Menu
Wróć do listy wpisów
UX
Strona główna > Blog > Co to jest landing page?

Co to jest landing page?

Co to jest landing page?

Landing page, inaczej mówiąc strona docelowa, to szansa na generowanie większej liczby zapytań ofertowych oraz pozyskiwanie potencjalnych klientów. Czym jest taka strona docelowa, co powinna zawierać i co jeszcze dzięki niej zyskasz?

Tworzenie landing page

Jedną z metod pozyskiwania nowych klientów jest stworzenie landing page, czyli strony docelowej, zwanej również stroną lądowania (w dosłownym tłumaczeniu), micropage lub microsite. Strony tego typu to narzędzia uważane za obowiązkowy element wielu kampanii marketingowych.

Przy opracowywaniu koncepcji kampanii reklamowych, których celem jest wzrost sprzedaży bądź budowanie świadomości marki, zazwyczaj bierze się pod uwagę wiele dostępnych narzędzia do promowania. Jednym z nich jest specjalnie utworzona mikrostrona lub podstrona, za pośrednictwem której firmy, w zależności od możliwości i oczekiwań:

  • dystrybuują materiały edukacyjne,
  • promują organizowane przez siebie wydarzenia,
  • reklamują sprzedawane produkty oraz świadczone usługi.

Landing page stanowi źródło pozyskiwania danych kontaktowych do potencjalnych klientów oraz poznania ich preferencji zakupowych.

Zawartość strony docelowej

Strona docelowa przemienia anonimowego użytkownika w potencjalnego klienta, od którego pozyskamy adres e-mail, numer telefonu bądź inne dane potrzebne do określenia grupy docelowej. Landing page pomaga w uzyskaniu informacji dotyczących wieku, płci, wykształcenia, miejsca zamieszkania, dochodów, a nawet cech psychograficznych, obejmujących zachowanie i styl życia potencjalnych konsumentów.

“Strona lądowania”, bo tak dosłownie tłumaczymy „landing page”, przyjmuje formę formularza zapisu, rejestracji, ankiety, aplikacji konkursowej, a także strony, na której użytkownik od razu wykonuje konkretne działanie, czerpie informacje lub składa zapytanie ofertowe. Dobrym przykładem jest landing page jednego z najpopularniejszych systemów rezerwacji noclegów – Booking.com.

booking jak umieścić obiekt

Żródło: google.pl

 

W wynikach wyszukiwania, na zapytanie “booking jak umieścić obiekt”, pojawia się reklama przekierowująca do landing page z możliwością rejestracji obiektu.

chcę zarejestrować obiekt

(źródło: join.booking)

 

Powyższy przykład służy nie tylko zobrazowaniu strony docelowej z wyników sponsorowanych, ale także pomaga w analizie zawartości landing page. Podpowiem, które elementy warto wykorzystać przy tworzeniu takiej strony.

Elementy, które warto wykorzystać przy tworzeniu landing page

  1. Chwytliwe hasło

John Caples, nazywany ojcem rewolucji w reklamie, zaznaczył kiedyś, że jeśli używamy słabych nagłówków, to nie ma znaczenia, jak bardzo pracujemy nad dalszym tekstem, bo i tak nie zostanie on przeczytany. W myśl tego, że wielu użytkowników najpierw skanuje wzrokiem stronę, warto przyłożyć się do tworzenia nagłówków, którymi zainteresuje się potencjalny klient. Skuteczny nagłówek powinien wzbudzać ciekawość, zawierać przydatne informacje i być wprowadzeniem do dalszej treści.

  1. Content

Po dobrym nagłówku czas na równie dobry content – tu pole do popisu mają osoby kreatywne: teksty, zdjęcia, filmy, infografiki – powinny być dopracowane w najmniejszym szczególe.

Umieszczony przy formularzu tekst w pierwszoosobowej narracji:

“Chcę zarejestrować obiekt”

jest z pewnością skuteczniejszy niż informacja typu:

“Rejestracja obiektu”

Można było pokusić się o bezpośredni komunikat wzywający do działania, na przykład: “Zarejestruj obiekt”, jednak pierwsza wersja wydaje się lepsza z tego względu, że wskazuje na potrzeby użytkownika i uświadamia mu, że znalazł się tutaj, ponieważ sam chce zarejestrować obiekt. Komunikat w trybie rozkazującym może być czasem odebrany negatywnie, a ten, wyrażający chęć użytkownika, to w mojej opinii strzał w dziesiątkę.

  1. Przedstawienie korzyści

Kontynuując tematykę ciekawych i angażujących treści, przy tworzeniu landing page warto zwrócić uwagę na posługiwanie się językiem korzyści.

landing page booking

Źródło: join.booking.com

 

W tym zakresie dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie pozytywnych recenzji. Opinie o produktach, usługach i sklepach mają kluczowy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.

  1. Call to action – wezwanie do działania

Jednym z najważniejszych elementów na stronach docelowych jest wezwanie do działania (ang. call to action = CTA). Zadaniem CTA jest wskazanie użytkownikowi, co może zrobić dalej z uzyskaną informacją oraz zachęcenie go do podjęcia konkretnego działania. Na przykładzie Bookingu takim wezwaniem do działania jest przycisk z hasłem: “Rozpocznij”, będący swego rodzaju drogowskazem.

