Na początek kilka ciekawostek. Wiedzieliście, że Kolbuszowa leży nad rzeką Nil? Co prawda nasz polski Nil ma 13 kilometrów długości, ale chodzi przecież o jakość, a nie ilość, prawda? A jakości na pewno nie można odmówić konferencji Kolbuszowa 2.0. W tym roku odbyła się piąta edycja spotkania, na którym poruszane są tematy marketingu i zagadnienia związane z internetem. 11 października pojawiłem się tam nie tylko w roli słuchacza, ale miałem również przyjemność wystąpić na scenie jako prelegent i powiedzieć kilka słów o możliwościach zwiększania ruchu z wyników organicznych. Czego dowiedzieliśmy się z pozostałych prezentacji? Przeczytajcie sami!
Piotr zainteresował nas agilowym podejściem do tworzenia umów. Zwrócił uwagę, że metody Agile doskonale sprawdzają się w przypadku dużych, rozłożonych w czasie, projektów. Nie nastawiamy się wówczas na precyzyjne ustalenie przedmiotu umowy, ale precyzujemy cel, który będzie nam przyświecać podczas realizowania projektu.
Co jeszcze musimy wprowadzić do pracy, aby postępować zgodnie z manifestem Agile i nadać naszym działaniom zwinności? Oto kilka wskazówek:
W pierwszej kolejności „weźmy na warsztat” strony, gdzie współczynnik kliknięć do wyświetleń jest niższy niż średni wynik dla całego serwisu. Co zrobić później? Oto kilka wskazówek Eweliny:
Dla potwierdzenia, że te działania mają sens, Ewelina opowiedziała o zmianach, jakie wprowadziła na pewnym blogu kulinarnym. Po otagowaniu przepisów danymi strukturalnymi zdjęcia pojawiły się w wynikach wyszukiwania i można było zaobserwować widoczną poprawę CTR.
Kolejna prezentacja dotyczyła Google Ads. Oto kilka highlitów z wystąpienia Łukasza:
Nie musisz być fanem piłki nożnej, aby wykorzystać w pracy strategię zaczerpniętą od mistrzów murawy. Podczas meczu finałowego Ligi Mistrzów Liverpool zdobył decydujący punkt przez wykorzystanie rzutu rożnego. Gracze Barcelony nie spodziewali się takiego obrotu sytuacji, byli rozproszeni i łatwo dali się zaskoczyć.
Ty także zaskakuj swoich klientów! Nie serwuj im tylko reklam. Wykorzystuj w działaniach promocyjnych mniej oczywiste formy przekazu – na przykład podcasty. Ich popularność wciąż rośnie, ale jeszcze niewiele firm zdecydowało się wprowadzić tworzenie podcastów do swoich strategii marketingowych. Dlaczego warto to zmienić? Marek przytoczył autorskie badania, które wskazują, że podcasty zatrzymują uwagę użytkowników na kilkadziesiąt minut! Warto zatem dostarczać w nich konkretnych odpowiedzi i tak prowadzić narrację, aby słuchacz regularnie wracał na nasz kanał w poszukiwaniu kolejnych odpowiedzi i ciekawostek.
Fot.:PROMO HERO – Video & Photography
W układaniu strategii dla początkujących przedsiębiorstw marketerzy nie powinni zapominać o człowieku, a odpowiedzią na to jest Customer User Experience, czyli ogół doświadczeń z marką. Filarami Customer Experience są:
Nie zapominajmy także o naszych przyszłych klientach. To, że młodzi ludzie nie skorzystają dzisiaj z proponowanych przez nas usług, nie oznacza, że nie zrobią tego w przyszłości. Do budowania świadomość marki u młodzieży, możemy wykorzystać na przykład lokowanie marki na TikToku – popularnej wśród nastolatków aplikacji.
Potencjalnych klientów w sieci możemy podzielić na dwie grupy – tych, którzy wiedzą, czego szukają i osoby rozeznające się dopiero w temacie. Projektując komunikację z klientami na każdym etapie powinniśmy myśleć o potrzebach obu grup i dostarczać im albo konkretne produkty, albo konkretne informacje.
