Wróć do listy wpisów
Branding Marketing Marketing wizerunkowy
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest brand awareness

Co to jest brand awareness

Co to jest brand awareness

Wysiłek związany ze stworzeniem marki to dopiero początek – jako przedsiębiorca stoisz teraz przed znacznie trudniejszym zadaniem, jakim jest zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. Jak przebić się przez konkurencję, zbudować pozytywne skojarzenia oraz rozpoznawalność na poziomie branżowych liderów? Tego wszystkiego dowiesz się, czytając do końca ten poradnik. Sprawdź, czym jest brand awareness, zobacz, jak budować świadomość marki i przekonaj się, dlaczego to naprawdę istotne.

Czym jest brand awareness 

Termin brand awareness to nic innego jak świadomość marki, a więc jej rozpoznawalność w docelowych grupach odbiorców. Odpowiednio projektowane działania komunikacyjne oraz marketingowe sprzyjają kreowaniu tożsamości przedsiębiorstwa, co pozwala mu budować silną pozycję na rynku i skutecznie rywalizować z konkurencją. 

Ważnym czynnikiem w kształtowaniu świadomości marek jest akcentowanie ich odmienności – aby stworzyć odpowiednie brand awareness, musisz więc wyeksponować podstawowe różnice pomiędzy Tobą a Twoimi konkurentami. W tym celu niezbędne jest zaprojektowanie odpowiedniej komunikacji, która pozwoli zbudować właściwe skojarzenia. 

Powyższy schemat najłatwiej wytłumaczyć na przykładach. Rolex, czyli producent ekskluzywnych (a przy tym drogich) zegarków, kojarzy się odbiorcom z prestiżem, bogactwem i wysoką jakością. Z kolei samochody Mercedes dla wielu osób stanowią synonim luksusu, ale także nowoczesnych technologii i bezpieczeństwa. Pepsi to natomiast nawiązania do świetnej zabawy, wspólnych chwil w gronie najbliższych czy aktywności. Sam produkt, czyli gazowany napój, pozostaje w tym wszystkim nieco „na drugim planie”, ponieważ znacznie ważniejsze są skojarzenia, które wywołuje. 

Bardzo często świadomość marki jest tak mocno zakorzeniona w odbiorcach, że dany brand staje się synonimem całej branży lub kategorii produktów. Przykład? Kto z nas chociaż raz nie użył określenia „adidasy”, mając na myśl obuwie sportowe, nawet jeśli chodziło o buty innej firmy? 

Rodzaje świadomości marki

Wiesz już, czym jest brand awareness – możesz jednak nie wiedzieć, że świadomość marki rozpatruje się na aż trzech różnych poziomach. 

  1. Świadomość Top od Mind – oznacza najwyższy stopień identyfikacji biznesu przez konsumentów. To sytuacja, w której odbiorca zapytany, jaka firma przychodzi mu na myśl jako pierwsza, gdy myśli o konkretnej kategorii produktów, bez zastanowienia wskazuje konkretną markę. 
  2. Świadomość spontaniczna – nazywana także natychmiastową. Konsument proszony jest o wymienienie brandów, które kojarzą mu się z danym produktem/branżą. Świadomość określana jest na podstawie kolejności wymieniania firm. 
  3. Świadomość wspomagana – dotyczy sytuacji, w której konsumentom wymienia się rozmaite marki, a następnie pyta, czy mieli z nimi styczność. Jest to najniższy poziom brand awareness spośród wszystkich opisywanych. 

Jak budować świadomość marki 

Rozpoznawalność przedsiębiorstwa stanowi wypadkową strategii komunikacyjnych realizowanych przez osoby odpowiedzialne za kreowanie świadomości wśród odbiorców. Jakie działania warto zatem wdrożyć, aby zbudować określone skojarzenia z marką? 

Bądź aktywny w social mediach 

Kanały społecznościowe to obecnie jedno z najważniejszych miejsc, w których możesz kreować oraz wzmacniać swój brand awareness. Nie musisz jednak zakładać konta we wszystkich dostępnych serwisach. Znacznie ważniejszy jest wybór odpowiednich platform – powinien być dopasowany do rodzaju prowadzonego biznesu oraz preferencji Twoich potencjalnych klientów. Sprawdzone sposoby na budowanie świadomości w social mediach to: 

  • regularne publikowanie postów, 
  • uczestnictwo w komunikacji (np. odpowiadanie na komentarze), 
  • inicjowanie konwersacji z fanami, 
  • zachęcanie odbiorców do generowania własnych treści promujących firmę. 

