycjonuje?

IdoSell (dawniej IAI Shop oraz IdoSell Shop) firmy IAI SA to platforma e-commerce przeznaczona dla sklepów internetowych, działająca w modelu oprogramowania jako usługa (SaaS – software as a service). Oznacza to, że nasz sklep i dane znajdują się na serwerach dostawcy – kosztem kontroli nad oprogramowaniem nie spada na nas dbanie o ciągłość działania naszego sklepu. Zaletą systemów typu SaaS jest zwykle prostota obsługi, a wadą często ograniczone możliwości konfiguracji sklepu czy instalacji dodatkowych integracji oraz aplikacji, oprócz tych oferowanych przez dostawcę danej usługi.

Według witryny twórców systemu już ponad 6,5 tysiąca sklepów internetowych w kraju i za granicą korzysta z tej platformy. W „Raporcie e-commerce w Polsce  2021” opublikowanym przez Senuto platforma IdoSell była czwartym najpopularniejszym CMS-em e-commerce w Polsce, po WooCommerce, PrestaShop i Shoper, z liczbą sklepów wynoszącą 2805 oraz trzecim według liczby adresów URL widocznych w TOP10 wyników wyszukiwania Google, po PrestaShop i Shoper.

Zaczynamy pozycjonowanie sklepu IdoSell – gdzie skierować swoje pierwsze kroki?

Naturalnie ilu właścicieli sklepu i ilu pozycjonerów, tyle pomysłów na rozpoczęcie prac nad widocznością serwisu. My proponujemy, by swoje pierwsze kroki skierować do sekcji menu „Moderacja / Działanie sklepu / SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek”. Znajdziemy w niej wiele przydatnych z punktu widzenia pozycjonowania sklepu na IdoSell ustawień strony, którymi warto zająć się już na samym początku. Są to między innymi:

  • konfiguracja domyślnych meta i ustawień dla mapy strony,
  • edycja pliku robots.txt,
  • zachowania dla towarów usuniętych i ukrytych na stronie przed klientami,
  • ustawienia struktury przyjaznych adresów URL dla stron w sklepie.

pozycjonowanie IdoSell

Źródło grafik (ta i kolejne): IdoSell

Edycja pliku robots.txt w IAI Shop

W tym miejscu możemy umieścić wszelkie wytyczne dla robotów skanujących, a także je w całości zablokować. Wchodząc do edycji pliku, na starcie znajdziemy domyślne ustawienia proponowane przez IdoSell. Na dole okna znajduje się kilka opcji, których uruchomienie możemy rozważyć – m.in. blokada robotów popularnych skanerów cen, porównywarki Twenga, wyszukiwarek Baidu, Yandex i innych.

pozycjonowanie IdoSell-plik robots

Zachowanie dla towarów usuniętych i ukrytych na stronie przed klientami

CMS IdoSell IAI pozwala zarówno na usunięcie, jak i wyłączenie wybranego produktu w serwisie:

  • towary usunięte – towary trwale skasowane przez nas z systemu,
  • towary ukryte przed klientami – wyłączone z widoczności w sklepie, ale nadal znajdujące się w naszej bazie indeksów produktowych.

W tym miejscu możemy zdecydować, jak produkty te powinny się zachowywać. Jakie opcje można wybrać? W zależności od tego, czy produkt ukrywamy czy kasujemy: pokazanie „strony nie znaleziono” z kodem błędu 404, przekierowania 301 lub tymczasowe 307 do kategorii towaru w menu, na stronę główną i inne.

IdoSell pozycjonowanie sklepu

Warto te ustawienia sobie dobrze przemyśleć, tak by po kliknięciu w wynikach wyszukiwania Google na produkt usunięty z oferty Twojej strony sklepu, ruch potencjalnych klientów trafiał na właściwe podstrony.

