Wróć do listy wpisów
Newsy
Agencja SEO i SEM > Blog > Wprowadzenie do Consent Mode: co to jest i dlaczego jest ważne?

Wprowadzenie do Consent Mode: co to jest i dlaczego jest ważne?

Wprowadzenie do Consent Mode: co to jest i dlaczego jest ważne?

6 marca 2024 roku staje się kamieniem milowym w kontekście ochrony prywatności internautów i dynamiki marketingu online. Tego dnia wchodzi w życie Digital Markets Act, nowe prawo dotyczące funkcjonowania rynków cyfrowych, które szczególnie podkreśla konieczność przestrzegania praw użytkowników przez właścicieli stron internetowych. Jakie będą tego konsekwencje? Co ulegnie zmianie? Wszystkiego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu.

Prywatność użytkowników w Internecie

W 2018 roku została przyjęta nowa ustawa dotycząca ochrony danych osobowych. Zastąpiła poprzednią ustawę z 1997 roku wraz z jej aktami wykonawczymi. Rozporządzenie Generalnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) wprowadziło istotne zmiany dla firm działających w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Od tego czasu przetwarzanie danych osobowych wymaga zgody użytkowników.

Kolejną regulacją mającą wpływ na uzyskiwanie zgód od użytkowników jest dyrektywa dotycząca prywatności i komunikacji elektronicznej, znana również jako dyrektywa ePrivacy lub dyrektywa dotycząca plików cookie. Jej celem – podobnie jak w przypadku RODO – jest ochrona prywatności oraz danych osobowych w komunikacji elektronicznej poprzez zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników w Internecie. Dyrektywa ta określa zasady dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do danych na urządzeniu użytkownika, takich jak pliki cookie przeglądarki.

Zgodnie z wymienionymi przepisami właściciele stron internetowych muszą pytać nowych użytkowników o zgodę na zbieranie i wykorzystywanie ich danych w celach statystycznych i marketingowych. Jak to zrobić? Oczywiście wymaga to wprowadzenia odpowiednich narzędzi, które skutecznie zajmą się tym obszarem.

baner

Jak wygląda zbieranie zgód

Podczas pierwszej wizyty na danej stronie internetowej często napotykamy na mniejszy lub większy baner zawierający informacje o polityce prywatności. Jest to tzw. plansza lub baner cookie, zaprojektowany zgodnie z wymogami prawnymi, który umożliwia użytkownikowi:

  • wyrażenie zgody na przetwarzanie jego danych osobowych,
  • dostosowanie zgód poprzez określenie, na który typ danych użytkownik wyraża zgodę, a na który nie,
  • odrzucenie wyrażenia zgody, co oznacza, że zbierane będą tylko dane niezbędne do funkcjonowania strony internetowej.

Jeśli użytkownik wyrazi zgodę na zbieranie danych o sobie, zostaje utworzony plik cookie, inaczej ciasteczko. To niewielki plik tekstowy przechowywany przez dostawcę strony internetowej na urządzeniu użytkownika. Kiedy ponownie odwiedzasz daną stronę, ciasteczko Cię identyfikuje. Przypomnij sobie taką sytuację: dodajesz produkty do koszyka w sklepie online, ale nie zamawiasz ich w danym momencie. Gdy wracasz na stronę przy użyciu tego samego urządzenia i przeglądarki, prawdopodobnie znajdujesz te produkty w koszyku. To właśnie zasługa cookie.

Kiedy zgoda użytkownika jest ważna?

Zgodnie z artykułem 4, punktem 11 RODO, zgoda użytkownika jest ważna, gdy jest wyrażona:

  • dobrowolnie,
  • konkretnie,
  • świadomie,
  • z jednoznacznym wyrażeniem woli, której osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.

Treści przeznaczone na banery zgody zawsze należy konsultować z prawnikami. Wygodnym i jednocześnie bezpiecznym rozwiązaniem jest implementacja jednej z popularnych platform do zarządzania zgodami, która wykonuje dużą część pracy za nas.

wpływ social mediów na SEO

Co wprowadza Digital Markets Act?

W 2023 roku Unia Europejska przyjęła akt o rynkach cyfrowych (DMA), mający na celu stworzenie bardziej konkurencyjnego rynku reklamy oraz nakładający obowiązki na wielkich graczy na rynku. Firmy, które objęte zostały tym rozporządzeniem DMA, nazwano gatekeepers. Są to Alphabet (Google, YouTube), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger) oraz Microsoft (LinkedIn). 6 marca 2024 roku to graniczna data, od kiedy DMA wchodzi w życie.

Na nich spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie, że dane przekazywane przez właścicieli stron internetowych, którzy chcą prowadzić działania reklamowe online, są pozyskiwane z należytym uwzględnieniem zgody użytkowników. Naruszenie zasad grozi karą finansową w wysokości nawet do 10% rocznych obrotów firmy. Gatekeeperzy poniosą konsekwencje, dlatego muszą upewniać się, że klienci działają zgodnie z prawem.

depozycjonowanie stron