W ciągu trzech dni na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbyły się trzy wydarzenia: konkurs o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości, Startup Poznań 2017 i Poznań Biznes Partner. W ostatnim z nich miały okazję uczestniczyć przedstawicielki naszego Działu Copywritingu – Kasia i Marika. Motywem przewodnim imprezy było hasło „Przepis na sukces+”, a nasze specjalistki wzięły udział w czterech prelekcjach dotyczących storytellingu, content marketingu, kreowania marki osobistej i skutecznej komunikacji.
Obie relekcje prowadził Michał Lisiecki, właściciel bloga artofsale.com.pl, poświęconego sprzedaży i wszystkiemu co z nią związane. W czasie wykładów słuchacze na przykładzie reklamy Lufthansy dowiedzieli się między innymi tego, jak powinien wyglądać schemat storytellingu, jak tworzyć i prezentować ciekawe historie firmy, a także w jaki sposób wywołać pozytywne emocje, które odsuną na bok krytyczne myślenie o produkcie. Poza tym prowadzący przedstawił dwanaście archetypów marek wraz z przykładami:
Podczas wykładów wymienionych zostało także kilka ciekawych przykładów dotyczących tego, jak opowiedzieć ciekawą historię, jeżeli sprzedajemy z pozoru mało atrakcyjne produkty, takie jak wkręty do betonu, rury, jajka czy kotlety.
Prelekcja została zakończona pytaniem: „Dlaczego storytelling?”
To proste:
Prelekcja prowadzona przez Jarosława Dudka. Mimo tego, że prelekcja trwała zaledwie pół godziny, przedstawiono w jej trakcie istotne informacje na temat odpowiedniego tworzenia i zajmowania się contentem w małym przedsiębiorstwie. Na kilku przykładach przedstawione zostały koszty contentu, a także efekty, jakie przyniósł na przestrzeni jednego, trzech i sześciu miesięcy. Na wykładzie wspomniano również o sezonowości słów kluczowych i wytłumaczono, czym jest remarketing.
Jarosław Dudek zaznaczył również, że w content marketingu ważna jest zarówno sama treść, jak i jej promocja. Jak zatem skutecznie promować treść, żeby ta trafiła do większej grupy odbiorców? Doskonale sprawdzą się: mailing, media społecznościowe, materiały wideo (np. zapowiedź artykułu albo odpowiadanie w materiale wideo na pytania, które pojawią się pod publikacją), a także AdWords, który, jak się okazuje, jest odpowiedni do promocji treści oraz promocji konkretnych produktów.
Prowadzący, Paweł Tkaczyk, to doskonale znany specjalista od marketingu, który w 2011 otrzymał nagrodę Człowieka Roku Polskiego Marketingu; jest mówcą oraz autorem książek o marketingu, wykładowcą i prezesem agencji brandingowej.
Swoją prezentację rozpoczął od wyjaśnienia różnicy między wartością podstawową a rozszerzoną produktów, zwrócił uwagę na ogromne znaczenie emocji w tworzeniu komunikatów oraz personalizację doświadczeń. Uczestnicy dowiedzieli się, czym jest naturalny snobizm i jak można go wykorzystać do tego, by prezentować produkty czy usługi.
Tkaczyk dużą uwagę poświęcił analizie skuteczności w stosunku do wiedzy, jaką posiadają specjaliści w danej branży. Wyjaśnił, czym są formułki tak często stosowane na stronach internetowych, a czym klątwa wiedzy (gdy np. producent zarzuca konsumenta niepotrzebnymi szczegółami) – i udowadniał, że siła tkwi w równowadze i nakierowaniu się na rzeczywiste potrzeby oraz realnie zadawane przez odbiorcę naszych komunikatów pytania. Na koniec zdradził sekret… pięciu języków miłości. Jeśli je poznasz, zrozumiesz, jak rozmawiać ze swoim klientem.
Półtoragodzinne spotkanie dotyczyło wielu kwestii, o których przeczytać można w najnowszej książce Tkaczyka „Narratologia” i uważni czytelnicy bez problemu mogli odnaleźć te wspólne punkty.
Dni Przedsiębiorczości to doskonała okazja do poszerzenia swojej wiedzy – sprawdziliśmy to na własnej skórze. Sporą dawkę inspiracji znajdą początkujący, ale i dla zaawansowanych i obytych w świecie marketingowym znajdą się interesujące kwestie. Polecamy za rok!