Wróć do listy wpisów
Analityka Marketing Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Algorytmy Google – czym są i jak działają

Algorytmy Google – czym są i jak działają

Algorytmy Google – czym są i jak działają

Pewnie masz swoją własną stronę internetową i zastanawiasz się, jak wynieść ją na same szczyty. Wykonujesz ogrom pracy, wprowadzasz potężny link bulding, masowo uzupełniasz content na stronie. Ale czy wiesz, co to są algorytmy Google?

W pierwszej kolejności powinniśmy chociaż trochę zrozumieć, jak działa wyszukiwarka. Czy znasz algorytm wyszukiwania Google? Ten algorytm pomaga nam wyszukać interesujące nas rzeczy. Warto też poznać te algorytmy, które mogą realnie pociągnąć Twoją stronę na dno.

Czym jest algorytm

Algorytm jest to nic innego jak zbiór czynności, które muszą zostać spełnione, aby uzyskać dany efekt. W przypadku Google jest to wyświetlanie jak najbardziej wartościowych stron odpowiadających na zapytanie użytkownika.

Kiedyś aktualizacje algorytmów nie odbywały się zbyt często. Obecnie codziennie mamy do czynienia z mniejszymi lub większymi aktualizacjami algorytmu. Część z algorytmów jest tak mocno rozbudowana, że doczekała się własnych nazw. Przykładem takiego algorytmu może być algorytm Panda. Niby niewinna nazwa, a jednak ten algorytm ma spory wpływ na strony internetowe, ponieważ zwalcza m.in. spam.

Algorytm wyszukiwania Google

Zacznijmy od początku, czyli od algorytmu Google, z którym mamy do czynienia na co dzień, a o którym praktycznie nikt nie mówi. W Internecie obecnie jest olbrzymia masa informacji, co sprawia, że nieraz znalezienie tego, co nas interesuje, jest bardzo trudne. Systemy rankingowe Google służą do tego, aby nieść nam pomoc. Analizują ogromne ilości stron w naszym indeksie, aby pomóc znaleźć interesującą nas informację.

Wyszukiwarka Google

Wyszukiwarka Google wykorzystuje system rankingowy w zwracaniu nam odpowiednich wyników. Ranking stron ustalany jest przez szereg algorytmów, które nieustannie analizują strony internetowe według odpowiednich kryteriów. Niestety nie mamy dostępu do pełnej listy czynników wpływających na ranking strony. Jedynie kilka z nich zostało oficjalnie potwierdzonych przez Google.

Działanie algorytmu wyszukiwania

Analiza słów kluczowych

W pierwszej kolejności przeglądarka musi zrozumieć znaczenie wyszukiwanych przez nas haseł, aby zwrócić nam jak najbardziej trafne odpowiedzi. Pomoc Google przy tworzeniu zapytań odbywa się w dość prosty sposób. Jak mówi sam Google, polega to na interpretacji literówek , do których większość z nas ma ogromną skłonność. Wbudowany system synonimów w wyszukiwarce ułatwia jej poprawną interpretację niezależnie od tego, ile jest możliwych definicji do znalezienia. Na opracowanie tego systemu Google poświeciło pięć lat, ale dzięki temu zabiegowi udało się znacznie poprawić wyniki wyszukiwania.

Dodatkowo Google stara się zrozumieć, do jakiej kategorii należy wyszukiwana przez nas informacja oraz czy jest to zapytanie konkretne czy może bardziej ogólne. Przykładowo, gdy szukamy informacji ze słowem „godziny otwarcia”, Google z automatu stara się to zrozumieć i dopasować do konkretnej informacji, której oczekujemy.

Dostosowanie stron do zapytań

Po wykonanej analizie słów kluczowych Google tworzy odpowiednie dopasowanie do naszego zapytania. Podczas podstawowego wyszukiwania algorytm dobiera hasła wskazujące na daną stronę, analizując częstotliwość i miejsce występowania słów kluczowych m.in. w tytule, nagłówku czy treści.

Oprócz samych dopasowań algorytm stara się określić, czy dany wynik wyszukiwania odpowiada wystarczająco na potrzeby użytkownika. Przykładowo, poszukując strony w odpowiedzi na frazę „samochody’, nie liczysz na to, że trafisz na stronę gdzie słowo „samochody” będzie powtórzone setki razy. Oczekujesz raczej, że trafisz na stronę, gdzie są przedstawione dane marki samochodów, ich zdjęcia i inne informacje na ich temat. Algorytm wyszukiwania analizuje więc trafność treści danej strony, sprawdza, czy zawiera ona informacje, które mogą być przydatne dla użytkownika.

wyszukiwarka

Algorytm Panda

Algorytm Panda powstał w 2011 roku. Jego celem jest walka ze spamem i nieuczciwymi technikami pozycjonowania. Algorytm ten został nazwany na cześć inżyniera Navneeta Pandy. Na początku swoich działań nie był on częścią głównego algorytmu, lecz działał jako filtr. Włączenie Pandy do głównego algorytmu nastąpiło dopiero w 2016 roku.

