Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Jak pozycjonować stronę za darmo w wyszukiwarce Google?

Jak pozycjonować stronę za darmo w wyszukiwarce Google?

Jak pozycjonować stronę za darmo w wyszukiwarce Google?

Jak zdobyć wyższą pozycję w rankingu Google bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów i czy pozycjonowanie strony internetowej za darmo jest właściwie możliwe? O tym wszystkim przeczytasz w naszym artykule – zapraszamy!

Co to jest pozycjonowanie stron?

Doskonała widoczność serwisu, wynik w TOP 10 w rankingu Google, wysoki współczynnik konwersji, duży ruch na stronie i powracający klienci – to efekty skutecznego i efektywnego pozycjonowania. O takich rezultatach marzy każdy właściciel witryny, który chce docierać do jak największej grupy odbiorców i zachęcić ich do skorzystania ze swojej oferty.

Jakie są korzyści z pozycjonowania w wyszukiwarce Google?

Po pierwsze Google to jedna z najbardziej popularnych wyszukiwarek na całym świecie. Zgodnie z aktualnymi danymi, z giganta z Mountain View użytkownicy korzystają aż 89,3 miliarda razy każdego miesiąca. A co ważne dla właścicieli polskich stron internetowych, Google dociera do 96,3% użytkowników sieci. Jest więc to doskonała przestrzeń do promowania swojej działalności.

baner intextowy

Jakie korzyści przynosi natomiast samo pozycjonowanie? Zapewnienie wysokiego miejsca w rankingu to przede wszystkim maksymalizacja widoczności oraz ruchu na stronie, które z kolei przekładają się na wyższy współczynnik konwersji. Warto jednocześnie pamiętać, że pozycjonowanie to także doskonały sposób na zadbanie o pozytywny wizerunek oraz świadomość marki dla serwisów, które znajdują się w TOP10. Wszystko razem sprawia, że strony o najlepszych pozycjach mogą cieszyć się większym ruchem, a ich właściciele doskonałymi efektami biznesowymi. Co więc zrobić, aby móc czerpać korzyści z obecności swojej firmy w sieci? Warto rozpocząć od wyboru odpowiednich narzędzi, dzięki którym pozycjonowanie będzie nie tylko skuteczne, ale także łatwe do przeprowadzenia nawet przez laika.

Darmowe narzędzia do SEO

Rozpoczynając pracę nad pozycjonowaniem swojej witryny, kluczowe jest poznanie najbardziej popularnych platform, które będą wspierać prace zarówno nad tworzeniem, jak i optymalizacją serwisu. Poniżej przedstawiamy listę darmowych narzędzi do SEO, które z pewnością okażą się przydatne w całym procesie pozycjonowania.

Google Search Console

Stanowi jedno z podstawowych narzędzi SEO o bardzo rozbudowanych funkcjonalnościach. Ta darmowa platforma od giganta z Mountain View pozwala weryfikować skuteczność prowadzonych działań poprzez możliwość sprawdzania, na jakich pozycjach w Google wyświetla się Twój serwis (w tym jego poszczególne podstrony), a także, na jakie frazy ma najlepszą widoczność. GSC to także doskonałe narzędzie do werfyfikacji profilu linków przychodzących oraz stanu indeksacji Twojej strony internetowej. Dodatkową zaletą platformy jest również możliwość otrzymywania alertów dotyczących problemów z indeksowaniem serwisu czy rozwiązywaniem awarii z witrynami AMP i obsługą na urządzeniach mobilnych.

Google Analytics

To kolejne darmowe narzędzie od giganta z Mountain View, które pozwoli Ci zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi ruchu w Twoim serwisie. Google Analytics udostępnia bowiem informacje dotyczące osób odwiedzających Twoją stronę — ich ilość, a także informacje, czy są nowymi użytkownikami, czy stałymi bywalcami, którzy powracają w celu poszukiwania interesujących ich produktów, usług czy treści. Narzędzie dostarczy Ci także danych na temat współczynika odrzuceń, średniego czasu sesji, liczby odsłon czy najchętniej odwiedzanych podstron Twojego serwisu.

