Reprezentacja Grupy TENSE rozpoczęła wtorek od… marketingowego espresso. Brzmi ciekawie? Właśnie tak było! Druga edycja eventu SEMpresso organizowanego przez Fox Strategy w Strefie Kultury we Wrocławiu zgromadziła nie tylko osoby, które nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez dobrej kawy, ale przede wszystkim specjalistów z branży e-marketingu i przedsiębiorców rozwijających swoje marki w internecie. Temat przewodni? O sprzedaży w sieci. Marketing Twojego sklepu internetowego. Bez zaskoczenia? Wydaje Ci się, że nic odkrywczego nie da się już na ten temat powiedzieć? Po raz kolejny – nuda? Trzy razy nie – możemy tylko zaprzeczyć!
SEO nie istnieje bez SEM
SEMpresso #2 rozpoczęło się dwugodzinnymi warsztatami. Dawid Pietkiewicz (SEO Specialist), Oktawian Kitala (SEO Project Manager) i Damian Kołodziej (Digital Marketing Manager) z Fox Strategy opowiedzieli o fundamentach SEO i SEM w sklepie internetowym, udowadniając, że te dwie dziedziny są ze sobą nierozerwalnie połączone. Warsztaty przyniosły ogromną porcję wiedzy dotyczącej:
Damian Kołodziej podkreślał, jak ważne jest zestawienie oczekiwań klienta z danymi z Google Analytics. Nie zawsze to, co wydaje się za słuszne z perspektywy właściciela sklepu, jest zgodne z rzeczywistością – zarówno w przypadku samych kupujących, jak i ich realnych działań popartych statystykami w narzędziach. Jak współpracować z developerami? Dlaczego nie można mieć zainstalowanych pięciu (takich samych) kodów Google Analytics? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań o „higienę pracy” padło w trakcie prelekcji Damiana, który następnie stwierdził, że…
…Google Ads kocha się z Google Analytics!
Co było tylko kolejnym potwierdzeniem tezy postawionej na początku. “Trzeba się zastanowić, co chcemy sprzedawać” – paradoksalnie wydaje się to jasne, jednak nie zawsze takie okazuje się w praktyce. Jak przygotować strukturę konta w Google Ads, aby… wyglądała jak „komoda”? Które słowa kluczowe wykreślić z dopasowań, żeby kampanie okazały się naprawdę skuteczne i adekwatne do posiadanego asortymentu w sklepie? Co mają wspólnego adsy w sieci reklamowej ze szturmowcami w Gwiezdnych Wojnach? Czy warto robić “psikusy” konkurencji poprzez zaczepne reklamy? Wiele protipów, gotowych rozwiązań, podkreślenie ciągłej pracy nad reklamami na konkretne sposoby – to tylko część z propozycji, które otrzymaliśmy od Damiana.
Jak szukałbyś swoich produktów w sieci?
Od tego pytania trzeba zacząć dzień w każdym e-commerce! Zazwyczaj okazuje się, że początkowo dobrane frazy kluczowe są po prostu błędne – i nie zapewniają skutecznego “ściągnięcia” użytkowników z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Prowadzisz sklep internetowy z siedzibą stacjonarną? Skup się na keywordsach dopasowanych nawet pod dzielnicę, w której masz główną siedzibę. Mniej zapytań nie oznacza wcale czegoś gorszego – liczy się przecież konwersja. Na co zwracać uwagę w doborze fraz? Oktawian Kitala szczególnie podkreślił, że warto przeanalizować:
Ruch organiczny z fraz poradnikowych? Jak najbardziej! Warto inwestować w blogi i artykuły, które odpowiadają: Co? Jak? W jaki sposób? Dlaczego? – content marketing jest w cenie! Z kolei Dawid Pietkiewicz wskazał kilka narzędzi, które wspierają poszukiwanie słów kluczowych. Zgromadzeni we wrocławskiej Strefie Kultury poznali tajniki dotyczące:
Architektura – także i na stronie
Od adresu do adresu, od podstrony do podstrony – i tak tworzy się mapa witryny przez roboty Google. Warto dbać o przemyślane linkowanie wewnętrzne pomiędzy zasobami na stronie – to ważne zdanie przekazał Dawid, zwracając uwagę, że “wędrówka” użytkowników, a także samych robotów nie rozpoczyna się wcale zawsze na stronie głównej. Czym jest menu okruszkowe (które nie ma nic wspólnego z ciasteczkami)? Jak działa zasada First link counts? To tylko nieliczne aspekty, o których była mowa.
Ponadto otrzymaliśmy mnóstwo zajawek o:
Panowie z Fox Strategy skutecznie zachęcili do dalszego pogłębiania wiedzy, a co najważniejsze – sprawdzania jej w praktyce. Dzięki!
Czy mały sklep internetowy jest w stanie sprzedawać?
Mariusz Sondej ze sklepu Antyczek.pl w swojej prelekcji podkreślał szczególną wartość danej obietnicy i gwarancji jej spełnienia wobec przyszłych klientów. Kreowanie wizerunku ekspertów, zapewnienie użytkowników o solidności usługi, budowanie zaufania w oczach kupujących – poprzez np. certyfikaty autentyczności, czy też możliwość odbioru osobistego – to filary prowadzenia własnego e-commerce wg Mariusza.