Za pomocą Pandy Google walczy ze stronami bardzo słabej lub wątpliwej jakości i ze spamowymi treściami. Algorytm ma na celu podnoszenie wyników wyszukiwania stron, które mają według niego odpowiednią wartość dla użytkownika, i obniżanie pozycji stron, które nie spełniają kryteriów Google lub są stronami wątpliwej wartości.

Obecnie algorytm Panda jest aktualizowany wraz z aktualizacją algorytmu głównego, wskutek czego trudno jest zauważyć, czy aktualizacja dotyczy samej Pandy.

Przy algorytmie Panda należy się wystrzegać:

  • tworzenia treści, które będą wprowadzały użytkownika w błąd,
  • kopiowania treści z innych serwisów,
  • sztucznego nasycania treści frazami,
  • tworzenia stron niskiej jakości.

Algorytm Pingwin

Algorytm Pingwin (Google Pinguin) to kolejny zwierzaczek w zagrodzie Google. Jest to kolejny krok Google do poprawy jakości wyników wyszukiwania. Pingwin jest odpowiedzialny za ocenę linków prowadzących do danego serwisu. Zaistniał na rynku w 2012 roku i stał się jednym z najbardziej rozpowszechnionych algorytmów.

Działanie Pingwina jest dosyć proste. Ma on na celu analizowanie linków prowadzących do naszej strony. Obniża wartość strony, której profil linkowy wydaje się podejrzany.

Celem algorytmu Pingwin jest:

  • wyszukiwanie stron, na których przyrost linków wystąpił w sposób gwałtowny,
  • wyszukanie linków prowadzących do strony z nietematycznych serwisów,
  • odszukanie odnośników prowadzących ze spamerskich serwisów lub mało wartościowych serwisów.

Algorytm po wykryciu próby rozbudowy profilu linkowego w mało elegancki sposób nakłada karę na pojedynczą podstronę lub od razu na całą witrynę. Należy więc pamiętać, aby działania związane z link buildingiem serwisu prowadzić w sposób rozważny i ostrożny, aby nie narazić się na potencjalną karę.

Algorytm Pingwin miał ostatnią większą aktualizację w 2016 roku. Od tamtej aktualizacji działa on w czasie rzeczywistym, więc na bieżąco ocenia profil linkowy naszej strony.

Algorytm Koliber

W 2013 swojego debiutu doczekał się Koliber. Za główny cel postawiono mu głównie lepsze zrozumienie intencji użytkownika, który wpisuje dane zapytanie do przeglądarki. Teraz nie chodzi już o samo słowo kluczowe, lecz o intencje użytkownika i jego oczekiwania co do zwróconej informacji.

Algorytm Google Hummingbird wnikliwie bada zależności pomiędzy słowami kluczowymi i na tej podstawie segreguje wyniki wyszukiwania, dzięki czemu strony internetowe, które odpowiednio odpowiadają na zapytanie użytkownika, ale nie zawierają słowa kluczowego o dopasowaniu ścisłym, mają szanse na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania, czyli SERP-ach.

Algorytm Gołąb

Aktualizacja Google pod nazwą Gołąb, która nastąpiła w 2014 roku, miała wpływ na lokalne wyniki wyszukiwania. Wraz z tą aktualizacją lokalizacja użytkownika stała się dość istotna, dzięki temu wyniki wyszukiwania mogą być jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.

Aktualizacja została na starcie wprowadzona dla fraz anglojęzycznych. Odbyła się w dwóch etapach: na początku została wprowadzona w Stanach Zjednoczonych, a następnie – w Wielkiej Brytanii.

Aktualizacja algorytmu Google Pigeon przyczyniła się w głównej mierze do ujednolicenia tych wyników wyszukiwania, w których użytkownik podał nazwę lokalizacji.

Wraz z tą aktualizacją na popularności zyskały elementy, które bez wątpienia mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnym, m.in.:

  • wizytówka GMF (Google Moja Firma),
  • zastosowanie na stronie danych strukturalnych z danymi teleadresowymi,
  • publikacja wizytówek z danymi teleadresowymi w zaufanych katalogach.

pozycjonowanie lokalne

Algorytm Opos

Zmiany, które Google wprowadziło w 2016 roku pod nazwą Opos, miały już realny wpływ na pozycjonowanie lokalne. Algorytm Opos (Google Possum) uzależnia wyniki wyszukiwania od fizycznej lokalizacji użytkownika. Dzięki temu algorytmowi małe przedsiębiorstwa występujące na danym terenie zyskały ogromną szansę na wypromowanie się w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowym działaniem było zapobieganie tworzeniu wizytówek tej samej firmy pod różnymi nazwami w celu uzyskania dominacji w organicznych wynikach wyszukiwania. Miało to obniżyć pozycje przedsiębiorstwom, które pod tym samym adresem działały z inną firmą o podobnym profilu.

