Menu
Wróć do listy wpisów
Blog o social media Content Marketing E-mail marketing Marketing Reklama Strony www
Strona główna > Blog > Jak się promować, by nie zwariować. Sprawdź kanały, na których powinieneś uruchomić przedświąteczną kampanię

Jak się promować, by nie zwariować. Sprawdź kanały, na których powinieneś uruchomić przedświąteczną kampanię

Jak się promować, by nie zwariować. Sprawdź kanały, na których powinieneś uruchomić przedświąteczną kampanię

Przy okazji Świąt Bożego Narodzenia trudno uciec od odrobiny (nieco memicznej) nostalgii. Kiedyś to było, prawda? Rzeczywistość marketingowa jeszcze całkiem niedawno ograniczała się do gazetek promocyjnych, bilbordów, standów reklamowych albo SMS-owych powiadomień o promocjach. Dziś marki prześcigają się w pomysłach na kampanię, rywalizują o nieformalny tytuł Brandu Najwcześniej Rozpoczynającego Przedświąteczne Działania Marketingowe w danej branży i zastanawiają się, który influencer będzie w stanie przekonać do zakupu świątecznych prezentów właśnie w ich sklepie.

Masz wątpliwości dotyczące wyboru odpowiednich narzędzi promocyjnych? Najgorętszy marketingowo okres w roku zaczyna Cię przytłaczać i nie masz zaplanowanych żadnych kampanii? Zapraszam Cię do przeczytania poradnika, który pomoże Ci odnaleźć się na ostatniej prostej przedświątecznych działań reklamowych. Zaczynamy!

Świąteczna gorączka (internetowych) zakupów

Pewnie będąc w gronie przedsiębiorców związanych z e-biznesem, zgodzisz się, że okołoświąteczny czas w środowisku osób prowadzących biznes w formie online jest określany jako złoty okres. Duży wpływ na taką sytuację ma to, że kochamy zakupy. Z jednej strony to efekt tzw. kultury zachodniej, rozwoju konsumpcjonizmu. Z drugiej, zwłaszcza w kontekście świąt, lubimy robić przyjemność bliskim, dlatego chętnie otwieramy swoje portfele, gdy nadarza się okazja zakupu czegoś dla rodziny lub przyjaciół.

Dla większości firm działających w e-commerce Święta Bożego Narodzenia to moment, który przynosi największą liczbę transakcji także dlatego, że z roku na rok poszerza się grono osób poszukujących prezentów właśnie w internecie. Według badań przeprowadzonych przez Gemius IAB Polska oraz Polskich Badań Internetu, aż 77% Polek i Polaków zdecydowało się w 2022 roku kupować głównie online.

To trend wzrostowy, który utrzymuje się od czasu pandemii. Postrzeganie zakupów internetowych zmieniło się właśnie pod jej wpływem: Polacy stali się bardziej otwarci na to, co oferują e-sklepy czy popularne platformy typu marketplace (Allegro, Amazon). Ważnym czynnikiem zachęcającym do zakupów online jest… niezależność. Internet dostępny jest w znacznej większości miejsc, szybki shopping można zrobić za pomocą smartfona, bez którego niewielu wychodzi z domu. Ludzie lubią być wolni i decydować o swoim czasie, dlatego doceniają możliwość kupowania w dowolnym miejscu oraz o wybranej przez siebie porze. Okres w pobliżu świąt tylko to potwierdza – konieczność przygotowań połączona z prozą codzienności wymaga umiejętnego zarządzania czasem, więc prezentowe zakupy online to idealne rozwiązanie dla wielu z nas.

zakupy online - wyniki badania

Źródło: E-commerce w Polsce 2022

Co ciekawe, 58% ankietowanych w tych samych badaniu zadeklarowało, że mimo galopującej inflacji nie zmieniło swoich nawyków zakupowych i wydaje na nie takie same kwoty, jak wcześniej.

Zanim jednak jako aktywny w internecie przedsiębiorca będziesz mógł cieszyć się niezliczoną liczbą konwersji, powinieneś zaplanować przedświąteczną kampanię promocyjną. Konkurencja nie śpi i jest coraz większa, kalendarz reklamowy z roku na rok coraz bardziej się kurczy (czekoladowe mikołaje na sklepowych półkach lądują swoimi saniami już w październiku). Mimo to spora część marek (głównie tych rozpoznawalnych w swoim segmencie albo funkcjonujących jako top of mind w społeczeństwie) niesłusznie odpuszcza konkretne określenie działań w ciągu najważniejszych marketingowo tygodni.