Bing Webmaster Tools

Ta darmowa platforma została wyposażona w ogrom funkcjonalności, które z pewnością przyczynią się do skuteczności Twoich działań w ramach SEO. Bing Webmaster Tools pozwala weryfikować łącza przychodzące, wyszukiwać słowa kluczowe, wykonywać audyty, skanować witrynę w celu znalezienia ewentualnych problemów oraz generowania raportów.

Page Speed Insights

To darmowe narzędzie od Google, które pozwala mierzyć podstawowe wskaźniki internetowe odpowiedzialne za wydajność Twojej witryny. Page Speed Insights umożliwia generowanie kompleksowych raportów zarówno dla stron w wersji desktopowej, jak i mobilnej, co z pewnością doceni wielu właścieli serwisów internetowych z mobilnymi wersjami swoich witryn. Narzędzie mierzy takie wskaźniki jak: LCP, CLS oraz FID, będące oficjalnymi czynnikami rankingowymi, a także pozostałe aspekty wydajności strony. Page Speed Insights w swoich raportach wykrywa problemy, jednocześnie podpowiadając, co może być ich przyczyną.

Screaming Frog

Stanowi profesjonalny crawler stron internetowych, służący do analizy danych znajdujących się w obrębie witryny. Podczas skanowania bada najważniejsze elementy serwisu takie jak meta dane, adresy URL, certyfikaty bezpieczeństwa, kody odpowiedzi serwera i dyrektywy w pliku robots.txt. Można go połączyć z narzędziami od Google takimi jak Google Analytics, Google Search Console oraz PageSpeed Insights dla uzyskania jeszcze bardziej szczegółowych wyników. Warto wiedzieć, że Screaming Frog jest dostępny w wersji darmowej do 500 crawlowanych adresów www oraz w wersji płatnej dla większej ilości podstron.

Google Trends

To kolejna darmowa platforma od giganta z Mountain View, która umożliwia badanie aktualnych trendów na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarce. Dane uzyskane przez Google Trend mogą sprawdzić się zarówno podczas tworzenia serwisu, jak i poszczególnych treści. Pomaga tworzyć skuteczną strategię SEO opartą na odpowiednio dopasowanych frazach i zaplanować kampanie marketingowe. Co więcej, sprawdzi się także w content marketingu do tworzenia nowych artykułów blogowych czy sponsorowanych.

pozycjonowanie

Ubersuggest

To darmowe narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych na podstawie wybranej frazy. Wpisując w Ubersuggest hasło, platforma samodzielnie podpowie powiązane wyrażenia, które mogą sprawdzić się do skutecznego pozycjonowania Twojej strony internetowej. Narzędzie pokazuje również średnią ilość wyszukań oraz konkurencyjność danego słowa kluczowego.

AnswerThePublic

Podobnie jak Ubersuggest, służy do darmowego wyszukiwania najbardziej trafnych fraz. Dzięki przyjaznemu interfejsowi i ciekawej formie przedstawiania potencjalnych słów kluczowych narzędzie świetnie sprawdza się w wyszukiwaniu fraz nawet przez laików. AnswerThePublic pozwala jeszcze trafniej i precyzyjniej ustalać hasła, które będą zgodne z intencjami użytkownika — a to w pozycjonowaniu jest niezwykle istotne.

SEOquake

W przeciwieństwie do wyżej wymienionych narzędzi SEOquake nie jest platformą dostępną pod adresem www, a wtyczką, którą można zaimplementować w swojej przeglądarce. Umożliwia darmową analizę serwisów internetowych, udostępniając oraz porównując takie informacje jak: ilość linków zwrotnych, PageRank, metadane i pozostałe elementy będące czynnikami rankingowymi w Google.

Tester danych strukturalnych

To darmowe narzędzie stworzone przez Google do testowania znaczników schema.org. Zadaniem platformy jest weryfikacja, które z wyników Google z elementami rozszerzonymi mogą być wygenerowane przez uporządkowane dane w Twoim serwisie.

Co można robić, nie ponosząc dodatkowych kosztów?

Pamiętaj, że pozycjonowanie to bardzo złożony proces, który często wymaga pomocy profesjonalistów SEO. Chcesz jednak do maksimum zminimalizować kwotę przeznaczoną na wsparcie agencji marketingowej? Sprawdź, co możesz zrobić, aby nie ponosić dodatkowych kosztów!