Czy wada produktu może być jego zaletą? W jaki sposób tworzyć opisy dopasowane do grupy docelowej i jak długie powinny one być? Jak ważne są wysokiej jakości zdjęcia, jak je wykonywać, aby ukazać faktyczną wielkość przedmiotu? Czy regularne pojawianie się artykułów na blogu oraz serwisach zewnętrznych jest potrzebne? Mariusz opowiedział, jak tworzyć content w praktyce, ponownie wskazując konieczność postawienia się w roli klienta – któremu po prostu warto opowiedzieć o produkcie i nie bać się zrobić tego od A do Z. – Nie każdego, jako właściciela, stać na darmową dostawę bądź 100-dniowy zwrot, dlatego pomyśl, czego innego użytkownik może od Ciebie oczekiwać – radził zgromadzonym.
Dopasowanie treści na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego? To nic trudnego!
Udowodnił to Piotr Michalak – specjalista SEO z naszej firmy. Oprócz zajmowania się obsługą klientów Grupy TENSE, jest również Liderem sekcji szkoleniowej, a także Doradcą Zarządu ds. Rozwoju Biznesu. Zebranym na SEMpresso #2 zaprezentował kilkadziesiąt tipów na prawidłową optymalizację treści – zarówno pod kątem użyteczności dla potencjalnych klientów, jak i widoczności dla wyszukiwarki.
Czym jest „magiczny” lejek? To schemat w marketingu ukazujący proces sprzedażowy, który zazwyczaj składa się z 4 poziomów. Różni się on w zależności od branży, a także nie zawsze wygląda identycznie. Piotr podzielił się swoimi przemyśleniami, a także praktyczną wiedzą, którą wykorzystuje w przypadku swoich klientów. Pokazał, jakie działania pod kątem tworzenia treści, powinny być stosowane podczas:
Ponadto Piotr Michalak wskazał, którymi narzędziami można zrobić dobry research słów kluczowych, a także jakie pułapki czekają podczas jego wykonywania. Nie zabrakło porad, w jaki sposób dzielić słowa kluczowe i przypisywać je do etapów konwersji (np. na podstawie produktów, intencji użytkownika wpisującego zapytanie do wyszukiwarki), a następnie jak weryfikować działania wraz z bieżącą optymalizacją konkretnych podstron znajdujących się w sklepie internetowym.
Jakie treści szczególnie polecane są przez Piotra? Te, które mają zarówno wartość dodaną dla użytkownika, przekazując mu jasno określone informacje, jak i przyjazne dla Google – o odpowiedniej długości, przystosowane do procesów SEO. Są to przede wszystkim:
W prezentacji Piotra nie zabrakło także technicznych aspektów optymalizacji treści dla wyszukiwarki.
From zero to hero
Skąd bierze się sukces w e-commerce? Zwycięstwo nie obędzie się bez słynnych fuckupów. Michał Stankiewicz – freelancer w branży e-commerce, opowiedział o tym, że każdy uczy się na błędach. Przynajmniej powinien!
Przedstawił nam historię o perfekcyjnym modelu sprzedażowym, z zapewnioną obsługą klienta – a produktu nikt nie chciał kupić przez internet, działała wyłącznie sprzedaż telefoniczna. Bieżące koszty funkcjonowania wzrosły do takich kwot, że sklep z hakami do samochodów, którym zajmował się Michał został zamknięty po dwóch sezonach działalności. Wniosek? Nie da się zbudować skalowalnego biznesu bez wykorzystania wszystkich elementów marketingu mix – 4P, czyli Promocji, Produktu, Ceny, a także Miejsca sprzedaży.
Ponadto Michał Stankiewicz dobitnie pokazał, jak małe sklepy internetowe (nie)radzą sobie ze wzrostem sprzedaży i że da się prowadzić sklep internetowy… bez wiedzy o e-commerce na poziomie właścicielskim. I wcale nie trzeba zatrudniać specjalisty od tej działki, żeby mieć… 80% więcej przychodów w rok w sklepie internetowym. I to nie w jednym przypadku!
Co dzieje się po przekroczenia pierwszego miliona złotych obrotu? Przede wszystkim warto zainwestować w rozwiązania, które:
Co należy zrobić, żeby biznes w sieci się udał? Wrodzone wyczucie, wyczulenie na rozumienie potrzeb klientów, manię obserwacji konkurencji, a także – jak stwierdził Michał, po prostu “ogarnięcie”.
– Trzeba być specyficznym człowiekiem, żeby odnieść sukces w internecie – podsumował.
Zakończenie
Jak obiecywali organizatorzy wydarzenia z Fox Strategy, to nie ostatnie spotkanie z cyklu SEMpresso we Wrocławiu. A my zapewniamy już dziś, że chętnie zameldujemy się na kolejnej, trzeciej edycji eventu! Dziękujemy za zaproszenie, a w imieniu Piotra – również za możliwość wystąpienia. Do zobaczenia!