Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Metody pozycjonowania stron internetowych – techniki SEO na 2024

Metody pozycjonowania stron internetowych – techniki SEO na 2024

Metody pozycjonowania stron internetowych – techniki SEO na 2024

Jako jeden z elementów pozycjonowania, SEO obejmuje szereg działań, których celem jest jak najlepsze dopasowanie strony internetowej do wytycznych wyszukiwarki. Jak to zrobić? Sprawdź metody, które przyniosą Twojej witrynie najlepsze efekty!

Czym jest metoda SEO?

Pochodzący z języka angielskiego termin SEO oznacza Search Engine Optimization, czyli działania obejmujące optymalizację techniczną witryny oraz treści znajdujących się na niej, a także User Experience (UX), czyli doświadczenie użytkownika, który odwiedza serwis. W ramach prac związanych z SEO można wyróżnić kilka metod, o których szczegółach więcej przeczytasz w dalszej części naszego artykułu — zapraszamy!

baner

Metoda 1: Optymalizacja pod intencje użytkownika

Ta technika SEO dotyczy przede wszystkim optymalizacji treści, czyli wszelkiego rodzaju contentu znajdującego się w obrębie strony internetowej. Dziś Internet jest przestrzenią, w której zdecydowanie łatwiej i szybciej znaleźć interesujące nas produkty, usługi oraz informacje, jakich poszukujemy. Wszystko za sprawą algorytmów, które jeszcze dokładniej niż dotychczas wyłapują intencje użytkowników i dopasowują do nich odpowiednie propozycje adresów www. Pierwszym z nich był Koliber, wdrożony przez Google w 2013 roku. Dziś za dostosowywanie wyników wyszukiwania do zapytań internautów odpowiada również sztuczna inteligencja.

Aby jednak znaleźć się na szczycie rankingu, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację — bez tych działań Google nie ma szans powiązać zawartości Twojej strony z zapytaniem użytkownika. Dlatego pamiętaj o prawidłowym dopasowaniu słów kluczowych do swojej działalności, kładąc szczególny nacisk na frazy długiego ogona, które najbardziej precyzyjnie określają intencje internauty. Pamiętaj również o UX, który sprawi, że odbiorcy Twojej witryny będą mogli się po niej łatwo i wygodnie poruszać w poszukiwaniu interesujących ich produktów, usług lub informacji. Musisz bowiem wiedzieć, że stworzenie witryny dopasowanej do potrzeb użytkowników to także jeden z czynników rankingowych, jakie Google bierze pod uwagę przy ustalaniu pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Metoda 2: Linkowanie wewnętrzne

To kolejny element SEO, który ma znaczenie nie tylko dla miejsca w rankingu, ale także dla robotów oraz użytkowników Twojej strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne w obrębie danej witryny może przybierać różną postać: linków w menu, odsyłaczy w artykułach blogowych, opisach kategorii i podkategorii, boxach, stopce czy breadcrumbs, czyli ścieżkach nawigacji Twojej strony internetowej, które ułatwiają poruszanie się po niej zarówno internautom, jak i botom. Dzięki metodzie polegającej na wdrażaniu klikalnych linków w treściach możesz także z łatwością budować wewnętrzny profil linkowy, który jest jednym z głównych czynników rankingowych Google.

Metoda 3: Usunięcie błędów z Google Search Console

To darmowe narzędzie od Google umożliwia weryfikację szeregu elementów strony internetowej, dzięki czemu łatwiej znajdziesz ewentualne błędy i wdrożysz niezbędne modyfikacje. Google Search Console to jedna z podstawowych platform, która pozwala sprawdzać stan indeksacji oraz status przesłanej mapy strony. Poza tymi podstawowymi funkcjami narzędzie wysyła również alerty związane z problemami z indeksowaniem czy eliminowaniem problemów z witrynami AMP oraz obsługą na urządzeniach mobilnych. Jedną z technik SEO jest usuwanie usterek, jakie pojawiają się w GSC, którymi mogą być błędy: serwera, przekierowania, zablokowanie przesłanego adresu URL przez plik robots.txt, wystąpienie tagu noindex w linku, nieautoryzowanego żądania i wiele innych. Ważne więc, aby regularnie monitorować stan witryny i reagować na ewentualne usterki.