Weryfikacja fraz kluczowych

Keyword research to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. To od odpowiednio dobranych słów kluczowych zależy sukces Twojej działalności w sieci, dlatego warto podejść do tego z bardzo dużą skrupulatnością. Na etapie tworzenia serwisu należy bowiem wybrać frazy do każdej z podstron Twojej witryny. Powinny one być dopasowane tematycznie do treści, produktów lub usług, które się tam znajdują, aby były wyświetlane na wysokich pozycjach w rankingu. Pamiętaj, że bardziej ogólne słowa kluczowe dotyczą przede wszystkim strony głównej — opisy kategorii, podkategorii, produktów czy usług muszą być natomiast nasycone bardziej szczegółowymi frazami, definiującymi to, co znajduje się na danej podstronie. Doskonale sprawdzą się tutaj tzw. long taile, czyli hasła składające się z kilku słów — świetnie opisują intencje użytkownika i cieszą się niską konkurencyjnością. Odpowiednie frazy pomogą Ci dobrać takie narzędzia jak Google Keyword Planner, Keyword Surfer czy Answer The Public.

Pisanie treści na stronę internetową

Jeśli Twoim celem jest minimalizowanie dodatkowych kosztów związanych ze wsparciem agencji SEO, warto zastanowić się nad samodzielnym tworzeniem contentu. Musisz jednak pamiętać, że aby mógł zapewnić Ci doskonałe efekty, powinien być pisany zgodnie z zasadami SEO oraz wytycznymi wyszukiwarki. Co to oznacza w praktyce? Pamiętaj o odpowiednim nasyceniu treści wcześniej dobranymi słowami kluczowymi, zapewnieniu tekstom odpowiedniej struktury, a także hierarchii nagłówków, stosowaniu wypunktowań oraz wyboldowań. Nie zapominaj, że content pisany na witryny internetowe powinien być unikatowe – nie kopiuj więc tekstów ze stron producentów czy konkurencji, unikaj także duplikatów wewnytrznych, czyli tych w obrębie własnej witryny. Twój content powinien być również interesujący i użyteczny dla odbiorcy.

Marketing szeptany

Swoje zastosowanie znajdzie przede wszystkim w social mediach oraz na różnego rodzaju forach związanych z charakterem Twojej działalności. Buzz marketing polega na informowaniu odbiorców na temat marki lub jej produktów w formie niebędącej oficjalnie reklamą. Może być realizowany przez influencerów lub inne osoby, których znajomi/klienci/obserwatorzy/followersi mogą być zainteresowani ofertą danego brandu. Celem marketingu szeptanego jest bowiem zachęcenie do dyskutowania na temat danej marki, jednocześnie wzmacniając jej rozpoznawalność.

Posty gościnne

To kolejna propozycja działań, które możesz wykonać samodzielnie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Posty gościnne pozwalają nie tylko budować pozytywny wizerunek Twojej marki, ale także zadbać o profil linków, który dla pozycjonowania ma niebagatelne znaczenie. Tego rodzaju wpisy powinny być publikowane na stronach związanych z charakterem Twojej działalności.

Optymalizacja techniczna strony, o ile potrafisz

Strona internetowa to jednak nie tylko same treści, ale także optymalizacja techniczna całego serwisu. SEO obejmuje zarówno content, jak i strukturę witryny oraz jej kod źródłowy. W ramach Search Engine Optimization wykonywane są takie czynności jak uruchomienie certyfikatu SSL, wdrożenie kanonicznych adresów URL, tworzenie atrybutów ALT, optymalizacja znaczników meta oraz grafik, a także weryfikacja poprawności indeksowania poszczególnych podstron i budowanie przyjaznych linków.

A wszystko to w zgodzie z aktualnymi wytycznymi wyszukiwarki, przy czym należy jednocześnie pamiętać, że algorytmy modyfikowane są regularnie, a wraz z nimi zmieniają się wymagania Google co do wyżej wspomnianych elementów serwisów internetowych. Dlatego, jeśli masz chęci i czas na zapoznanie się z wytycznymi wyszukiwarki, optymalizację techniczną witryny możesz wykonać samodzielnie. W przeciwnym razie konieczne będzie skorzystanie ze wsparcia specjalistów agencji SEO, którzy profesjonalnie zajmą się Twoją stroną i jej pozycjonowaniem.

pozycjonowanie

Jakie koszty musisz ponieść podczas pozycjonowania?

