Wróć do listy wpisów
Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Eksperymentalne podejście do reklamy: Testowanie nowych kanałów i formatów

Eksperymentalne podejście do reklamy: Testowanie nowych kanałów i formatów

Eksperymentalne podejście do reklamy: Testowanie nowych kanałów i formatów

Zatrudnienie pracowników, zakup potrzebnych maszyn, wynajęcie magazynu czy biura, produkcja towarów lub ich zakup – spraw, o których musisz pamiętać, otwierając własny biznes, jest cała masa. To oczywiście podstawy, bez których żadna firma nie będzie mogła działać. Jednak już po oficjalnym rozpoczęciu działalności pracy jest znacznie więcej. W końcu w jakiś sposób trzeba wypromować swoją markę i przedstawić ją światu, aby mogły spływać zamówienia i żebyś zaczął zarabiać. Konkurencja nie śpi, dlatego też musisz zacząć jak najszybciej działać.

Choć tradycyjne formy reklamy w postaci banerów czy plakatów na słupach informacyjnych wciąż są obecne, nie oznacza to, że jest to jedyne rozwiązanie. Aby zdobyć uznanie w oczach młodszych pokoleń, musisz próbować wielu rozwiązań. Oprócz profili w mediach społecznościowych zdobądź się na odwagę i zacznij eksperymentować z performance marketingiem. Czym on dokładnie jest? Jakie kanały możemy w nim wyróżnić? Dlaczego warto je testować? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Czym jest performance marketing?

Performance marketing (marketing efektywnościowy) to zestaw działań mający na celu zachęcić użytkownika do wykonania określonego działania. W tym przypadku reklamodawca płaci za konkretną czynność, a nie za wyświetlenie. Takim działaniem może być m.in. wejście na stronę czy zakup konkretnego produktu np. z wykorzystaniem kodu rabatowego. W performance marketingu najważniejsze jest to, aby wykonana czynność mogła być zmierzona poprzez statystykę czy analitykę.

Jakie są cele performance marketingu?

Cele kampanii marketingu efektywnościowego mogą być różne. Można je więc dopasować do potrzeb każdej firmy. Z tych najczęściej wybieranych wyróżniamy:

  • wejście na stronę internetową,
  • zapis do newslettera,
  • rejestracja na stronie,
  • dokonanie zakupu w sklepie internetowym,
  • pobranie e-booka,
  • zaobserwowanie profilu w mediach społecznościowych.

Skoro już wiesz, jakie cele możesz realizować za pomocą performance marketingu, czas poznać kanały, za pomocą których będziesz dążył do wymarzonych efektów!

baner

Kanały performance marketingu – poznaj je i testuj!

Zanim skupimy się na platformach społecznościowych, musisz wiedzieć, że z powodzeniem możesz zacząć reklamować się na portalach zajmujących się m.in. porównywaniem ofert (np. Ceneo) czy też przedstawianiem ofert sprzedaż/kupię/wymienię (OLX). Dodatkowo, jeśli prowadzisz sklep internetowy, masz możliwość skorzystania z platform e-commerce takich jak Allegro czy Amazon. Dzięki temu szansa na zakup danego produktu znacząco wzrasta. Tysiące użytkowników przeglądają codziennie tego typu strony w poszukiwaniu czegoś odpowiedniego dla siebie. Jeśli jednak czujesz, że żadna z tych metod nie jest dla Ciebie, sprawdź inne kanały i formaty reklamy.

1. LinkedIn

To platforma, która prężnie się rozwija i zdobywa coraz większe grono odbiorców. Szczególną popularność ma ona wśród grupy w przedziale wiekowym 25-40. Ten portal społecznościowy dla profesjonalistów ma duży potencjał, jeśli chodzi o reklamy. Jest tam znacznie mniejsza konkurencja w niektórych branżach, przez co łatwiej zostać zauważonym przez użytkowników. Dodatkowo na LinkedIn wszelkiego rodzaju działania promocyjne możesz z powodzeniem ustalać na podstawie różnego rodzaju kategorii m.in. na podstawie branży, a nawet obecnego stanowiska pracy. Daje to naprawdę spore możliwości, które warto testować! Choć można po prostu wgrać tam grafikę i czekać na efekty, to zdecydowanie lepiej poświęcić więcej czasu na przygotowanie odpowiedniej komunikacji i rozważyć utworzenie wydarzenia czy też nagranie krótkiego wideo. Zbyt dużo treści nas dziś otacza, aby korzystać z tylko standardowych form promocji.

