Instagram rośnie w siłę! To właśnie ten portal społecznościowy wykorzystywany jest ostatnio najczęściej do skutecznej komunikacji marketingowej. Sprawdź, jak wykorzystać go do promocji Twojej marki w sieci.
Instagram – wszystko zaczęło się od gwiazd
Instagram to bardzo ciekawy serwis pod względem koncepcji swojego działania. To prosta aplikacja do robienia zdjęć „tu i teraz”. W przeciwieństwie do równie modnej platformy Pinterest, gdzie użytkownicy dzielą się w większości przypadków zdjęciami znalezionymi w sieci (przypinają je do swoich tablic), tutaj mamy do czynienia z publikowaniem aktualnie wykonanych autorskich zdjęć smartfonem z pomocą filtrów. Niedawno serwis wprowadził możliwość publikowania także krótkich materiałów video (maksymalnie 15 sekund). Zdjęcia i filmy można oczywiście komentować. Co ciekawe, niekiedy pojawiają się na nim także i zdjęcia archiwalne, ciesząc się równie dużą popularnością.a
Swą ogromną popularność na świecie serwis zawdzięcza głównie gwiazdom muzyki, sportu, kina oraz osobom znanym z tego, że są znane (tzw. celebrytom). To one polubiły prostotę działania tej aplikacji. Praktycznie w kilka sekund można zaprezentować całemu światu swoje zdjęcie. Ludzie świata rozrywki i kultury na początku prezentowały głównie zdjęcia z publicznych imprez. Obecnie coraz więcej gwiazd przełamało barierę nieśmiałości i przedstawia epizody z życia prywatnego, czasem nawet intymnego. Profile ludzi popularnych publikujących tego rodzaju zdjęcia stały się bardzo popularne. Jednym z najczęściej przeglądanych na świecie jest profil Rihanny, która pokazuje zdjęcia zza kulis swoich koncertów, wakacji, spotkań rodzinnych i szalonych imprez. Wiele ze zdjęć tam zaprezentowanych, jest następnie publikowana w prasie kolorowej.
Szturm firm i marek na Instagram
Gwiazdy wykreowały modę na Instagram, przyciągnęły do serwisu ogromną liczbę użytkowników. Już na początku roku 2013 było ponad 100 milionów aktywnych użytkowników na świecie, a obecnie liczba ta jest dwukrotnie większa. W ślad za znanymi osobistościami na Instagramie zaczęły coraz częściej pojawiać się firmy i marki. Obecnie swoje profile mają praktycznie wszystkie największe koncerny na świecie.
W Polsce platforma ta wciąż jednak czeka na odkrycie. Wydaje się, że w najbliższej przyszłości hitem wśród mediów społecznościowych w Polsce będzie właśnie Instagram (na razie w Polsce wersja przeglądarkowa ma 1,5 mln użytkowników miesięcznie). To coraz bardziej popularne medium społecznościowe oferuje markom wszystko to, co niezbędne do prowadzenia skutecznej komunikacji marketingowej. Jakby tego było mało, ostatnio wprowadzono możliwość zamieszczania reklam i postów sponsorowanych. Ponadto, o czym warto wspomnieć, serwis ma w odróżnieniu od innych tego rodzaju portali, bardziej rozrywkowo – lifestylowy charakter. To swego rodzaju połączenie tablicy reklamowej z luksusowym tabloidem.
Według SumAll, serwis Instagram w roku 2013 okazał się najbardziej efektywną platformą społecznościową w komunikacji marketingowej. Opinia ta została wystawiona na podstawie analizy 6 tys. profilów ich klientów korzystających z portalu. Serwis w roku 2013 zanotował ogromny wzrost liczby użytkowników i tempo ich rejestracji nieustannie wzrasta. Ponadto poziom ich zaangażowania był prawie trzykrotnie większy niż w innych mediach społecznościowych.
Potencjał w komunikacji marketingowej
Eksperci wskazują, że obecnie każda licząca się marka myśląca poważnie o sprzedaży swoich produktów na całym świecie, musi być obecna na Instagramie. Serwis ma ogromny potencjał właśnie pod tym względem. Wpisuje się w bardzo popularny ostatnio trend marketingu obrazkowego, który polega na promocji produktów i kreowaniu wizerunku przy pomocy zdjęć i materiałów video. Moda na taką formę komunikacji to wyjście naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, którzy nie mają czasu (ani ochoty) na czytanie wszelkiego rodzaju tekstów informacyjnych i promocyjnych. Przy pomocy obrazów można szybciej wywołać emocje, a przecież o to głównie chodzi w marketingu. Na dodatek coraz więcej ludzi korzysta ze smartfonów i tabletów, a na ich ekranach lepiej prezentują się zdjęcia i filmy niż długie teksty.
