Wróć do listy wpisów
Różne Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Paginacja stron internetowych – co to jest?

Paginacja stron internetowych – co to jest?

Paginacja stron internetowych – co to jest?

Duży portal internetowy posiadający wiele produktów i kategorii lub artykułów powinien mieć wdrożoną odpowiednią paginację stron, aby ułatwić zapoznanie się z całą zawartością witryny. Paginacja jest bardzo istotną kwestią, która odpowiednio zaimplementowana pomaga w korzystaniu z serwisu. Jeśli paginacja nie będzie odpowiednio wdrożona, to wówczas zarówno roboty Google, jak i użytkownicy będą mieli problem z korzystaniem ze strony.

Paginacja jest także bardzo istotna w przypadku długich artykułów, ponieważ dzięki temu ich przeglądanie stanie się o wiele łatwiejsze. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, które pozwolą na poprawienie postrzegania strony przez Google.

Czym dokładnie jest paginacja stron internetowych

Paginacja stron internetowych, zwana inaczej stronicowaniem, przypomina mniej więcej korzystanie z klasycznej książki. Dzięki przeglądaniu poszczególnych stron mamy łatwiejszy dostęp do konkretnych informacji. Zastosowanie paginacji zapewnia o wiele wygodniejsze i prostsze przeglądanie strony.

Jeśli zastosowana jest paginacja stron, to użytkownik strony w danym momencie widzi tylko i wyłącznie kilka produktów lub fragment artykułu, a po przejściu na kolejną podstronę może zapoznać się z kolejnymi produktami lub z dalszą częścią contentu. Zaletą takiej prezentacji jest łatwość przeglądania zawartości witryny oraz krótki czas ładowania kolejnych podstron.

paginacja-korzyści

Gdzie stosuje się paginację stron

Sklepy internetowe najczęściej prezentują kolejne produkty przy wykorzystaniu paginacji. Jest to jednak rozwiązanie używane nie tylko w sklepach internetowych, ale też na blogach, w galeriach zdjęć, na forach dyskusyjnych czy na stronach prezentujących opinie o produktach.

Osoba korzystająca ze strony powinna móc się poruszać po niej bez najmniejszych problemów oraz być w stanie z łatwością zlokalizować numery stron prowadzące do kolejnych, jak i poprzednich podstron.

Zwykle przyciski do nawigacji umieszczane są na dole strony, co powoduje, że kolejne podstrony można znaleźć bez większych problemów. Czasami także zdarza się, że kolejne podstrony umieszczane są na górze dla wygody użytkownika, aby mógł bez trudu poruszać się po stronie.

Atrybuty rel=”prev” i rel=”next” w paginacji

Do 2021 roku atrybuty rel=”prev” oraz rel=”next” były stosowane w celu zniwelowania duplikacji treści. Dzięki tym znacznikom do tamtego czasu informowaliśmy robota Google, że wskazane podstrony dotyczą tej samej kategorii treści, zarówno jeśli chodzi o strony poprzednie (rel=”prev”), jak i następne (rel=”next”).

Obowiązkowe znaczniki prev i next

W 2021 roku Google poinformowało, że znaczniki te nie są już potrzebne. Z tego wynika, że roboty są w stanie poradzić sobie z wykrywaniem stronicowania. Jeżeli jednak kiedyś na stronach kategorii te znaczniki zostały wdrożone, to wówczas nie ma konieczności ich usuwania, ponieważ Google nie ma do nich zastrzeżeń i toleruje ich obecność.

Paginacja a linki kanoniczne

Wdrażanie paginacji wcale nie jest takie proste. Trzeba pamiętać, że istnieje limit stron, które Google jest w stanie zaindeksować w jednej witrynie. Odwiedzając stronę, Google sprawdza, jakie podstrony są interesujące i warte umieszczenia w wyszukiwarce.

Kolejną istotną kwestią jest zapewnienie unikalności treści. Teksty muszą być unikalne w obrębie strony i całego internetu. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia pozycjonowania oraz postrzegania strony przez Google.

Sposobem na rozwiązanie problemu z duplikacją treści na podstronach kategorii, gdzie znajduje się bardzo podobna treść, jest właśnie link kanoniczny (rel=”canonical”). Ten atrybut jest wskazaniem na oryginalny adres URL, który Google ma uznać za najważniejszy wśród wszystkich podstron o podobnej treści.

