Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > 5 praktycznych wskazówek, jak pozycjonować lokalną gastronomię

5 praktycznych wskazówek, jak pozycjonować lokalną gastronomię

5 praktycznych wskazówek, jak pozycjonować lokalną gastronomię

Jak mogliście się ostatnio dowiedzieć z artykułu zalety pozycjonowania lokalnego, na to, czy strona pojawi się w lokalnych wynikach wyszukiwania, wpływ ma wiele czynników. O miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania oraz w Mapach Google decydują głównie dwa algorytmy giganta z Mountain View o wdzięcznych nazwach Opos oraz Gołąb.

Algorytmy odpowiadające za pozycjonowanie lokalne

Algorytm Opos

Possum, w Polsce znany jako Opos, nieoficjalnie wdrożony został przez Google w 2016 roku, a jego głównym założeniem jest dywersyfikacja lokalnych wyników wyszukiwania w zależności od lokalizacji, w której się znajdujemy. Aby „przypodobać” się temu algorytmowi, należy swoje słowa kluczowe wzbogacić o element lokalizacyjny (np. Poznań, Jeżyce, Ochota), zadbać o wizytówkę w Google Profil Firmy oraz publikację NAP-ów (Name, Adress, Phone Number) w katalogach firm.

Algorytm Gołąb

Gołąb (ang. Pigeon)w głównej mierze odpowiada za prawidłowe dopasowanie wyników lokalnych pod szczegółowe zapytania użytkowników. Zastosowanie tego algorytmu pozwoliło na połączenie wyników organicznych z Mapami Google.

baner intextowy

Wskazówki przy pozycjonowaniu gastronomii

Wielokrotnie zdarzyło mi się, że będąc na mieście, szukałem jakiejś kawiarni lub restauracji, które wyróżniałyby się czymś więcej niż wielkim logo złotych łuków czy wizerunkiem siwowłosego kucharza na biało-czerwonym tle. Z pomocą zawsze przychodziło mi Google, a konkretnie aplikacja Mapy, która z poziomu smartfonu pozwala łatwo znaleźć docelowe miejsce.

Zainicjuj swój sukces online już dziś! Skorzystaj z profesjonalnego pozycjonowania lokalnego i podbij lokalny rynek już teraz!

Ale jak znaleźć się w Mapach Google i sprawić, że to właśnie Twoja restauracja, kawiarnia lub innego rodzaju lokal znajdzie się wyżej niż konkurencja?

1.      Zadbaj o swoją stronę internetową

Wydawać by się mogło, że mając już gotową stronę internetową ten problem Cię nie dotyczy. Wielokrotnie jednak spotykałem klientów, którzy „odbierali” jeszcze ciepłą stronę spod palców programistów, która po analizie mogłaby spędzać sen z powiek niejednemu specjaliście SEO. W celu uniknięcia szoku i złości (w końcu wydaliśmy dużo pieniędzy na nową witrynę) postaraj się, aby już na etapie jej tworzenia (a później administrowania) dbać o takie elementy, jak:

  • Godziny otwarcia – wydaje się to oczywiste, jednak skupiając się na promocji innymi kanałami (np. social media), często zapominamy o aktualizacji tego elementu. Na stronie powinna być widoczna godzina otwarcia i zamknięcia lokalu, a dobrym zwyczajem jest również umieszczanie informacji, do której godziny lokal przyjmuje zamówienia. Zadbaj również o aktualizację godzin w przypadku niestandardowych dni, np. weekendy i święta, kiedy inne branże są zamknięte.
  • Adres lokalu – kolejna oczywistość nierzadko pomijana przez właścicieli witryn. Zadbajmy o umieszczenie na stronie w widocznym miejscu adresu lokalu. W przypadku lokalizacji, które znajdują się w dalszej odległości od głównych traktów komunikacyjnych, pamiętaj również o wskazówkach w zakresie dojazdu. Posiadając wizytówkę w Profil Firmy Google, warto zadbać również o implementację Mapy Google z umieszczoną pinezką na odpowiednim adresie.
  • Dane kontaktowe – mając na stronie godziny otwarcia oraz dokładną lokalizację, warto zadbać również o podanie pozostałych danych kontaktowych – nazwy firmy, telefonów kontaktowych, adresów mailowych, a w razie potrzeby także mapy Google. Podanie danych kontaktowych, czy to w stopce strony, czy na dedykowanej stronie kontaktowej, zwiększa wiarygodność serwisu, zarówno przed robotami Google, jak i potencjalnymi klientami.
  • Menu – o tym, że menu nawigacyjne to jeden z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o pozycjonowanie witryny, nie trzeba nikomu przypominać. W przypadku gastronomii ważne jest również zamieszczenie menu potraw. Atrakcyjnie wykonanie, zdjęcia przedstawiające dania, aktualny cennik – to może być czynnik, który przyciągnie potencjalnego klienta do naszego lokalu.
  • Opinie klientów – potencjalny klient, obserwując dwie restauracje o zbliżonym profilu, a do tego znajdujące się w podobnej lokalizacji, prawdopodobnie zwróci uwagę na opinie dostępne w sieci. Warto zadbać o to, aby klienci odwiedzali naszą wizytówkę w Profil Moja Firma i zostawiali tam pozytywne recencje oraz gwiazdki.

SEO w branży gastronimicznej

2.      Optymalizacja serwisu pod kątem SEO

Na proces pozycjonowania serwisu internetowego w wyszukiwarkach Google wpływ mają zarówno działania link buildingowe (pozyskiwanie wartościowych linków z serwisów zewnętrznych) oraz działania content marketing (tworzenie wartościowych i tematycznych treści na stornie internetowej), jak i prace SEO, polegające na optymalizacji kodu witryny internetowej pod kątem wytycznych Google.

Warto już na etapie tworzenia strony zadbać o to, aby witryna była przyjazna zarówno dla potencjalnych użytkowników, jak i robotów indeksujących. Pozwoli to na przejście do kolejnych etapów pozycjonowania serwisu bez konieczności ingerencji bezpośrednio w kod. Również w pozycjonowaniu lokalnym duże znaczenie ma odpowiednia optymalizacja SEO, dlatego też tutaj skupimy się na najważniejszych jej elementach:

  • Badanie i dopasowanie słów kluczowych – dobór słów kluczowych odpowiednich dla naszego lokalu to absolutna podstawa. Za pomocą narzędzi, takich jak Ahrefs czy Senuto, możemy również przeanalizować naszą bezpośrednią konkurencję i zobaczyć, na jakie frazy wyświetla się bezpośrednio w pierwszych wynikach wyszukiwania. W doborze słów kluczowych na rynek lokalny konieczne jest uwzględnienie odpowiednich elementów lokalizacyjnych, np. „kuchnia tajska jeżyce” czy „steak house drawsko pomorskie”.
  • Metatagi – mając już słowa kluczowe, warto zadbać o to, aby nasycić nimi podstawowe metatagi naszej witryny. Mowa tutaj zarówno o znaczniku title odpowiadającym za tytuł strony (czynnik ten ma bardzo duże znaczenie w kontekście pozycjonowania danej strony), jak i meta description odpowiadającym za wyświetlenie opisu strony w SERP-ach.
  • Nagłówki HTML – każda strona powinna zawierać jeden nagłówek H1 zawierającym najważniejsze słowo kluczowe oraz nagłówki H2-H6, które pełnią rolę wydzielającą poszczególne części witryny. Muszą brzmieć naturalnie i mieć zachowaną hierarchię, czyli po H2 nie może znaleźć się H5.
  • Optymalizacja obrazków – grafiki umieszczone na stronie powinny być zoptymalizowane pod kątem tematyczności (w branży gastronomicznej nie umieszczaj zdjęć części samochodowych) oraz posiadać zdefiniowany opis alternatywny (alt) przedstawiający zawartość obrazka. Nie powinny również ważyć po kilka MB, aby nie opóźniać ładowania strony oraz wczytywać się w trybie lazy load poza obszarem ATF (obszarem ATF nazywamy tę część strony, która pojawia nam się bezpośrednio po zalogowaniu i nie wymaga przewijania).
  • Struktura URL – zadbaj o to, aby adresy wewnętrzne były naturalne, uwzględniały (w miarę możliwości) słowa kluczowe oraz nie zawierały zbędnych parametrów. Adres domena.pl/menu-degustacyjne wygląda znacznie lepiej niż domena.pl/page=4?p12
  • Linkowanie wewnętrze – obecność podstron, do których nie można wejść po kliknięciu w link na naszej stronie, mija się z celem. Zadbaj o to, aby wszystkie podstrony były gdzieś podlinkowane – w menu górnym, w stopce czy bezpośrednio w tekście.
  • Zawartość – upewnij się, że opisy potraw, personelu oraz samej restauracji są unikalne. Jeżeli chcesz w wizytówce PFG dodać opis swojej restauracji, zadbaj o to, aby treść nie pokrywała się z tą, która znajduje się np. na stronie głównej czy w zakładce O nas. Sprzedając produkty i potrawy, postaraj się o to, aby ich opisy również były unikalne, a nie dodane na zasadzie kopiuj-wklej z innego portalu gastronomicznego.