Ustawienia struktury przyjaznych adresów URL dla stron w sklepie

W miejscu tym mamy do możliwość konfiguracji globalnej wyglądu przyjaznych adresów URL dla naszego serwisu – jednego ze szczególnie istotnych elementów mających wpływ na pozycjonowanie sklepu IdoSell. Do wyboru mamy siedem schematów konfiguracji struktury adresów oraz opcję ustawienia własnej na podstawie jednego ze schematów predefiniowanych przez IAI Shop.

pozycjonowanie IdoSell

Tutaj decydujemy także, czy nasz adres ma zawierać katalog dla języka, określamy rodzaj podstrony (produkt, element menu), ustalamy, czy karta produktu ma zawierać pierwszy węzeł menu oraz czy adres ma kończyć się rozszerzeniem .html czy nie.

Integracja z usługami Google w IdoSell Shop – Google Analytics, Google Search Console i inne

W ramach dalszych prac powinniśmy zatroszczyć się o integrację serwisu z usługami firmy Google. Stosowny moduł znajdziemy w sekcji „Marketing i integracje / Google”. Po wejściu do niego otrzymujemy możliwość zarządzania szeregiem integracji dla usług:

  • Google Analytics,
  • Google Ads (pozycja pod starą nazwą Google AdWords),
  • Google Tag Manager,
  • Google Maps,
  • Google reCAPTCHA,
  • Google Shopping Opinie Konsumenckie,
  • logowanie do sklepu kontem Google.

Powyższe integracje sprawiają, że nie musimy każdorazowo dodawać ręcznie stosownych kodów z tagiem śledzącym do kodu źródłowego Twojej strony.

pozycjonowanie IdoSell-integracja z usługami

Inaczej sprawa ma się z uruchomieniem usługi Google Search Console, np. sytuacji gdy nie korzystamy z Google Tag Managera lub z weryfikacji za pomocą Google Analytics. Jako że dodanie pliku weryfikującego na serwer w przypadku CMS typu SaaS odpada, pozostaje nam dodanie tagu HTML.

Zrobić to możemy w dziale „Moderacja / Wygląd sklepu / Dodatki HTML i JavaScript”. W miejscu tym tworzymy nową kampanię, a w jej ramach wyświetlamy tylko na głównej stronie sklepu dodatek HTML, w którym wklejamy tag HTML wymagany do weryfikacji usługi Google Search Console.

poycjonowanie IdoSell-integracja z GSC

Bing Webmaster Tools a IAI Shop

W CMS IdoSell mamy również możliwość integracji sklepu ze zdecydowanie mniej popularną w naszym kraju wyszukiwarką Bing firmy Microsoft. W „Moderacja / Działanie sklepu / SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek” możemy wybrać, czy strona ma być weryfikowana w Bing Webmaster Tools.

Chcesz być widoczny dla klientów w swojej okolicy? Wypróbuj nasze usługi pozycjonowania lokalnego! Zapytaj o szczegóły naszych planów już teraz.

Ustawiamy title, meta i H1 w sklepie IAI IdoSell Shop

Ustawienie dobrych z punktu widzenia pozycjonowania tagów title to jedno z pierwszych działań, jakie należy podjąć. W panelu sklepowym IAI Shop możemy ustawić te zmienne dla praktycznie każdego elementu naszego serwisu – kategorii menu, karty produktu, marek, landing page’y i innych. Możemy to zrobić na dwa sposoby:

  • globalnie – ustawienia te, generowane m.in. na podstawie zmiennych, wczytywane są domyślnie do nowo dodanych elementów menu czy produktów,
  • ręcznie – gdy uznamy, że potrzebujemy lepiej dostosować nasze ustawienia meta na wybranych produktach czy kategoriach – dodać więcej fraz kluczowych itp.

