Noc, której jedna sekunda kosztuje 150 tys. dolarów. Wydarzenie, które porównać można do Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Ameryce Południowej. Dzień, kiedy w USA życie na ulicach zamiera, a wszyscy mieszkańcy zasiadają tam, gdzie mogą obejrzeć transmisję na żywo. A na koniec? Eksplozja radości w mieście, które zdobywa trofeum. O czym mowa? Oczywiście o Super Bowl!
W tym roku to już jubileuszowy, 50. Super Bowl, rozgrzewający emocje wśród milionów Amerykanów. Najważniejsze wydarzenie amerykańskiego futbolu, na które obywatele USA czekają cały rok, to nie tylko rozgrywki najlepszych drużyn. Po obejrzeniu transmisji z tegorocznego wydarzenia wiemy chociażby to, na jakie filmy w tym roku warto wybrać się do kina i po raz pierwszy mogliśmy zobaczyć zapowiedź filmu o Jasonie Bourne, a także zwiastun „Dnia Niepodległości” i „Księgi Dżungli”. Widzów do telewizorów przyciągają również niebywałe muzyczne show z udziałem najpopularniejszych gwiazd i premierowa prezentacja najlepszych spotów reklamowych, które przygotowywane są specjalnie na tę okoliczność.
Reklamy te to prawdziwe arcydzieła z obsadą tak znakomitą, jak w najlepszych hollywoodzkich filmach. Emisja jednego 30-sekundowego spotu kosztuje 5 milionów dolarów, a stacja CBS, która transmitowała całe wydarzenie, dzięki reklamom wyemitowanym w przerwie, zarobiła około pół miliarda dolarów. Pośród wszystkich reklam zdecydowanie dominowały marki motoryzacyjne: Hyundai, Audi, Toyota i Honda. Nie zabrakło również światowych gigantów, jak Coca-Cola, Amazon czy Mountain Dew.
Oto złota 10 tegorocznych reklam emitowanych na Super Bowl:
Najwięcej komentarzy w Internecie wywołała reklama napoju Mountain Dew, w której występuje postać będąca połączeniem niemowlaka, małpy oraz psa. Bez wątpienia jest to najdziwniejsza reklama napoju, jaka do tej pory powstała. Sam The New York Times w swoim artykule dywaguje na temat tego, czy taka mieszanka to na pewno dobry pomysł.
https://www.youtube.com/watch?v=ql7uY36-LwA
Spot reklamowy z udziałem Aleca Baldwina, Dana Marino, Jasona Schwartzmana i Missy Elliott w zabawny sposób prezentuje funkcjonalność Amazon Echo – zestawu głośnomówiącego, który dostarcza informacji, udziela odpowiedzi na pytania i proponuje najlepszą muzykę! Alec Baldwin organizuje imprezę #BaldwinBowl, na której wszystko musi być dopięte na ostatni guzik, żeby przebić słynne przyjęcia amerykańskiego futbolisty – Dana Marino. Do pomocy wybiera właśnie Amazon Echo! Twórcy, wykorzystując najlepszą obsadę, w zabawny sposób zaprezentowali potyczki gwiazd z udziałem elektronicznej asystentki.
Jak już wcześniej wspomniałam, podczas emisji reklam na tegorocznym Super Bowl zdecydowanie dominowały marki motoryzacyjne. Jedna z nich – Hyundai – postawiła na „pierwszą randkę” i w zabawny sposób zaprezentowała technologię zastosowaną w jednym ze swoich modeli samochodów. Zobacz, jak daleko są wstanie posunąć się ojcowie, a w tym przypadku Kevin Hart, żeby chronić swoją ukochaną córkę.