Firmą, którym zależy bardzo na wyświetlaniu się wysoko w wynikach Google, powinny zadbać o pozycjonowanie lokalne, które polega m.in. na utworzeniu wizytówki GMF (Google Moja Firma) czy też optymalizacji stron z uwzględnieniem lokalizacji.

PageRank

Omówiliśmy już słynny zwierzyniec Google, teraz porozmawiamy o pozostałych algorytmach. Jednym z nich jest PageRank. To jeden z pierwszych algorytmów wypuszczonych przez Google, który służy do oceny jakości stron internetowych.

PageRank podaje współczynniki strony w przedziale od 0 do 10, dzięki czemu łatwo porównać naszą stronę ze stroną konkurencji. Algorytm PageRank zadebiutował w 1998 roku.

Above the Fold

Algorytm Above the Fold został wprowadzony na rynek w 2012 roku. Walczy ze stronami internetowymi, które w swojej górnej części zawierają sporą ilość reklam, boxów czy nieużytecznych elementów. Wskutek użycia tych elementów użytkownik jest zmuszony do przesuwania strony w dół, aby dotrzeć do interesującej go zawartości.

W przypadku gdy nie chcesz narazić się temu algorytmowi, w pierwszej kolejności musisz sprawdzić górną część swojej strony – w jaki sposób wyświetla się na telefonach i czy nie blokuje elementów istotnych dla potencjalnego użytkownika.

Google Pirate

Kolejny algorytm, który pojawił się w 2012 roku, to Google Pirate. Ma głównie na celu ochronę treści objętych prawami autorskimi. Pirat w głównej mierze usuwa strony, które łamią w szeroko pojęty sposób prawa autorskie, np. umożliwiają pobieranie nielegalnych programów, muzyki itp. Na karę od algorytmu Pirat mogą liczyć również portale linkujące do stron, które nie respektują praw autorskich.

Google jest przeciwnikiem łamania praw autorskich. Algorytm umożliwia sprawdzenie danej podstrony – po zgłoszeniu jest ona analizowana, a następnie – w przypadku potwierdzenia naruszenia prawa autorskiego – jest usuwana z indeksu.

Mobile Friendly Update

Smartfony i nieograniczony dostęp do Internetu mobilnego wstrząsnęły rynkiem stron internetowych. Coraz więcej osób zaczęło przeglądać strony internetowe z urządzeń mobilnych. Google nie przeszedł obok tego w obojętny sposób. W 2015 roku wypuścił Algorytm Mobile Uptade. Wszyscy spodziewali się, że to będzie rewolucja, lecz tak się nie stało. Owszem, strony internetowe, które był dostosowane do urządzeń mobilnych, pojawiały się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, lecz to wszystko było rozciągnięte w czasie.

W łatwy sposób możesz sprawdzić, czy Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Wykorzystaj do tego:

  • zakładkę „Obsługa urządzeń mobilnych” w Google Search Console,
  • narzędzie Google – test optymalizacji mobilnej,
  • testowanie strony na fizycznym urządzeniu (Twoim smartfonie).

Obecnie większość użytkowników wchodzi na strony ze swoich smartfonów, dlatego zadbaj o mobliność swojej witryny.

smartfony

Medical Update

Bez wątpienia 2018 rok to rok, który wiele serwisów zapamięta na długo. W sierpniu 2018 roku nastąpiło prawdziwe tąpnięcie, którego przyczyną było wypuszczenie algorytmu o nazwie Medical Uptade. Działanie tego algorytmu odczuło bardzo wiele serwisów – głównie przez gwałtowny spadek ich widoczności.

Algorytm ten był głównie skierowany na strony o tematyce zdrowotnej i finansowej. Google postanowił, że w związku z wagą tych tematów nie może pozwolić, aby użytkownicy trafiali na fałszywe informacje, które mogą zaszkodzić ich dobrom materialnemym, a co gorsza – zdrowiu fizycznemu lub psychicznemu.

Podsumowanie

Powyżej opisaliśmy główne algorytmy Google. Warto zaznaczyć, że nie są to wszystkie algorytmy, z jakimi możemy mieć do czynienia. Obecnie Google większe aktualizacji wypuszcza co parę miesięcy, jedne mają większy wpływ na widoczność naszej strony, inne zaś mniejszy. Pozostaje nam obserwować zmiany i odpowiednio reagować, aby w przypadku spadków widoczności zatrzymać je i szybko wrócić na odpowiednie tory.