Wróć do listy wpisów
Analityka
Agencja SEO i SEM > Blog > Jak sprawdzić ruch na stronie?

Jak sprawdzić ruch na stronie?

Jak sprawdzić ruch na stronie?

Prowadzenie skutecznych działań SEO w ogromnym stopniu uzależnione jest od regularnej i szczegółowej analizy ruchu na stronie. Do zbierania danych i badania aktywności użytkowników odwiedzających serwis internetowy służy wiele narzędzi – niektóre z nich dostarczają kompleksowych i niezwykle szczegółowych informacji, inne ograniczają się do pozyskiwania podstawowych danych na temat ruchu osób wchodzących na witrynę. Poznaj najpopularniejsze narzędzia i aplikacje służące do sprawdzania ruchu na stronie www i zobacz, które z nich warto przetestować.

Jak sprawdzić ruch na stronie: Google Analytics

Zdecydowanie najpopularniejsze narzędzie, zbierające najbardziej szczegółowe dane na temat użytkowników serwisów www oraz wykonywanych przez nich akcji. Rozbudowany, darmowy system statystyk działa w oparciu o kod JavaScript umieszczany na stronie oraz wszystkich podstronach, pobierając dane na temat użytkownika w momencie, w którym odwiedza on serwis. Zebrane informacje prezentowane są administratorom strony w formie czytelnych raportów, dostarczając wiedzy m.in. na temat: fizycznej lokalizacji użytkownika, sposobu, w jaki trafił on na stronę (z wyszukiwarki, z innej witryny czy bezpośrednio, wpisując adres w pasek przeglądarki), a także używanego przez niego urządzenia lub systemu operacyjnego. Google Analytics monitoruje również zachowania gości na stronie, zapisując dane o ilości odwiedzonych podstron czy szczegółowym czasie spędzonym na każdej z nich.

Jak dodać stronę do Google Analytics?

Usługa Google Analytics jest zupełnie bezpłatna, wymaga jedynie posiadanie konta Google (nie jest konieczne używanie Gmaila). Dodanie własnej strony www do systemu statystyk możliwe jest po zalogowaniu się na stronie www.google.com/analytics/ i utworzeniu nowego konta w zakładce „Administracja”. Po wpisaniu odpowiedniego adresu domeny, Google wygeneruje kod, który trzeba umieścić na własnej stronie głównej oraz wszystkich podstronach – warto zlecić tę czynność webmasterowi, który tworzy lub opiekuje się serwisem.

Jakich informacji o ruchu na stronie dostarczają raporty z Google Analytics?

Google Analytics przedstawia zbierane przez siebie dane w postaci raportów, z których każdy dostarcza administratorom wiedzy w konkretnym obszarze. Wyróżniamy 5 podstawowych typów raportów:

  1. Czas Rzeczywisty
  2. Odbiorcy
  3. Pozyskiwanie
  4. Zachowanie
  5. Konwersje

Raport Czas Rzeczywisty informuje admina o tym, co dzieje się na stronie w danym momencie: ilu użytkowników obecnie odwiedza serwis, jakie podstrony przeglądają, z jakich lokalizacji wchodzą na stronę, czy używają urządzeń mobilnych, czy stacjonarnych, dostarcza również informacji o sposobie, w jaki użytkownik trafił na witrynę. W raportach Czas Rzeczywisty znajdują się również informacje o zdarzeniach i konwersji, dzięki czemu możliwe jest monitorowanie wpływu wprowadzanych zmian oraz wdrożonych kampanii promocyjnych na zmiany natężenia ruchu na stronie. Dzięki tej grupie raportów możliwe jest m.in.:

  • sprawdzenie, czy użytkownicy przeglądają nowe lub zaktualizowane treści na stronie,
  • śledzenie zdarzeń umożliwiające monitorowanie intensywności użytkowania aplikacji mobilnej,
  • zbadanie, czy treści udostępniane np. na portalach społecznościowych przekładają się na zwiększenie ruchu na stronie,
  • sprawdzenie działania kodu śledzenia w serwisie/aplikacji,
  • monitorowanie realizacji celów w czasie testowania zmian na witrynie.

Karta Odbiorcy zapewnia dostęp do szczegółowych danych na temat użytkowników wchodzących na stronę. Znajdziesz tutaj dane geograficzne – określenie lokalizacji, z jakiej następują wejścia, informacje o rodzaju systemu operacyjnego oraz przeglądarce używanej przez użytkownika czy statystyki dotyczące ilości nowych oraz powracających użytkowników. Wiedza na temat lokalizacji pozwala rozważyć dodanie obcojęzycznej wersji witryny, jeśli okaże się, że duża część odwiedzin pochodzi z jednego kraju, a dane określające odsetek osób korzystających z urządzeń przenośnych mogą być sygnałem, że czas na usprawnienie mobilnej wersji serwisu lub aplikacji na smartfon.

