Wróć do listy wpisów
Blog o social media
Agencja SEO i SEM > Blog > Podsumowanie 2019 roku w Social Media

Podsumowanie 2019 roku w Social Media

Podsumowanie 2019 roku w Social Media

Co roku jesteśmy świadkami dynamicznych zmian w świecie mediów społecznościowych. Niemal w każdym miesiącu social mediowi giganci prześcigają się w prezentowaniu najnowszych aktualizacji, zmian w szacie graficznej i innych elementów, które mają przyciągnąć nowych użytkowników i zatrzymać tych, którzy są z nimi od lat. Jakimi nowościami zostaliśmy zaskoczeni przez twórców Facebooka, Instagrama i LinkedIna w mijającym roku? Podsumujmy!

Facebook

Nowy wygląd Facebooka w aplikacji oraz na desktopach

Na początku maja 2019 r., podczas Facebook Developer Conference F8, Mark Zuckerberg ogłosił, że jeszcze w tym roku zmieni się znacząco wygląd aplikacji mobilnej i witryny. Niedługo po tym niemal całkowicie zniknął rozpoznawalny dla Facebooka niebieski kolor. Obecnie dominuje biel, z nielicznymi niebieskimi elementami, a w górnym lewym rogu ekranu widnieje logo marki. Zmienił się także układ ikon w aplikacji oraz widok poszczególnych sekcji.

Nowy wygląd Facebooka w aplikacji oraz na desktopach

Źródło: apple.com/pl/ios/app-store

Aktualizacje nie są jeszcze dostępne dla wszystkich użytkowników Facebooka w przeglądarce, ale już widać, że podobnie jak w aplikacji mobilnej, biały kolor zastąpi niebieski. Interfejs graficzny również będzie przypominać ten znany w wersji mobile. Nastąpi jego uproszczenie, co nada mu przy okazji nowocześniejszego wyglądu.

aktualności na Facebooku

Źródło: spidersweb.pl

Widać, że Facebook dąży do spójności w korzystaniu z wersji desktopowej jak i mobilnej. Również profil użytkownika będzie bardziej zbliżony do tego, który wyświetla się w aplikacji.

nowy wygląd Facebooka

Źródło: spidersweb.pl

Messenger – tryb Dark Mode

Dla wielu osób prawdziwą rewelacją tego roku było wprowadzenie czarnej szaty graficznej w Messengerze (mała rzecz, a cieszy). Facebook już od dłuższego czasu zapowiadał wprowadzenie opcji „dark mode”. Na początku była ona ukryta, prawdopodobnie, by wzbudzić w użytkownikach jeszcze większe zainteresowanie. Aby uruchomić ciemny tryb, należało wysłać w dowolnej konwersacji na Messengerze emoji półksiężyca, następnie wejść w ustawienia aplikacji i wybrać opcję „dark mode”.

messenger tryb dark mode

Źródło: 9to5mac.com

Teraz, aby uruchomić ciemną wersję Messengera nie musimy posiłkować się tajnymi kombinacjami. Wystarczy kliknąć na miniaturkę naszego zdjęcia w lewym górnym roku, aby przejść do ustawień. Pierwszą opcją pod zdjęciem profilowym jest właśnie „dark mode”.

dark mode

Źródło: thenextweb.com

 

Facebook jako marka… z nowym logo

4 listopada firma Facebook pokazała światu na witrynie „Facebook Newsroom” swoje nowe logo. Co stoi za tą zmianą? Sama firma wskazuje, że Facebook nie jest już tylko jedną marką: kryje się za nią także Messenger, Instagram, WhatsApp, Oculus, Workplace, Portal i Calibra. Facebook to nie tylko portal i aplikacja, ale osobny brand.  Jak możemy przeczytać we wpisie na Facebook Newsroom : „ Nowa marka została zaprojektowana dla zachowania przejrzystości, wykorzystuje niestandardową typografię i wielkie litery, aby stworzyć wizualne odróżnienie między firmą, a aplikacją.”

Od czerwca tego roku, Facebook dokłada do wszystkich swoich aplikacji i narzędzi informację o tym, że należą one do jednego brandu. W najbliższym czasie poza samą wzmianką, pojawi się także nowe logo marki.

facebook ma nowe logo

Źródło: Facebook Newsroom

 

Relacje urodzinowe na Faceboku

Nie od dzisiaj wiadomo, że social media mają łączyć ze sobą ludzi, a Ci z kolei lubią dzielić się z innymi najmilszymi momentami ze swojego życia. Zdaje sobie z tego sprawę również i Facebook, który w maju tego roku wprowadził relacje urodzinowe.

relacje urodzinowe na Facebooku

Źródło: Facebook Newsroom

W dniu urodzin znajomego możemy dodać do jego relacji spersonalizowaną kartkę w formie zdjęć i filmików oraz naklejki muzyczne z „Happy Birthday”.