Metadane generowane automatycznie z wykorzystaniem zmiennych

We wspomnianej we wcześniejszej części artykułu sekcji menu „Moderacja / Działanie sklepu / SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek” możemy skonfigurować ustawienia domyślne dla wielu elementów Twojego sklepu IdoSell i wszystkich uruchomionych wersji językowych serwisu. Są to między innymi domyślne meta stron w całym sklepie, strony głównej, bloga, strony kontaktu, strony głównej marek i podstron oferowanych przez nas marek, karty towaru i wielu innych.

pozycjonowanie IdoSell-metadane

Co istotne, możemy tutaj skorzystać ze zmiennych, które różnią się od siebie zależnie od edytowanego elementu. I tak np. dla domyślnych metaelementów menu dostępne zmienne to między innymi nazwa sklepu ([iai:shop_name]), odwrócony breadcrumb ([iai:menu_breadcrumb_inverted]) czy nazwa węzła menu ([iai:menu_name]). Dostępnych pozycji jest sporo i pozwalają one na dość rozbudowaną konfigurację wyglądu naszych globalnych ustawień tagów title i meta description.

Własne tagi title, meta oraz nagłówki H1 dla kategorii menu, producentów, głównej strony i kart produktów

Pozycjonowanie IdoSell to nie tylko konfiguracja ustawień globalnych serwisu – w panelu mamy możliwość ustawienia własnych, ręcznie wprowadzanych tagów title i meta description.

Metadane dla kategorii produktów (węzłów menu) w IAI Shop

Możliwość edycji powyższych znajdziemy w panelu administracyjnym w „Moderacja / Menu i podstrony opisowe w masce”. Znajdziemy tam kilka pozycji dla menu.

pozycjonowanie IdoSell-menu

Nas interesuje „Menu 1” – jest to domyślne menu dla menu głównego sklepu internetowego IdoSell.

Informacja dodatkowa:

Menu 2 to niestandardowe menu wykorzystywane w indywidualnych szablonach, Menu 3 to menu górne, Menu 4 – dolne, a Menu 5 – boczne. Ustawienia te mogą się naturalnie różnić w zależności od tego, czy działamy na domyślnym szablonie sklepu czy na mocno zmodyfikowanym szablonie indywidualnym.

Wracając do kwestii menu głównego – po kliknięciu w Menu 1 otrzymujemy możliwość dodania głównych węzłów menu oraz ich podkategorii. Po kliknięciu w daną pozycję pojawiają się dwie interesujące nas pozycje: „ustawienia ogólne” oraz „ustawienia SEO”.

Ustawienia ogólne

W tym miejscu możemy skonfigurować nazwę, jaka ma się pojawić w menu („Nazwa w menu”) oraz osobno nagłówek H1 wyświetlany po wejściu do kategorii („Nazwa pokazywana w nagłówku strony”). To bardzo ciekawe rozwiązanie sprawia, że możemy ustawić krótką nazwę, która z powodzeniem zmieści się w menu (np. „Koła aluminiowe”), a osobno zoptymalizowany pod frazy kluczowe nagłówek H1 w kategorii (np. „Koła rowerowe aluminiowe”). Ta z pozoru drobna funkcjonalność będzie miała duży wpływ na pomyślne pozycjonowanie sklepu IdoSell.

Ciekawą, wartą zauważenia opcją zaserwowaną przez IAI jest możliwość ustawienia zachowania danego elementu menu, to znaczy, czy element ma być linkiem do listy towarów, linkiem do adresu URL, elementem statycznym itp. Dzięki temu możemy umieścić w kilku miejscach naszego menu ten sam węzeł menu bez konieczności jego duplikacji, czy też dodać statyczne nazwy celem organizacji układu menu naszego serwisu.

IdoSell pozycjonowanie-zachowanie menu

Ustawienia SEO

W tym miejscu mamy możliwość dodać nasz własny tag title i meta description, inny niż ten generowany automatycznie na podstawie naszych wcześniej skonfigurowanych ustawień globalnych.