Kolejnym najczęściej oglądanym spotem reklamowym była reklama Snickersa. Marka ożywiła jedną z kultowych gwiazd kina – Marilyn Monroe, w rolę której wcielił się Willem Dafoe, który głodny, zdecydowanie nie był sobą!
https://www.youtube.com/watch?v=WhfntLl6xx0
W bloku reklamowym nie mogło zabraknąć marki niemal od zawsze kojarzonej z najlepszymi spotami reklamowymi. Tym razem obeszło się bez „dzielenia się radością”, a postawiono na bohaterów jednego z lepszych filmów fantasy. Hulk walczy o puszkę Coca-Coli z Ant-Manem, która choć niewielka, jest w stanie ugasić pragnienie Hulka.
https://www.youtube.com/watch?v=OlZqBR3yTiw
Co tu dużo mówić… śpiewające owce już na wstępie powalają na kolana! A dalej? Dalej to już na tyle zgrabna i zabawna prezentacja muzycznych funkcjonalności Hondy, że plasuje w czołówce najlepiej przygotowanych reklam! Na sam koniec w reklamie natrafiamy jeszcze na mówiącego ludzkim głosem psa, odwiecznego symbolu wierności i przyjaźni z człowiekiem. Wizerunki czworonogów wykorzystywane w reklamach sprawiają, że promocje wielu produktów stają się atrakcyjniejsze i skuteczniejsze. Tym samym marka buduje zażyłość z konsumentem budząc w nim pozytywne skojarzenia.
https://www.youtube.com/watch?v=kTaCT8ZmdJA
Ubrany w szlafrok i spacerujący korytarzem Steven Tyler staje przed portretem samego siebie wykonanym w całości z kolorowych cukierków. Nie do końca zadowolony z tego co widzi, wykrzykuje: “That is E to the Z oh twiddley-DEE-sgusting!”. Portret jednak protestuje – “You haven’t heard me sing-diddly-ding yet.” – i zaczyna śpiewać fragment słynnego hitu, próbując zaimponować artyście. Tyler zmuszając obraz, aby zaśpiewał wyżej i wyżej, doprowadza do tego, że portret rozpada się. Z chwytliwym sloganem „Rock the rainbow” Skittles promuje sprzedaż swojego produktu za pomocą akcentów muzycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=21ivbtgqJkg
Kolejna produkcja reklamująca samochód – tym razem ekskluzywnej marki Audi. Motywem przewodnim jest pogoń za marzeniami, co wyraźnie podkreśla słynny utwór Davida Bowie – Starman. Reklama prezentuje starszego mężczyznę, który pogrążony w tęsknocie za swoimi dawnymi sukcesami i karierą astronauty zostaje zabrany przez swojego syna na przejażdżkę Audi R8 i… zasiada za kierownicą. Mężczyzna czując prędkość i mogąc zastosować najnowszą technologię przypomina sobie czasy lotów w kosmos. Choć początkowo smutna, reklama zdecydowanie robi „kosmiczne” wrażenie.
https://www.youtube.com/watch?v=yB8tgVqmKzw
Toyota w tym roku postawiła na reklamę opartą na prawdziwej historii: 10 kwietna 2015 roku w Los Angeles odbył się pościg za złodziejem samochodu, który ukradł taksówkę – Toyotę Prius. Ściganie przestępców wraz z ich pojmaniem trwało 22 minuty, przez co został uznany za jeden z dłuższych pościgów. W reklamie czwórka nieporadnych złodziejaszków orientuje się, że odholowano im samochód i zaczynają uciekać na piechotę. W pewnym momencie na parkingu dostrzegają czerwoną Toyotę, którą kradną. W trakcie ucieczki, trwającej w tym przypadku 1:40, w sposób groteskowy zostają ukazane najlepsze cechy samochodu.
https://www.youtube.com/watch?v=MYeM-8hO3hM
I na koniec spot reklamujący same mistrzostwa. Znany piosenkarz Seal wraz z chórami złożonymi z osób urodzonych po 9-miesiącach od Super Bowl, wykonuje utwór inspirowany hitem Kiss from a rose. Reklama robi takie wrażenie, że momentami aż przechodzą ciarki. Nic dziwnego, bo sam utwór promowany był przez film „Batman: Forever”.
Na koniec w ramach ciekawostki dla miłośników sportu – zwycięzcami tegorocznego Super Bowl była drużyna Denver Broncos. Do sukcesu zaprowadził ich trener Gary Kubiak, którego pradziadek w XIX wieku wyemigrował z Poznania do Ameryki.