Kanały dla przedświątecznej kampanii promocyjnej w trybie ASAP

Powodów do odwlekania, a często nawet rezygnacji z konkretnych akcji promocyjnych z perspektywy osoby prowadzącej firmę jest niemało. Od problemów kadrowych, cięć budżetowych, aż po wypalenie zawodowe. Jednak mimo wszystko, jeśli jako właściciel sklepu e-commerce albo tradycyjnego biznesu usługowego obecnego w sieci chcesz wybić się ze swoją ofertą, powinieneś choćby na ostatnim etapie zainwestować czas i środki w wybrane działania reklamowe. To doskonała opcja, żeby:

  • zaistnieć w głowach odbiorców,
  • zaprezentować swój asortyment/usługi, przekonując potencjalnych klientów, dlaczego to właśnie Twoja firma jest warta uwagi pod kątem wyboru prezentu dla bliskiej osoby,
  • zbudować wizerunek eksperta w branży.
Ważne

Zaplanowanie atrakcyjnej kampanii promocyjnej podczas okresu okołoświątecznego to furtka nie tylko do zdobycia serc poszukujących prezentów świątecznych dla najbliższych. To działanie perspektywiczne, kreujące świadomość istnienia marki w głowach grup docelowych, o których przeczytasz więcej w jednym z artykułów na naszym blogu. Zadbaj, aby przekaz był łatwy do zapamiętania!

Poniżej znajdziesz listę najważniejszych, a przede wszystkim uniwersalnych kanałów, które doskonale odnajdą się podczas kampanii dla różnorodnych branż.

promocje przedświąteczne

Social media – królestwo świątecznego przekazu

Media społecznościowe tworzą ludzie, a ludzie w zdecydowanej większości kochają święta. To właśnie na Instagramie, TikToku czy Facebooku mówi się o bożonarodzeniowych trendach, prezentowych inspiracjach oraz poszukuje się informacji o produktach i usługach. Jako społeczeństwo spędzamy na „socjalach” mnóstwo czasu, dlatego powinien być to podstawowy wybór do organizacji kampanii promocyjnej dla większości branż.

Social media łączą ze sobą kilka funkcji. Z jednej strony pozwalają opowiedzieć marce o sobie – prowadząc profil firmy na Instagramie, zyskujesz przestrzeń na pokazanie jej ludzkiej twarzy. Z drugiej zaś są wygodną platformą sprzedaży (Instagram, Facebook), więc zwiększają prawdopodobieństwo zakupu, nawet jeśli użytkownik nie miał tego w planie. Wszystko dzięki magii umieszczonych w postach lub relacjach linków do stron oraz sklepom bezpośrednio działającym na fanpage’ach marek.

O czym powinieneś pamiętać podczas tworzenia świątecznej kampanii promocyjnej w social mediach?

  1. Content oparty na emocjach. Treści powinny być wypełnione radością, ciepłem, atmosferą oczekiwania na sam okres świąt. Mile widziane jest odwoływanie się do miłości, budowania relacji, rodziny, przyjaciół, czyli tego, za co najbardziej cenimy świąteczny czas.
  2. Elementy graficzne w świątecznej stylistyce. Ważne są akcenty kolorystyczne kojarzące się z Bożym Narodzeniem: zieleń, czerwień, biel. Nie można zapominać o charakterystycznych elementach, jak pierniczki, gwiazdy, śnieżynki, renifery. Im więcej „słodyczy” na grafikach, tym w okresie świątecznym lepiej.
  3. Użyteczne treści. Doskonale sprawdzą się prezentacje produktów w formie relacji albo postów, ale jako poradniki. Prezentuj konkretne wykorzystanie asortymentu, który sprzedajesz, lub efekty, jakie niesie skorzystanie z danej usługi. Wszelkiego rodzaju infografiki, reelsy, które mogą rozwiązać problem odbiorców i nadają się do udostępnienia, są mile widziane!
  4. Odpowiednie targetowanie. Podczas kreacji reklam (zwłaszcza w systemie Meta) lepiej sprawdzić dwukrotnie, czy dobrana lokalizacja jest na pewno prawidłowa, czy odbiorcy mają dobrze sprecyzowane zainteresowania, niż gdyby miało się okazać, że budżet został całkowicie przepalony. Warto również wykorzystać najlepiej konwertujące do tej pory grupy odbiorców, dane z remarketingu. Jeśli coś sprawdzało się do tej pory, nie ma sensu na siłę tworzyć kolejnych rozwiązań. Zwłaszcza gdy do pierwszej gwiazdki już niedaleko!
  5. Kody i rabaty. Społeczność obecna w social mediach nieustannie poszukuje rabatów czy okazji zakupowych pozwalających na choćby najdrobniejsze oszczędności. Przemycenie informacji o zniżkach w treściach postów, a przede wszystkim na przyciągających wzrok grafikach to dobry sposób na wzbudzenie zainteresowania Twoją działalnością.

kampanie świąteczne

Influencer marketing – klucz do serc odbiorców

Pisząc wcześniej o social mediach, nie sposób nie nawiązać do influencer marketingu. Nie trzeba Cię z pewnością przekonywać o sile przekazu i poleceń płynących od internetowych twórców. W czym tkwi sukces? To zdecydowanie połączenie ich autorytetu, zaufania i focusu na potrzeby odbiorców, co przekłada się na mocną relację pomiędzy influencerem a jego obserwatorami. Warto wykorzystać ten fakt podczas okresu świątecznego, kiedy często decydujemy się na zakup prezentu dla najbliższych na podstawie rekomendacje.

