Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Niezbędnik copywritera. 21 narzędzi, które pomogą Ci napisać treść wysokiej jakości

Niezbędnik copywritera. 21 narzędzi, które pomogą Ci napisać treść wysokiej jakości

Niezbędnik copywritera. 21 narzędzi, które pomogą Ci napisać treść wysokiej jakości

Tekst jest już gotowy, frazy kluczowe na swoim miejscu, nagłówki rozmieszczone zgodnie z zasadami. Co teraz? Czas na sprawdzenie, czy całość jest napisana zgodnie z zasadami sztuki. Teksty tworzone w czasach panowania algorytmu Panda mają poprzeczkę zawieszoną bardzo wysoko! Co więcej, po każdej aktualizacji algorytmu Google ma jedną, podstawową radę, co zrobić, by utrzymać czy poprawić rankingi strony internetowej: dbaj o jakość swoich treści. Jak to zrobić? Pomogą Ci w tym narzędzia dostępne na wyciągnięcie ręki, czyli w sieci.

Panda rządzi

Przypomnijmy, dlaczego Panda jest tak istotna. To algorytm, który analizuje treści internetowe, sprawdzając ich unikalność i wartość dla użytkownika. Sprawdza, czy tekst nie jest plagiatem lub duplikatem (także w obrębie jednej strony!), bada długość tekstu i preferuje te dłuższe, ponieważ potencjalnie zawierają więcej pożytecznej treści dla odbiorcy. Analizuje jakość contentu – jej rzetelność i naturalność (nie doceni keyword stuffingu, wplatania fraz niezwiązanych z tematem tekstu, treści spamerskich).

narzędzia dla copywriterów

21 narzędzi dla copywriterów

Oto zestaw narzędzi, dzięki którym Twoje treści będą jeszcze lepsze.

Planujesz inwestycję w pozycjonowanie? Zobacz nasze konkurencyjne ceny! Obejrzyj nasz cennik pozycjonowania i ruszaj z nami na szczyt wyników wyszukiwania.

Jak sprawdzić oryginalność tekstu

Przed napisaniem tekstu z pewnością zrobiłeś research, aby przyjrzeć się bliżej zagadnieniom, które są tematem Twojego artykułu czy opisu. Na wszelki wypadek sprawdź zawsze swój tekst w programie antyplagiatowym. Dzięki temu wykryjesz niezaznaczone cytaty albo miejsca, gdzie być może za bardzo zainspirowałeś się innymi tekstami.

Swoją treść możesz sprawdzić za pomocą bezpłatnych narzędzi dostępnych w internecie:

albo skorzystać z płatnych, zaawansowanych aplikacji, np. plagiat.pl czy rapidus.org.

Zazwyczaj wystarczy, że wkleisz swój tekst i klikniesz przycisk „Sprawdź plagiat”. Wynik otrzymasz w postaci procentowej. Jedyny prawidłowy wynik to komunikat, że Twój tekst jest w 100% unikalny. Użytkownicy i boty Google lubią to 😉

Jak usunąć powtórzenia

Patrzysz na swój tekst i widzisz, że jest w nim sporo powtórzeń? Zajrzyj na stronę z synonimami https://synonim.net/. Znajdziesz tam podpowiedź, jakimi słowami możesz zastąpić nadużywany wyraz.

narzędzia dla copywriterów

Jak zapisywać imiona, nazwiska, nazwy geograficzne

Zwróć uwagę na imiona i nazwiska, które przywołujesz w tekście. To newralgiczne miejsca, w których często pojawiają się błędy i literówki. Możesz nie zwrócić na nie uwagi, ponieważ Word podkreśla wiele nazw własnych. Odmianę nazwisk sprawdzisz na stronie http://nlp.actaforte.pl:8080/Nomina. Co więcej, to narzędzie odmieni za Ciebie także nazwy miejscowości i liczebniki.

Wątpliwości możesz też rozwiać na stronie Komisji Standaryzacji Nazw Geograficznych: http://ksng.gugik.gov.pl/. Nie jest to najbardziej intuicyjne narzędzie świata, ale znajdziesz tu poprawne formy nazw geograficznych z Polski i ze świata.

Jak zapisywać tytuły

Jeśli w Twoim tekście pojawiają się tytuły książek, zawsze sprawdź, czy zapisałeś je zgodnie ze stanem rzeczywistym. Nie korzystaj wtedy ze stron księgarni internetowych, ponieważ tam nie zawsze wpisany jest prawidłowy lub pełny tytuł publikacji. Najsolidniejszym źródłem jest katalog Nukat http://www.nukat.edu.pl/. Znajdziesz w nim ponad 4 miliony rekordów – to katalog zbiorów polskich bibliotek naukowych. Pozycji zagranicznych szukaj natomiast w WorldCat https://www.worldcat.org/, który zawiera spis zagranicznych wydań i książek i czasopism.