Metoda 4: Poprawa Core Web Vitals

Podstawowe wskaźniki internetowe pozwalają sprawdzić, w jakim stopniu dana witryna spełnia oczekiwania internautów pod względem jakości oraz wydajności. Warto pamiętać, że Core Web Vitals stanowią oficjalny czynnik rankingowy, dlatego z całą pewnością należy zadbać o ich odpowiednie wyniki. A składają się one z trzech podstawowych elementów, jakimi są:

  • LCP (z ang. Largest Contentful Paint), czyli wskaźnik pokazujący, jak długi czas jest potrzebny witrynie do wyświetlenia największego jej elementu. Google za dobry wynik uznaje czas do maksymalnie 2,5 s. Zgodnie z oficjalnymi wytycznymi, czynnikiem wymagającym poprawy jest współczynnik LCP o wartości od 2,5 s do 4 s, natomiast powyżej tego czasu Google uznaje stronę za słabej jakości i wymagającej wdrożenia poprawek.
  • FID (z ang. First Input Delay) to współczynnik określający czas, jaki upływa od kliknięcia linku danego serwisu do momentu, w którym staje się on w pełni interaktywny dla użytkownika. Najbardziej pożądanym wynikiem jest tutaj 100 ms i mniej. W momencie, gdy czas ten wynosi 300 ms lub więcej Google ocenia witrynę jako słabą jakościowo i aby cieszyć się optymalnymi wynikami, należy wdrożyć odpowiednie modyfikacje.
  • CLS (z ang. Cumulative Layout Shift) to współczynnik informujący o stabilności wizualnej witryny i wpływowi, jakie mogą na nią mieć przesunięcia wyświetlanej treści. Zgodnie z wytycznymi Google wskaźnik ten powinien wynosić do 1 s. Powyżej tego wyniku strona internetowa wymaga poprawek.

Do innych wskaźników serwisów należą również współczynniki FCP (z ang. First Contentful Paint), INP (z ang. Interaction to Next Paint) oraz TTFB (z ang. Time to First Byte). Do ich weryfikacji służą takie narzędzia jak PageSpeed Insights, Google Search Console, a także wtyczka Lighthouse. Dzięki nim z łatwością znajdziesz błędy pojawiające się na stronie i wdrożysz niezbędne modyfikacje, które poprawią jej wydajność oraz szybkość działania.

Metoda 5: Semantyczne SEO

Chcąc jeszcze lepiej rozumieć intencje użytkowników i trafniej dobierać podpowiedzi linków, Google wykorzystuje koncepcję semantycznego wyszukiwania. Polega ono na znacznie bardziej złożonych procesach niż tradycyjne algorytmy, ponieważ analizuje nie tylko słowa kluczowe, ale także synonimy, powiązane między słowami i ich odmiany. Oznacza to, że aby stworzyć stronę internetową obejmującą zasady semantycznego SEO, powinieneś skupić się na wykorzystaniu różnego rodzaju metod: stosowaniu long taili, które doskonale opisują intencje użytkownika; wykorzystywaniu semantycznych elementów HTML i danych strukturalnych czy zadbaniu o odpowiednią architekturę informacji w witrynie. Wszystko po to, aby wyjść naprzeciw potrzebom odbiorców i sprawić, by korzystanie z Twojej strony było jeszcze prostsze i bardziej intuicyjne niż dotychczas.

Metoda 6: Posty gościnne

Tego rodzaju wpisy doskonale sprawdzą się przede wszystkim do budowania ruchu na witrynie — zarówno tej właściciela strony, jak i jego gościa. Publikowanie tego rodzaju treści polega na współpracy dwóch osób lub firm, które chcą razem poszerzać grono swoich odbiorców, oferując im jednocześnie świetny content o wysokiej wartości merytorycznej. Poza zwiększaniem ruchu, dzięki postom gościnnym możesz również z powodzeniem budować rozpoznawalność marki oraz jej wizerunek eksperta. Zyskasz również sporo wartościowych linków zwrotnych, które są kluczem SEO. Pomysłów na współprace możesz szukać w mediach społecznościowych, wynikach wyszukiwania czy po prostu na innych wartościowych blogach o podobnej tematyce.

SEO

Metoda 7: Dane strukturalne — schema.org

Bez nich roboty indeksujące miałyby utrudnione zadanie w rozumieniu treści znajdujących się w obrębie witryny. Dane strukturalne są rodzajem mikrodanych umieszczanych w kodzie HTML strony, które mogą służyć również wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania tzw. rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych. Mogą one występować w postaci karuzeli w SERP, breadcrumbs, rating stars, FAQ, przepisów kulinarnych, a nawet informacji na temat wydarzeń, książek, filmów czy miejsc. Ze względu na to, że rich snippets dostarczają internautom dodatkowych danych na temat interesujących ich treści, produktów czy usług, ich celem jest zwiększenie współczynnika kliknięć.

