Od 4 maja branża turystyczna będzie się powoli otwierać, ale trudno mówić o szybkim powrocie do stanu sprzed pandemii. Według Polskiej Organizacji Turystycznej ten sektor odpowiada za około 6% polskiego PKB i zatrudnia ponad 700 tysięcy osób. Jakie straty poniesie turystyka? Ich skala jest dokładnie nieznana, ale jeszcze niedawno mówiono, że do końca czerwca w firmach powiązanych z turystyką zwolnienia mogą objąć aż 85% miejsc pracy. Rozwiązania systemowe trudno nazwać wystarczającymi, co potwierdzają sami zainteresowani. Sezon wakacyjny również stoi pod znakiem zapytania. Istnieją jednak sposoby na częściowe złagodzenie skutków kryzysu i łatwiejsze pozyskanie klientów. Sprawdź, jakie rozwiązania warto wykorzystać już od zaraz!
Pomimo trudnej sytuacji utrzymuj kontakt zarówno ze stałymi klientami, jak i otwieraj się na nowych odbiorców. Niezależnie od tego, czy jesteś przewodnikiem, czy prowadzisz małe biuro podróży, pomogą Ci w tym media społecznościowe. Do czego możesz wykorzystywać poszczególne kanały? Oto kilka konkretnych propozycji!
Osoby obserwujące profile wskażą, jakie kierunki turystyczne wybiorą po zniesieniu obostrzeń. Będzie to dla Ciebie wskazówka do tworzenia przyszłych ofert.
Źródło: instagram.com/wishlist.travel/
Wskaż na najbardziej opłacalne lokalizacje z punktu widzenia Twojego biznesu – czyli tam, gdzie najłatwiej zaczniesz odrabiać straty. Tego typu treści możesz zamieszczać w dowolnym serwisie społecznościowym, np. jako:
Źródło: instagram.com/stories/highlights/17847204073520713/?hl=pl
Instagram umożliwia podgląd zarówno na prowadzącego, jak i gościa. Takie interaktywne wywiady, w których poruszysz z mieszkańcami tematy związane z podróżowaniem oraz zmianami, jakie zadziały się innych krajach wskutek koronawirusa, będą ciekawymi informacjami dla większości internautów.
Pozwoli to na pozyskanie tzw. User Generated Content, co przełoży się na budowanie zaufania i lojalności wobec marki.
Źródło: instagram.com/tuipoland/
Wielu rodziców wybiera urlop w miejscach, w których organizowane są animacje dla najmłodszych. Takie podejście na pewno pokaże im, że Twoja marka myśli również o dzieciach nie tylko w kontekście podróżowania.
Źródło: instagram.com/coraltravel/
Zaproś do kontaktu oraz omówienia sprawy w poście, materiale wideo lub transmisji na żywo. Jeśli ktoś się do Ciebie zgłosi, spróbuj renegocjować warunki umowy – mając na uwadze zarówno dobro klienta, jak i Twoje możliwości.
Dzięki wartościowym publikacjom na witrynie firmowej zyskasz grono wiernych czytelników, którzy mają szansę stać się Twoimi klientami. Pamiętaj, że wpisy, aby były atrakcyjne dla użytkownika, muszą być nasycone szczegółami. Moduł blogowy można łatwo wdrożyć na większości stron internetowych i nie jest to zmiana ani czasochłonna, ani trudna do wykonania. Blog to również narzędzie, które wspiera pozycjonowanie witryny. Czyli same plusy!
W ten sposób zdołasz odwieść część klientów od decyzji o rezygnacji z wyjazdu. Odbiorców na pewno zaciekawi również cykl opisujący wyprawy Twojej załogi oraz ich podopiecznych w najdalsze zakątki świata.
Źródło: blog.iliveunderwater.com/pl/
Masz możliwość, żeby we współpracy z partnerami biznesowymi zaoferować cykl wirtualnych wycieczek? Do dzieła! Twoją przewagą może być to, że nie wszystkie zabytki są dostępne do zwiedzania przez cały rok. Dzięki temu łatwo dopasujesz termin z konkretnym przewodnikiem lub samodzielnie pokażesz nieznane zakątki.
Przygotowanie techniczne zwiedzania nie powinno stanowić dla Ciebie większego problemu. Jako prowadzący połączysz się z widzami przez platformę Zoom lub transmisję live na Facebooku. Jeśli chcesz, pobieraj drobną opłatę za dostęp do materiałów wideo. Pamiętaj, że Twoim głównym celem w tym przypadku nie powinien być zysk, tylko budowanie grupy lojalnych odbiorców. Wielu miłośników zorganizowanych podróży chętnie wesprze Cię w ten sposób.
Źródło: radiozet.pl/Podroze/
Źródło: wakacyjnipiraci.pl/dziennik-pokladowy/
Zamożniejsza część klientów może zdecydować się na wykupienie wakacji już teraz. Proponowanie konkretnych kierunków, to dość ryzykowny krok. Zaoferuj więc vouchery z długim terminem do wykorzystania.
Źródło: tui.pl/kupony
Prowadzisz ośrodek nastawiony na turystów przybywających w sezonie? Otwórz się na lokalną społeczność. Zaoferuj możliwość zamawiania posiłków z dowozem lub wykupienia abonamentów na zestawy składające się z kilku dań. Mogą z nich skorzystać zarówno osoby starsze, jak i te, które nie mają czasu lub nie lubią gotować. Klucz to atrakcyjna cena.
Jeśli część dochodów czerpiesz też z organizacji imprez, spróbuj pozyskać chętnych już teraz. Zaproponuj np. wynajem sali na wesele z dużą zniżką. Zainteresowani będą jednak potrzebowali gwarancji elastyczności przy doborze terminu.
Bądź w stałym kontakcie z osobami, które nie wypowiedziały umowy, lecz chcą przenieść wyjazd na później. W przypadku biur turystycznych sprawdzi się czat na stronie oraz lista FAQ. Wyjaśnij szczegółowo w jednym miejscu najczęściej podnoszone kwestie. Unikniesz tym samym powtarzających się telefonów i maili, a jednocześnie dasz się poznać jako profesjonalista. Rozważasz stworzenie e-booka lub interaktywnego przewodnika? Jak najbardziej to dobry pomysł! Klienci poszukujący rzetelnych informacji na pewno to docenią. Pamiętaj także, aby koniecznie zadbać o aktualizację wizytówki w Google Moja Firma. Pozytywne opinie pomagają w pozycjonowaniu!
Przed całą branżą turystyczną niełatwy czas. To jeden z ostatnich sektorów gospodarki, który może liczyć na pełne złagodzenie obostrzeń, które znamy z urlopów w poprzednich latach. Mimo tego – warto rozważyć każdą, nawet najbardziej nietypową akcję promocyjną, niż poddać się i zamknąć działalność. Pandemia minie prędzej niż później, a miłośników profesjonalnie organizowanych wycieczek nigdy nie zabraknie. Jeśli się odpowiednio przygotujesz, możesz już niebawem odrobić straty!
Działasz w branży turystycznej?