Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Transparentna oferta na pozycjonowanie – z czego powinna się składać?

Transparentna oferta na pozycjonowanie – z czego powinna się składać?

Transparentna oferta na pozycjonowanie – z czego powinna się składać?

Planujesz stworzyć własną witrynę internetową lub już to zrobiłeś? Zastanawiasz się, w jaki sposób możesz znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, aby potencjalni klienci mogli znaleźć Twoją firmę? Z pewnością już wiesz (skoro czytasz ten artykuł ;)), że w obecnych czasach nieodłącznym elementem działań marketingowych jest pozycjonowanie strony internetowej. Oczywiście nie jest to łatwe, proste i przyjemne. Jednak przy odrobinie cierpliwości, a także odpowiednio dobranych działaniach, jesteś w stanie osiągnąć sukces. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że spotkałeś się z wieloma propozycjami współprac z agencjami SEO. Dla kogoś, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z optymalizacją strony internetowej do wymagań algorytmów wyszukiwarek, większość terminów podawanych przez specjalistów jest po prostu obca i nieznana. Jak więc wybrać właściwego partnera? Na co zwrócić uwagę? Jak ma wyglądać transparentna oferta na pozycjonowanie i z czego powinna się składać? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Czym jest pozycjonowanie?

To nic innego, jak proces optymalizacji witryny internetowej w celu poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie ma przynieść większy ruch na stronie i generować większą liczbę potencjalnych klientów. Można więc stwierdzić, że to nieustanny wyścig o pierwsze miejsce niczym ten odbywający się co roku na torze Le Mans, gdzie każdemu w równym stopniu zależy na tym, aby w trakcie 24 godzin przejechać jak najwięcej okrążeń, mając do dyspozycji podobne samochody.

Wyszukiwarki internetowe budują listy wyników na podstawie danych pozyskanych przez roboty indeksujące. Boty biorą pod uwagę nie tylko kwestie techniczne, takie jak szybkość ładowania czy bezpieczeństwo, ale również treści znajdujące się na stronie oraz użyteczność w kontekście intencji użytkownika szukającego danej frazy.

baner intextowy

Czego potrzebuje agencja, aby przygotować transparentną ofertę?

Aby agencja mogła przygotować dla Ciebie transparentną ofertę na pozycjonowanie, potrzebuje podstawowych informacji i dostępów. Oto kilka rzeczy, które powinieneś przekazać specjalistom:

  • Dostęp do witryny internetowej – agencja marketingowa musi mieć dostęp do Twojej strony, aby przeprowadzić wstępną analizę i ocenić jej obecną sytuację.
  • Dostęp do konta Google Analytics i Google Search Console – te narzędzia są niezbędne do monitorowania ruchu na stronie internetowej i sprawdzania wyników działań pozycjonowania.
  • Określenie celów biznesowych – agencja powinna poznać Twoje cele biznesowe, aby dostosować strategię pozycjonowania do konkretnych potrzeb i oczekiwań. Co prawda można byłoby spróbować pozycjonowania bez określania m.in. grupy docelowej, jednak kierowanie oferty do wszystkich, to kierowanie jej do… nikogo! Tym samym wyniki nie byłyby dla Ciebie satysfakcjonujące, mimo wykonywanych działań, co mogłoby doprowadzić do Twojego niezadowolenia, a tego przecież nikt nie chce.
  • Dostęp do zasobów i treści – w przypadku inwestycji w treści agencja SEO poprosi o dostęp do istniejących zasobów oraz możliwość tworzenia nowych treści.

Skoro już wiesz, czego będzie potrzebował specjalista do przygotowania transparentnej oferty pozycjonowania, sprawdź, z czego powinna się ona składać!

pozycjonowanie stron

Zależnie od tego, z jakiego rodzaju pakietu skorzystasz, w umowie od agencji SEO możesz znaleźć również informacje na temat systemu CMS, na jakim tworzona będzie Twoja witryna. Często określany jest także zasięg pozycjonowania, szczególnie jeśli zależy Ci na promowaniu lokalnym czy może bardziej zagranicznym. Tworzenie treści w językach innych niż polski w większości agencji również jest dodatkowo płatne, o czym powinieneś zostać poinformowany nie tylko ustnie, ale także pisemnie w ramach kontraktu.

W przypadku sklepów internetowych istnieje możliwość integracji Twojego serwisu z innymi kanałami sprzedaży, takimi jak np. Allegro czy Ceneo. Jeśli natomiast działasz w branży z ograniczeniem reklamy, możesz zostać dodatkowo poinformowany o tym, że treści tworzone na Twój serwis będą musiały być pozbawione cech reklamy – dotyczy to w szczególności branży medycznej, prawniczej oraz finansowej.

Pamiętaj więc, że oferta od agencji SEO może się różnić w zależności od tego, jaki budżet chcesz przeznaczyć na pozycjonowanie, w jakiej kondycji jest Twoja strona, jakich oczekujesz efektów, jaką masz konkurencję oraz to, w jakiej branży działasz.

