Menu
Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing
Strona główna > Blog > Formy bloga firmowego. Jak pisać blog, by osiągać efekty?

Formy bloga firmowego. Jak pisać blog, by osiągać efekty?

Formy bloga firmowego. Jak pisać blog, by osiągać efekty?

Pozwolę sobie na odrobinę prywaty. Zaliczam się do grona aktywnych kanapowców – taka aktywność fizyczna sprawia mi największą przyjemność. Na potrzeby tego wpisu muszę jednak przyznać, że… forma ma znaczenie.

W tym artykule nie będę jednak przekonywać Cię do wypróbowania technik treningowych i pracy nad tężyzną fizyczną. Chcesz wiedzieć, w jaki sposób rozsądnie projektować komunikację marketingową za pomocą bloga firmowego? Opowiem Ci o jego różnorodnych formach, które uzmysłowią Ci, jak ważny jest plan na przygotowywane treści i ile możesz zyskać, określając, według jakiego formatu mają być tworzone poszczególne teksty.

Blog firmowy – element komunikacji marketingowej Twojej firmy

Osoby związane z biznesem działającym w sieci miały okazję przeczytać, że blog firmowy jest podstawą wszelkich inicjatyw marketingowych, zwłaszcza tych związanych z marketingiem internetowym. Brzmi jak nic nieznaczący frazes? Być może. Mimo wszystko trudno z nim polemizować.

Blog firmowy to narzędzie komunikacji, które daje wiele możliwości i jest stosunkowo najtańszym sposobem na zyskanie uwagi potencjalnych odbiorców. Do jego założenia nie trzeba wyjątkowych umiejętności ani budżetów – wystarczy wykorzystać siłę własnej strony internetowej, o czym szerzej pisaliśmy w tym artykule. Regularne publikowanie wpisów to doskonały sposób na otwarty, nieco bardziej szczegółowy w porównaniu z social mediami dialog z odbiorcami, przez co zyskują oni sympatię do marki.

Jednak żeby blog oferował realną wartość dla potencjalnych czytelników i wywoływał oczekiwane efekty, powinien mieć określoną formę. Wszystko po to, żeby ich zachęcić do zapoznania się z ofertą oraz zbudować relację pomiędzy odbiorcami a brandem.

jak stworzyć blog firmowy

Formy bloga firmowego

Istnieją uniwersalne wytyczne, które obowiązują przy realizacji tekstów blogowych. Należą do nich między innymi:

  • konieczność znalezienia odpowiedzi na pytania potencjalnych odbiorców w każdym ze wpisów,
  • poprawność językowa,
  • język zgodny z ogólnie przyjętym sposobem komunikacji marki,
  • unikalność, czyli brak elementów skopiowanych z wcześniej opublikowanych treści,
  • użyteczność, czyli możliwość wykorzystania wiedzy zawartej we wpisie w praktyce.

Określenie dodatkowych ram dotyczących contentu publikowanego w ramach bloga firmowego przede wszystkim ma za zadanie podkręcić atrakcyjność treści, jednak nie tylko. Takie podejście pozwala również lepiej zaplanować prace nad tworzeniem tekstów, co ważne jest przede wszystkim w organizacjach, które muszą dostosować się do konkretnego kalendarza marketingowego lub mają ograniczone zasoby ludzkie.

Przedsiębiorcy często rezygnują z prowadzenia podstrony blogowej ze względu na ich zdaniem:

  • chaotyczną formułę, czyli wpisy poświęcone różnorodnym tematom odległym od profilu działalności marki,
  • niepoukładaną strukturę treści,
  • mało atrakcyjną formę wpisów.

Tak nie musi być! Content marketing daje wiele możliwości prowadzenia bloga firmowego. Ostateczna decyzja należy wyłącznie do Ciebie.

Ważne:

Przed wyborem formy bloga firmowego przeanalizuj dokładnie profil firmy oraz grupę docelową, do której chcesz trafić poprzez wpisy na swojej stronie.

prowadzenie bloga

Blog poradnikowy – najpopularniejsza forma bloga firmowego

Artykuły, w których odbiorca może znaleźć porady dotyczące wykorzystania czy zastosowania produktów i/lub usług firmy, to najczęściej rekomendowana przez content marketerów forma bloga firmowego. Dlaczego?

Ludzie lubią czytać wartościowe treści rozwiewające ich wątpliwości i rozwiązujące aktualne problemy. Zwłaszcza dziś, kiedy życie każdego z nas nabiera zawrotnego tempa i jesteśmy zmuszeni do nieustannego znajdowania indywidualnego work-life balance, niechętnie sięgamy po treści, które nie dają dam konkretnej wiedzy, namacalnych efektów. Redukujemy zaśmiecanie naszych głów bezsensownymi treściami do absolutnego minimum, nie chcemy tracić na nie czasu. Chcemy, żeby tekst był swego rodzaju instrukcją i oferował praktyczne wskazówki, których wdrożenie jest możliwe „od ręki”. Właśnie dlatego zajmujący się zawodowo content marketingiem specjaliści, którzy są obecni w digitalu na co dzień, obserwując zachowania użytkowników, zalecają wybór poradnikowej formy bloga firmowego.

Publikowanie tego typu artykułów jest bardzo ważne z punktu widzenia procesu pozycjonowania. Najpopularniejsza wyszukiwarka, czyli Google, „docenia” strony internetowe, na których umieszczane są teksty zgodne z upodobaniami oraz potrzebami odbiorców. Można powiedzieć, że określa je jako prestiżowe, użyteczne. Taki pozytywny odbiór treści przez algorytmy sprawia, że witryna wzmacnia swoją widoczność i zwiększa szanse na wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Jak powszechnie wiadomo – internauci podczas korzystania z Google chętniej klikają w linki na najwyższych pozycjach niż te umieszczone na 2-3 stronie. Szybsze zauważenie strony internetowej przez potencjalnego klienta zwiększa prawdopodobieństwo konwersji.