IdoSell pozycjonowanie-menu SEO

Edycja ustawień SEO dla marek (producentów) w sklepie IdoSell Shop

Nasze kroki kierujemy teraz do sekcji „Towary / Baza atrybutów / Marki”, gdzie znajdziemy listę wszystkich dodanych przez nas producentów. Po kliknięciu w ikonkę „Ustawienia” możemy ustawić nazwę marki (wyświetlaną jako nagłówek H1 na stronie), dodać treść opisu danej marki, a po przewinięciu do dolnej części okna znajdziemy metatagi i ich edycję.

pozycjonowanie IdoSell

Konfiguracja SEO dla towarów i ich wpływ na pozycjonowanie IdoSell

Pozostajemy w sekcji menu „Towary” i klikamy w „Lista towarów” lub korzystamy z wyszukiwarki w lewym górnym rogu panelu administracyjnego. Po wejściu do edycji produktu interesującą nas zakładką jest „Marketing i SEO” oraz „Opisy”.

IdoSell-konfiguracja

W tej pierwszej zakładce możemy ustawić własne, przyjazne adresy URL oraz zmienić generowane automatycznie metatagi na własne, zoptymalizowane pod konkretne frazy kluczowe. W sekcji „Opisy” natomiast zmienimy nazwę produktu wyświetlaną na stronie produktu jako nagłówek H1. Tutaj tylko jedna uwaga – każdorazowa zmiana nazwy produktu generuje zmianę wyglądu adresu URL oraz dodaje po stronie serwera przekierowanie 301 (do którego nie mamy dostępu z poziomu panelu). Tak więc w tym przypadku warto dobrze już na starcie przemyśleć nazwę naszego produktu, aby miała jak największy wpływ na pozycjonowanie sklepu IdoSell, którym zarządzamy.

Dodanie nagłówka H1 na głównej stronie sklepu IdoSell Shop

Aby dodać nagłówek pierwszego stopnia do strony głównej, należy przejść do zakładki menu „Moderacja / CMS / Treści dodatkowe na stronach generowanych automatycznie (CMS)”. Znajdziemy tam wiele pozycji, ale te interesujące nas to:

  • „Strona główna – pierwsza strefa”,
  • „Strona główna – druga strefa”.

Zależnie od tego, gdzie chcemy, by pojawiły się dodane przez nas elementy, korzystamy z pierwszej lub drugiej pozycji. Nagłówek dodajemy z wykorzystaniem znaczników HTML lub edytora WYSIWYG.

IdoSell pozycjonowanie sklepu

Dla przypomnienia: tag title oraz meta description ustawiane są w ramach konfiguracji globalnej sekcji meta naszego serwisu.

Jak dodać treści do sklepu internetowego IAI – opis produktu, producent, kategoria oraz strona główna

Każdy e-coomerce – aby się dobrze pozycjonował – potrzebuje jakościowych, unikalnych treści. Platforma IdoSell Shop pozwala na ich dodawanie w praktycznie każdym kluczowym miejscu naszego serwisu, to jest do produktów, marek czy kategorii menu. By je dodać, swe kroki kierujemy w te same miejsca, jak w przypadku wdrażania nagłówków H1. Rozpocznij skuteczne pozycjonowanie już dziś! Zdobądź nasz cennik pozycjonowania i wybierz najlepszy plan dla swojej strony.

Dodanie opisu do kategorii menu w sklepie IAI

Po wejściu do edycji węzła menu interesuje nas pozycja „Ten element w menu jest – linkiem do listy towarów – z dodatkowym opisem”. Klikamy w „opisem” i uzyskujemy możliwość dodania naszych treści do kategorii w sklepie.

IdoSell daje nam możliwość wdrożenia opisów kategorii w:

  • ATF (Above the Fold) naszej strony, czyli nad listingiem produktów, a pod nagłówkiem H1,
  • BTF (Below the Fold) – pod produktami.

Dłuższe bloki tekstu zostaną dodatkowo zwinięte i pojawi się przycisk „Czytaj więcej”. Powyższe rozwiązania dają nam sporą elastyczność w tym, jak i gdzie mają pojawić się nasze opisy. Nie będą one przytłaczały na podstronie, a nadal odniosą pozytywny wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce Google. Nam pozostaje tylko optymalizacja treści i ich wzbogacenie o odpowiednie słowa kluczowe.

