Wróć do listy wpisów
Analityka Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Google Optimize, Twój kompan w testach A/B

Google Optimize, Twój kompan w testach A/B

Google Optimize, Twój kompan w testach A/B

Jeśli poszukujesz sposobu na poprawę współczynnika konwersji na stronie internetowej lub w e-sklepie, postaw na regularne testowanie poszczególnych funkcji Twojej witryny. Z pomocą przy prowadzeniu testów A/B przychodzą twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie, oferując Google Optimize – rozbudowane, proste w obsłudze, a przy tym darmowe narzędzie do prowadzenia testów użyteczności strony. Sprawdź jego główne funkcjonalności, dowiedz się, jak prowadzić eksperymenty oraz poznaj historię firmy, która dzięki testom Google Optimize zwiększyła sprzedaż aż o 94%.

Co to jest Google Optimize i do czego służy

Darmowe narzędzie do prowadzenia testów A/B w serwisach internetowych, czyli Google Optimize, od niedawna dostępne jest także w polskiej wersji językowej. To rozbudowana platforma, dzięki której sprawniej dostosujesz swój firmowy serwis, bloga lub sklep internetowy do potrzeb i oczekiwań internautów, zwiększając liczbę konwersji.

Istotne jest to, że dzięki GO możesz testować poszczególne funkcje witryny bez angażowania w ten proces programistów. Funkcjonalność Google Optimize z pewnością przyda się w sytuacjach, gdy chcesz:

  • porównać skuteczność dwóch różnych wezwań do działania,
  • zoptymalizować wygląd formularza kontaktowego,
  • uprościć ścieżkę zakupową w sklepie online,
  • sprawdzić, czy wielkość oraz układ elementów na stronie mają wpływ na pozyskiwanie konwersji,
  • dowiedzieć się, jaka kolorystyka będzie najbardziej przyjazna użytkownikom.

Dzięki Google Optimize możesz przeprowadzić także wiele innych testów w obrębie własnej witryny.

Najważniejsze zalety tego narzędzia

Użytkownicy cenią Google Optimize nie tylko za to, że jest dostępne za darmo. Do zalet narzędzia należą również: jego pełna integracja z innymi usługami Google (np. Analytics, Tag Manager czy Ads), przyjazny interfejs i łatwa obsługa oraz możliwość prowadzenia wielu różnych eksperymentów.

Możliwość integracji z Google Analytics, Ads, BigQuery, Firebase

Do korzystania z Optimize niezbędne jest posiadanie konta Google Analytics. GO nie ma własnego mechanizmu monitorowania statystyk, dlatego połączenie z profilem GA jest obligatoryjne. Zalecany jest również dostęp do Google Tag Managera, który pozwoli szybko skonfigurować kod kontenera GO i dodać go do strony internetowej. Podobnie jak w GA, kod śledzenia możesz również dodać ręcznie, wklejając go w sekcji head w swojej witrynie.

Integracja Google Optimize z Analytics umożliwia przesyłanie danych do bezserwerowej usługi BigQuery dostępnej z poziomu Google Cloud Platform, a także do platformy Firebase służącej do tworzenia aplikacji mobilnych oraz internetowych.

Edycja wizualna, łatwość użycia

Pod względem interfejsu użytkownika Google Optimize przypomina nieco Menedżera Tagów. Podobnie jak w GTM, również w Optimize możesz tworzyć kontenery, łącząc je z usługami GA. Kontenery służą do konfigurowania eksperymentów, czyli konkretnych zbiorów testów w obszarze Twojej witryny.

Wielkim udogodnieniem przy obsłudze Google Optimize jest wtyczka do przeglądarki Chrome, która pozwala w trybie aktywnym edytować poszczególne parametry witryny, takie jak rozmiar elementów, ich położenie, kolor czy pokrycie – oczywiście bez konieczności kodowania.

Różnorodność eksperymentów

Platforma, dzięki której za darmo możesz testować swój serwis i optymalizować konwersje, umożliwia wykonywanie trzech rodzajów eksperymentów. Są nimi:

  • testy A/B,
  • testy wielowymiarowe,
  • testy przekierowań.

Google Optimize

Testy A/B

Testy A/B to najpopularniejszy rodzaj eksperymentów polegający na porównywaniu ze sobą dwóch lub więcej wariantów tej samej witryny. Oryginalna strona to wariant A, natomiast warianty B (i kolejne) zawierają jeden odróżniający element w stosunku do A. Może to być np. inny kolor tła, zmodyfikowany formularz kontaktowy lub zmieniona treść przycisku call to action (CTA).

Testy wielowymiarowe

Nie musisz jednak ograniczać się do sprawdzania tylko jednej modyfikacji – za pomocą GO możesz wykonać również test wielowymiarowy określany jako MVT (ang. multivariate testing). Charakteryzuje go większa liczba zmiennych oraz możliwość analizowania wielu układów tej samej witryny w celu wybrania najskuteczniejszej kombinacji.

Rzetelne wykonanie testu wielowymiarowego wymaga bardzo dużego ruchu na stronie, dlatego pozostaje on domeną największych serwisów i sklepów e-commerce.

Testy przekierowań

Redirect Test, czyli test przekierowań, to opcja, która pozwala testować wpływ oddzielnych stron internetowych na siebie. Każda z testowanych witryn posiada własny adres URL. Ten typ eksperymentu umożliwia sprawdzenie skuteczności wielu różnych stron, dlatego warto wykonać go, np. planując gruntowne przeprojektowanie witryny.

Case study – jak wykorzystano Google Optimize na stronie Telia Norway

Telia Norway to jeden z najpopularniejszych dostawców usług telekomunikacyjnych w Norwegii. Chcąc zmaksymalizować współczynnik konwersji, zespół pod kierunkiem Simena Petersena testował poszczególne funkcjonalności witryny, wykorzystując w tym celu Google Optimize. Po skonfigurowaniu oraz przeprowadzeniu eksperymentów specjaliści od UX podjęli decyzję o:

  • zmniejszeniu rozmiaru grafiki na stronie głównej,
  • zastąpieniu ogólnej treści wezwaniem do działania,
  • wyświetlaniu ceny miesięcznej zamiast rocznego kosztu przy poszczególnych ofertach finansowania.

Szczególnie skuteczna okazała się ostatnia zmiana – Telia Norway ogłosiła, że sprzedaż abonamentów dla tej konkretnej opcji finansowania wzrosła aż o 94%. (źródło: www.marketingplatform.google.com)

Google Optimize – zwiększaj współczynnik konwersji dzięki testom

Dzięki Google Optimize w prosty sposób przeprowadzisz testy swojej firmowej strony www lub sklepu online. Darmowe narzędzie zintegrowane z Analytics oraz pozostałymi usługami Google umożliwi Ci testowanie funkcjonalności swoich serwisów, nawet jeśli nie jesteś specjalistą w dziedzinie programowania. Funkcjonalność i prosta obsługa czynią je zdecydowanie najlepszym narzędziem dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z wykonywaniem testów A/B.