Wr├│─ç do listy wpis├│w
PPC
Agencja SEO i SEM > Blog > Reklama PPC – 5 wskaz├│wek jak zacz─ů─ç dzia┼éa─ç w modelu Pay Per Click

Reklama PPC – 5 wskaz├│wek jak zacz─ů─ç dzia┼éa─ç w modelu Pay Per Click

Reklama PPC – 5 wskaz├│wek jak zacz─ů─ç dzia┼éa─ç w modelu Pay Per Click

Rozpocz─Öcie dzia┼éa┼ä w ┼Ťwiecie marketingu internetowego nie jest rzecz─ů trudn─ů. Jednak┼╝e, aby zrobi─ç to optymalnie i uzyska─ç wymierne korzy┼Ťci nale┼╝y odpowiednio si─Ö do tego przygotowa─ç. Ju┼╝ od samego startu jeste┼Ťmy bombardowani akronimami, CPC, CPM, PLAÔÇŽ Pomy┼Ťle─ç, ┼╝e sama nauka specjalistycznego ┼╝argonu mo┼╝e trwa─ç wystarczaj─ůco d┼éugo, ┼╝eby straci─ç ca┼éy zapa┼é do dalszych dzia┼éa┼ä. Dzi┼Ť skupimy si─Ö na jednej z najpopularniejszych opcji, jakie oferuje nam do dyspozycji marketing internetowy. Mowa tu o reklamach PPC (z ang. Pay Per Click). Jak sama nazwa wskazuje, rozliczenie nast─Öpuje dopiero wtedy, gdy odbiorca reklamy w ni─ů kliknie. Wi─Öcej mo┼╝esz przeczyta─ç w innym naszym wpisie Zalety kampanii p┼éatnych Google Ads (dawniej Google AdWords) ÔÇô dlaczego warto z nich korzysta─ç?.

Reklamy Pay Per Click z roku na rok staj─ů si─Ö coraz bardziej skomplikowane. Wraz ze wzrostem konkurencji poziom trudno┼Ťci ro┼Ťnie. Czy istnieje zasada, kt├│rej przestrzeganie mog┼éoby pom├│c w osi─ůgni─Öciu sukcesu? Niestety nie, ale istnieje kilka wytycznych, nad kt├│rymi warto pomy┼Ťle─ç przed rozpocz─Öciem dzia┼éa┼ä.

Reklama PPC – cel

Podstawow─ů kwesti─ů jest ustalenie celu reklamy. Niekoniecznie musi to by─ç cel operacyjny oparty na danych. Czasem trudem okazuje si─Ö podstawowe zdefiniowanie tego, co chcemy osi─ůgn─ů─ç i skupienie si─Ö na tym. Przy napi─Ötym bud┼╝ecie ci─Ö┼╝ko b─Ödzie nam budowa─ç wizerunek brandu, maksymalizowa─ç sprzeda┼╝ i jednocze┼Ťnie zwi─Öksza─ç rozpoznawalno┼Ť─ç i ruch. Dlatego pierwsze co powinny┼Ťmy zrobi─ç to dok┼éadnie przemy┼Ťle─ç, na czym zale┼╝y nam najbardziej, przynajmniej na dany moment. Jest to niezwykle wa┼╝ne, gdy┼╝ definiuje wszystkie przysz┼ée dzia┼éania PPC, kt├│re podejmiemy tworz─ůc i monitoruj─ůc nasze reklamy.