Niestety, jeśli chcemy, by opis pojawił się w całości zamiast w formie zwiniętej (czy to w ATF czy BTF), wymaga to już zmian w szablonie strony. Należy też pamiętać, że wyświetlanie opisów (ATF/BTF, zwinięte lub nie) może być uzależnione od szablonu sklepu, z jakiego korzystamy.

Dodanie opisu producenta w IAI

Dodajemy je w sekcji menu „Towary / Baza atrybutów / Marki”. I tutaj, podobnie jak w przypadku opisów dla kategorii w menu, mamy możliwość dodania opisu nad i pod linią zwinięcia (ATF/BTF), co naturalnie również może być uzależnione od szablonu sklepu.

IdoSell-opis producenta

Opisy produktów w IdoSell – jak je dodać?

Tutaj podobnie jak w przypadku edycji metadanych produkt wyszukujemy z wykorzystaniem bocznej wyszukiwarki (np. wpisując indeks produktu) bądź z listy towarów w menu „Towary”.

jak dodać opisy produktów w IdoSell

Po wejściu w konkretny produkt interesująca nas zakładka to „Opisy”, gdzie z wykorzystaniem HTML lub edytora WYSIWYG dodajemy zoptymalizowane pod kątem SEO oraz konwersji, unikatowe w treści opisy produktów mające zachęcić potencjalnego klienta do zakupu.

Platforma IdoSell Shop umożliwia dodanie dwóch opisów – krótkiego oraz głównego, długiego. Opis długi wyświetli się w karcie produktu pod sliderem ze zdjęciami produktu (co naturalnie jest uzależnione od wdrożonego layoutu naszego sklepu).

Ciekawiej sprawa ma się z opisem krótkim – to wyświetlana w okolicy nagłówka (zależnie od szablonu) krótka treść o długości maksymalnie 255 znaków ze spacjami. Ma ona zainteresować potencjalnego kupującego po wejściu do karty produktu i zachęcić go do zapoznania się ze szczegółami – jego głównym opisem, zdjęciami czy specyfikacją. Dlatego warto, podobnie jak meta description, pisać ją tak, by działała na zasadzie call to action (wezwania do działania), co podniesie współczynnik klikalności naszej oferty w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Należy pamiętać, że jeśli do naszego produktu nie ustawiliśmy własnego, unikatowego opisu meta description w zakładce („Marketing i SEO”) i jeśli w ustawieniach globalnych korzystamy ze zmiennej [iai:product_description], to po dodaniu opisu krótkiego będzie on także wyświetlany w ramach meta description oraz dodatkowo jako og:description (wykorzystywane m.in. w social mediach).

Dodanie treści opisu do strony głównej sklepu IdoSell

Tutaj ponownie interesują nas sekcje „Strona główna – pierwsza strefa” oraz „Strona główna – druga strefa”. Tekst dodajemy z wykorzystaniem HTML lub edytora WYSIWYG.

IdoSell pozycjonowanie sklepu

Prowadzenie bloga w IdoSell

W panelu administracyjnym znajdziemy gotowe moduły Aktualności („Moderacja/CMS/Aktualności”) oraz Bloga („Moderacja/CMS/Blog”). Możemy w tych miejscach dodać nowy wpis blogowy / aktualność, dodać kategorie bloga oraz skonfigurować kanał RSS.

IdoSell-prowadzenie bloga

W panelu znajdziemy także dodatkowe ustawienia dotyczące zachowania bloga, np. możemy ustawić liczbę wpisów blogowych bądź aktualności wyświetlanych na głównej stronie sklepu IdoSell oraz liczbę wpisów wyświetlanych na stronie głównej bloga aktualności, zanim system wygeneruje kolejną podstronę.

blog-IdoSell

IdoSell-blog

Mapa strony (sitemap.xml) w IAI

Sklepy IAI posiadają wdrożony mechanizm automatycznego generowania mapy Sitemap.xml raz na dobę i automatycznego dodania ścieżki do niej do pliku robots.txt. Samą ścieżkę do pliku znaleźć można w „Moderacja / SEO – Optymalizacja do wyszukiwarek” w górnym okienku informacyjnym – po jej skopiowaniu możemy ją dodać do naszego konta w usłudze Google Search Console. Należy pamiętać, że zależnie od stopnia rozbudowania naszego serwisu możemy mieć do czynienia z jednym plikiem lub indeksem kilku map (każdy plik mapy witryny może zawierać nie więcej niż 50000 rekordów <url>).

