Wróć do listy wpisów
Content Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Content audio – jak wykorzystać ten format treści w marketingu?

Content audio – jak wykorzystać ten format treści w marketingu?

Content audio – jak wykorzystać ten format treści w marketingu?

Gdy mówi się o nowoczesnym content marketingu, często podkreśla się potrzebę tworzenia treści video, które odpowiadają na preferencje i potrzeby zabieganych konsumentów. Jednak istnieje jeszcze inna, równie ciekawa forma promocji pasująca do tego trendu. To content audio. Podcasty czy audiobooki to nie tylko formaty rozrywkowe przygotowywane przez gwiazdy show-biznesu albo wydawnictwa. Również firmy mogą reklamować się poprzez tego rodzaju treści. Dlaczego warto to robić? Odpowiadamy!

Jaką formę może mieć content audio?

Content audio to zarówno materiały wprost reklamowe, jak i edukacyjne czy rozrywkowe, a także łączące w sobie te funkcje. Co ciekawe, za content audio uważa się nawet tak krótkie formy, jak jingle czy charakterystyczne dla marki dźwięki. Dobrym przykładem jest motyw muzyczny towarzyszący planszy z logo Netfliksa, który słyszysz przed każdym seansem na tej platformie. Natomiast teraz skupimy się na najpopularniejszych rodzajach dłuższych treści audio wykorzystywanych w marketingu.

content audio

  1. Reklama audio – to spoty, które mogą być emitowane w takich kanałach jak tradycyjne i internetowe stacje radiowe oraz serwisy streamingowe z muzyką i podcastami. Czasem przybierają formę tzw. reklamy natywnej, czyli w sposób naturalny są zintegrowane z materiałami dla słuchaczy, np. daną audycją. Kiedy indziej to reklamy z chwytliwą piosenką mającą utrwalić nazwę produktu w pamięci konsumentów.
  2. Blog audio, czyli publikowane online artykuły przekonwertowane na pliki dźwiękowe. Rozwiązanie zwiększające dostępność treści i dające odbiorcom wybór, jak chcą je przyswajać.
  3. Podcast – internetowa publikacja audio. Polega na narracji autora lub rozmowie grupy prowadzących i uczestników. Podcasty mają zwykle postać serii odcinków nagrywanych i udostępnianych w serwisach streamingowych, ale nierzadko też w formie umożliwiającej pobranie na swoje urządzenie. Od audycji radiowych różnią się tym, że nie są transmitowane na żywo.
  4. Audiobook – tak, to nie tylko literatura nagrywana i sprzedawana w formie plików audio, ale także format reklamy. Przykładowo, e-booki poradnikowe czy z case studies przygotowane przez firmę można nagrać i udostępnić odpłatnie albo za pozostawienie danych kontaktowych.
  5. Treści optymalizowane pod usługi wyszukiwania głosowego (voice search) – choć w Polsce korzystanie z asystentów głosowych jak Siri od Apple i Alexa marki Amazon w inteligentnych głośnikach to na razie niewielki rynek, marketerzy na świecie już dostrzegają potrzebę dopasowywania contentu do zapytań zadawanych takim urządzeniom. Liczba wyszukiwań głosowych ma rosnąć i warto w treściach umieszczać frazy, zwłaszcza longtailowe, zwiększające szansę na znalezienie się wśród wyników podpowiadanych przez voice search.

Content audio może być więc zarówno uzupełnieniem materiałów tekstowych, jak i sposobem na ich kreatywny recykling. Zwiększa wtedy szanse na skuteczne dotarcie do grupy docelowej mimo różnorodnych preferencji jej członków w zakresie konsumowania treści.

baner

Jakie są przyczyny popularności treści audio?

Co sprawia, że ludzie coraz częściej wybierają nagrania audio jako preferowany format treści i sposób pozyskiwania wiedzy? Po pierwsze – wygoda. Zapoznawanie się z contentem audio łatwo jest dopasować do swojego stylu życia i codziennych zajęć. Podcastu czy audiobooka słuchać można, prowadząc samochód, biegając czy sprzątając, zwłaszcza jeśli ma się bezprzewodowe słuchawki. Nie trzeba skrolować ani przewracać stron, więc zyskuje się ogromną swobodę.

Po drugie, content audio to szansa na odpoczynek od ekranów, które otaczają nas przez cały dzień, zawodowo i prywatnie. Gdy po ośmiu godzinach w biurze Twoje oczy są zmęczone, odsłuchanie treści zamiast czytania jest bardzo atrakcyjną alternatywą.

Po trzecie, content audio jest dostępny dla osób niewidomych czy niedowidzących, które w przypadku treści zamieszczanych w Internecie musiały korzystać z oprogramowania odczytującego tekst ze stron internetowych. Aktualnie wiele serwisów newsowych udostępnia przy artykułach funkcję odsłuchania ich – to nie przypadek! Coraz więcej mówi i robi się w zakresie zapewniania równego dostępu do produktów i usług wszystkim, w tym osobom z niepełnosprawnościami.

content audio

Dlaczego warto uwzględnić content audio w działaniach marketingowych?

Wiesz już, skąd wzięła się rosnąca popularność treści audio. Przyjrzyjmy się jednak dokładniej, dlaczego markom opłaca się w taki content zainwestować. Jaka jest jego przewaga nad formatami pisemnymi?

  1. Content audio doskonale radzi sobie ze wzbudzaniem u odbiorców emocji. Słuchanie treści pobudza wyobraźnię, a jednocześnie daje wrażenie nawiązywania relacji z autorem nagrania. Kontakt z ludzkim głosem zapewnia odbiorcy bardziej osobiste doświadczenie.
  2. Treści audio są wybierane przez konsumentów dużo bardziej świadomie – często subskrybują czy kupują treści; nie jest to bezmyślne klikanie w clickbaitowe nagłówki. To zwiększa szanse na interakcję brand-odbiorca i zbudowanie lojalności klienta.
  3. Słuchając treści, odbiorcy nie muszą mieć cały czas styczności z urządzeniem odtwarzającym content audio, dzięki czemu spada ryzyko rozproszenia się skrolowaniem i klikaniem w inne materiały. Dlatego często ich skupienie jest większe.
  4. Marketing z wykorzystaniem contentu audio to działka wciąż słabo zagospodarowana przez wiele marek. Dlatego wykorzystanie takich treści do promocji może dać znaczącą przewagę nad konkurencją.

Z kolei w porównaniu z treściami video content audio jest łatwiejszy w produkcji. Wystarczy dobrej jakości mikrofon i odpowiednio wyciszone miejsce; montaż jest też prostszy. Stawia też odbiorcom mniejsze wymagania sprzętowe – filmy dłużej się ładują, wymagają lepszego łącza, trzeba zadbać o dopasowanie formatu do kanału publikacji itd.

Content audio – treści, które mogą przynieść Ci rozgłos

Czy treści audio jako forma content marketingu wzbudziły Twoje zainteresowanie? Widzisz, jak mogłyby zgrać się ze strategią promocji Twojej marki? Pamiętaj, że oprócz dobrego pomysłu na materiał liczy się jego profesjonalna realizacja. Wtedy masz szansę stworzyć coś, czego każdy będzie chciał posłuchać. Powodzenia!