PORADA: Jak napisać dobry poradnikowy artykuł blogowy?

  1. Ustal problem lub pytanie, którego wyjaśnienia/na które odpowiedzi mogą poszukiwać potencjalni odbiorcy.
  2. Wybierz produkty oraz usługi, które mogą pomóc zaspokoić potrzeby odbiorców, i zaplanuj ich umieszczenie w artykule.
  3. Zaprojektuj strukturę artykułu oraz wyznacz linki wewnętrzne i frazy kluczowe, które wesprą proces pozycjonowania witryny, zwiększając szansę na dotarcie do odbiorców.
  4. Pamiętaj o przejrzystym, nieskomplikowanym języku.
Ważne:

Znalezienie tematu, kwestie związane z SEO… Stworzenie artykułu poradnikowego i zaplanowanie strategii komunikacji marki na blogu to dla Ciebie prawdziwe wzywanie? Skorzystaj z agencji marketingu internetowego, dzięki czemu będziesz mógł przeznaczyć zaoszczędzony czas na inne obowiązki lub odpoczynek!

jak prowadzić blog firmowy

Aktualności, czyli odbiorca na bieżąco z życiem firmy

Blog firmowy w formie aktualności to kolejna z najchętniej wybieranych opcji. Ponieważ wpisy są traktowane obecnie jako jedno z podstawowych narzędzi komunikacji, zwłaszcza firmy, które od początku stawiają na świadome budowanie relacji, decydują się na publikacje tekstów podsumowujących aktualną sytuację czy najważniejsze wydarzenia dla marki.

Artykuły o charakterze aktualności są polecane zwłaszcza dużym brandom, koncernom i korporacjom. Powód jest dosyć prozaiczny: im większa firma, tym więcej ciekawych wydarzeń, zmian, eventów do opisania, a więc i potencjału contentowego. Znacznie łatwiej znaleźć tematy do poszczególnych wpisów na blog firmowy przedsiębiorstwu, które ma już wypracowane odpowiednie zasięgi, jest medialne i rozpoznawalne przez jakąś część społeczeństwa. To samo dotyczy biznesów mających szeroki asortyment usług lub produktów sukcesywnie wprowadzanych do oferty. Nie bez znaczenia jest również zaangażowanie takiej firmy w kwestie CSR, ponieważ odbiorcy doceniają aktywność marek przy okazji inicjatyw charytatywnych i służących wybranej społeczności. Co za tym idzie, oczekują takich informacji na blogu.

Aktualności doskonale wpływają na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Treści dotyczące tego, co dzieje się „tu i teraz”, okraszone elementami PR-u sprzyjają zainteresowaniu brandem i mogą korzystnie wpłynąć na chęć skorzystania z oferty.

Ważne:

Tworząc wpisy blogowe o charakterze aktualności, nie można zapomnieć o kwestiach związanych z pozycjonowaniem. Artykuły bez słów kluczowych, linkowania wewnętrznego i innych dobrych praktyk SEO nie będą wartościowe dla algorytmów, a w konsekwencji – internauci będą mieli problem z odnalezieniem Twojej witryny.

PORADA: Jak napisać dobry artykuł o aktualnościach?

  1. Wybierz wydarzenie, które jest ważne dla Twojej marki i jednocześnie atrakcyjne z punktu widzenia odbiorców.
  2. Tekst powinien odpowiadać na pytania: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego i jaki efekt został lub zostanie dzięki temu osiągnięty.
  3. Zaprojektuj strukturę artykułu oraz wyznacz linki wewnętrzne i frazy kluczowe, które wesprą proces pozycjonowania witryny, zwiększając szansę na dotarcie do odbiorców.
  4. Pamiętaj o przejrzystym, nieskomplikowanym języku.

FAQ – odpowiedzi na najważniejsze pytania

Blog firmowy to doskonałe miejsce na zbudowanie bazy wiedzy odpowiadającej w zwięzły, ale merytoryczny sposób na najważniejsze pytania dotyczące marki i jej produktów/usług. FAQ to skrót od frequently asked questions, który można przetłumaczyć jako zbiór najważniejszych i najczęściej pojawiających się pytań np. o sposób funkcjonowania oferowanych towarów czy wykonywanie usług znajdujących się w portfolio firmy.

Blog firmowy w formie FAQ to doskonała propozycja dla brandów technicznych, z sektora IT oraz świadczących autorskie rozwiązania. Pozwala nie tylko zbudować autorytet eksperta, ale minimalizuje liczbę pytań przesyłanych np. do biura obsługi klienta oraz ułatwia znalezienie informacji klientom, zanim m.in. będą mogli zajrzeć do dołączonej do produktu instrukcji.

blog firmowy

Blog firmowy dopasowany do potrzeb Twojego biznesu!

Wybór odpowiedniej formy bloga firmowego to ważna decyzja w kontekście całościowej komunikacji marketingowej danej marki. Warto poświęcić czas nie tylko na znalezienie ciekawych, angażujących tematów, ale przede wszystkim na przemyślenie tego, czy do profilu Twojego przedsiębiorstwa na pewno będzie pasował blog w formule klasycznego poradnika. Może jednak lepiej postawić na krótkie, autorskie FAQ? Jeśli chcesz rozwijać swoją podstronę blogową – odezwij się do nas! Wspólnie znajdziemy rozwiązanie, które wpisze się w filozofię Twojej firmy i wpisze się w oczekiwania stawiane przez nowoczesny content marketing.

    Wypełnij formularz, aby zamówić bezpłatną wycenę