1. Podział budżetu

Zaczynamy od rzeczy najważniejszej zarówno dla Ciebie, jak i dla agencji marketingowej, a więc od pieniędzy. Prawidłowy podział budżetu na pozycjonowanie jest kluczowy dla skutecznej strategii SEO. Aby określić ofertę pozycjonowania mianem transparentnej, musi ona zawierać następujące elementy:

  • koszty usług agencji SEO;
  • koszty promocji treści;
  • koszty kampanii linków sponsorowanych;
  • rezerwę na ewentualne dodatkowe działania korygujące;
  • koszty narzędzi i oprogramowania SEO.

Musisz pamiętać, że pozycjonowanie to niezwykle istotne działania, na których nie powinieneś oszczędzać. Na pierwsze efekty będziesz musiał poczekać około roku współpracy, by strona została poprawnie zaindeksowana, a treści z frazami kluczowymi zostały zauważone przez boty. Nie trać jednak nadziei i zapału do działania. Szkoda byłoby utracić wypracowane rezultaty! Pod tym względem z pewnością można porównać pozycjonowanie do rozwijającej się rośliny – kiedy zasadzisz nasiona, musisz poczekać, by zobaczyć pierwsze łodygi, listki i kwiaty.

2. Wstępna analiza SEO

Przed przystąpieniem do pozycjonowania konieczne jest przeprowadzenie wstępnej analizy SEO. Składa się ona z następujących elementów:

  • audytu strony internetowej;
  • analizy słów kluczowych;
  • analizy konkurencji;
  • oceny aktualnych wyników SEO;
  • określenia słabych stron strony pod kątem SEO.

Dzięki temu specjalista SEO będzie w stanie lepiej dopasować działania optymalizacyjne do Twoich potrzeb i – co za tym idzie – określi realistyczne cele pozycjonowania, a przecież właśnie o to chodzi! Dowiesz się, co musisz usprawnić i zmienić, żebyś miał szansę na wyższą pozycję w wynikach organicznych wyszukiwania (SERP-ach). Pamiętaj więc, aby ściśle współpracować z agencją SEO, i nie zamykaj się na nowe rozwiązania. Kto wie, może to właśnie one przyniosą Ci oczekiwane wyniki?

3. Cele pozycjonowania

Na samym początku niezwykle ważne jest określenie celów, które chcesz osiągnąć poprzez działania SEO. Mogą one obejmować zwiększenie ruchu organicznego na stronie, a także poprawę pozycji domeny w wynikach wyszukiwania. Nie bez znaczenia będzie również budowanie marki i reputacji online poprzez większą konwersję w witrynie. Ustalenie celów pozwoli zarówno Tobie, jak i agencji SEO ocenić skuteczność podejmowanych działań. Co więcej, specjalista stworzy spersonalizowaną strategię skrojoną na miarę Twoich oczekiwań, przez co łatwiej będzie o wzajemne zaufanie.

4. Inwestycje w treści

Jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii pozycjonowania jest inwestycja w treści na stronie internetowej. Content is king, dlatego im więcej wysokiej jakości branżowych wpisów blogowych i opisów kategorii z uwzględnieniem fraz, tym lepiej! Dlatego też transparentna oferta pozycjonowania, musi uwzględnić:

  1. Tworzenie unikalnych i wartościowych treści.
  2. Optymalizację istniejących treści pod kątem SEO.
  3. Kreację nowych treści z uwzględnieniem słów kluczowych i potrzeb odbiorców.
  4. Promocję treści poprzez różne kanały.

Wysokiej jakości treści na stronie pozwolą Ci na zbudowanie pozycji eksperta w swojej branży, a przy okazji zwiększą atrakcyjność domeny w oczach zarówno użytkowników, jak i samych wyszukiwarek. Jeśli Twoje usługi czy też produkty są niszowe, zaangażuj się w ich tworzenie. Zadbaj o to, by przekazać agencji SEO wszystkie najważniejsze dla Ciebie informacje na dany temat. Dzięki temu otrzymasz wartościowy content, który zostanie zauważony!

5. Techniczna optymalizacja

To właśnie na technicznej optymalizacji strony opiera się pozycjonowanie. Dobre praktyki techniczne mogą znacząco wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. W ramach oferty na pozycjonowanie znajdziesz m.in. optymalizację szybkości ładowania strony. Możliwe, że zastanawiasz się teraz, czy to faktycznie aż tak ważne. Jednak pomyśl, czy Ciebie, jako konsumenta sklepu sportowego czy drogerii nie irytuje fakt, że witryna ładuje się zbyt wolno? No właśnie! Każdy użytkownik chce zobaczyć daną kategorię czy produkt jak najszybciej, dlatego optymalizacja szybkości ładowania strony jest niezwykle ważna.

Oprócz tego w ofercie na pozycjonowanie powinien znaleźć się punkt dotyczący responsywności strony. Obecnie znacznie częściej użytkownicy przeglądają witryny za pomocą smartfonów niż laptopów, przez co dopasowanie domeny do każdego rodzaju wyświetlacza jest niezwykle istotne.

