Menu
Wróć do listy wpisów
Branding Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Nadaj sens swoim działaniom. Dlaczego warto określić misję firmy?

Nadaj sens swoim działaniom. Dlaczego warto określić misję firmy?

Nadaj sens swoim działaniom. Dlaczego warto określić misję firmy?

Udało się! Twoja pierwsza w pełni niezależna działalność gospodarcza dołączyła do grona funkcjonujących na rynku firm. Dzwonisz do przyjaciół i rodziny, oświadczając, że już oficjalnie „Jestę biznesmenę!”, towarzyszy Ci radość. W końcu masz pełne wsparcie, świetną siedzibę, UX-owo genialnie działający sklep online, więc zyski już za chwilę powinny się „zgadzać”… A jednak mija rok, drugi, a klientów i kontrahentów nie przybywa. Załamujesz ręce, chcesz zamykać firmę, o której zawsze marzyłaś/marzyłeś. Zanim zdecydujesz się na tak radykalny krok, pomyśl: czy określiłaś/określiłeś misję swojej marki?

Elementy, o które warto zadbać przed rozpoczęciem działalności

Wszyscy chcielibyśmy, żeby wizja przedstawiona we wstępie była jedynie negatywnym przykładem wymyślonym na potrzeby tego wpisu. Rzeczywistość pokazuje, że takie sytuacje zdarzają się często w codziennym życiu.

Według danych pod koniec 2022 roku każdego dnia zamykało się ok. 580 firm. Oczywiście ogromny wpływ na taką sytuację mają czynniki gospodarczo-ekonomiczne, ale nie można zapominać o jednym, bardzo istotnym fakcie: wiele przedsiębiorstw otwiera się zbyt szybko, bez zaplanowania najważniejszych elementów (uznawanych błędnie za zbędne).

Perspektywa własnej działalności dla wielu osób jest bardzo kusząca. Jako ludzie cenimy sobie wolność, swobodę podejmowania decyzji – zwłaszcza jeśli w swoim fachu dysponujemy niemałym doświadczeniem i wiedzą. Wielu z nas m.in. z tych powodów jest w stanie poświęcić względną stabilność oferowaną przez umowę o pracę. Jeżeli dodamy jeszcze do tego krążące w środowisku historie o szybkich zyskach, łatwych sukcesach wypracowanych „na swoim”– trudno oprzeć się wizji, w której jest się docenionym i zabezpieczonym finansowo.

content

Wyzwanie polega na tym, że uruchomienie własnego biznesu wymaga czasu, zaangażowania i dopracowania szczegółów, co często odsuwane jest na dalszy plan. W końcu pędzący świat oraz pojawiające się co chwilę nowe, konkurencyjne dla nas marki wymuszają działanie na przyspieszonych obrotach. Kto miałby czas na zastanawianie się nad tym, po co w ogóle rozpoczynać działalność, albo co właściwie chcę zaoferować klientom? Ostatecznie liczy się zawsze możliwie najszybszy zysk i to, żeby potencjalny odbiorca mógł kupić dany towar albo skorzystać z konkretnej usługi.

I tu dochodzimy do najczęstszego pierwszego rozczarowania wśród początkujących właścicieli biznesu: tak było kiedyś.

Dziś, jeżeli realnie chcesz odnieść sukces i utrzymać się w świadomości potencjalnych konsumentów, musisz zadbać nie tylko o podstawowe formalności związane z powołaniem firmy do życia czy głośne kampanie reklamowe w sieci. Powinieneś skupić się na elementach, takich jak:

  • określenie wizji firmy, czyli tego, w jakim kierunku ma podążać marka,
  • zaplanowanie strategii, w której zostaną wyznaczone najważniejsze cele jakościowe i ilościowe dla Twojej marki,
  • określenie misji, która będzie przyświecać Tobie i Twoim pracownikom podczas każdego dnia funkcjonowania marki.