Największe marki już na Instagramie
Największe marki już na dobre zadomowiły się na Instagramie (Nike, Disney, Vans, Starbucks, Converse, Adidas, BMW). Większość spośród tych obecnych w serwisie, swoje produkty kieruje do młodych i zamożnych klientów. Królują marki modowe i motoryzacyjne. To właśnie grupy śledzące profile największych projektantów i producentów aut rosną najszybciej.
Jak robią to topowe marki
Światowe marki Instagram z powodzeniem wykorzystują do promocji nowych produktów oraz kreowania wizerunku. W celach promocyjnych publikują najczęściej zdjęcia i krótkie filmy video:
– zdjęcia produktów w atrakcyjnym środowisku
– zdjęcia produktów na linii produkcyjnej podczas produkcji
– prywatne zdjęcia gwiazd, które użytkują produktu marki
– krótkie filmy reklamowe.
W ramach kreowania wizerunku znajdziemy:
– zdjęcia przedstawiające epizody z życia firmy i pracowników
– zdjęcia zza kulis produkcji (klienci są zawsze ciekawi, jak wygląda firma od środka, jak się produkuje konkretnych produkt)
– zdjęcia z imprez charytatywnych, które organizuje firma
– zdjęcia z historii firmy (niektóre marki, tak jak Red Bull, poprzez zdjęcia starają się pokazać całą swoją historię, związaną nie tylko ze sportami ekstremalnymi)
– zdjęcia i filmy zza kulis własnych imprez i eventów, których sponsorem jest marka.
Na Instagramie zdjęcia i filmy można publikować praktycznie w każdej chwili i również w każdej chwili użytkownicy mogą je przeglądać – wszystko dzięki rozpowszechnieniu się tabletów oraz smarfonów, z którymi większość posiadaczy rzadko kiedy się rozstaje. Z kolei częstotliwość postów firmy muszą dostosować do własnych wymagań i oczekiwań klientów. Należy także zachować równowagę pomiędzy zdjęciami czysto promocyjnymi, a zdjęciami wizerunkowymi i innymi. Najlepszym sposobem na zdobycie dużej liczby miłośników (śledzących profil) jest publikowanie zdjęć o charakterze ekskluzywnym, czyli takich, których klienci marki nie znajdą nigdzie indziej w sieci. Klienci – użytkownicy tego serwisu będą się czuli wtedy wyróżnieni.
W mediach społecznościowych używanie hashtagów jest na porządku dziennym. W wielu poradnikach wskazuje się, aby ich jednak nie nadużywać (2-3 maks). Na podstawie analizy przeciętnego profilu na tym portalu można śmiało przyznać, że ta platforma stoi na równi z Twitterem pod tym względem. Wiele marek używa nawet po 10 hashtagów!
Filmy video na Instagramie
Niedawno Instagram wprowadził możliwość prezentacji krótkich filmów video na swoich profilach. Publikacja jest bardzo intuicyjna. Dzięki prostej i funkcjonalnej aplikacji można przy pomocy kilku prostych kroków zamieścić film w sieci. Filmy na Instagramie się nie zapętlają, jak ma to miejsce np. na Twitterze. Dodatkowo program na systemy iOS dysponuje stabilizacją obrazu, co znacznie podnosi jakość nagrywanych filmów. Możliwość umieszczania filmów natychmiast przypadła do gustu największym markom. Na profilach uznanych producentów aut znajdziemy coraz więcej ciekawych filmów. Citroen prezentuje ciekawe materiały z imprez sportowych, w których biorą udział jego auta.
Także Coca Cola prezentują intrygujące filmy reklamowe.
Podsumowanie
Instagram ma ogromy potencjał w zakresie komunikacji marketingowej. Największe korporacje na świecie są tam obecne od dawna. Jednak polskie przedsiębiorstwa jeszcze nie dostrzegły ogromnych możliwości w tym zakresie, które oferuje ten serwis. Nader skromnie wygląda krajowa reprezentacja biznesu na Instagramie. Warto się jednak tej platformie przyjrzeć już teraz. Pierwsi mogą w końcu liczyć na największe zainteresowanie użytkowników!