Wróć do listy wpisów
Content Marketing Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Opisy produktów pod kątem SEO – jak zrobić to dobrze?

Opisy produktów pod kątem SEO – jak zrobić to dobrze?

Opisy produktów pod kątem SEO – jak zrobić to dobrze?

Reklama, jak wiadomo, jest dźwignią handlu, a jedną z form promocji jest z kolei sposób przedstawiania produktów na stronach internetowych. Krótki opis może okazać się głównym czynnikiem gwarantującym poprawę konwersji na stronie. Niestety opis asortymentu w serwisie nierzadko traktowany jest po macoszemu, a wtedy cały potencjał drzemiący w tej niedługiej treści zostaje zmarnowany.

Każdy właściciel sklepu internetowego chce, aby jego działalność była jak najbardziej dochodowa. Jak zatem tworzyć opisy produktów, tak by przynosiły zadowalające rezultaty? Co powinno znaleźć się w treści? Czego warto unikać, by opisy nie wpływały negatywnie na widoczność serwisu? Przekonajmy się!

Czym są produkty w sklepie od strony SEO?

Produkt to tak naprawdę towar lub usługa oferowana konsumentom po to, by zaspokoić ich potrzeby. Sprzedaż produktu ma oczywiście przynieść korzyść finansową przedsiębiorcy.

W sklepie internetowym to produkty stanowią centralną część. Sposób, w jaki się je przedstawia, jest kluczowy dla sprzedaży. Obecnie nie tylko ilość asortymentu na stronie jest ważna, ale również to, jakiej jakości są sprzedawane towary. Wraz z rosnącą świadomością klientów, a także modą na wyroby handmade oraz wspieranie małych i etycznych producentów, jakość produktów zaczęła mieć coraz większe znaczenie. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby znalazła ona odzwierciedlenie w opisach produktowych. Im lepsze treści w serwisie, tym większa szansa, że konsument będzie zainteresowany zakupem.

W praktyce nawet korzystna cena towaru może nie zrekompensować braku kluczowych informacji dla użytkownika zawartych w opisie. Planując więc inwestycję w reklamę produktów, warto również zadbać o optymalizację samych podstron produktowych. Oprócz atrakcyjnych zdjęć, dobrych opinii i sprawnego procesu zakupowego na podstronie ofertowej musi znajdować się wartościowa treść opisująca ofertę.

baner

Co powinno znaleźć się w opisach produktów?

Przyjmując perspektywę klienta, w sklepie internetowym opis produktu jest formą zastępującą sprzedawcę. Użytkownik, nie mając pomocy fizycznego pracownika, może bazować jedynie na opisie oraz opiniach pozostawionych przez innych konsumentów. Jakie elementy opisu produktowego są zatem najważniejsze?

  1. Nazwa produktu – powinna składać się z prostych określeń oraz jedynie niezbędnych dodatkowych oznaczeń. Nie ma potrzeby w nazwie umieszczać pełnej specyfikacji technicznej, a jedynie rozróżnienie w postaci numerów lub liter (jeśli produkt tego wymaga). Nazwa produktu powinna być jasna dla użytkownika, więc oprócz informacji, z jakiej linii pochodzi produkt, warto dodać proste określenie sugerujące przeznaczenie artykułu, np. suszarka do włosów. Wydaje się to mało istotnym elementem, ale zwłaszcza w produktach o niekonwencjonalnym wyglądzie taka nazwa będzie bardzo pomocna.
  2. Opis działania – kilka zdań opisujących funkcje oraz możliwe zastosowania produktu.
  3. Parametry techniczne – informacja o konkretnych cechach artykułu, takich jak moc, pojemność czy wymiary.
  4. Pielęgnacja – wskazówki dotyczące sposobu konserwacji, czyszczenia lub przechowywania produktów. Jest to cenna informacja np. w przypadku odzieży sportowej lub wyrobów skórzanych.
  5. Język korzyści – warto uzmysłowić użytkownikowi, w jaki sposób produkt poprawi jego codzienny komfort życia. Dobry opis produktu powinien zawierać słowa nacechowane emocjonalnie. Tworząc opisy, trzeba zadbać o to, by użytkownik mógł zwizualizować sobie korzyści związane z zakupem.
  6. Idea – opisując produkt, warto również wspomnieć, jakie przesłanki stoją za jego stworzeniem. Konsumenci często biorą pod uwagę to, czy towar został wykonany etycznie, np. z myślą o środowisku.

Czy opisy produktów pomagają SEO Twojego sklepu?