IdoSell-sitemap

Dane strukturalne schema.org w IAI

Dane strukturalne (uporządkowane) w IdoSell dodawane są w sposób automatyczny w standardowych szablonach każdego sklepu, zgodnie ze standardem implementacji danych strukturalnych schema.org.

Dzięki oznaczeniu danych uporządkowanych do rich snippets w wynikach wyszukiwania Google (SERP) trafiają między innymi cena produktu, gwiazdki opinii i dostępność. Takie elementy jak lista towarów czy karta produktu posiadają także ścieżkę nawigacji menu okruszkowego oznaczoną parametrem BreadcrumbList.

IdoSell-schema

Edycja wyglądu sklepu, edycja plików sklepu

Mimo że sklepy w IdoSell działają jako SaaS, to jego twórcy dają swoim klientom możliwość edycji maski sklepu – zarówno szablonu standardowego, jak i indywidualnego.

Do wykorzystania mamy:

  • prosty edytor CSS, tekstów i grafik („Moderacja / Wygląd sklepu / Schematy kolorystyczne, fonty i style stron”),
  • wspomniany w kontekście implementacji kodu dla Google Search Console moduł z dodatkami HML i JavaScript,
  • edycję kodu HTML układu strony („Moderacja / Wygląd sklepu / Zarządzanie szablonami stron”) – tutaj niezbędna będzie już znajomość języka Smarty, ale też będziemy w stanie w znacznie większym stopniu dostosować wygląd i zachowanie sklepu do naszych potrzeb.

Zainwestuj w sukces swojego e-commerce – skorzystaj z naszych usług w zakresie pozycjonowania sklepów!”

Wersja mobilna – czy sklepy internetowe IdoSell Shop są responsywne?

Sklepy IdoSell IAI są wykonane w technologii RWD (responsive web design), co oznacza, że zachowują się responsywnie na wyświetlaczach o różnej rozdzielczości. Jest to szczególnie istotne w obecnych czasach, gdy większość odwiedzin sklepów internetowych odbywa się już z urządzeń mobilnych.

Na platformie IdoSell mamy także możliwość uruchomienia mobilnej wersji strony, czyli wersji sklepu, która na telefonach otwiera dedykowaną maskę sklepu w domenie m.nazwasklepu.pl. W menu znajdziemy sekcję „Marketing i integracje / Mobilna wersja strony”, gdzie możemy zdecydować, czy strona ma być wyświetlana responsywnie, czy też ma być wyświetlona dedykowana wersja mobilna i pod jakim adresem.

IdoSell-wersja mobilna

Pamiętajmy jednak, że to rozwiązanie nie jest już powszechnie stosowane i ma swoje wady zarówno z punktu widzenia SEO, jak i ponoszonych kosztów oraz poświęcanego czasu (konieczność dbania o dwa osobne sklepy zamiast jednego). Zdecydowanie lepiej optymalizować szablon swojego sklepu, tak by responsywnie dostosowywał się (i docelowo świetnie prezentował) na ekranach o różnej rozdzielczości. Na starcie poświęcimy na to zapewne więcej czasu, niż uruchamiając gotową wersję mobilną strony, ale poniesiona inwestycja z czasem na pewno zaprocentuje.

Konfiguracja domeny, cache, certyfikat SSL oraz przekierowania w sklepie IAI (obecnie IdoSell Shop)

Powyższe ustawienia skonfigurujemy w sekcji „Administracja/System”, gdzie interesują nas takie pozycje jak „Zarządzanie domenami, SSL, przekierowaniami i usługami systemowymi” oraz „Akceleracja generowania stron (cache)”.