Czym jest zatem tajemniczo brzmiące schema.org? To nic innego jak ujednolicony zbiór danych strukturalnych dla największych wyszukiwarek na świecie: Google, Yahoo!. Bing oraz Yandex. Dzięki temu rozwiązaniu niezależnie, na której z nich będziesz chciał promować swoją stronę, możesz używać jednakowych mikrodanych, które są pożądane nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale także robotów internetowych.

Metoda 8: Content marketing w artykułach sponsorowanych

To kolejna z technik SEO, na którą warto zwrócić szczególną uwagę, jeśli chcesz cieszyć się nie tylko doskonałą widocznością swojego serwisu, ale także autorytetem w swojej branży. Content marketing w artykułach sponsorowanych opiera się na regularnym tworzeniu treści, które publikowane są nie na stronie danej firmy, a marki związanej z Twoją działalnością. Co ważne, jest to szczególny rodzaj promocji, który w przeciwieństwie do tradycyjnych reklam jest zdecydowanie bardziej subtelny, co sprawia, że czytający może mieć wrażenie, że nie zapoznaje się z typową propozycją oferty, a bardziej ekspercką treścią o charakterze artykułu.

Wykorzystanie tego rodzaju techniki w ramach content marketingu pomoże Ci zadbać o pozytywny wizerunek marki, ale także może pomóc w przedstawieniu i wypromowaniu danego produktu lub usługi. Co więcej, artykuły sponsorowane są doskonałym źródłem wysokiej jakości linków zewnętrznych — jednego z kluczowych czynników rankingowych Google.

Metoda 9: Google Merchant Center

Oferowane przez Google rozwiązanie pomoże Ci wypromować swoje produkty lub usługi w przestrzeni reklamowej wyszukiwarki. Chcąc cieszyć się doskonałymi efektami SEO, koniecznie wykorzystaj tę technikę, aby budować swoją widoczność nie tylko w wyszukiwarce, ale także Mapach, serwisie YouTube i pozostałych stronach oraz aplikacjach Google.

Jak to działa? Zakładając konto w Google Merchant Center, możesz bezpłatnie umieścić swoją ofertę, którą zobaczą wszyscy użytkownicy wyszukiwarki. Produkty dodasz ręcznie lub prześlesz arkusz kalkulacyjny, a także połączysz swoje konto Google Merchant Center z platformą e-commerce, na której prowadzisz swoją działalność. Tak przygotowana oferta ukaże się odbiorcom w karcie Zakupy w momencie poszukiwania Twoich lub podobnych do Twoich artykułów. Wystarczy, że zainteresowana osoba kliknie link i automatycznie zostanie przekierowana do Twojego sklepu. Jeśli nie prowadzisz działalność w sieci, wyszukiwarka podpowie użytkownikowi adres Twojego sklepu stacjonarnego.

Metoda 10: Ekspercki content

Każda firma chce być widziana oczami swoich odbiorców jako ekspert w danej dziedzinie. Możesz z łatwością osiągnąć ten efekt poprzez tworzenie specjalistycznego contentu, który sprawi, że będziesz postrzegany nie tylko jako wiarygodny przedsiębiorca, ale także autorytet w branży.

Technika ta polega na tworzeniu różnego rodzaju treści (zazwyczaj o charakterze artykułów blogowych lub sponsorowanych), które poruszają kwestie charakterystyczne dla danej działalności. Dzięki temu odbiorcy znajdą na Twojej stronie odpowiedzi na nurtujące ich pytania, co sprawia, że Twoja witryna będzie cieszyła się użytecznością. Ekspercki content to także absolutny must have, jeśli liczysz na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Google ocenia bowiem strony internetowe pod kątem EEAT – doświadczenia, wiedzy eksperckiej, siły autorytetu oraz wiarygodności. Sprawiając, że Twoja witryna będzie zgodna z wytycznymi wyszukiwarki, masz nie tylko większe szanse na to, że będzie mogła ona konkurować o najwyższe miejsce w rankingu, ale także sprawi, że użytkownicy sieci zobaczą w Tobie godnego zaufania eksperta, który jest autorytetem w swojej branży.