Opis produktowy można ocenić pod dwoma względami: użyteczności dla wyszukiwarek oraz wartości dla konsumenta. Dbałość o oba aspekty pomoże Ci w skutecznym pozycjonowaniu sklepu internetowego. Ważne, aby działania prowadzone z myślą o algorytmie oraz o użytkowniku nie wykluczały się wzajemnie. Przykładem takiego podejścia jest stworzenie opisu produktowego, który jednocześnie będzie odpowiednio nasycony frazami kluczowym, a także przydatny i atrakcyjny dla konsumenta.

Treść nie może być również zbyt obszerna, aby użytkownik nie poczuł się przytłoczony. Z drugiej strony długość musi jednak być wystarczająca, by pomieścić wszystkie istotne informacje. Wartościowy opis produktu może być dobrym generatorem widoczności i ruchu na stronie. Roboty Google, które skanują serwis podczas indeksowania, premiują teksty, które niosą realną wartość dla odwiedzających. Dobrze opracowane opisy produktów mogą zatem poprawić pozycję serwisu w SERP-ach i zmotywować użytkownika do dokonania zakupu.

Długość opisów produktów

Szukając informacji o długości opisów ofertowych, często natrafia się na stwierdzenie, że: „długość treści powinna być optymalna”. Co jednak oznacza „długość optymalna”? Niestety jest to zbyt ogólne pojęcie, które nie daje precyzyjnej informacji na temat liczby znaków. Tworzenie opisów jest związane z wcześniejszą analizą konkurencji oraz grupy docelowej, dlatego ostateczna długość jest wypadkową wielu różnych czynników.

Za powszechnie optymalną długość uznaje się treść, która liczy około 2000 znaków ze spacjami. Jednak nie zawsze uda się stworzyć opis, który odpowiada tej wytycznej. Niektóre branże wymagają znacznie obszerniejszych opisów, np. w przypadku specjalistycznego sprzętu o wielu istotnych parametrach.

Sklepy z bardzo konkurencyjnych branż będą musiały zadbać o odpowiednią liczbę słów kluczowych na podstronach produktowych, by pojawić się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Przykładem takich branż są między innymi sklepy z odzieżą, meblowe lub z wyposażeniem AGD i RTV. Warto zwrócić uwagę na to, że roboty Google nie oceniają treści w kategoriach długości, więc niepotrzebne rozwlekanie tekstów na wiele tysięcy znaków niczego w tej kwestii nie zmieni.

Najlepszym sposobem na stworzenie odpowiednio długich opisów ofertowych jest skorzystanie z pomocy specjalisty SEO, który zadba o optymalną liczbę słów kluczowych w stosunku do ilości treści, a także przeanalizuje opis pod względem użyteczności dla konsumenta.

Dobre i złe opisy produktów

Niektóre serwisy mające duży asortyment nie dbają o dobre nazewnictwo produktów. Zamiast konkretnej i zwięzłej nazwy stosują niepotrzebnie rozwleczone sformułowania. Oto przykład:

https://pl.aliexpress.com

Nazwa produktu powinna być zrozumiała i niezbyt długa, tak by użytkownik miał pewność tego, co kupuje. Przykład powyżej pozwala domyślić się, co jest sprzedawanym towarem, jednak bez zdjęcia produktowego użytkownik raczej nie byłby pewien, co oferuje sprzedawca. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z najprostszego stwierdzenia:

https://mediamarkt.pl/pl/product/_suszarka-do-wlosow-babyliss-d570de-1411991.html

Na stronie sklepu Media Markt obszerny opis produktu podzielono na części, które zostały ukryte, by nie zabierać zbyt dużo miejsca na stronie. Dzięki temu użytkownik może zadecydować, na jakiej części treści chce się skupić, nie marnując czasu na inne elementy.

https://mediamarkt.pl/pl/product/_suszarka-do-wlosow-babyliss-d570de-1411991.html

Dodatkowym ułatwieniem dla użytkowników jest umieszczenie wypunktowania z krótką informacją, co zawiera produkt lub jakie ma parametry.

https://mediamarkt.pl/pl/product/_suszarka-do-wlosow-babyliss-d570de-1411991.html

Sformatowanie treści w przejrzystą tabelę nie pomoże, jeśli sama treść nie będzie czytelna i pomocna dla użytkownika.

https://pl.aliexpress.com

Powyższy przykład pokazuje, że mimo wyszczególnienia wszystkich aspektów, jakie mogą interesować użytkownika, opis pozostaje nieczytelny. Informacje zostały źle przetłumaczone i w języku polskim są mało użyteczne. Oczywiście potencjalny konsument może poradzić sobie z niepoprawną treścią, jednak nie każdy będzie chciał włożyć taki dodatkowy wysiłek w proces zakupowy.

