Wróć do listy wpisów
Content Marketing Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Co wspólnego ma scenariusz filmowy z SEO

Co wspólnego ma scenariusz filmowy z SEO

Co wspólnego ma scenariusz filmowy z SEO

Pierwsze Oscary rozdano w 1929 roku. Już wtedy postanowiono docenić scenarzystów, przyznając statuetki w kategoriach „najlepszy scenariusz adaptowany” oraz „najlepsze materiały do scenariusza”. Obecnie twórcy mają szansę na statuetkę w kategoriach „najlepszy scenariusz oryginalny” i „najlepszy scenariusz adaptowany”. Najbardziej znani laureaci w tych dwóch kategoriach to takie postacie ze świata filmu jak Quentin Tarantino, Woody Allen, Francis Ford Coppola, Joel i Ethan Coen, Sofia Coppola oraz inni wybitni w tej dziedzinie.

Zanim dobre historie przyniosą sławę i uznanie ich twórcom, najpierw przyciągają widzów przed ekrany lub czytelników do książek. Polecając pomiędzy sobą produkcje kinowe, seriale w streamingach, świetne powieści szczególnie uważamy, żeby nie zdradzać zbyt wielu szczegółów z historii, czyli żeby nie spojlerować. O tym, jak wielką moc ma sprawnie poprowadzona fabuła, przekonywał w swoich rozważaniach Joseph Campbell, amerykański pisarz i profesor literatury. Jego teoria podróży archetypicznego bohatera do dziś inspiruje artystów kultury popularnej, filmowców, pisarzy fantasy czy twórców gier wideo. Jak tę wiedzę można wykorzystać w SEO i tworzeniu contentu? Czytaj dalej, żeby się przekonać!

Sztuka opowiadania historii

Główną koncepcją Campbella, którą przedstawił w swojej książce „Bohater o tysiącu twarzy”, jest teoria monomitu. Po analizie mitów i legend powtarzanych od wieków w wielu kulturach wyróżnił pewne wzorce. Te powtarzające się schematy to monomityczna struktura podróży bohatera. Wystarczy ją zastosować, aby stworzyć ponadczasową i ponadkulturową historię.

Każda opowieść powinna zacząć się od zewu przeznaczenia. Jest to sytuacja, w której bohater żyjący spokojnie w swoim świecie nagle otrzymuje wezwanie do wzięcia udziału w przygodzie. Jego pierwszą reakcją jest odrzucenie. Bohater opiera się wezwaniu, by ostatecznie odpowiedzieć na nie i rozpocząć podróż razem ze swoim mentorem. Kolejnym ważnym aspektem jest tzw. przekroczenie progu, które symbolizuje wejście w inną rzeczywistość. Po nim następuje spotkanie z mocą wyższą, siłami nadprzyrodzonymi czy mądrością. To moment, w którym bohater zaczyna rozumieć cel swojej podróży. Tak przygotowany jest gotowy na próbę psychiczną i fizyczną, po której przechodzi przemianę. To prowadzi bohatera do zdobycia nagrody, czyli osiągnięcia celu swojej podróży. Po nim następuje powrót do świata zwyczajnego wraz z nagrodą. Bohater w pełni korzysta ze swojego potencjału, osiągnął pełnię dojrzałości, dlatego jego powrót zwiastuje korzystne zmiany w jego dawnym świecie.

Struktura monomitu stanowi podstawę dla wielu narracji w literaturze i kinematografii, oferując uniwersalne modele rozwoju powieści.

archetypy w contencie

Struktura narracyjna i budowanie napięcia

W scenariuszach filmowych i serialowych można wyróżnić strukturę narracyjną, dla której kluczowe są poniższe elementy:

  1. Wprowadzenie do świata przedstawionego.
  2. Punkt zwrotny, podczas którego występuje konflikt napędzający fabułę i bohaterów.
  3. Akcja będąca rozwinięciem konfliktu.
  4. Wzrost napięcia dramatycznego.
  5. Punkt kulminacyjny, czyli kluczowy moment konfliktu.
  6. Rozwiązanie – zakończenie konfliktu i domykanie fabuły.