Na stronie docelowej systemu rezerwacyjnego twórcy pokusili się o powtórne CTA:

system rezerwacyjny booking

Źródło: join.booking.com

 

Na pierwszy rzut oka brakuje spójnej narracji z wcześniejszym “Chcę zarejestrować obiekt”, a obecnym “Zarejestruj się i zacznij przyjmować gości już dziś”, jednak myślę, że działanie to było w pełni zamierzone. Powyższy komunikat znajduje się na końcu strony internetowej i jest kolejnym wezwaniem do działania oraz przypomnieniem dla użytkownika, dlatego można było pozwolić sobie na tryb rozkazujący.

CTA przyjmuje różne formy. Ważne jest stosowanie się do kilku zasad, żeby przycisk wzywający do działania charakteryzowało:

  • odpowiednie umiejscowienie,
  • przedstawienie korzyści z kliknięcia w button,
  • odpowiednia kolorystyka i rozmiar (najlepiej przeprowadzać testy A/B),
  • przemyślana treść.

Wezwanie do działania to nie tylko uniwersalne “Kliknij tutaj”, “Zobacz więcej”, “Zarejestruj się”. W zależności od tematyki, branży i charakteru landing page, CTA może być bardziej kreatywne, albo odnoszące się do konkretnego tematu:

 

“Odkryj”

“Dołącz do 58312 zadowolonych użytkowników”

“Załóż konto w 15 sekund”

“Tak, chcę odebrać rabat!”

“Prześlij CV” lub “Chcę złożyć CV”

landing page Aliexpress

Źródło: aliexpress.com

Albo…“More To Love” – Jak zwykle Aliexpress robi to dobrze :)

  1. Coś za coś…

Choć nagłówek brzmi nieco kolokwialnie, to dawanie “czegoś za coś” na landing page jest coraz popularniejsze. Za rejestrację, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych czy innych informacji, potrzebnych z perspektywy kampanii marketingowej, można podarować użytkownikowi na przykład:

  • darmowy dostęp do webinaru,
  • e-book,
  • gratisowy produkt,
  • zniżkę na zakupy lub skorzystanie z usługi,

Dlaczego warto wykorzystać landing page do pozyskiwania leadów?

Pozyskiwanie zapytań poprzez strony docelowe, ma szereg zalet. Poniżej te najważniejsze:

  • W łatwy sposób rozszerzasz bazę danych potencjalnych klientów.
  • Szczegółowo definiujesz grupę docelową.
  • Podwyższasz skuteczność działań reklamowych.
  • Oszczędzasz czas i pieniądze, ponieważ kierujesz reklamę do odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą.
  • Przyciągasz potencjalnych klientów i budujesz z nimi relacje poprzez spersonalizowane oferty.

 

Jak zrobić skuteczny landing page?

Oto kilka wskazówek.

Zadbaj o atrakcyjną szatę graficzną.

W dobie kultury obrazkowej, kiedy jedno dobre zdjęcie potrafi przekazać więcej treści niż wielostronicowe elaboraty, postaw na intrygujące grafiki w bardzo dobrej jakości i wysokiej rozdzielczości. Muszą one oczywiście nawiązywać do poruszanego tematu. Warto korzystać z infografik, fotografii ze zbiorów konkretnego przedsiębiorstwa przedstawiających realne osoby i produkty w naturalnym otoczeniu. Z dystansem radzę podchodzić do fotografii stockowych – bywają sztuczne, nazbyt ogólne, przerysowane, choć zdarzają się i takie, które idealnie koncentrują uwagę odbiorców.

Skup się na założonym celu.

Poszczególne elementy portalu powinny być podporządkowane wcześniej określonemu celowi. W zależności od tego, czy chcesz zachęcić internautów do skorzystania z kuponu rabatowego, do zapisania się do newslettera bądź bezpośredniego złożenia zapytania ofertowego, warto byś zorganizował content w sposób ułatwiający wykonanie oczekiwanych czynności. Zrezygnuj ze zbędnych przycisków, odwracających uwagę buttonów bądź fragmentów tekstów niemających zbyt wiele wspólnego z podejmowaną tematyką.

Uwidocznij dane kontaktowe do konkretnego przedsiębiorstwa.

Proste, ale widoczne aktywne przycisku takie jak „Zadzwoń”, „Napisz do nas maila”, „Formularz kontaktowy”, znacznie skracają drogę, jaką potencjalny klient musi pokonać, by skomunikować się z usługodawcą bądź sprzedawcą. Warto również przygotować zespół pod względem merytorycznym: sporządzić skrypt na pytania, które internauci chcieliby zadać, czy przedstawić szczegółowe informacje dotyczące oferty, znacznie wykraczające poza te zawarte na landing page.

Potwierdź wiarygodność firmy.

