Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing Reklama
Strona główna > Blog > Każde ciało jest piękne! Przegląd kampanii reklamowych w duchu body positive

Każde ciało jest piękne! Przegląd kampanii reklamowych w duchu body positive

Każde ciało jest piękne! Przegląd kampanii reklamowych w duchu body positive

Akceptacja własnego ciała to temat, o którym w dzisiejszym świecie mówi się coraz więcej. Ruch body positive, który na przestrzeni kilku ostatnich lat zyskał na popularności w mediach społecznościowych, przeniknął także w świat marketingu. Zarówno wielkie, światowe marki, jak i te mniejsze stawiają na różnorodność i budują swój wizerunek zgodnie z duchem ciałopozytywności. Szerzą świadomość na tematy ważne dla sporej części społeczeństwa, takie jak akceptacja własnego ciała i walka z kompleksami. W medialnym świecie znajdziemy wiele przeróżnych kampanii poruszających tematykę ciałopozytywności i podejmujących walkę z nieosiągalnym ideałem piękna. Oto kilka z nich.

So who’s going to tell me I’m not athlete? My story is not impossible. Because I’m possible.

Przykładem kampanii w duchu body positive jest kampania marki Adidas z lutego 2022 roku. Sportowa marka tym razem postanowiła dać głos kobietom, które przełamują stereotyp, jakoby kobiety uprawiające sport musiały spełniać konkretne warunki fizyczne. Tytułowe „So who’s going to tell me I’m not athlete?” to pytanie, które nawiązywać ma do społecznych oczekiwań wobec kobiet w sporcie. Kampania przekonuje, że nie ma rzeczy niemożliwych, a w sporcie każdy rozmiar jest mile widziany i równie wartościowy. Materiał możecie zobaczyć tutaj:

Prawdziwe piękno w reklamach Dove

Jedną z marek, która po części zbudowała swój wizerunek w oparciu o ruch body positive, jest marka produktów kosmetycznych Dove. Od lat motywem przewodnim kampanii Dove jest szeroko rozumiana ciałopozytywność. Od 2004 roku firma angażuje się w walkę z nieosiągalnym ideałem piękna. Ogólnoświatowe badania, które przeprowadziła marka, wskazują, że tylko 4% kobiet na całym świecie uważa się za piękne, a kwestia wyglądu to czynnik, który powstrzymuje wiele dziewczynek przed zwykłymi, codziennymi czynnościami – od uprawiania sportów do wypowiadania swojej opinii. „Prawdziwe Piękno” to tytuł kampanii Dove, od której wszystko się zaczęło. W spocie reklamowym przedstawione są kobiety o różnych figurach czy karnacjach, a także w różnym wieku. Cała kampanii przeprowadzona jest w duchu body positive i wzywa do akceptacji samego siebie.

kampania body positive Dove

Bikini nam niestraszne

H&M, jedna z najbardziej popularnych sieci sklepów odzieżowych, również może pochwalić się działalnością w myśl idei body positive. W kampanii H&M Summer wzięły udział znane influencerki, które na pewnym etapie swojego życia zmagały się z kompleksami i obniżonym poczuciem własnej wartości. Dziewczyny pozują w kolorowych strojach kąpielowych, nie przejmując się tym, że pokazują ciało, którego kiedyś tak się wstydziły. Marka na tapetę bierze temat znany wielu kobietom, a mianowicie wstyd, który czują, gdy sytuacja wymaga pokazania się w bikini. H&M przekonuje, że każda kobieta zasługuje na to, aby czuć się komfortowo we własnym ciele, lekceważąc niedoskonałości, które zauważane są tylko przez nie same. Marka wzywa do pokochania samego siebie i czerpania z życia, ile się da, czy to na plaży, czy nad basenem.

kampania body positive HM

EveryBODY needs love

Kaufland to kolejna marka, która zaskoczyła widzów nową kampanią. Choć ta niemiecka sieć hipermarketów kojarzyć się może jedynie ze zakupami spożywczymi, okazuje się, że ma także własną markę kosmetyków. I to właśnie o nią chodzi w kwestii tej kampanii. Bevola, bo tak nazywają się autorskie produkty do ciała dostępne w sklepach Kaufland, to jednak temat drugorzędny dla odbiorcy kampanii. Na pierwszy plan wysuwają się bohaterowie tańczący w rytm starego hitu radiowego przerobionego na potrzeby reklamy. Tematem przewodnim kampanii jest przekonanie, że każde ciało zasługuje na miłość i akceptację.