3.      LocalBusines, czyli dodanie elementów rozszerzonych

Elementy rozszerzone, dodawane m.in. za pomocą kodu JSON-LD, mogą odnosić się do przekazania wyszukiwarkom dodatkowych informacji, atrybutów czy funkcji, które mogą wpłynąć na identyfikację witryny pod kątem intencji użytkownika. Elementy LocalBusiness są natomiast ukierunkowane typowo na rynek lokalny, co w przypadku gastronomi może mieć spory wpływ na proces pozycjonowania strony. Same elementy rozszerzone mogą być wykorzystywane, oprócz wyszukiwarek internetowych, również przez katalogi firm, inne strony internetowe czy platformy społecznościowe. Wspierają również wyszukiwanie głosowe za pomocą narzędzi Siri, Google Assisant czy Alexy.

Prawidłowo zoptymalizowane znaczniki LocalBusiness, zgodnie ze standardem Schema.org, powinny zawierać m.in.:

  • nazwę firmy,
  • logo/znak towarowy,
  • adres strony internetowe,
  • dane kontaktowe (adres, telefon),
  • godziny otwarcia.

Ponadto poprzez wybranie dla LocalBusiness @type: FoodEstablishment możesz skorzystać z dodatkowych znaczników:

  • „menu” – zawierających adres URL do naszego menu potraw,
  • „servesCuisine” – zawierających informację o typie kuchni np. włoskiej, śródziemnomorskiej,
  • „acceptsReservations” – zawierających informację, czy wymagane są rezerwacje miejsc.

SEO dla restauracji

4.      Wizytówka Profil Firmy Google

Odpowiednia optymalizacja wizytówki w Profilu Firmy Google (dawniej Google Moja Firma) ma bardzo duże znaczenie w kontekście wyświetlania się w organicznych wynikach wyszukiwania. Nawet jeżeli Twoja strona nie będzie wyświetlała się na hasło „kuchnia włoska poznań jeżyce”, to posiadając dobrze zoptymalizowaną wizytówkę PFG możesz wyświetlić się wysoko w wynikach powiązanych z Mapami Google, co również sprawi, że przybędzie Ci nowych klientów.

W przypadku gdy nie posiadasz wizytówki, koniecznie załóż nową, a następnie zweryfikuj wszystkie informacje w niej zawarte pod kątem standardów Google oraz poprawności danych:

  • Nazwa firmy – tutaj już nie ma wielkiego pola do popisu i należy podać prawdziwą nazwę firmy/restauracji. Czasy, kiedy pole to służyło do spamowania frazami kluczowymi typu „wyjątkowa restauracja włoska”, „catering dla firm”, „najlepsze imprezy okolicznościowe” powoli się kończą, a na takie wizytówki sukcesywnie nakładane są różnego rodzaju kary i filtry przez algorytmy Google.
  • Adres – podając adres swojej restauracji (nie siedziby firmy) sprawisz, że w tym miejscu pojawi się pinezka na mapie. Warto dobrze zweryfikować adres, gdyż zdarzają się przypadki, kiedy okazuje się, że konkretny numer domu według Google znajduje się np. 2 ulice dalej. Podanie prawidłowego, a przede wszystkim prawdziwego adresu ułatwi też nawigowanie do Twojego lokalu za pomocą wbudowanych w Google Maps funkcji nawigacyjnych
  • Godziny otwarcia – sekcja ta jest tak samo ważna jak w przypadku godzin na stronie internetowej oraz w elementach rozszerzonych. Na pewno chciałbyś uniknąć sytuacji, kiedy Błażej wraz z kolegami chcieli zjeść dobrą pizzę neapolitańską oferowaną przez Twojego szefa kuchni, ale Google Maps podpowiedziało im, że Twój lokal jest dzisiaj nieczynny.
  • Adres strony www – informacja ta pozwoli klientowi przejść bezpośrednio z wizytówki na Twoją docelową stronę internetową. Jest to jeden z elementów, dzięki którym możesz powiązać nasza wizytówkę ze stroną, którą prowadzisz.
  • Telefon kontaktowy – nic bardziej nie wpływa na wiarygodność danego miejsca, jak aktualny numer telefonu. Jest to również jeden z elementów, który pozwala na identyfikację unikalności wizytówki w Google Maps.
  • Obszar działalności – definiujesz obszar w jakim Twoja wizytówka ma się wyświetlać. Zweryfikuj, czy chcesz pojawiać się w wynikach wyszukiwania na całe miasto, mniejsze miejscowości ościenne czy konkretne dzielnice (w przypadku większych aglomeracji).

Oprócz powyższych danych, które są niezbędne, aby Twoja firma zaistniała w Google Maps, warto również zadbać o uzupełnienie informacji dodatkowych (np. czy oferujesz dania na wynos, czy posiadasz ogródek, czy lokal jest dostosowany dla osób niepełnosprawnych, czy w ofercie jest alkohol, czy serwujesz dania wegańskie itp.).

5.      Dbanie o pozytywne opinie i recenzje klientów

Nic tak nie podnosi reputacji lokalu, jak pozytywna opinia klienta. Warto zatem zadbać o to, aby Twoi klienci wychodzili od Ciebie zadowoleni, gdyż istnieje szansa, że taka osoba wróci po więcej. Ponadto warto zadbać o to, aby taki klient podzielił się swoją opinią w Internecie.

Wiadomo nie od dziś, że jak jest dobrze, to o tym nie piszemy, ale jak coś nam nie będzie smakowało, obsługa będzie niemiła, a w lokalu brudno, to po powrocie do domu w pierwszej kolejności podzielimy się złą opinią. Wykorzystaj zatem swoją wizytówkę do tego, aby dzielić się tymi dobrymi doświadczeniami Twoich gości. Czasami wystarczy krótka informacja podana przez kelnera podczas opłacania rachunku, a czasami krótki komunikat w menu z adresem strony internetowej kierującej bezpośrednio na wizytówkę PFG. Ciekawym rozwiązaniem jest także kod QR na paragonie, który kieruje bezpośrednio na stronę uzupełnienia opinii. Bez zbędnego klikania, szukania opcji czy przeglądania mapek.

SEO w gastronomii

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki dotyczące pozycjonowania lokalnego pomogą rozwinąć Ci biznes poprzez poprawę wyników w lokalnych organicznych wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google sprawiają, że w pozycjonowaniu lokalnym zarówno wizytówki PFG na Mapach Google, jak i dobrze rozbudowana i prowadzona strona internetowa, pełnić będą rolę naczyń połączonych, które wzajemnie będą napędzać się w osiągnięciu coraz lepszych wyników wyszukiwania. Po niewielkich modyfikacjach ze względu na specyfikę branży, powyższe wskazówki można wykorzystać również przy innych usługach, których targetem jest rynek lokalny.