Reklama PPC – bud┼╝et

Nale┼╝y zrozumie─ç, ┼╝e w dzia┼éaniach PPC bardzo ┼éatwo jest zmarnowa─ç ┼Ťrodki, kt├│re przeznaczymy na marketing. Celem jest zoptymalizowanie wydawania ┼Ťrodk├│w w ten spos├│b, by m─ůdrze spo┼╝ytkowa─ç bud┼╝et i jeszcze na tym zarobi─ç. Dla przypomnienia, kwota, kt├│r─ů p┼éaci si─Ö za klikni─Öcie w┬áreklamie PPC zale┼╝y od┬árezultatu aukcji. Natomiast koszt klikni─Öcia uzale┼╝niony jest od konkurencyjno┼Ťci frazy kluczowej, na kt├│r─ů chcemy si─Ö wy┼Ťwietla─ç. W du┼╝ym uproszczeniu mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e im wi─Öksza liczba zainteresowanych uczestnik├│w aukcji na dan─ů fraz─Ö, tym b─Ödziemy musieli zap┼éaci─ç wi─Öcej, aby si─Ö na ni─ů wy┼Ťwietla─ç. Do planowania bud┼╝etu PPC polecamy bezp┼éatne narz─Ödzie ÔÇô Planer S┼é├│w Kluczowych, dzi─Öki kt├│remu mo┼╝na sprawdzi─ç sugerowane stawki oraz liczb─Ö wy┼Ťwietle┼ä interesuj─ůcych nas fraz. Jaki jest wi─Öc optymalny bud┼╝et na start? Je┼╝eli dopiero zaczynasz przygod─Ö w tym kanale, zacznij spokojnie. Sprawd┼║ szacunkowe stawki na frazy jakie Ci─Ö interesuj─ů, zastan├│w si─Ö ile ÔÇ×klikni─Ö─çÔÇŁ chcia┼éby┼Ť z nich uzyska─ç oraz ustaw ograniczenie – bud┼╝et dzienny. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e w trakcie trwania kampanii, istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç modyfikowania bud┼╝etu reklamowego.

Reklama PPC – strona www

Kolejnym, bardzo wa┼╝nym elementem, na kt├│ry warto zwr├│ci─ç uwag─Ö zanim uruchomimy jak─ůkolwiek reklam─Ö, jest nasza strona internetowa. O ile Google Ads nie wymaga konkretnej specyfikacji pod wzgl─Ödem technicznym, to warto po┼Ťwi─Öci─ç troch─Ö czasu, aby przygotowa─ç stron─Ö. Pomijam aspekt wizualny, gdy┼╝ o gustach si─Ö nie dyskutuje, ale podstawowe detale jak formularz kontaktowy, dane teleadresowe firmy czy te┼╝ dostosowanie do urz─ůdze┼ä mobilnych, s─ů bardzo wa┼╝ne. Opr├│cz strony g┼é├│wnej, nale┼╝y pami─Öta─ç jeszcze o zadbaniu o poszczeg├│lne podstrony. Cz─Östym b┼é─Ödem w┼Ťr├│d niedo┼Ťwiadczonych u┼╝ytkownik├│w Google Ads jest kierowanie ruchu tylko i wy┼é─ůcznie na stron─Ö g┼é├│wn─ů. Konfiguruj─ůc reklamy Pay Per Click, b─Ödziemy wybiera─ç s┼éowa kluczowe nie tylko og├│lne, ale r├│wnie┼╝ bardziej szczeg├│┼éowe czy te┼╝ dotycz─ůce danej kategorii produkt├│w lub us┼éug, kt├│re oferujemy. Ruch z takich fraz powinni┼Ťmy przekierowywa─ç na odpowiednie podstrony sprzeda┼╝owe. Ich zawarto┼Ť─ç powinna by─ç przygotowana tak, aby dawa─ç u┼╝ytkownikowi dok┼éadnie to, o co zapyta┼é wpisuj─ůc swoj─ů potrzeb─Ö w Google. Warto te┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na u┼╝ywanie w miar─Ö prostego i zrozumia┼éego j─Özyka. Chwytliwy nag┼é├│wek, dodanie element├│w wizualnych oraz nieprze┼éadowanie tre┼Ťci na stronie mo┼╝e znacz─ůco podnie┼Ť─ç stop─Ö konwersji przeprowadzonych reklam.