Quick wins, to działania, które mogą zaprocentować dodatkowymi sesjami z wyników organicznych przy małym wysiłku i kosztach. Jakimi sposobami uzyskać przyrost ruchu?
Innym sposobem na wzrost widoczności, jest zadbanie o pozycjonowanie lokalne. Jeśli w naszej branży istnieje silna konkurencja w postaci dużych sklepów internetowych lub agregatorów, nie starajmy się za wszelką cenę przegonić ich w wynikach wyszukiwania, ale umieśćmy w nich swoje produkty. Zadbajmy wówczas o publikowanie unikalnych treści i zoptymalizowanie nazw ogłoszeń oraz aukcji.
Większy ruch z SERP-ów uzyskamy także poprzez:
Wiedzieliście, że aż 9 na 10 kont w Google Analytics jest źle skonfigurowanych? Monika zaprezentowała narzędzia do przeglądarek, które pozwolą na weryfikację wdrożenia kodów, na przykład rozszerzenie Tag Assistant. Do poprawnej konfiguracji przyda nam się także Screaming Frog SEO Spider, czyli crawler do weryfikacji obecności kodów w naszym serwisie.
Pozostałe istotne kwestie poruszone przez Monikę, w kontekście poprawnej konfiguracji GA to:
LinkedIn to największa na świecie platforma społecznościowa zrzeszająca profesjonalistów. Na co zwrócić uwagę tworząc tam swój profil? Oto kilka wskazówek od Adriana:
Robert zaprezentował bardzo techniczne spojrzenie, na zdobywanie widoczności w wynikach organicznych, jak i przygotowywaniu strategii SEO.
Co warto było zapamiętać z prezentacji Roberta?
Na prelekcji nie zabrakło case studies. Mogliśmy zobaczyć strategię działań SEO dla nowego serwisu w oparciu o analizę konkurencji w oparciu o dane. Robert pochwalił się efektami, jak i również ciekawostką odnośnie sterowania przepływu robota za pomocą nawigacji JS i indeksacją określonych stron za pomocą linków kanonicznych.
Piotr, jak większość osób z branży SEO, zgadza się, że unikalny content, to wartość dodana dla każdego serwisu, dzięki któremu możemy budować przewagę w SERP-ach.
Ale jak tworzyć unikalne treści dla tysiąca produktów w sklepie?
Jego pomysł na zróżnicowanie opisów, to przygotowanie kilku zdań, w których pozostawiamy miejsce na cechy i parametry konkretnej oferty np.
Tym samym otrzymujemy krótki, ale zróżnicowany opis. Taka forma na optymalizację treści jest alternatywą do tworzenia treści przez copywritera i może wspomóc działania SEO.
Krystian podał swoje pomysły, jak pozyskiwać i monetyzować leady.
Pomysł #1 – formularz wbudowany na Facebooku. Przygotowujemy kreacje Google Ads, uzupełniamy dane, dodajemy zgodę na przetwarzanie danych i… gotowe.
Pomysł #2 – generowanie leadów za pomocą landing page. Dodajemy na landingu komunikat i przekierowujemy ruch na stronę zewnętrzną. Możemy wykorzystać w tym celu kampanie Facebook Ads i Google Ads.
Kolejna rada Krystiana – dopracowanie procesów. Zadbajmy o dodawanie aktualnych informacji i notatek w firmowym CRM – ułatwi to obsługę przyszłych klientów.
Czy warto było pojechać na konferencję Kolbuszowa 2.0? Zdecydowanie tak!
Zdobyłem dużo wartościowej wiedzy i poznałem inne podejście do tematów, które, jak mi się wydawało, mam już opanowane. To, że dodatkowo mogłem wystąpić na scenie i dzielić się wiedzą, zrekompensowało mi przejechanie tysiąca kilometrów i spędzenie 14 godzin w samochodzie ????