Techniczna optymalizacja witryny to przede wszystkim konfiguracja metadanych, plików robots.txt czy sitemap.xml. Oczywiście specjalista SEO nie zapomni także o strukturze URL oraz o sprawdzeniu zabezpieczenia strony, czyli certyfikacie SSL. Tego typu działania powinny być regularnie powtarzane, by mieć pewność, że strona, mimo zmian algorytmów, będzie wciąż poprawnie indeksowana. Dlatego właśnie działania optymalizacyjne powinny trwać nieprzerwanie i jak najdłużej. W ten sposób wszelkie ewentualne błędy czy przestarzałe rozwiązania zostaną szybko poprawione.

linkowanie wewnętrzne

6. Koszty linków zewnętrznych

Pozycjonowanie to również linki zewnętrzne, które mogą przyczynić się do jeszcze lepszych rezultatów w wynikach wyszukiwania. Jednakże koszty związane z pozyskiwaniem linków zewnętrznych mogą być różne w zależności od strategii i jakości oferowanych usług. Choć liczba odnośników URL może być duża, nie zawsze musi się to równać z wysoką jakością domeny, na której zostało opublikowane hiperłącze. Zdecydowanie lepsze będą witryny branżowe i te lepszej jakości.

Musisz także wiedzieć, że link building może zaoferować wiele różnych rozwiązań. Chodzi o m.in. artykuły sponsorowane, gościnne posty na blogach czy też odnośniki na zapleczach. Każda z wymienionych opcji niesie za sobą inne koszty i taka informacja powinna znaleźć się w transparentnej ofercie pozycjonowania.

7. Analiza konkurencji

Trudno, by w transparentnej ofercie pozycjonowanie nie znalazł się punkt związany z analizą konkurencji! To właśnie do niej się porównujesz i chcesz, by Twój biznes był lepszy. Skoro Sky is the limit, dlaczego nie mierzyć w pokonanie w SERP-ach branżowych potentatów? Oczywiście, wszystko zależy również od liczby produktów czy usług, które oferujesz, jednak pamiętaj, aby uczyć się od najlepszych! Dzięki analizie rynku agencja marketingowa zweryfikuje mocne i słabe strony konkurencji oraz opracuje strategię, która pozwoli Ci osiągnąć przewagę na rynku. Prześwietlając inne firmy w Twojej branży, specjalista SEO weźmie pod uwagę:

  • wykorzystywane słowa kluczowe;
  • jakość i liczbę linków zewnętrznych prowadzących do strony konkurencji;
  • strategię cenową (co sprawdza się u innych firm, promocje, akcje marketingowe);
  • ilość treści na stronach;
  • strategię marketingową w mediach społecznościowych.

8. Konsultacje SEO i obsługa klienta

Konsultacje SEO to kluczowy element oferty agencji pozycjonowania. Powinieneś mieć możliwość regularnych spotkań ze specjalistą SEO, podczas których omawiane będą postępy, strategie oraz plany działań. Profesjonalna obsługa klienta to także szybka reakcja na Twoje pytania i problemy oraz dostarczanie klarownych informacji na temat działań podejmowanych w ramach usługi.

9. Płatności

Transparentna oferta powinna jasno określać warunki płatności za usługi pozycjonowania. Musisz dokładnie wiedzieć, jakie są koszty miesięczne, czy istnieją dodatkowe opłaty za konkretne działania oraz jaki jest harmonogram płatności. Ważne jest także określenie ewentualnych kar umownych w przypadku rozwiązania umowy przed czasem.

10. Raportowanie

W ramach transparentnej oferty agencja pozycjonowania powinna zapewnić regularne raportowanie postępów w pozycjonowaniu strony internetowej. Otrzymywanie klarownych podsumowań, które pokazują zmiany w pozycjach w wynikach wyszukiwania, analizę ruchu na stronie oraz podejmowane działania w celu poprawy pozycji w wyszukiwarce, to coś, bez czego trudno wyobrazić sobie współpracę z agencją marketingową. Dzięki regularnym raportom będziesz widział, co zostało zrobione i jakie są tego efekty.

Czego jeszcze możesz oczekiwać w ofercie od agencji pozycjonowania?

Oprócz wymienionych już elementów transparentna oferta powinna zawierać także:

  • audyt SEO strony internetowej;
  • określenie konkretnych działań pozycjonerskich;
  • określenie oczekiwanych rezultatów;
  • terminy realizacji działań;
  • gwarancje dotyczące poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania;
  • ewentualne dodatkowe usługi wspierające pozycjonowanie, takie jak content marketing czy optymalizacja konwersji.

Analiza SEO, cele pozycjonowania, treści na stronie, zmiany techniczne domeny czy linki zewnętrzne – jak sam możesz zauważyć, jest wiele czynników, na które powinieneś zwrócić uwagę, wybierając firmę, która zajmie się optymalizacją domeny. Pamiętaj, że nie zawsze to, co najtańsze, będzie najlepsze. Zadbaj o swój biznes i wybierz transparentną ofertę pozycjonowania od agencji, która zaoferuje Ci przejrzyste warunki umowy. Jasno określone zasady współpracy to większa szansa na profesjonalnie wykonaną usługę. Ty jako klient masz prawo do pełnej wiedzy na temat wszelkich działań, jakie zostaną podjęte, a także do kosztów z nimi związanych.