Zorganizowanie kampanii influencer marketingowej wymaga dokładnego zaplanowania i przemyślenia konkretnych rozwiązań, o czym możesz przeczytać m.in. w tym artykule. W wyjątkowych sytuacjach można jednak zrealizować ją w przyspieszonym trybie. Wtedy warto zwrócić się albo do profesjonalnej agencji marketingu internetowego, w której specjaliści zadbają o dopięcie wszelkich szczegółów, albo samodzielnie zaangażować się w niewielkie działania.

Do przedświątecznej minikampanii influencerskiej dobrze wybrać twórcę z max. 30-50 tys. obserwatorów. Prowadzący większe, popularniejsze konta rezerwacje na kampanie często mają już od letnich miesięcy, ponadto ich cennik jest zdecydowanie wyższy. Influencer o średnim zasięgu ma szansę na wygenerowanie lepszych wyników ze względu na mniejszą liczbę współprac, zwłaszcza jeśli jest znany lokalnie (rozwiązanie ma sens przede wszystkim w większych miastach, jak Warszawa, Poznań, Kraków).

Wskazówki przy świątecznej kampanii promocyjnej z influencerem w roli głównej:

  1. Nawet najprostszy, najkrótszy brief określający warunki kampanii jest lepszy niż jego całkowity brak. Koniecznie zwróć uwagę, żeby zostały ujęte w nim kwestie takie, jak wymagane hasztagi, zadania dla influencera, wskazówki dotyczące pokazania produktu/usługi czy wyróżniki Twoich usług/produktów na tle innych marek.
  2. Spersonalizowane kody rabatowe i linki do sklepu/strony. Pomogą nie tylko w monitorowaniu ruchu na stronie, ale również przyciągną odbiorców. Kto nie lubi zakupowych okazji?
  3. Kwestie wizualne są ogromnie ważne przy wszelkich działaniach online, w końcu ludzie kupują oczami. Dopracuj opakowania, lekko odśwież stronę internetową, dodając jej świątecznego charakteru. Zadbaj o to, żeby materiał influencera był atrakcyjny, spójny z Twoją marką.

E-mail marketing – wprost do skrzynek odbiorców

Newslettery dzielą społeczeństwo. Jedni je kochają, inni – wręcz przeciwnie. Kluczem do udanej kampanii e-mail marketingowej jest dobra treść. Dodatkowo nie da się ukryć, że mailingi są jednym z najtańszych, najprostszych i najszybszych sposobów na przyspieszoną kampanię promocyjną przed świętami.

Do przygotowania mailingu nie potrzebujesz dedykowanych narzędzi. Możesz postawić nawet na wysyłkę zwykłych wiadomości, ale w niezwykłej formie. Wystarczy odrobina inwencji, opracowanie copy, wybór (lub samodzielne przygotowanie) oprawy graficznej. Żeby przyspieszyć pracę, możesz skorzystać z narzędzi takich jak m.in. Canva. Znajdziesz w niej dziesiątki darmowych szablonów wizualnych, które sprawią, że Twój mailing będzie estetyczny i osadzony w marketingowych trendach.

Podczas tworzenia świątecznej kampanii newsletterowej:

  1. Przygotuj listę mailingową na podstawie zebranych wcześniej leadów.
  2. Opracowując treść mailingu, skup się na emocjach, relacjach. Pokaż najważniejsze zalety produktu lub usługi, które sprawią radość bliskim lub bezpośrednio odbiorcy.
  3. Postaraj się, żeby mailing nie był zbyt długi – podaj niezbędne fakty w pigułce.
  4. Nie zapomnij o bezpośrednich linkach do sklepu.

jak przygotować sklep na okres świąt

Przedświąteczna kampania promocyjna to szansa dla Twojego biznesu

Przeprowadzenie działań reklamowych w najgorętszym marketingowo okresie może okazać się sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Ważne, żeby wszelkiego rodzaju reklamy ads, kampanie z influencerami czy newslettery nie kończyły się zaraz przed rozpoczęciem Bożego Narodzenia. Dobrze przedłużyć je przynajmniej do Sylwestra, żeby zapominalscy oraz osoby szukające okazji również mogły skorzystać z atrakcyjniejszej niż standardowa oferty.

Mam nadzieję, że ten krótki poradnik będzie dla Ciebie inspiracją i w stosunkowo krótkim czasie uda Ci się zorganizować kampanię zgodną z oczekiwanymi efektami!