Dobry przykład opisu produktu znajduje się na stronie Agencji Mienia Wojskowego.

https://sklep.amw.com.pl

Opis składa się z żartobliwego wstępu, który przyciąga uwagę użytkownika. Dzięki temu treść jest nacechowana emocjonalnie. Następnie pojawia się opis techniczny, który uzupełnia wiedzę konsumenta. W treści znalazło się również miejsce na zmotywowanie użytkownika do działania, czyli call-to-action w postaci humorystycznego stwierdzenia: „Wejdź do naszego sklepu, wrzuć ją do koszyka, a na pewno nie wyjdziesz na szaro, tylko na swoje”.

https://sklep.amw.com.pl

Do każdego opisu dołączone jest również zdjęcie, tabela rozmiarów oraz informacja o stanie produktu. Utrzymanie czytelnego schematu tworzenia treści pozwala konsumentowi na szybkie pozyskanie informacji.

Złym przykładem opisu produktowego jest przede wszystkim jego brak. Dodanie jakichkolwiek pomocnych informacji na stronie produktowej jest już istotną zaletą. W wielu przypadkach produkty nie posiadają żadnej adnotacji, a co gorsza, nawet zdjęcia. Kiedy sprzedawca decyduje się na pominięcie opisu na stronie, minimum stanowi przynajmniej dodanie odpowiedniej grafiki. W innym przypadku użytkownik z pewnością nie zdecyduje się na zakup towaru

https://pl.aliexpress.com

Potencjalni klienci mogę bazować jedynie na opiniach o produkcie, ponieważ w treści zabrakło chociażby tabeli z rozmiarami i szczegółami dotyczącymi materiału. Jedynym plusem tego rodzaju oferty jest niska cena, która może skłonić do zakupu. W przypadku drogich towarów taka sytuacja najpewniej oznaczałaby rezygnację z kupna.

Złym przykładem opisu produktowego jest również brak odpowiedniej wersji językowej. Choć opisy w wersji angielskiej nie są obecnie aż tak problematyczne, teksty w języku francuskim, hiszpańskim czy kantońskim stanowią poważną przeszkodę dla klientów. Dobrze wykonane tłumaczenia po prostu ułatwiają zakupy konsumentom.

Jak pisać skuteczne opisy produktów?

By tworzyć skuteczne opisy produktów, warto opierać się na kilku zasadach.

• Dbałość o unikalne treści

Opisy produktów powinny być oryginalne – należy unikać powielania treści na podstronach. Tworzenie duplikacji wewnętrznej, czyli umieszczanie jednego opisu na wielu stronach, jest poważnym błędem. Algorytmy Google cenią sobie różnorodność i odpowiednio rozbudowane podstrony z wartościową treścią.

Kopiowanie treści ze stron producenta nie jest dobrym pomysłem. W sytuacji gdy sprzedawca nie umieści własnego opisu produktu, tylko skorzysta z gotowej formuły ze strony producenta, może narazić się na kilka problemów. Po pierwsze, dokona plagiatu, czyli zawłaszczy sobie treść, która nie zawsze jest oznaczona jako możliwa do wykorzystania na innych stronach. Powielenie informacji o najważniejszych technicznych parametrach to działanie, którego nie da się uniknąć, jednak charakterystyka produktu (doświadczenia z produktem, zastosowanie, zalecana pielęgnacja) powinny zostać napisane w sposób oryginalny. Po drugie, kopiując treść ze strony producenta, sprzedawca generuje również duplikację zewnętrzną, która polega na powielaniu treści z zewnętrznych serwisów. Może być to sygnał dla algorytmów Google, że podstrony nie są wysokiej jakości, ponieważ nie posiadają unikalnych opisów.

Dodatkowym rozwiązaniem technicznym, które pomoże w uniknięciu duplikacji, jest tworzenie jednej podstrony dla jednego rodzaju produktu. Jeśli towar posiada różne warianty kolorystyczne lub kilka rozmiarów, warto umieścić na stronie możliwość dostosowania wyboru w ramach jednej podstrony. Dlaczego takie rozwiązanie jest dobre? Gdy sprzedawca tworzy kilka podstron dla różnych wariantów tego samego produktu, to również dla dobrego UX musi on umieścić opisy produktów na każdej podstronie. Ponieważ towar nie różni się wieloma aspektami, opis nie będzie zbyt zróżnicowany. Jedno zdanie mówiące o innym kolorze czy rozmiarze nie sprawi, że treść będzie unikalna. Dlatego warto ograniczyć generowanie niepotrzebnych duplikacji i stworzyć jedną podstronę z różnymi opcjami dla użytkownika.