Reklama PPC – testy

Ustawienie idealnej kampanii za pierwszym razem jest praktycznie niemo┼╝liwe. Jak wspomniano wcze┼Ťniej, Google Ads jest kana┼éem promocji opartym na danych oraz daje nam wiele mo┼╝liwo┼Ťci optymalizowania kampanii. Warto wi─Öc zbiera─ç odpowiedni─ů ilo┼Ť─ç informacji i od czasu do czasu sprawdza─ç nasz─ů reklam─Ö pod wzgl─Ödem realizacji zamierzonych cel├│w. Najgorszym b┼é─Ödem jaki mo┼╝na pope┼éni─ç to pozostawienie naszej kampanii samej sobie. Nawet bardzo dobrze rozpocz─Öta kampania PPC, po jakim┼Ť czasie zacznie przynosi─ç s┼éabsze rezultaty. Co w takim razie warto zrobi─ç? Przede wszystkim nie ba─ç si─Ö testowa─ç. Wstrzymuj reklamy, kt├│re dostarczaj─ů ma┼éo klikni─Ö─ç. Nie tra─ç pieni─Ödzy na zapytania zbyt og├│lne, kt├│re nie konwertuj─ů. Zamiast nich uruchom now─ů reklam─Ö PPC, testuj nowe tre┼Ťci i teksty reklam z innymi ustawieniami,┬á tak aby uzyska─ç wy┼╝sz─ů konwersj─Ö oraz ni┼╝sze stawki za klikni─Öcie.

Reklama PPC – ludzie

Na koniec wa┼╝ny aspekt, kt├│ry cz─Östo jest pomijany ÔÇô ludzie. Opr├│cz stworzenia reklamy w modelu PPC, proces realizacji┬á cz─Östo wymaga odpowiednich zasob├│w ludzkich. Za┼é├│┼╝my, ┼╝e chcemy promowa─ç si─Ö na zagranicznym rynku, a naszym celem jest przej┼Ťcie u┼╝ytkownika na zak┼éadk─Ö kontaktow─ů w celu wype┼énienia formularza lub kontaktu telefonicznego. Warto wi─Öc, zastanowi─ç si─Ö jeszcze przed kampani─ů, czy dysponujemy wystarczaj─ůc─ů liczb─ů os├│b o kwalifikacjach, kt├│rych wymaga nasz biznes i bran┼╝a. Ponadto w dzisiejszych czasach konsumenci maj─ů bardzo du┼╝e wymagania oraz mo┼╝liwo┼Ťci wyboru. Dobra reklama powinna by─ç skoncentrowana na punkcie widzenia klienta, dlatego warto korzysta─ç z pomys┼é├│w i odmiennej perspektywy my┼Ťlenia. Spotkaj si─Ö z pracownikami firmy, zastan├│wcie si─Ö wsp├│lnie nad potencjalnym klientem oraz w jaki spos├│b mog─ů oni szuka─ç produkt├│w lub┬á us┼éug jakie oferujesz. Pomocne b─Ödzie r├│wnie┼╝ zaanga┼╝owanie innych os├│b ju┼╝ na etapie samej optymalizacji kampanii. Inny punkt widzenia pozwoli realnie oceni─ç stworzon─ů reklam─Ö oraz odpowiednio j─ů rozwin─ů─ç w przypadku ewentualnych niedoci─ůgni─Ö─ç.

Zaproponowane przez nas wskaz├│wki to podstawy, nad kt├│rymi nale┼╝y pomy┼Ťle─ç przy tworzeniu reklam w modelu Pay Per Click. Warto zacz─ů─ç od prostych rozwi─ůza┼ä i nie zniech─Öca─ç si─Ö pocz─ůtkowymi efektami. Zwykle ich brak jest g┼é├│wnym czynnikiem, kt├│ry skutkuje szybk─ů rezygnacj─ů i zaprzestaniem dalszych dzia┼éa┼ä. Wszystkim pocz─ůtkuj─ůcym swoj─ů przygod─Ö z reklamami PPC, ┼╝yczymy cierpliwo┼Ťci oraz zach─Öcamy do zagl─ůdania na naszego bloga, gdzie znajduj─ů si─Ö nast─Öpne przydatne porady.