Linki kanoniczne mogą sprawdzić się nie tylko w rozwiązywaniu problemu z paginacją, ale także w przypadku istnienia wersji mobilnej strony zawierającej tę samą treść co strona oryginalna. Jeśli chodzi o paginację, to zwykle stosowany jest tzw. self canonical, czyli wskazanie podstrony, na której się jest, czyli jeśli mamy stronę mobilną np. m.strona.pl/test/, canonicalem możemy wskazać strona.pl/test/ i rozwiązać problem z duplikacją.

Nie poleca się stosowania linku kanonicznego na kolejnych podstronach ze wskazaniem na pierwszą podstronę, ponieważ kolejne strony nie są duplikacją treści, a składową większej całości.

co to jest paginacja

Paginacja – problem z pierwszej strony

W niektórych sklepach internetowych może pojawić się problem z duplikacją strony kategorii np. (sklep.pl/buty) z pierwszą stroną paginacji (sklep.pl/buty-1). Jest to problem, jeśli w obu tych adresach występuje identyczna treść. Zwykle problem ten powstaje, w przypadku gdy skrypt strony powoduje przekierowanie pierwszej strony paginacji jako kopii strony bazowej.

Rozwiązanie tego problemu jest dość proste – polega na usunięciu pierwszej strony paginacji. Jeśli nie istnieje taka możliwość, to optymalnym działaniem jest ustawienie przekierowania 301 z pierwszej strony na stronę bazową.

Jeśli postanowimy pozostawić pierwszą stronę paginacji, to wówczas będzie to wpływało negatywnie na ocenę strony przez wyszukiwarkę Google.

Paginacja a mapa strony

Sitemapa jest zbiorem wszystkich podstron i powinny być w niej zawarte wszelkie adresy znajdujące się na naszej stronie. Niestety mapa strony ma pewne ograniczenia, a mianowicie nie można w niej zawrzeć nieograniczonej liczby stron. W związku z tym w niektórych przypadkach, jeśli portal jest bardzo rozbudowany, stosuje się tylko dodawanie do niej pierwszych podstron z każdej kategorii. Zwykle tego rodzaju podstrony najbardziej ułatwiają nawigację i są najlepiej zoptymalizowane w oczach Google z punktu widzenia pozycjonowania.

Czy infinite scroll jest dobrą alternatywą dla paginacji

Paginacja nie jest jedynym sposobem prezentowania treści, które można zastosować w witrynie. Alternatywą jest infinite scroll, czyli automatyczne ładowanie i prezentowanie treści. Dla bardzo wielu użytkowników jest to najwygodniejsza opcja w sklepach internetowych.

W tym przypadku standardowa paginacja zostaje zastąpiona poprzez automatyczne pojawianie się treści w miarę przewijania strony. W ten sposób można uzyskać wrażenie, że nasza strona jest nieskończona (infinite), ponieważ kolejne strony pokazują się automatycznie.

Rozwiązanie to nie różni się bardzo od klasycznej paginacji stron, jednak najczęściej jest używane w przypadku stron opartych o język JavaScript.

infinite scroll

Korzyści dla SEO z paginacji stron

Paginacja jest bardzo ważna zarówno z punktu widzenia SEO, ponieważ pozwala na rozwiązanie wielu problemów technicznych (np. w przypadku spowolnienia działania strony), jak również dla użytkowników.

Każda sekunda przeznaczona na ładowanie strony powoduje, że potencjalni klienci będą uciekali ze strony i porzucali koszyki zakupowe. Jeśli strona będzie działała szybko i płynnie, to wówczas mamy szansę na zwiększenie konwersji.

Oczywiście odpowiednie działanie strony ma wpływ nie tylko na pozytywne wrażenia wynikające z korzystania z niej przez użytkowników, ale także jest pozytywnie postrzegane przez roboty Google, co sprawia, że strona może osiągać wyższe pozycje w wyszukiwarce.

Jeśli chcemy zadbać o lepsze funkcjonowanie strony, to odpowiednio wdrożona paginacja jest bardzo istotna, a powyższe wskazówki powinny znacznie ułatwić jej zaimplementowanie.