Jak sprawdzić poprawność

Zasady poprawnościowe sprawdzaj tylko na stronach, którym można zaufać. To ważne, aby korzystać ze źródeł, które uwzględniają postanowienia Rady Języka Polskiego, prowadzą własne poradnie językowe, gdzie można zadać pytanie, a także opierają się na kanonicznych zasadach poprawnościowych. Należą do nich rzetelne słowniki online, takie jak:

sjp.pwn.pl – Uwaga! Nie pomyl go z sjp.pl! W internetowym słowniku PWN możesz wyszukać hasło czy zasadę, w poszukiwaniu odpowiedzi na poprawnościowe wątpliwości przejrzeć zapytania zgromadzone w poradni językowej, a w Korpusie Języka Polskiego przyjrzeć się użyciu danego słowa w różnych tekstach,

wsjp.pl – Znajdziesz tu rozbudowany słownik, ponieważ opis każdego hasła zawiera jego definicję, kwalifikację tematyczną, przykładowe użycia i połączenia z innymi słowami, odmianę, informacje o pochodzeniu i składni. Prace nad słownikiem trwają, a jego zasoby wciąż się powiększają i są aktualizowane.

dobryslownik.pl – Tutaj bezpłatny dostęp jest tylko do części informacji, ale możesz skorzystać z wielu cennych wskazówek poprawnościowych.

sgjp.pl – To słownik gramatyczny, w którym znajdziesz wszystkie formy odmiany danego słowa.

Porady i rozstrzygnięcia spornych kwestii poprawnościowych znajdziesz też na stronie Rady Języka Polskiego – rjp.pan.pl. Wyszukiwarka na tej stronie działa tak sobie, dlatego najlepiej wpisać po prostu w wyszukiwarkę Google swoje pytanie z dopiskiem „RJP” lub „Rada Języka Polskiego”.

Możesz wrzucić swój tekst do jednego z dostępnych bezpłatnie edytorów, które zaznaczą błędy ortograficzne, interpunkcyjne, gramatyczne czy stylistyczne. Wyróżnią też miejsca, którym powinieneś przyjrzeć się raz jeszcze ze względu na literówkę czy brak polskiego znaku diakrytycznego. Polecam do tego:

Jak w przypadku każdego narzędzia stosuj je w myśl zasady ograniczonego zaufania, a wątpliwości rozwiewaj za pomocą wymienionych wyżej słowników.

przydatne narzędzia dla copywriterów

Jak sprawdzić mglistość tekstu

Pisząc tekst, na pewno myślałeś o odbiorcy i jego potrzebach. Aby sprawdzić, czy Twój tekst jest jasny, a czytelnik zrozumie jego treść, możesz skorzystać z narzędzi, które zbadają parametr jego mglistości. Mglistość języka to cecha, która utrudnia odbiór tekstu. Jej poziom zależy od tego, jak długie zdania i wyrazy stosujesz w tekście.

Ciekawostka

Indeks Fog to współczynnik mglistości. Algorytm sprawdzający przystępność tekstu opracował w 1952 roku Robert Gunning. Poziom przystępności tekstu jest określany według następujących wartości:

1-6: poziom szkoły podstawowej

7-9: poziom wyższych klas szkoły podstawowej

10-12: poziom szkoły średniej

13-15: poziom studiów licencjackich

16-17: poziom studiów magisterskich

18-21: poziom studiów doktoranckich

22 i więcej: wymagany doktorat

Jest to mniej więcej liczba lat edukacji, jakie trzeba mieć za sobą, aby zrozumieć w pełni dany tekst. Zatem im niższy wynik, tym tekst jest bardziej zrozumiały. Wynik poniżej 8 oznacza tekst prosty i jasny.

Do narzędzi badających mglistość należą:

jasnopis.pl – możesz go wypróbować bezpłatnie, a potem zdecydować się na jeden z pakietów,

logios.dev – możesz założyć konto testowe, zanim wykupisz dostęp do narzędzia,

http://online.dlawas.net/gunning-fog-index/ – strona, na której bezpłatnie sprawdzisz indeks mglistości swojego tekstu.

Zazwyczaj wynikowi towarzyszy opis, dzięki któremu dowiesz się na przykład, czy tekst zawieratrudne słowa – jak na poniższym przykładzie:

wskaźnik FOG_przykład

Źródło: jasnopis.pl

Pamiętaj, że na to, czy Twój tekst jest zrozumiały, ma wpływ także liczba użytych fachowych terminów czy wyszukanych słów. Zadbaj o to, by dopasować go do potrzeb i możliwości odbiorcy. Twoim celem jest przecież to, by tekst został przeczytany ze zrozumieniem.

Cud proofreadingu

Jest jeszcze jedno narzędzie, o którym warto pamiętać. To proofreading. Nie da się przecenić jego zalet! Zanim wyślesz tekst do zamawiającego, przeczytaj go raz jeszcze. Najlepiej zrób to po pewnym czasie od zakończenia pracy – nawet następnego dnia, żeby Twoja głowa trochę zapomniała to, co napisała. Możesz przeczytać go na głos, wtedy uda Ci się wytropić potknięcia, powtórzenia albo niepasujące do reszty fragmenty. To ostatni moment na to, by zaopiekować się swoim dziełem, bo potem pójdzie już w świat.

Jeśli potrzebujesz tekstów o najwyższej jakości na swoją stronę internetową lub blog firmowy, odezwij się do nas. Copywriterzy i content marketerzy z Grupy TENSE znają się na swojej pracy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!