Konfiguracja domeny, wersja serwisu z WWW lub bez i inne

W zakładkach „Zarządzaj domenami” oraz „Wybierz domenę główną” możemy dokonać niezbędnej konfiguracji naszej domeny, m.in. ustawić domenę główną.

Ustawianie cache w IAI Shop

W tej sekcji możemy poznać statystyki cache naszego serwisu, skonfigurować je, wybierając sposób zachowania i czas, oraz dodatkowo włączyć domeny typu static, o ile mamy pełną delegację domeny sklepu.

Dla przypomnienia:

Pamięć cache to wykorzystywana w przeglądarkach (client side cache) czy na serwerze (server side cache) pamięć podręczna, która służy do zapisywania wybranych, często serwowanych i/lub niepodlegających częstym zmianom elementów strony internetowej (np. grafik i zdjęć, styli CSS, skryptów JS). Mechanizm ten oszczędza zasoby serwera, zmniejszając jego obciążenie, oraz przyśpiesza ładowanie stron.

IdoSell-cache

Ustawienia te są zależne od naszego template sklepu, dlatego warto wcześniej skonsultować się z obsługą IAI poprzez odpowiedni ticket do biura wsparcia klienta.

Dodanie SSL do sklepu IAI

Posiadanie certyfikatu SSL w naszym sklepie jest rzeczą niezbędną, jeśli chcemy liczyć na ruch z wyszukiwarek. W IdoSell podczas konfiguracji sklepu mamy do wyboru dwie opcje:

  • wykupienie certyfikatu w IAI (certyfikat Commercial Wildcard SSL),
  • dodanie własnego certyfikatu poprzez support – nie mamy możliwości ustawienia tego samemu w panelu.

Przekierowania w sklepie internetowym IdoSell (IAI)

Generowanie się przekierowań 301 w systemie IAI odbywa się na dwa sposoby:

  • automatycznie,
  • manualnie poprzez import listy z pliku lub dodawanie ręcznie pojedynczych pozycji.

Automatycznie ustawiane jest przekierowanie 301, w sytuacji gdy zmienimy nazwę naszego produktu, kategorii menu czy nazwy producenta. Automatycznie przekierowane zostaną także produkty i kategorie, które zostały przez nas ukryte bądź usunięte, co zostało już skonfigurowane w naszych pierwszych krokach w sekcji „Zachowanie dla towarów usuniętych i ukrytych na stronie przed klientami”.

Jeśli chcemy dodać własne przekierowania, np. w sytuacji gdy skasowany produkt czy kategoria ma wskazywać swój konkretny, wybrany przez nas przykład lub gdy nasz sklep przenieśliśmy na platformę IAI i na przykład zmieniła się struktura adresów naszego sklepu. Przekierowania w takiej sytuacji możemy dodać na dwa sposoby:

  • pojedynczo, ręcznie wprowadzając rekordy,
  • poprzez zaimportowanie przygotowanej listy w pliku .csv.
Informacja dodatkowa:

Więcej o tym, jak można się przygotować na sytuację, gdy naszym adresom URL zmieni się struktura, znaleźć można w naszym artykule o przygotowaniu mapy przekierowań 301. Pamiętajmy, że brak przekierowania starych adresów na nowe skutkować będzie bardzo dużymi spadkami widoczności naszego sklepu i mocno wpłynie na pozycjonowanie sklepu internetowego, jaki posiadamy.

Optymalizacja grafiki w sklepie IdoSell Shop

Dobra grafika jest wizytówką każdej strony i potencjalny klient w pierwszej kolejności prawdopodobnie właśnie na nią zwróci swoją uwagę. Pomaga ona w prezentacji produktu i zwiększa atrakcyjność wpisów blogowych. W poniższych punktach prezentujemy wybrane zagadnienia dotyczące grafiki i pozycjonowania sklepu internetowego w IdoSell.

Atrybut alt dla zdjęć w karcie produktu i listingu kategorii

Należy pamiętać, że nazwa produktu automatycznie jest ustawiana jako atrybut alt na zdjęciach. Dla uzyskania efektu jego unikalności, gdy zdjęć dodanych jest kilka, system przestawia szyk słów, czy też przed lub za nazwą dodaje nadrzędne węzły menu.