Za chwilę dowiesz się, dlaczego to właśnie misja powinna być punktem wyjściowym wszystkich pozostałych działań.

misja firmy

Misja firmy, czyli wartość Twojej marki

Rdzeń każdej działalności, kwintesencja podejmowanych decyzji, a wreszcie wartości, którymi dzielisz się z innymi – tak najprościej można wyjaśnić, czym właściwie jest misja firmy. Dla tego określenia nie obowiązuje jedna właściwa definicja, ponieważ w przypadku misji przedsiębiorstw nie stworzono do tej pory konkretnych regulacji prawnych czy międzynarodowych dokumentów, które w jakikolwiek sposób mogłyby utrzymać to pojęcie w sztywnych ramach.

Przesłanie płynące z misji odpowiada na głównie na motywację wewnętrzną, czyli działania podejmowane nie z chęci osiągnięcia konkretnych zysków, nagród albo wyróżnień, ale dlatego, że człowiek odczuwa taką potrzebę i nie oczekuje żadnych gratyfikacji. Wystarcza mu spełnienie, możliwość realizacji pomysłów, idący za tym rozwój oraz to, że przy okazji może poznawać i angażować w przedsięwzięcie podobnych sobie ludzi.

Wewnętrzne motywatory są uznawane za najważniejsze czynniki sukcesu. Właśnie z tego powodu ważne jest scharakteryzowanie misji, zanim jeszcze marka formalnie rozpocznie działalność – pomaga uporządkować najważniejsze dla niej kwestie.

Każdy założyciel przedsiębiorstwa powinien odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania:

  • Po co jego firma ma pojawić się na rynku?
  • Dlaczego chcę prowadzić właśnie taką działalność?
  • Jakie wartości kryją się za moim produktem/usługą i dlaczego chcę dzielić się nimi z klientami?

Dzięki temu firma nie będzie postrzegana wyłącznie jako środek sprzyjający zarabianiu, a jako organizacja, której przyświecają również inne, „wyższe” cele.

Ważne

Określenie misji często jest nieodłącznym elementem biznesplanu (który jest ważny nie tylko ze względu na potrzebę wyznaczenia jasnych kierunków rozwoju, ale i wymogiem formalnym funkcjonowania przedsiębiorstwa, zwłaszcza w kontekście spraw finansowych), co dodatkowo sprzyja jej scharakteryzowaniu już na starcie.

Natomiast pamiętaj – nigdy nie jest za późno! Zweryfikowanie działalności i nadanie misji marce funkcjonującej już od lat może okazać się bardzo dobrym krokiem w rozwoju brandu oraz przyczynkiem do wprowadzenia konkretnych zmian.

Z misją zyskujesz więcej

Kwestie PR-owe (albo szerzej: wizerunkowe) w kontekście potencjalnych klientów, które misja pozwala kształtować w pozytywny sposób to jedno. Istnieją również inne benefity, z jakich czerpie marka mająca jasno wyznaczony powód swojego funkcjonowania.

Przede wszystkim firma z misją jest dużo bardziej wiarygodna w oczach potencjalnych partnerów biznesowych. Na rynku wiele zależy od pieniędzy, ale jeszcze więcej od zaufania. Przedsiębiorstwo, któremu nie przyświeca „coś więcej” poza chęcią zysku, rzadko jest atrakcyjne w oczach ewentualnych inwestorów dbających o swój brand, realizujących założenia CSR.

Brand z misją jest bardziej stabilny, kiedy na horyzoncie pojawia się kryzys. Jeżeli firma zalicza finansowy albo wizerunkowy dół, ale nie ma zdefiniowanych wartości, wokół których można zbudować silne więzy zespołowe czy relację z klientami, trudniej walczyć o jej utrzymanie. Pracownicy mający świadomość, że są w danym miejscu wyłącznie po to, by dowieźć wyniki, rezygnują częściej niż ci, którzy działają w imię wspólnej idei. Tym samym misja sprzyja integracji i identyfikacji dla tych, którzy tworzą markę.

Tam, gdzie są wyznaczone konkretne wartości, łatwiej też określić standardy komunikacyjne, zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Content tworzony w myśl misji marki jest zdecydowanie bardziej efektywny, dopasowany do filozofii funkcjonowania przedsiębiorstwa i podejmowanych przez niego inicjatyw.

Misja firmy to również podstawa znalezienia wyróżników względem konkurencji, co pomaga w budowaniu strategii promocyjnej marki.

