Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę – streszczenie instrukcji Google

Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę – streszczenie instrukcji Google

Optymalizacja strony pod wyszukiwarkę – streszczenie instrukcji Google

Google 12 grudnia 2017 roku na swoim oficjalnym blogu ogłosiło, że dokonana została aktualizacja treści podręcznika dla początkujących dotyczącego optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO.

Możliwe, że słyszałeś już o aktualizacji tej instrukcji, ale z uwagi na to, że jest ona dość obszerna mogłeś nie mieć czasu na dokładne zapoznanie się z jej treścią. Z tego powodu poniżej wypunktowałem (według mnie najistotniejsze) zawarte w niej informacje w kontekście optymalizacji i całego procesu pozycjonowania stron internetowych.

Jeśli więc zastanawiasz się od czego zacząć optymalizację strony pod kątem wyszukiwarki, poniższa treść będzie dobrym wstępem do dalszych działań. A jeśli prowadzisz już działania SEO na stronie, z pewnością warto usystematyzować swoją wiedzę. Być może któryś z punktów będzie dla Ciebie nowy lub inspirujący – podstawy podstawami, ale warto je znać lub sobie przypomnieć:

  • w celu ułatwienia indeksowania witryny przez Google należy zadbać o mapę witryny oraz odpowiednio przygotowany plik robots.txt,
  • wskazane jest zastosowanie atrybutu noindex dla wyszukiwarki na stronie (jeśli występuje),
  • Googlebot powinien mieć dostęp do wszystkich elementów na stronie: kodu JavaScript, CSS, obrazków,
  • tytuł (title) dla każdej ze stron powinien być unikalny i bezpośrednio nawiązywać do jej treści; nie wybieraj tytułu, który nie ma związku z zawartością strony – w tytule nie ma miejsca na „lanie wody”,
  • metatagi opisu (meta description) również są ważne – warto, aby były unikalne i opisywały stricte zawartość strony – nie ma sensu napychać ich ogólnikami,
  • w celu uporządkowania witryny stosuj tagi nagłówków (hx), zachowaj jednak umiar co do ich długości oraz ilości – należy unikać prezentowania „ściany tekstu”, dlatego wskazane jest różnicowanie układu strony, co można osiągnąć poprzez używanie śródnagłówków/podtytułów i stosowanie akapitów,
  • dużą wagę odgrywają znaczniki danych uporządkowanych, warto je stosować. Pełna lista możliwości: https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery,
  • zalecane jest jak najczęstsze korzystanie z protokołu https://,
  • zalecane jest dodanie do Search Console czterech wersji adresu, tj. z ciągiem „http://”, „https://” i „www”, a także bez „www”,
  • Google rozróżnia wielkość liter w adresach URL i użycie w nim ciągu „PLIK” oznacza inny adres URL niż ciąg „plik”,
  • podczas tworzenia struktury adresów URL warto pamiętać, że brak slasha na końcu adresu sygnalizuje plik, a jego obecność – katalog, na przykład wg Google „https://example.com/ryby” to nie to samo co „https://example.com/ryby/”. Są to dwa różne adresy URL,
  • na stronie należy zadbać o odpowiednią nawigację i podział na kategorie – wskazane jest używanie breadcrumbs,
  • kontrolowanie nawigacji na stronie za pomocą linków tekstowych ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie i rozumienie witryny,
  • należy unikać nadmiernego używania słów kluczowych w treści opisów – co prawda poprawiają one rozumienie zawartości strony przez wyszukiwarki, jednak mogą denerwować użytkowników i nie mieć dla nich sensu,
  • im lepszy jest anchor text linków wewnętrznych, tym użytkownikom łatwiej będzie poruszać się po witrynie, a botom wyszukiwarki zrozumieć, czego dotyczy linkowana strona,
  • nie należy stosować linkowania na tak ogólne anchory jak: „strona”, „artykuł” lub „kliknij tutaj”,
  • zazwyczaj lepiej jest unikać stosowania adresu URL jako anchor. Istnieją jednak sytuacje, dla których jest to uzasadnione, np. podczas promowania nowego adresu witryny,
  • należy dbać o widoczność podlinkowanych miejsc w tekście,
  • wyraźnie zaznaczono, żeby stosować atrybut nofollow w przypadku linkowania do niezaufanych źródeł lub do witryn spamujących, więc najprawdopodobniej linki nofollow nie odgrywają żadnej istotnej roli w ogólnym profilu linków domen,
  • obrazki na stronie powinny zawierać alty – dodatkowo można z nich linkować, ale preferowane są linki tekstowe. Linkowanie z altów powinno odbywać się rzadziej, bardziej dla zróżnicowania,
  • powinno się unikać stosowania nawigacji opartej wyłącznie na obrazkach,
  • należy tworzyć i wyświetlać dedykowane, ale praktyczne strony dla błędu 404. Na takiej stronie powinny znaleźć się linki do str. głównej lub do alternatywnych produktów czy usług,
  • przyjazne adresy URL przekazują informacje o zawartości witryny i są zalecane,
  • widoczność strony na tabletach czy starych telefonach to coś innego niż widoczność strony na smartfonach. Google wraz z Mobile First Index będą oceniać witrynę pod kątem widoczności na smartfonach, a widoczność na innych urządzeniach mobilnych, np. na tabletach (w tym konkretnym przypadku) nie będzie brana pod uwagę,
  • rekomendowaną metodą tworzenia stron jest Responsive Web Design,
  • w przypadku posiadania strony responsywnej należy pamiętać o użyciu metatagu name=”viewport”,
  • w wersji witryny prezentowanej na urządzeniu mobilnym (smartfonie) powinna wyświetlać się zawartość 1:1 w porównaniu do wersji desktopowej, włącznie ze wszystkimi treściami oraz elementami graficznymi,
  • jeśli chodzi o linkowanie zupełnie nowych witryn, Google mówi, że „większość linków do Twojej witryny będzie dodawana stopniowo – w miarę, jak użytkownicy będą odkrywać Twoje treści na przykład za pomocą wyszukiwarki i odsyłać do nich inne osoby (…)” – można z tego wnioskować, że na początku linkowania powinniśmy zachować umiar i kontrolować przyrost linków.

Jeśli uważasz, że brakuje jakiejś istotnej informacji, koniecznie daj znać w komentarzu! Chętnie rozbudujemy tę treść, aby była maksymalnie przydatna!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.