2. YouTube

Chcąc posłuchać muzyki w trakcie pracy, wchodzisz na YouTube. Co pojawia się jako pierwsze? Oczywiście, że reklamy! Codziennie z tej platformy korzystają miliony osób. Czy nie jest to więc doskonały sposób na wypromowanie swojej marki? W przypadku tej platformy masz do dyspozycji różne formaty reklamowe, z którymi możesz eksperymentować – display, In-Stream czy też zwykłe wideo. Sam wybierz, która forma będzie dla Ciebie najlepsza! Pamiętaj, że obecnie znacznie łatwiej zdobyć uwagę użytkownika krótkim filmikiem niż zwykłym tekstem. Rozważ także prowadzenie firmowego kanału na YouTubie – wrzucane regularnie materiały również będą miały swoją moc!

3. WeTransfer

Jeśli choć raz chciałeś przesłać komuś duży plik, to z pewnością skorzystałeś z WeTransfer. Możesz w takim razie myśleć: „Halo, to chyba jakaś pomyłka??? Co w kanałach performance marketingu robi platforma do przesyłania dużych załączników?”. Oprócz przesyłania plików w różnych formatach na tej platformie znajdziesz sporo banerów, które są znakomicie widoczne w trakcie wgrywania czy też pobierania zdjęć i filmów. Jeśli chciałbyś trafić ze swoją ofertą do grafików, fotografów czy przedstawicieli innych zawodów kreatywnych, to platforma WeTransfer będzie idealnym wyborem! Stwórz interesujący content w postaci grafiki czy też interaktywnej kreacji i czekaj na pierwsze efekty!

4. X (dawniej Twitter)

Twitter to jedna z chętniej wykorzystywanych platform społecznościowych. Zrzesza niespełna 500 milionów użytkowników na całym świecie. To, co jest niezwykle istotne, to fakt, że jest on indeksowany w wyszukiwarce Google. Co to oznacza w praktyce? W wynikach wyszukiwania pojawią się treści z X (Twittera) nawet tym osobom, które z niego nie korzystają, co pokazuje, jak duży potencjał ma ta platforma. Możesz wybierać spośród różnych formatów reklam – od Promoted Ads aż po Timeline Takeover. Dodatkowo możesz angażować użytkowników za pomocą ankiet czy odpowiednich hasztagów.

5. Twitch

Zamknięta społeczność, która ma te same zainteresowania (w tym przypadku związane z gamingiem), może być doskonałym rozwiązaniem, jeśli chodzi o reklamę. Właśnie dlatego Twitch to jeden z tych kanałów, z których musisz skorzystać! Znajdziesz tam przede wszystkim pokolenie millenialsów i Gen Z, co wydaje się być doskonałym rozwiązaniem, bo będziesz mógł zaprezentować markę osobom, które z chęcią podzielą się opinią o danym produkcie z innymi rówieśnikami na swoich mediach społecznościowych czy w trakcie spotkań. Nie da się ukryć, że w zamkniętej społeczności polecenie danego produktu czy firmy ma znacznie większą moc niż w przypadku skorzystania z pomocy np. instagramowych influencerów. Użytkownicy Twitcha są bardziej otwarci na różnego rodzaju „polecajki”, przez co możesz liczyć na lepsze efekty.

reklama

6. Pinterest

Dla niespełna 3 milionów użytkowników Pinterest to miejsce, w którym mogą znaleźć różnego rodzaju inspiracje. To przede wszystkim raj dla osób szukających pomysłów związanych z urządzaniem wnętrz oraz szeroko pojętym lifestyle’em. Za pomocą jednego kliknięcia jesteś w stanie zapisać to, co Ci się spodobało, by później wykorzystać ten pomysł w praktyce. Jak widzisz, to miejsce idealne do reklamowania się, bo od momentu zapisania danego pina do decyzji zakupowej jest już krótka droga. To doskonałe rozwiązanie dla każdej firmy, która wpisuje się w tematykę portalu, ponieważ niewiele polskich marek decyduje się na podbicie właśnie tej platformy. Dlatego wybierz tylko, jaka forma reklamy będzie dla Ciebie najlepsza, i podbijaj serca użytkowników oraz swoich nowych klientów!