Wszystkie przesłane kartki będą kompilowane w pokaz slajdów, który trafi do solenizanta.

 

Tinder? Pora na Facebook Dating!

Facebook Dating

Źródło: about.fb.com/news/2019/09/facebook-dating/

5 września, Facebook opublikował w swoim Newsroomie informację o uruchomieniu Facebook Dating. Jest to nowa aplikacja randkowa, która synchronizuje się z naszym kontem na FB  i pobiera informacje o zainteresowaniach, wydarzeniach,  w których uczestniczymy czy grupach, do których należymy, dzięki czemu nie musimy tworzyć od podstaw profilu randkowego.

Interesującą opcją w appce jest lista „Secret Crush”. Z badań firmy wynika, że osoby korzystające z Facebooka i Instagrama są potencjalnie zainteresowane nawiązywaniem romantycznych relacji z dalszymi znajomymi na Facebooku czy nawet… obserwatorami na Instagramie! Jak działa „Scecret Crush”? Na ten moment możemy wybrać maksymalnie 9 znajomych z Facebooka lub obserwatorów z Instagrama (do tej drugiej opcji należy podpiąć swoje Instagramowe konto), którymi jesteśmy potencjalnie zainteresowani. Jeżeli osoba z listy również zdecydowała się na założenie Facebook Dating, dostanie powiadomienie, że ktoś się w niej sekretnie podkochuje ;) Jeżeli Ty również zostaniesz dodany do listy „Secret Crush” osoby, którą dodałeś to… bum! Mamy parę!

Facebook Dating nowa aplikacja

Źródło: Facebook Newsroom

 

Co jeszcze czeka na użytkowników Facebook Dating? Na profilu będzie można udostępniać bezpośrednio stories z Facebooka oraz Instagrama i zdjęcia. Odnajdziemy tam też osoby o podobnych zainteresowaniach, które uczestniczą w tych samych grupach co my i biorą z nami udział w wydarzeniach (oczywiście jeżeli również korzystają z Facebook Dating).

aplikacja Facebook Dating

Źródło: Facebook Newsroom

Facebook podkreśla, że w aplikacji stawia na bezpieczeństwo użytkowników. Umożliwia zgłaszanie oraz blokowanie tych, którzy nie przestrzegają regulaminu serwisu oraz zapewnia łatwy dostęp do panelu z pomocą.

Aby korzystać z Facebook Dating musimy mieć ukończone 18 lat i posiadać najnowszą wersję Facebooka. Niestety póki co Facebook Dating dostępny jest tylko w Stanach Zjednoczonych oraz 19 innych krajach m.in. w Kanadzie, Brazylii, Argentynie oraz Meksyku. Dobre wieści jednak są takie, że usługa Facebook Dating ma wejść do Europy z początkiem 2020 roku!

Instagram

Creator Studio, teraz także dla Instagrama

Jeszcze na początku 2019 roku, planowanie postów na Instagram nie było możliwe z poziomu aplikacji – wymagało dodatkowych narzędzi. Na szczęście mniej więcej w połowie roku Facebook postanowił wesprzeć świat marketerów i dodał do Creator Studio opcję planowania postów na Instagramie!

Creator Studio na Instagram

Źródło: petapixel.com

Czym tak właściwie jest Creator Studio? W największym skrócie to narzędzie do zarządzania postami i pozyskiwania statystyk, dostępne dla osób posiadających profil firmowy na Facebooku (Menadżer Firmy) oraz konto twórcy na Instagramie.

Po uruchomieniu Creator Studio, użytkownik podłącza swój Instagramowy profil i rozpoczyna planowanie postów, a co ważniejsze, robi to z poziomu komputera!

Instagram Checkout, czyli zakupy bezpośrednio w aplikacji!

Instagram Checkout

 

W marcu tego roku Facebook zaczął testować opcję zakupów bezpośrednio na Instagramie dla kilku firm. Jak to działa?