Mimo że część prac SEO możesz wykonać samodzielnie, nie zapominaj, że tworząc własną stronę internetową chcąc nie chcąc, musisz ponieść pewne koszty. Poniżej przedstawiamy listę elementów, bez których witryna nie będzie mogła działać i przynosić oczekiwanych efektów.

Hosting i domena

To absolutna podstawa każdego serwisu, bez której nie możesz prowadzić swojej działalności w sieci. Hosting to po prostu możliwość udostępnienia Twojej strony internetowej w sieci — dzięki niemu tworzone przez Ciebie lub specjalistów elementy witryny są przechowywane w serwerze, a Twoi odbiorcy mogą się z nimi zapoznawać na swoich urządzeniach. Domena to z kolei nieodłączny element hostingu, który stanowi adres www do Twojego serwisu. Bez nich żadna strona internetowa nie może zaistnieć, dlatego konieczne jest ich wykupienie – wśród szerokiej gamy pakietów dostępnych w sieci z łatwością znajdziesz rozwiązania skrojone na miarę swoich potrzeb. Decydując się na wybraną usługę, pamiętaj, że dla pozycjonowania znaczenie ma wiek oraz historia domeny.

Linki zewnętrzne

Ich pozyskanie z wiarygodnych, dopasowanych tematycznie i wysokiej jakości źródeł jest niezwykle ważne dla dobrych efektów pozycjonowania. Nie można więc uniknąć kosztów związanych z ich pozyskiwaniem, ponieważ w ten sposób pozbawiasz swoją witrynę jednego z najważniejszych czynników wpływających na wysokie miejsce w rankingu Google. Linki zewnętrzne można pozyskać w sposób darmowy, udzielając się na forach internetowych czy pisząc posty gościnne. Największą wartość mają jednak tematyczne, wysokiej jakości linki pochodzące z odpowiednich źródeł, gdzie publikowanie treści jest odpłatne. Co to oznacza? Że chcąc budować skuteczny profil linkowy, warto zdecydować się na zamieszczanie postów i artykułów właśnie w płatnych serwisach, których wybór jest ogromny podobnie jak rozpiętość cenowa publikacji.

Czas to też pieniądz

Pamiętaj, że czas poświęcony na pozycjonowanie Twojej strony internetowej to też pewnego rodzaju koszt, jaki ponosisz. Szczególnie jeśli jesteś laikiem i dopiero uczysz się zasad SEO. Optymalizacja to bowiem bardzo złożony proces, który nie tylko wymaga specjalistycznej wiedzy, ale także dostępu do profesjonalnych narzędzi, których obsługi również trzeba się nauczyć. Dlatego, jeśli chcesz minimalizować koszty i samodzielnie zająć się pozycjonowaniem swojej witryny, może okazać się, że zacznie Ci brakować czasu na prowadzenie swojej działalności. Właśnie dlatego zdecydowana większość właścicieli stron internetowych decyduje się na pomoc profesjonalistów, którzy dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz specjalistycznej wiedzy, szybko i sprawnie zrealizują wszystkie niezbędne działania SEO.

Podsumowując — pozycjonowanie za darmo nie istnieje

Jak widzisz, nie da się całkowicie uniknąć ponoszenia kosztów związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. Zarówno sam hosting i domena, jak i link building stanowią jedne z najważniejszych i jednocześnie najbardziej kosztownych elementów tworzenia witryn, które chcą zaistnieć w sieci i cieszyć się doskonałą widocznością. Pamiętaj jednocześnie, że SEO to szereg złożonych działań — zarówno, jeśli chodzi o sam content, jak i sprawy techniczne — wymaga specjalistycznej wiedzy. Mówiąc wprost: pozycjonowanie za darmo nie istnieje i choć można minimalizować jego koszty, czasami lepiej skorzystać ze wsparcia agencji marketingowej, która w sposób kompleksowy i profesjonalny zajmie się budowaniem pozycji Twojej strony w Google.