7. Google Ads

To z pewnością jeden z pierwszych kanałów performance marketingu, z którego skorzystałeś. I bardzo dobrze! Nie da się ukryć, że Google Ads to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do osiągnięcia wskazanego przez Ciebie celu. Wszystko dlatego, że z powodzeniem możesz dzięki niemu dotrzeć do określonej grupy docelowej, a przecież właśnie o to chodzi!

8. Wykop

Codziennie ponad 4 miliony użytkowników przekopują się przez Wykop, aby dowiedzieć się, co ciekawego czy też dziwnego dzieje się w Polsce i na świecie. To całkiem niezły wynik, który z powodzeniem można wykorzystać! Choć bywa to ryzykowne ze względu na wykopujących różne afery użytkowników, to zdecydowanie warto zaryzykować! Prowadź rozważnie swoje konto, dbając o dobry PR i nie zapominając o tym, że po drugiej stronie komputera są często inteligentni ludzie, którzy chcą zweryfikować Twoją wiedzę czy reputację. Wykupienie reklamy na stronie głównej Wykopu powinno być poprzedzone założeniem konta oraz przemyślanym wypowiadaniem się przez dłuższy czas pod tematami związanymi z konkretną branżą.

9. Spotify

Ta platforma to ciekawe rozwiązanie dla Ciebie, jeśli chciałbyś testować nowe kanały reklamy. Z racji tego, że jest tam znacznie mniej spotów promocyjnych, częściej trafiają one do odbiorców, którzy są bardziej skłonni do skorzystania z oferty. Pojedyncza reklama raz na 15 minut jest lepiej przyjmowana niż całe pasmo informujące o nowym suplemencie diety, leku na problemy intymne czy sobotniej promocji w znanych sieciach marketów. Użytkownik nie musi patrzeć w ekran telefonu, aby zapoznać się z reklamą. Wystarczą słuchawki czy też głośniki, co daje Ci nowe możliwości!

10. TikTok

Obecnie performance marketing to przede wszystkim TikTok. Ta platforma całkowicie zawładnęła pokoleniem Z, które stanowi 80% wszystkich użytkowników tego medium. Choć TikTok jest tak popularny, stosunkowo niewiele marek zdecydowało się na prowadzenie tam swoich działań. To spora szansa właśnie dla nowych firm, aby zdobyć kolejnych. Przed rozpoczęciem działań związanych z performance marketingiem musisz wiedzieć, że TikTok działa na podstawie własnego algorytmu, którego zadaniem jest dostosowanie treści do zainteresowań danego użytkownika. Dzięki temu będziesz miał pewność, że Twoje treści nie trafią do całkowicie przypadkowych osób.

różne rodzaje reklamy

Kombinuj, nim Twój czas przeminie

W zestawieniu nie zostały wypunktowane takie platformy jak Facebook czy Instagram, jednak nie oznacza to, że nie warto z nich korzystać! Dla wielu osób są to podstawowe kanały, którymi posługują się od samego początku. Korzystaj także z nich, jednak nie zapominaj o tym, aby rozszerzać swoje działania o kolejne kanały. Zwiększysz swoje zasięgi, przez co efekty mogą być zaskakujące nawet dla Ciebie. Nie bój się eksperymentować i testować tego, co mniej znane. Oczywiście przed rozpoczęciem działań zapoznaj się dokładnie ze specyfiką danego kanału, aby wiedzieć, jak należy podejść do formatu reklamy. Zacznij swoją przygodę z performance marketingiem już dziś!