Marki oznaczają produkty bezpośrednio na zdjęciach w feedzie. Po dotknięciu fotografii, pojawia się nazwa produktu oraz jego cena.  Instagram kieruje nas do karty produktu, gdzie wybieramy np. wariant kolorystyczny i rozmiar. Następnie klikamy „Checkout on Instagram”, aby przejść do opcji płatności za produkt. Przy pierwszym zakupie podajemy imię, nazwisko, adres e-mail, dane rozliczeniowe i adres wysyłki, potem dane są zapamiętane. Aplikacja wysyła także informacje o statusie nadanej przesyłki.

 

zakupy na Instagramie

Źródło: Facebook Newsroom

Niestety, opcja ta jest w tym momencie dostępna tylko w Stanach Zjednoczonych, ale polscy użytkownicy mogą korzystać z podobnego rozwiązania, łącząc katalog produktowy ze sklepu z kontem na Instagramie. Różnica jest taka, że zamiast dokonać zakupu bezpośrednio w aplikacji, ta zaoferuje użytkownikowi obejrzenie produktu oraz jego zakup na stronie reklamodawcy.

 

zakupy przez Instagram

Źródło: Instagram

 

@shop – Instagramowy raj dla fanów zakupów

W maju 2019 r. Instagram otworzył profil @shop, który obecnie ma 183 000 obserwujących. Jest to ukłon w stronę małych biznesów z dużym potencjałem z całego świata.

Jak określa sam Instagram: „@shop jest rzeczywistym odzwierciedleniem zainteresowań naszej społeczności w najważniejszych kategoriach zakupowych takich jak moda, uroda, wystrój domu i inne.”

Instagram @shop

Źródło: Instagram

IGTV także w feedzie!

Na początku 2019 r. Instagram podjął decyzję o unowocześnieniu IGTV, który wprowadził rok wcześniej. Dotychczas przejść do IGTV można było tylko po dotknięciu ikony telewizorka w prawym, górnym rogu. Jednakże, aby zwiększyć zainteresowanie użytkowników nowym dodatkiem, Instagram zaczął udostępniać do 60 sekund materiału w feedzie oraz w zakładce „Eksploruj”. Sprytny chwyt żeby „upolować” nowych użytkowników dla IGTV ;)

IGTV także w feedzie

Źródło: Instagram

Instagram Dark Mode

Kolejna nowość, na którą użytkownicy aplikacji czekali z niecierpliwością – czarna szata Instagrama. Nie jest to jednak, tak jak na Messengerze, opcja wewnętrzna do uruchomienia z poziomu appki. Aby włączyć tryb nocny na Instagramie przechodzimy do ustawień w telefonie ze zaktualizowanym systemem iOS do wersji 13 lub w przypadku Androida do wersji 10. Pozostaje jeszcze pobranie najbardziej aktualnej wersji Instagrama i można cieszyć się opcją „dark mode”.

 

instagram dark mode

 

Koniec z podglądaniem znajomych

W październiku Instagram usunął jedną z najstarszych funkcji aplikacji – obserwowanie. Była to opcja, która pozwalała podglądać aktywność znajomych w aplikacji; jakie posty polubili, kogo obserwują, które zdjęcia komentowali itp. Znajdowała się ona obok podglądu aktywności dla własnego profilu. Dlaczego Instagram zdecydował się na taki krok? Vishal Shah, Head of product powiedział, że jest to związane z chęcią maksymalnego uproszczenia aplikacji, a oprócz tego z badań wynikało, że większość użytkowników nie korzysta z tej opcji, a nawet o niej nie wie.

koniec z podglądaniem znajomych na Instagramie

Archiwalna karta „obserwowanie” theillest.pl

Reakcje po usunięciu funkcji były bardzo zróżnicowane. Dla jednych ta informacja przeszła bez echa, u wielu jednak wywołała oburzenie. Niektórzy deklarowali, że używali tej opcji do … śledzenia aktywności swoich byłych lub obecnych partnerów.  Cóż… do czegokolwiek, ktokolwiek by tej funkcji nie używał, podglądanie aktywności znajomych stało się niemożliwe i nic nie wskazuje na to, aby opcja ta miała powrócić w takiej samej formie.

Threads – czyli o zacieśnianiu relacji według Instagrama

Jak już wspomniałam, Instagram usunął opcję obserwowania aktywności znajomych. Nie od dziś wiadomo, że Facebook na każdym kroku podkreśla istotność budowania społeczności i zacieśniania więzi. Stąd, z początkiem października, Facebook ogłosił powstanie nowej aplikacji. Poznajcie Threads!