• Nasycenie

Odpowiednie nasycenie opisu ofertowego słowami kluczowymi jest równie ważne jak jego użyteczność. Dzięki temu algorytmy Google mogą dokładnie dopasować rezultaty wyszukiwania do zapytania użytkownika. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z fraz długiego ogona (tzw. long tail), ponieważ są to dokładne zapytania użytkowników, które pozwalają na uzyskanie bardziej trafnych wyników wyszukiwania (np. „długa czerwona sukienka z wycięciem na nogę”). Intencja użytkownika jest w tym przypadku jasno sprecyzowana. Jeśli dana fraza poprowadzi użytkownika na opis szerokiej kategorii, istnieje ryzyko, że otrzyma on w wynikach wyszukiwania inne czerwone sukienki, które nie są długie i nie mają rozcięcia na nogę.

• Niezbędne informacje

Opis produktu powinien zawierać wszystkie istotne cechy towaru. Konsument zdecydowanie łatwiej podejmie decyzję, jeśli otrzyma więcej informacji. Dlatego zbyt oszczędny opis nie jest dobrym rozwiązaniem. Również roboty Google będą miały możliwość pozyskania większej liczby słów kluczowych, gdy treść będzie bardziej rozległa.

• Przejrzystość

Czytelny opis jest szczególnie ważny dla użytkownika, który porównuje różne produkty. Jeśli otrzyma on uporządkowaną strukturę treści, łatwej odnajdzie najważniejsze informacje. Im szybciej dotrze do konkretnych parametrów, tym szybciej uda mu się dokonać decyzji zakupowej. Schematyczny opis jest również łatwy do odtworzenia, co pozwoli na zachowanie jednolitego wyglądu na każdej podstronie.

• Unikanie kanibalizacji słów kluczowych

By poprawnie tworzyć opisy ofertowe, słowa kluczowe, na których zależy sprzedawcy, powinny być ograniczone do jednej podstrony. W innej sytuacji może dość do zjawiska kanibalizacji fraz (czyli sytuacji, w której na jedno słowo kluczowe wyświetlają się dwa adresy URL), a promowana podstrona nie wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Przy jakich produktach opisy nie są potrzebne?

Trudno jest znaleźć kategorię produktów, które nie potrzebują opisu. Treść może być cennym źródłem informacji, zwłaszcza z perspektywy użytkownika, który nie posiada odpowiedniej wiedzy i poszukuje na stronie konkretnych towarów. Uzupełnienie informacji przy każdym produkcie ułatwia konsumentowi podjęcie decyzji.

Bagatelizowanie opisów produktowych przy towarach codziennego użytku również jest błędem. Przykładem może być sprzedaż produktów takich jak naczynia. Zakładając, że „kubek, jaki jest, każdy widzi”, stawiamy użytkownika w pozycji zdecydowanego eksperta, który wie, co chce kupić. Jeśli jednak na stronie nie zostanie umieszczona informacja, z jakiego tworzywa jest wykonane naczynie, jakiej pojemności jest kubek, czy można go myć w zmywarce, czy skrajnie wysoka i niska temperatura nie zaszkodzi produktowi, użytkownik może zrezygnować z zakupu na rzecz oferty, która uwzględnia więcej informacji.

Podsumowanie: czy warto inwestować w opisy produktów?

W zawiązku z dużą popularnością zakupów przez Internet warto poświęcić czas na przygotowanie odpowiednich opisów produktowych. Trzeba pomyśleć o potencjalnym konsumencie, który przed zakupem porównuje różne strony i produkty. Jego wybór będzie zależał od tego, czy otrzyma informację o tym, że sprzedawany towar odpowiada jego potrzebom. To właśnie mogą zagwarantować dobrze zoptymalizowane opisy.

Algorytmy Google coraz precyzyjniej oceniają potrzeby użytkowników stron internetowych, co warto uwzględnić, pozycjonując swoją witrynę. Oczywiście należy również pamiętać o technicznych parametrach wspomagających widoczność stron, takich jak odpowiednio zoptymalizowane grafiki, znaczniki alt czy struktura nagłówków. Aby stworzyć naprawdę dobre opisy produktów pod kątem SEO, warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji, która zadba o każdy element mający wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.