Oprócz narracji warto zastosować także inne techniki budujące napięcie i angażujące widza w historię. Do najważniejszej z nich należy zaliczyć wprowadzenie pełnowymiarowych postaci, z którymi widzowie będą mogli się emocjonalnie identyfikować. Nie bez znaczenia będą tutaj także przekonujące dialogi.

Oprócz postaci warto zadbać również o tempo narracji, ponieważ zbyt nużące sceny mogą zniechęcić widzów do dalszego poznawania losów bohaterów. Monotonię skutecznie przerwiesz zaskakującym zwrotem akcji. Przysłowiowe rzucanie bohaterom kłód pod nogi sprawi, że widzowie będą zastanawiać się, jak poradzą sobie oni z przeciwnościami. Na koniec wspomnę o umiejętnym dawkowaniu ważnych dla fabuły informacji. Zbyt wczesne pokazanie wszystkich kart sprawi, że widz domyśli się całej fabuły i porzuci oglądanie filmu czy serialu.

Jak wykorzystać storytelling w SEO

Storytelling ma wiele wspólnego z teorią monomitu i narracją w kinematografii. Jest to sztuka opowiadania historii, zwłaszcza tych marketingowych, oparta na budowaniu napięcia i zaangażowania czytelnika. Prawda, że brzmi znajomo?

Celem storytellingu jest przekazanie informacji w angażujący sposób – w przeciwieństwie do filmów i seriali, które odgrywają rolę rozrywkową i katartyczną. Aby to osiągnąć, copywriter tworzący treści na stronę internetową zgodnie z zasadami storytellingu skupia się przede wszystkim na emocjach związanych z konfliktem, w który uwikłany jest bohater. Ten sam bohater ostatecznie odnajduje rozwiązanie swojej sytuacji, a wzbudzone w czytelniku emocje pozwalają na zbudowanie więzi z nim. Tak napisane historie związane z produktem mogą wzbudzić zaufanie do marki i jej wartości, a w konsekwencji ułatwić potencjalnemu klientowi zakup.

Storytelling jest także pomocny w procesie pozycjonowania. Dzięki tej technice na stronie internetowej powstają treści angażujące użytkowników. Wartościową treść docenią odpowiednie algorytmy, natomiast zaangażowanie zaowocuje wyższym wskaźnikiem interakcji i dłuższym czasem spędzonym na stronie. Warto w storytellingowe teksty wpleść frazy kluczowe oraz linkowanie wewnętrzne.

baner

Tak przygotowane treści są zgodne z założeniami algorytmu Panda. Jest to jeden z algorytmów Google, oceniający jakość treści na stronach internetowych. Bierze pod uwagę unikalność, wartość informacyjną czy czytelność. Algorytm Panda walczy z thin content, czyli generowanymi automatycznie treściami o zerowej wartości dla użytkownika. Należy się wystrzegać także plagiatowania treści (duplicate content) i sztucznego nasycania frazami kluczowymi (keyword stuffing).

Jeśli treści nie spełniają tych wytycznych, mogą zostać zdegradowane w wynikach wyszukiwania. Warto więc postawić na angażujące treści wykorzystujące storytelling, od opisów produktu, poprzez treść na podstronie kategorii, aż po wpisy blogowe.

Wartościowe treści od Grupy TENSE

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć pisanie treści na swoją stronę internetową, zdaj się na specjalistów z Grupy TENSE. Przygotujemy teksty na Twoją stronę internetową zgodnie z wytycznymi SEO i dobrymi praktykami copywriterskimi. Poprowadzimy również firmowego bloga. Chcesz wiedzieć więcej i poznać naszą ofertę? Skontaktuj się z Grupą TENSE już dzisiaj!