Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Nasycenie słowami kluczowymi (keyword density) – co to jest?

Nasycenie słowami kluczowymi (keyword density) – co to jest?

Nasycenie słowami kluczowymi (keyword density) – co to jest?

Nasycenie słowami kluczowymi – czym właściwie jest?

Czasy, gdy dobrze napisany i ciekawy tekst, opublikowany na stronie internetowej, samoczynnie „roznosił się” po sieci, odeszły w niepamięć. Obecnie konkurencja w obszarze contentu jest tak ogromna, że trzeba czegoś więcej, by przebić się do świadomości odbiorców. Specjalnie opracowane algorytmy Google czuwają nad tym, aby promować przede wszystkim te treści, które są możliwie najbardziej tematyczne, odpowiadają na najczęstsze zapytania użytkowników oraz – co najważniejsze – posiadają odpowiednio dobrane słowa kluczowe. To właśnie keyword density ma bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie witryny internetowej.

Keyword density to nic innego, jak częstotliwość pojawiania się fraz w konkretnej treści. Liczba powtórzeń wyrazów kluczowych w tekście powinna być dogłębnie przemyślana i przeanalizowana. Zbyt małe nasycenie może spowodować, że strona nie znajdzie się w TOP 10 wyników Google dla danego zapytania, a tym samym szanse na odwiedzenie witryny przez użytkowników drastycznie zmaleją. Z drugiej strony, zbyt duże nasycenie może doprowadzić do tego, że wyszukiwarka Google oznaczy konkretną stronę internetową jako spam, co również będzie miało bardzo negatywny wpływ na SEO i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Wszystko powinno więc zostać odpowiednio wypośrodkowane w taki sposób, by treść była z jednej strony tematyczna i łatwa w odbiorze, a z drugiej strony, by słowa kluczowe były tylko dodatkiem, a nie „daniem głównym” tekstu.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Wpływ na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce ma nie tylko liczba powtórzeń słów kluczowych, ale również ich rodzaj. W sieci istnieje co najmniej kilka godnych polecenia narzędzi do wyszukiwania wyrazów kluczowych. Wspomnieć w tym miejscu należy przede wszystkim o Senuto, Semstorm, Ahrefs, Keywordtool.io i AnswerThePublic. Strony te w znakomity sposób pomagają wybrać najodpowiedniejsze słowa kluczowe dla danego zagadnienia. Ponadto niektóre narzędzia ułatwiają znalezienie najczęstszych zapytań użytkowników dotyczących konkretnego tematu. Zdecydowanie zwiększa to szanse na podniesienie atrakcyjności i trafności tekstu dla potrzeb odbiorców.

Dobór słów kluczowych (keyword research) to bardzo złożony proces, dlatego wyszukane frazy powinny zostać dogłębnie zweryfikowane pod względem popularności, konkurencyjności oraz trafności. Pozwoli to na wybranie kilku najistotniejszych wyrażeń, które powinny stanowić swego rodzaju rdzeń całego tworzonego tekstu.

Frazy długiego ogona

Coś, co w kontekście słów kluczowych jest niezwykle istotne, to przede wszystkim fakt, że wyrażenia te mogą być nawet bardzo rozbudowane. Nie trzeba skupiać się na pojedynczych słowach, takich jak „fotowoltaika” czy „pompa ciepła”. Warto pójść o krok dalej i skoncentrować się na zagadnieniach, które użytkowników Internetu w sposób szczególny interesują. Przykładem frazy długiego ogona może być w tym przypadku „jak wybrać firmę od fotowoltaiki” lub „połączenie fotowoltaiki z pompą ciepła – zalety”. Tak rozbudowane frazy również mogą wpływać na pozycję witryny w wyszukiwarce.

słowa kluczowe

Jak zmieniał się sposób nasycania treści?

Dawniej wyszukiwarka Google nie posiadała tak zaawansowanych technologii odpowiedzialnych za weryfikowanie optymalizacji stron internetowych. Nie przykładano więc zbyt dużej uwagi do tworzenia naturalnie brzmiących zdań, a całe serwisy bardzo często były przesycone słowami kluczowymi. Aby raz na zawsze zażegnać ten problem, opracowany został specjalny algorytm odpowiadający za wyróżnienie przede wszystkim tych stron internetowych, których treści są, jak zostało to zaznaczone na początku artykułu, napisane na temat i użyteczne dla odbiorców. Oznacza to, że serwisy, które dotychczas posiadały bardzo mocno przesycone treści, szybko spadły w rankingach Google.

Gdzie umieszczać słowa kluczowe?

Na każdej stronie internetowej istnieje co najmniej kilka miejsc, w których warto umieszczać słowa kluczowe. Jeśli mowa o treści, wyrażenia te warto zawrzeć zarówno w tytule (meta title), nagłówkach H2, jak i w poszczególnych akapitach. Istnieje również szereg innych lokalizacji, w których należy stosować słowa kluczowe. Są to w głównej mierze: nagłówek strony, meta description, adres URL oraz opisy grafik (tak zwany atrybut ALT). Pozwoli to na zoptymalizowanie strony stricte pod algorytmy Google.

Nasycenie frazami – podsumowanie

Strony internetowe podlegają nieustannej ocenie nie tylko użytkowników, ale również botów odpowiedzialnych za klasyfikowanie witryny. Właśnie dlatego odpowiednie nasycenie tekstów jest niezwykle ważne. Keyword research powinien zostać przeprowadzony z użyciem profesjonalnych narzędzi SEO, co umożliwi wybór najodpowiedniejszych fraz dla danego zagadnienia. Aby tworzona treść była odpowiednio zoptymalizowana pod wyszukiwarkę, frazy należy umieszczać zarówno w poszczególnych akapitach, jak i śródnagłówkach. Nie należy się bać także wyrażeń długiego ogona, gdyż często to właśnie one mają decydujący wpływ na to, czy odbiorca zainteresuje się konkretnym artykułem na stronie internetowej. Frazy w tekście należy umieszczać w sposób naturalny, a sama treść powinna być unikalna i tematyczna.