Od których metod pozycjonowania zacząć?

Musisz wiedzieć, że wymarzone efekty możesz osiągnąć wyłącznie dzięki odpowiednio zaplanowanym działaniom, dopasowanym do charakteru Twojej działalności. Zależnie od branży, w której pracujesz, ale także rodzajowi serwisu, jaki chcesz prowadzić, lepiej sprawdzą się inne rozwiązania SEO. Sprawdź, które metody pozycjonowania wybrać!

Dla e-commerce

W przypadku sklepów internetowych do rozpoczęcia pozycjonowania najlepiej sprawdzą się: linkowanie wewnętrzne, usuwanie błędów z Google Search Console, poprawianie Core Web Vitals oraz założenie konta w Google Merchant Center. Dlaczego? Ponieważ sklepy online nie wymagają bardzo rozbudowanych treści, jak ma to miejsce na przykład w przypadku stron firmowych czy blogów – ich struktura jest jednak zdecydowanie bardziej rozbudowana i składa się z wielu podstron. Linkowanie wewnętrzne doskonale sprawdzi się tutaj do budowania ruchu na stronie, a także ułatwienia jej indeksacji przez roboty internetowe.

Wraz z przystąpieniem do pracy nad SEO dla e-commerce mogą wystąpić również różnego rodzaju błędy, które łatwo zidentyfikujesz dzięki Google Search Console czy platformie SpeedPage Insights. Pomogą Ci one zadbać o wydajną i szybką witrynę, która odpowiada za ruch na stronie czy minimalizowanie współczynnika odrzuceń — a to w e-commerce jest naprawdę istotne. Nie zapominaj również o danych strukturalnych, które służą robotom indeksującym w rozumieniu treści na Twojej stronie oraz wyświetlaniu rich snippets w wynikach wyszukiwania. Chcesz dodatkowo zaistnieć w sieci i wyjść naprzeciw jeszcze większej grupie internautów, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą? Załóż konto w Google Merchant Center i bezpłatnie promuj swoje produkty i usługi na stronach oraz platformach Google!

Dla bloga

Przygodę z pozycjonowaniem bloga rozpocznij od przygotowania eksperckiego contentu, który sprawi, że odbiorcy znajdą w Twoich treściach przydatne informacje, a tym samym zaczną postrzegać Twoją markę jako godny zaufania autorytet w branży. Aby wychodzić naprzeciw osobom, które potencjalnie mogą być zainteresowane Twoją ofertą, warto zdecydować się również na tworzenie gościnnych postów, które będą skutecznie kierować ruch do Twojej witryny, zwiększając tym samym jej zasięgi i widoczność w sieci.

Dla strony firmowej

W przypadku witryn mających pełnić funkcję stron firmowych najlepszymi metodami do rozpoczęcia działań SEO będzie przede wszystkim poprawa Core Web Vitals. Szybkość ładowania strony, jej interaktywność i ogólna jakość wpływają na to, jak zostaniesz postrzegany przez potencjalnych klientów. Warto więc zadbać o odpowiednie wyniki podstawowych wskaźników internetowych, a dzięki temu sprawić, że internauci będą chcieli zostać na Twojej witrynie na dłużej i lepiej zapoznać się z Twoją ofertą.

Nie zapominaj również, że strona firmowa to miejsce, w którym warto podkreślić swój autorytet i wiarygodność — z pomocą przychodzą Ci eksperckie treści oraz content marketing w artykułach sponsorowanych. Dzięki nim stworzysz wrażenie marki godnej zaufania, doskonale znającej się na swojej branży, a jednocześnie przekażesz wartościowe i merytoryczne treści, które docenią nie tylko potencjalni klienci, ale także wyszukiwarka Google.

Podsumowanie

Jak widzisz SEO to prawdziwa skarbnica metod, które pozwalają wychodzić naprzeciw nie tylko robotom indeksującym, ale także internautom. Pamiętaj o zgodności z wytycznymi Google, które powinny skupiać się zarówno na odpowiednio opracowanym contencie czy kodzie strony, ale także użyteczności i wartości merytorycznej Twojej witryny. Nie zapominaj również, że techniki pozycjonowania zawsze powinieneś dobierać odpowiednio do swojej działalności oraz tego, na jakie efekty liczysz. Nie ma bowiem złotego środka, który każdej branży przyniesie jednakowe rezultaty.