Rihanna na przekór stereotypom

Savage x Fenty to marka bielizny stworzona przez barbadoską piosenkarkę Rihannę. Artystka od początku swojej działalności stawia na różnorodność. Nic dziwnego, bowiem sama Rihanna niejednokrotnie pokazywała, że temat cielesności jest jej bliski i chętnie pokazywała się w designerskich strojach bez względu na zmiany zachodzące w jej ciele, chociażby wtedy, kiedy była w ciąży. Kampanie, które stworzone zostały na potrzeby jej marki, uwzględniały modelki i modelów w różnych rozmiarach oraz o nieoczywistej urodzie. Jej walka z nieosiągalnym ideałem piękna jest doceniana wśród społeczności internetowej. Rihanna udowadnia, że body positive nie dotyczy wyłącznie kobiet. Mężczyźni również borykają się z takimi problemami, jak kompleksy czy obniżone poczucie własnej wartości. Marketing marki jest nieodłącznie związany z duchem ciałopozytywności – tak jak jej kreatorka.

Savage x Fenty kampania body positive

(Nie)idealny uśmiech od Gucci

Dom mody Gucci również może pochwalić się kampanią, która przełamała dotychczasowe stereotypy reklam z branży beauty. W 2019 roku marka prowadziła kampanię nowych pomadek do ust, w której motywem przewodnim były zęby artystki Dani Miller. Reklama ta mocno odbiegała od tych, do których przyzwyczaił nas przemysł kosmetyczny. Zęby kobiety nie są równe, mają delikatne przebarwienia i są rozłożone nierównomiernie. I choć nie wydaje się to niczym szokującym, to jednak w branży beauty zrobiło spore zamieszanie. Gucci udowadnia, że body positive nie dotyczy jedynie rozmiaru, jaki nosimy. Ideał piękna, który przez wiele lat gloryfikowany był przez przemysł modowy i kosmetyczny, obejmował określone standardy, włączając w to kwestie włosów, cery, rozmiaru sylwetki, koloru skóry czy nawet uzębienia. Gucci jednak swoją kampanią sprzeciwia się takim przekonaniom, a produkty kieruje do wszystkich kobiet, wzywając do akceptacji także tego, co wydawać się może niedoskonałe.

kampania Gucci body positive

Rewolucja w świecie Barbie

Ruch body positive skutecznie przeniknął do świata mody i kosmetyków, ale nie tylko. Rewolucja ta dosięgnęła także przemysłu zabawkarskiego, a mianowicie kultowych już lalek Barbie. Firma Mattel, odpowiedzialna za ich produkcję, także postawiła na różnorodność przedstawianych sylwetek i typów urody. Aktualnie dzieci mają do wyboru lalki o różnym wzroście, kolorze skóry czy figurze. Barbie może nie mieć włosów i może jeździć na wózku – nie ma żadnych ograniczeń. Stereotypowa lalka o blond włosach i niebieskich oczach to tylko jedna z wielu możliwości. Dzięki takim działaniom marka sprawia, że dzieci od najmłodszych lat uczą się akceptacji siebie i innych.

Mattel body positive kampania

Na zakończenie

Należy oczywiście pamiętać, że za każdą kampanią stoi szereg specjalistów chcących przede wszystkim, aby produkt, za który są odpowiedzialni, stał się sukcesem. Cieszy jednak fakt, że współcześnie sukces ten związany jest z wartościami, które firma ze sobą niesie. Koniec końców każdemu będzie się lepiej żyć w świecie, w którym panuje akceptacja i różnorodność.

    Wypełnij formularz, aby zamówić bezpłatną wycenę