Oficjalny blog i forum Google, Polska Planeta SEO, baza wiedzy Seostation, grupa SEO/SEM Polska na FB czy blogi MOZ, Search Engine Roundtable, Search Engine Land – od przejrzenia tych portali, popijając kawę, herbatę lub yerba mate, swój dzień pracy rozpoczyna i niejednokrotnie kończy niemal każdy polski seowiec.
Niezależnie od branży, aby być dobrym w tym, co się robi trzeba śledzić trendy i za nimi nadążać – to wiadomo to nie od dziś. My w SEO mamy o tyle dobrze, że źródeł wiedzy jest pod dostatkiem – ba, nie przesadzę, gdy napiszę, że rynek jest nawet przesycony mniej lub bardziej wartościowymi artykułami. W końcu każdy próbuje budować „great content”, chce publikować angażujące treści i dzielić się swoimi case’ami, dbając jednocześnie o SEO swojej strony. Przecież prowadzenie bloga wspiera ten proces, jak więc można sobie tego odmówić?
Podczas codziennej „prasy” często ograniczamy więc listę portali do absolutnego minimum, wybierając tylko te, na których pojawia się najwięcej „mięsa” – to zupełnie normalne, w końcu doba ma tylko 24 godziny. Sprawny przegląd branżówki każdego dnia doskonale wspiera Polska Planeta SEO będąca agregatorem treści pochodzących z większości polskich blogów SEO / SEM. Szybka analiza tytułów pomaga nam wybrać wyłącznie te artykuły lub autorów, które mogą nas zainteresować. A co z tzw. perełkami? Nigdy nie popadamy w panikę, bo wiemy, że jeśli powstanie jakiś wartościowy artykuł na stronie, którą przypadkowo pominiemy, z pewnością trafimy na niego za chwilę na grupie SEO/SEM Polska na FB czy forum PiO.
No właśnie, a co ze śledzeniem portali zagranicznych i wyłapywaniem najlepszych artykułów z pozostałych zakątków świata? Każdy z Was, kto interesuje się marketingiem internetowym powinien dopisać jeszcze jedną pozycję do swojej listy codziennie śledzonych portali. Moim zdaniem jest to absolutny must have – dokładniej chodzi o zakładkę „Trending” na stronie internetowej projektu SparkToro. Na początek dodam, że cały projekt prowadzi Rand Fishkin, współzałożyciel, prezes zarządu i do niedawna jedna z najważniejszych osób odpowiedzialnych za rozwój firmy MOZ – więcej chyba nie muszę pisać?
SparkToro Trending to codziennie aktualizowana toplista 25 najważniejszych artykułów i wzmianek dot. SEO / SEM publikowanych na zagranicznych portalach. Toplista układana jest na podstawie analizy udostępnianych na Twitterze treści oraz kont, z których te udostępnienia pochodzą. SparkToro Trending agreguje i klasyfikuje najlepsze (najczęściej udostępniane) artykuły oraz wzmianki dot. branży marketingu internetowego – to ogromna oszczędność czasu dla każdego seowca. Wystarczy jedno kliknięcie i jesteśmy na bieżąco z najważniejszymi artykułami w branży.
Pomimo że osobiście na Twitterze mam stosunkowo krótki staż, zdążyłem już się przekonać, że jest to naprawdę potężne źródło branżowych informacji. Twitter jest miejscem, w którym łączy się społeczność SEO/SEM z całego świata i jednocześnie bardzo niedocenioną w Polsce platformą (o czym wspominał również Cezary Glijer podczas swojej prezentacji na semKRK #9 BIG).
Jeśli zdecydujecie się dołączyć do tej wielkiej SEO-rodziny, ale po założeniu konta nie będziecie wiedzieli od obserwacji kogo zacząć – bo profil Johna Muellera, Danny’ego Sullivana czy Garry’ego Illyesa to nie wszystko – nie martwcie się, jest to całkiem normalne. W takiej sytuacji wyszukajcie profil mój, Cezarego lub innego seowca i po prostu sprawdźcie, kogo śledzimy. Od czegoś trzeba zacząć, dlatego na początku warto inspirować się zawartością profili innych osób z branży. Zapewniam, że gdy już złapiecie bakcyla, wtedy i tak dopasujecie tę listę do swoich indywidualnych potrzeb i upodobań.
Pamiętajcie, żeby nie ograniczać się do obserwacji branży jedynie na naszym rodzimym rynku. Na zagranicznych portalach jest mnóstwo wartościowych treści i warto – naprawdę warto – być z nimi na bieżąco. SparkToro Trending i Twitter znacznie ułatwiają dotarcie do tych najważniejszych – przekonacie się o tym sami.
Jak więc w trzech krokach powinna wyglądać analiza branży zaraz po zapoznaniu się z nowinkami publikowanymi na polskim rynku SEO?
A gdy już spróbujesz, koniecznie daj znać jak wrażenia. Życząc Ci przyjemnej lektury, czekam na informację zwrotną!