Podobnie sytuacja wygląda dla widoku kategorii. Alt na miniaturce produktu to dodawana automatycznie nazwa produktu.

IdoSell nie ma niestety możliwości dodania naszych własnych atrybutów alt. Możemy to zrobić, jedynie jeśli zdjęcia dodamy w treści opisu. Wówczas alty możemy dodać ręcznie, edytując kod HTML lub wykorzystując wbudowany edytor WYSIWYG (rozwiązanie dla osób mniej obeznanych z HTML).

Ustawienie wielkości i jakości zdjęć w sklepie IAI Shop

Dokonujemy tego w sekcji menu „Towary / Konfiguracja towarów i zdjęć”. W tym miejscu możemy skonfigurować rozmiar zdjęć i ikon wyświetlanych w karcie produktu czy listingu produktów w kategorii. Po kliknięciu w edycję danego profilu uzyskujemy możliwość ustawienia wielkości maksymalnej zdjęć, ich jakości i tego, czy mają być wgrywane progresywnie czy nie.

pozycjonowanie-IdoSell

Dodanie favicony i alt do logo sklepu IdoSell

Ustawiane w „Moderacja / Wygląd sklepu / Logo, top i inne elementy strony” w sekcji „Zarządzanie wyglądem elementów strony”, gdzie do wyboru mamy:

  • ikonę w pasku adresu (favicon),
  • logo – to tutaj dodajemy interesujący nas atrybut alt,
  • top,
  • menu górne,
  • ikonę dla powiadomień web push.

IdoSell-pozycjonowanie sklepu

Pozycjonowanie sklepu IdoSell a crawlowanie – czy jest to możliwe?

System IdoSell posiada zabezpieczenie przed dużymi, odbiegającymi od normy skokami ruchu z jednego adresu IP. Dlatego też jeśli puścimy crawl serwisu, to po przeskanowaniu pewnej liczby podstron nasz numer IP trafi na listę blokowanych. Aby temu zaradzić, mamy trzy opcje:

  1. Ustawienie w narzędziu crawlującym ograniczenia na liczbę skanowanych stron na sekundę (najbezpieczniej ustawić w programie wartość 1/sek.) – taki skan serwisu w tym przypadku zajmie sporo czasu, szczególnie w przypadku rozbudowanego serwisu.
  2. Wyłączenie zabezpieczenia na czas crawlowania – w tym przypadku warto pamiętać o jego ponownym włączeniu po zakończeniu skanowania.
  3. Dodanie naszego numeru IP do white listy.

Dwa ostatnie działania możemy przeprowadzić w sekcji menu „Administracja / System / Zabezpieczenia i filtry”.

IdoSell-zabezpieczenia

Pozycjonowanie sklepu internetowego IdoSell – podsumowanie

IdoSell (dawniej IAI) to rozbudowana platforma e-commerce w modelu SaaS, która swoim użytkownikom oferuje wiele gotowych rozwiązań, narzędzi, integracji i bezpłatnych aktualizacji. Wśród nich znalazło się również wiele funkcji ułatwiających nam skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego.

Każdy potencjalny użytkownik sklepu IdoSell musi sam zdecydować, czy chce wybrać zamkniętą platformę jak IAI. Z jednej strony daje mu ona wiele gotowych wdrożeń (by wymienić tylko automatycznie generowane atrybuty alt, dane strukturalne, linki kanoniczne na filtrach czy menu okruszkowe) i funkcjonalności służących do optymalizacji sklepu (np. możliwość posiadania różnych nazw węzłów menu i nagłówka na podstronie, dzielenia opisu kategorii góra/dół każdej podstrony czy gotowy moduł bloga). Ale wszystko to kosztem niemałych ograniczeń w porównaniu do na przykład do platform PrestaShop czy WordPress i jej wtyczki e-commerce WooCommerce – czyli na przykład braku dostępu do kodu źródłowego naszego serwisu czy odpłatność usługi.