Instagram Threads

Źródło: Facebook Newsroom

Threads to osobna aplikacja połączona z Instagramem, służąca do przesyłania wiadomości z „instagramowymi” znajomymi. Jak czytamy w Facebook Newsroom:  „Threads to samodzielna aplikacja zaprojektowana z myślą o prywatności, szybkości i bliskich kontaktach. Możesz dzielić się zdjęciami, filmami, wiadomościami, i historiami  z listą znajomych z Instagrama.”

W aplikacji ustawiamy swój status z listy gotowych lub tworzymy własny. Możemy także nadać Threads szerszy dostęp do aktywności, dzięki czemu status może zmieniać się automatycznie w zależności od tego, co aktualnie robimy. Poza tym appka oferuje aż sześć motywów wizualnych do wyboru!

motywy w Instagram Threads

Źródło: Instagram Threads

 

Czy Twoi znajomi również muszą posiadać Threads? Otóż nie! Wiadomości wysyłane przez aplikację trafią do nich przez sekcję „direct” na Instagramie. Jak sprawdzi się ta nowość? Zobaczymy z czasem ;)

 

LinkedIn

Transmisje live – teraz również na LinkedIn!

transmisje live na LinkedIn

Źródło: dailyweb.pl

Z początkiem 2019 roku, LinkedIn rozpoczął beta testy transmisji live. Po kilku miesiącach świat obiegła wiadomość, że opcja jest już dostępna dla szerokiego grona odbiorców. Mogą z niej korzystać zarówno użytkownicy indywidualni jak i strony firmowe.  Serwis wskazał kilka czynników, za pomocą  których użytkownicy zmierzą efektywność prowadzonych live’ów:

  • całkowita liczba oglądających,
  • liczba osób oglądających powtórkę,
  • liczba komentarzy oraz reakcji na transmisję.

Dodatkowo opublikowano także krótki poradnik wideo oraz pdf, dostępny bezpośrednio na LinkedIn!

 

Rozpoznajesz znajomego? Oznacz go!

LinkedIn, mimo iż ma charakter bardziej biznesowy, nadal pozostaje medium społecznościowym. W związku z tym, serwis w połowie roku udostępnił opcję znaną z Facebooka czy Instagrama, a mianowicie oznaczanie znajomych. Myślicie, że nowy dodatek pomoże w budowaniu LinkedInowej społeczności?

 

oznaczanie znajomych na LinkedIn

Źródło: shutterstock.com

 

Reakcje już nie tylko na Facebooku

Poza możliwością oznaczania znajomych, LinkedIn wprowadził własne reakcje na wpisy. Dotychczas jedyną opcją był przycisk polecenia, ale jak się okazało – to za mało.

Od pewnego czasu użytkownicy LinkedIn mogą korzystać także z reakcji Celebrate, Love, Insightful oraz Curious. Był to strzał w dziesiątkę i faktycznie pod wieloma postami widać więcej niż tylko standardową reakcję.

reakcje na LinkedIn

Źródło: blog.linkedin.com

 

Udostępnianie dokumentów i prezentacji

Kolejna ciekawa opcja dodana w tym roku przez LinkedIn to możliwość udostępniania dokumentów i prezentacji w aktualnościach oraz grupach. LinkedIn oferuje możliwość załadowania formatów PDF oraz dostępnych w programie PowerPoint.

Istotne w nowej opcji jest to, że można wystawiać reakcje na publikowane materiały, komentować je i prowadzić dyskusje na ich temat. Z początku opcja publikowania dokumentów i prezentacji była dostępna tylko w wersji desktopowej, jednakże teraz można z niej korzystać także w aplikacji mobilnej.

udostępnianie dokumentów na LinkedIn

Źródło: LinkedIn

 

Podsumowanie

Wymienione w artykule update’y to tak naprawdę kropla w morzu wielu zmian w social media społecznościowe. Poza najbardziej zauważalnymi dla użytkowników zmianami, social mediowi giganci codziennie zalewają nas najnowszymi aktualizacjami swoich aplikacji, a także wprowadzają gruntowne zmiany w narzędziach dla administratorów profili czy reklamodawców. Współczesna technologia intensywnie rozwija się pod kątem AR (Augmented Reality) oraz VR (Virtual Reality). Czy update’y w social mediach w 2020 roku również będą rozwijały się w tym kierunku? Zapewne przekonamy się już niebawem.