Ważne

Chcesz zbudować silne przedsiębiorstwo? Misja firmy może Ci w tym pomóc! Sięgnij po to rozwiązanie, zwłaszcza jeśli chcesz aktywnie działać w e-commerce. Im bardziej nasycony rynek, tym bardziej liczą się wyróżniki: misja pomoże Ci je dostrzec!

misja firmowa

Brzmienie misji ma znaczenie

Jak w takim razie napisać misję firmy? Jaką powinna mieć strukturę, żeby zapadła w pamięci odbiorców? To jedne z najczęstszych pytań, jeśli chodzi o to zagadnienie.

Najważniejsze firmowe przesłanie musi zawierać w sobie:

  • odniesienie do wartości przedsiębiorstwa,
  • nawiązanie do inspiracji (szeroko pojętej: adresowanej do pracowników, współpracujących brandów itp.),
  • elementy potwierdzające wiarygodność,
  • nawiązania do branży/segmentu rynku.

Ważne, żeby nie było ono za długie, ani nie brzmiało górnolotnie. Odbiorcy cenią sobie prostotę, dlatego zbyt wyszukane słownictwo albo treść pisana slangiem zarezerwowanym dla wybranych nie będą działały na korzyść misji.

W pierwszym etapie dobrze jest postawić sobie podstawowe pytania i maksymalnie szczerze na nie odpowiedzieć:

  • Co jest moim celem, jako przedsiębiorczyni/przedsiębiorcy?
  • Jaką wartość chcę podarować moim klientom, kontrahentom?
  • W jaki sposób marka powinna dostarczać produkty/usługi?
  • Jakie są najważniejsze wartości dla Ciebie? Czy utożsamiają się z nimi Twoi współpracownicy?
  • W jakim kierunku marka powinna się rozwijać?

Następnie warto wybrać najważniejsze elementy odpowiedzi (możliwie najbardziej unikalne i uniwersalne dla różnorodnych grup odbiorców działalności) i spróbować skondensować je do 2-3 zdań, opierając się o zasadę: od ogółu do szczegółu. Warto, żeby styl oraz merytoryczny przekaz misji były spójne z codziennymi aktywnościami i inicjatywami podejmowanymi przez brand.

Przykład

Jak z określeniem misji w praktyce poradziły sobie polskie oraz działające na międzynarodowym obszarze firmy?

mBank: Misja mBanku koncentruje się na klientach. Ambicją mBanku jest być bankiem, który celnie odczytuje i przewiduje potrzeby swoich klientów oraz potrafi precyzyjnie na nie odpowiadać.

LPP: Pomagamy naszym klientom w wyrażaniu emocji i spełnianiu marzeń poprzez ich wygląd.

Aris Concept: Misją firmy jest tworzyć meble estetyczne, będące ozdobą każdego wnętrza, ale także trwałe, wygodne i zapewniające komfort z ich użytkowania na wiele kolejnych pokoleń.

Unilever: Misją Unilever jest zaspokajanie codziennych potrzeb związanych z odżywianiem, higieną oraz higieną osobistą poprzez marki, które pomagają ludziom czuć się i wyglądać dobrze, a także pełniej korzystać z życia.

Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp): „Move fast together” („Działajmy szybko”)

„Build awesome things” („Budujmy wspaniałe rzeczy”)

„Focus on long term impact” („Nastawmy się na długoterminowy rozwój”)

„Live in the future” („Żyjmy w przyszłości”)

„Be open” („Bądźmy otwarci”).

misja firmowa

Sens Twojej działalności na wyciągnięcie ręki

Misję firmy można porównać do kręgosłupa moralnego firmy, którego posiadanie znacznie ułatwia przetrwanie kryzysowych sytuacji. Zawsze, gdy na horyzoncie pojawiają się niedogodności, kryzysy albo marka potrzebuje zmian – trafnie sprecyzowana misja nie pozwala zapomnieć o ważnych dla przedsiębiorstwa oraz jego odbiorców wartościach. Cele, plany na rozwój, strategię komunikacji i wiele innych czynników wpływających na funkcjonowanie brandu łatwiej tworzyć, gdy przyświecają im jasno określone wartości. Dlatego nie zwlekaj i zadbaj o wiarygodną misję dla Twojej firmy!