Pomocne okazują się ponadto statystyki (na przykład polubienia na Facebooku) czy opisy dotychczasowych realizacji. Pamiętaj jednak, że landing pages mają ograniczoną objętość – w zamieszczaniu „dowodów społecznego zaufania” warto więc zachować umiar.

Jeśli Twój landing page jest już gotowy, czas na jego promocję.

Jak wypromować landing page?

Zanim użytkownik trafi na stronę docelową, warto, żeby w jakiś sposób się o niej dowiedział. Jest kilka sposobów na wypromowanie strony docelowej:

Google Ads

W ramach systemu reklamowego Google Ads można zainwestować między innymi w reklamę w wyszukiwarce, w Gmailu, na stronach partnerskich czy na YouTubie. Po kliknięciu w link sponsorowany lub baner reklamowy, użytkownik zostaje przekierowany na landing page.

Banery reklamowe

Google Ads to nie jedyny sposób na publikację banerów reklamowych na innych stronach internetowych. Warto podejmować współpracę z grupami wydawniczymi lub sieciami wydawniczymi.

Mailing

Jak podaje na swojej stronie Freshmail średni Open Rate mailingów w Polsce wynosi 16,57%, podczas gdy zasięg organiczny postów na Facebooku to zaledwie 2-6%. Skuteczność mailingów nadal jest bardzo wysoka, dlatego połączenie poczty elektronicznej z landing page stanowi ciekawe rozwiązanie w kampanii reklamowej. Okazuje się, że przekierowanie użytkownika z newslettera na landing page, a nie na stronę główną, jest skuteczniejsze – na stronie docelowej zawiera się informacje i wzywa do działania w obrębie konkretnej kampanii reklamowej, podczas gdy na stronie głównej użytkownik znajduje informacje na temat całej oferty.

Przypomnijmy sobie RTM Ikei z maja 2018, kiedy książę Harry brał ślub z Meghan Markle.

landing page Ikea

Źródło: facebook.com/IKEA

 

Na post na Facebooku zareagowało ponad 9,5 tysięcy użytkowników. Spodziewam się, że gdyby zastosować taką real-time marketingową akcję w mailingu, koniecznie z kreatywnym CTA i specjalnie stworzoną landing page, to konwersje byłyby naprawdę wysokie.

Media społecznościowe

Pozostając w temacie mediów społecznościowych oraz inspirując się słowami Jaya Baera: „content jest ogniem, social media benzyną”, myślę, że profile na Facebooku, Instagramie, Twitterze i w innych wirtualnych mediach społecznościowych są świetną bazą dla promocji landing page.

Pozycjonowanie

Optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO nie musi dotyczyć wyłącznie głównych witryn przedsiębiorstwa. Pozycjonowanie landing page to również dobry pomysł, szczególnie, jeśli strona docelowa obejmuje zagadnienia, takie jak rekrutacja w firmie czy konkurs o konkretnej tematyce.

Strona główna vs landing page

Funkcje strony firmowej:

  • dostarcza informacji o cechach firmy, pokazuje, czym się wyróżniamy na tle konkurencji – oferta, doświadczenie, referencje, nagrody,
  • kreuje wizerunek firmy poprzez wygląd strony – projekt dopasowany do rodzaju działalności i grupy docelowej,
  • dostarcza informacji o firmie – historia, aktualności, oferta.

Funkcje landing page:

  • dostarcza szczegółowych informacji o promocji, produkcie, usłudze,
  • umożliwia zaprojektowanie układu serwisu pod kątem konkretnej akcji marketingowej,
  • umożliwia zoptymalizowanie serwisu pod konkretne frazy kluczowe,
  • generuje lead określony na etapie tworzenia serwisu, poprzez ograniczenie liczby akcji do wykonania przez użytkownika,
  • umożliwia dopasowanie przekazu do grupy docelowej, która jest precyzyjnie zdefiniowana,
  • optymalizacja serwisu pod konkretne frazy kluczowe i szybsze wypozycjonowanie serwisu.

Odbiorcy strony firmowej:

  • potencjalni i aktualni klienci, partnerzy, pracownicy,
  • dziennikarze, blogerzy,
  • osoby zainteresowane branżą.

Odbiorcy landing page:

  • konkretnie sprecyzowana grupa docelowa, do której kierujemy ofertę, promocję, opisy produktu.

Zarówna strona firmowa, jak i landing page powinny być traktowane jako instrumenty marketingowe spełniające określone cele. Strona firmowa służy większej liczbie odbiorców i skupia się na dbaniu o pozytywny wizerunek i odpowiednią prezentację oferty. Natomiast landing page kieruje na stronę docelową, która daje możliwość generowania określonego leadu np. sprzedaży usług, produktów. Jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży określonego produktu lub promowaniu konkretnych usług lepszym pomysłem będzie uruchomienie dedykowanego serwisu landing page. Strona firmowa powinna być miejscem promującym naszą całą działalność, natomiast promocja określonych obszarów naszej oferty skuteczniejsza będzie poprzez dedykowane landing page.

Landing page może przynieść wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i użytkowników. Dobrze przygotowana strona www jest potężnym narzędziem marketingowym, która stanowi ciekawe uzupełnienie również reklamy tradycyjnej.