Stawiaj na budowanie relacji

Kolejnym działaniem, które warto podjąć, aby stworzyć silną tożsamość marki, jest monitorowanie wzmianek o firmie, odpowiadanie na pytania czy prawidłowe reagowanie zarówno na pochlebne, jak i krytyczne opinie. W ten sposób zbudujesz trwałą relację z odbiorcami oraz poprawisz widoczność w sieci. Dzięki szybkiej, profesjonalnej reakcji użytkownicy zobaczą, że ich problemy są dla Ciebie istotne, co znacznie ułatwi zdobycie ich zaufania. 

Dbaj o jakość i różnorodność treści 

Budowaniu brand awareness sprzyja również kreowanie wizerunku eksperta – najłatwiej zrobisz to, dzieląc się wiedzą. Regularne publikowanie autorskich artykułów czy związanych z Twoją branżą poradników pomoże ci zaistnieć w świadomości odbiorców w roli eksperta. Pamiętaj jednak, że liczy się nie tylko wysoka jakość, ale także różnorodność contentu. Połączenie firmowego bloga z kanałem na YouTube oraz serią podcastów może okazać się doskonałą strategią marketingową. 

Bierz udział w wydarzeniach branżowych i znajdź ambasadorów marki 

Kolejnym krokiem na drodze do zbudowania upragnionego brand awareness jest udział w różnego rodzaju eventach: targach, szkoleniach czy konferencjach. Taka aktywność pozwoli Ci zaistnieć wśród konsumentów oraz zbudować rozpoznawalność w branży i znaleźć cenne kontakty. To również świetny sposób, by monitorować działania konkurencji, a może nawet nieco się nimi zainspirować. 

Możesz też pomyśleć nad współpracą z influencerami, którzy staną się ambasadorami marki. Ich zasięgi i rozpoznawalność w grupie pokrywającej się z gronem odbiorców Twoich usług z pewnością pomogą Ci zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów. 

Czy można zbadać świadomość marki 

Pamiętaj jednak, że nie wystarczy budować brand awareness – musisz też regularnie monitorować rezultaty swoich działań, aby wiedzieć, czy przyjęta strategia przynosi efekty. Standardowym narzędziem do tego przeznaczonym są ankiety popularności realizowane przez wyspecjalizowane firmy. Takie badania wiążą się oczywiście z określonymi kosztami, jednak dostarczą Ci konkretnych wyników oraz wniosków. Ważnymi aspektami przy badaniu świadomość marki są również: 

  • mierzenie ruchu na firmowej stronie internetowej, 
  • monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe, 
  • analizowanie efektów płatnych kampanii, np. Google Ads lub Facebook Ads, 
  • jakościowe oraz ilościowe badanie wzmianek i publikacji o firmie. 

W skutecznej analizie wszystkich powyższych elementów pomogą Ci darmowe oraz płatne aplikacje, takie jak Google Analytics, Google Search Console, Senuto czy Semstrom. Cennym wsparciem przy kreowaniu wizerunku firmy online będą również Unamo i Brand24 – to specjalistyczne narzędzia, stworzone do monitorowania oraz analizy tego, co mówi i pisze się o markach w internecie. 

Brand awareness powie Ci prawdę o Twojej firmie! 

Nie ulega wątpliwości, że brand awareness to jeden z najważniejszych wskaźników pozwalających ocenić rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów. W szerszym ujęciu świadomość marki możesz wykorzystać także do oceny ogólnej kondycji Twojego biznesu. Pamiętaj, że raz przyjęta strategia może wymagać zmian, gdyż wiele branż ma swoją dynamikę – w niektórych niemal bez przerwy pojawiają się nowe firmy, podczas gdy inne spadają z rynku. Właśnie dlatego tak ważne jest, by regularnie monitorować pozycję marki w odniesieniu do konkurencji, a w razie potrzeby – modyfikować prowadzone już działania komunikacyjne lub wprowadzać nowe.