Raport o odbiorcach dostarcza również cennych z punktu widzenia administratora strony danych demograficznych, takich jak wiek czy płeć. Dzięki nim możliwe jest dostosowanie układu strony, języka, grafik oraz rozmieszczenie kluczowych treści i reklam do preferencji użytkowników. Kolejną istotną grupą informacji, jakie przedstawiane są na karcie Odbiorcy, są dane o zainteresowaniach osób odwiedzających stronę. Pozwalają one na właściwe formatowanie działań reklamowych oraz ich profilowanie pod kątem osób wykazujących zainteresowanie oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Cennym źródłem wiedzy jest również informowanie o technologiach, stosowanych przez użytkowników witryny. Znajomość systemu operacyjnego, rodzaju urządzenia czy przeglądarki internetowej, pozwoli zapewnić pełną zgodność witryny lub aplikacji mobilnej z najnowszymi wymogami konkretnego oprogramowania. Na karcie Odbiorcy znajdują się również informacje m.in. o przepływie użytkowników, testy porównawcze, czy możliwość definiowania własnych, niestandardowych zmiennych do analizy.

Raport o pozyskiwaniu użytkowników pozwala sprawdzić, w jaki sposób goście znaleźli się na stronie: bezpośrednio, z wyników organicznych, płatnej reklamy, social mediów czy innej strony www. Analiza tych informacji pozwoli na optymalizację kanałów pozyskiwania użytkowników oraz pomoże zbilansować rozkład ruchu tak, by nie był on oparty wyłącznie o jedno źródło, np. wyszukiwarkę Google, która obecnie dostarcza ponad 20% całego ruchu na stronach internetowych. W tej sekcji znajdziesz również informacje o przyroście nowych użytkowników (liczba pierwszych uruchomień aplikacji lub sesji na stronie), dostawcach aplikacji (źródłach, z jakich pobierane jest oprogramowanie mobilne) czy przepływach użytkowników w Google Play. Możliwość integracji Analytics z innymi usługami Google (np. Google Ads) umożliwia pozyskiwanie dodatkowych informacji z tych narzędzi, np. danych o skuteczności po kliknięciu czy zaawansowanych komunikatów o użytkownikach.

Informowanie o zachowaniach użytkowników będzie istotne przy optymalizacji serwisu. Analiza danych pozwala zidentyfikować strony, które najbardziej angażują odwiedzających, czy na bieżąco śledzić zmieniający się współczynnik odrzuceń, np. po dokonaniu istotnych zmian w obszarze witryny – jeśli liczba odrzuceń nagle znacząco wzrośnie, może to stanowić sygnał, że wprowadzone modyfikacje nie przypadły do gustu użytkownikom.

Do analizy efektów czynności promocyjnych i reklamowych służy raport Konwersje, pozwalający monitorować liczbę zarejestrowanych kont, sprzedanych produktów, pobranych materiałów, zapisów do newslettera oraz wielu innych akcji wykonywanych przez użytkowników. Możliwość definiowania własnych celów oraz zarządzanie nimi, konfigurowanie śledzenia e-commerce czy analiza ścieżek konwersji, to tylko niektóre z wielu zaawansowanych funkcji, jakie daje ta kategoria raportów. Warto zapoznać się ze wszystkimi i wykorzystywać dostarczane informacje we własnej działalności biznesowej.

Jak sprawdzić ruch na stronie z Matomo (dawniej Piwik)

Otwarte oprogramowanie do analizowania ruchu na stronie www, które z uwagi na swoją bogatą funkcjonalność i szeroki zakres pozyskiwania danych, uznawane jest za konkurencyjne w stosunku do Google Analytics. W porównaniu z narzędziem udostępnionym przez amerykańskiego giganta, Matomo umożliwia administratorowi strony dostęp do kodu źródłowego w celu jego optymalizacji do własnych, indywidualnych potrzeb. Jednocześnie, wszystkie zbierane informacje o użytkownikach pozostają na serwerze administratora, co ogranicza ryzyko ewentualnych nadużyć czy wycieków danych. Wśród niewątpliwych zalet Matomo jako narzędzia do sprawdzania ruchu na stronie www, należy wymienić:

  • zbieranie standardowych informacji o użytkownikach: geolokalizacji, źródle odwiedzin, słowach kluczowych, rodzaju urządzenia, systemu operacyjnego czy typu przeglądarki,
  • monitorowanie ruchu na stronie oraz raportowanie w czasie rzeczywistym,
  • możliwość automatycznego śledzenia i pobierania linków wychodzących,
  • wysyłka raportów pocztą e-mail,
  • importowanie danych z Google Analytics,
  • brak limitów danych,
  • zaawansowane możliwości zarządzania użytkownikami,
  • przechowywanie danych na prywatnym serwerze,
  • eksportowanie informacji po API.

Płatna wersja narzędzia (Piwik PRO), w odróżnieniu od darmowej licencji, charakteryzuje się dużo bardziej rozbudowaną funkcjonalnością, zaprojektowaną i skonstruowaną we współpracy z konkretnymi przedsiębiorstwami działającymi na rynku e-commerce (w tym także z podmiotami rządowymi). Dzięki temu, użytkownicy oprogramowania PRO mogą korzystać z takich opcji jak:

  • Comparison Dashboard – możliwość przeglądania i analizy danych z trzech strategicznych segmentów dla zwiększenia ruchu na stronie i poprawy współczynnika konwersji,
  • Concurrent Visits – sprawdzanie liczby odwiedzin strony w krótkim okresie, dające możliwość wprowadzenia nowych treści lub ekspozycję produktów w najlepszym momencie,
  • Metasites – potężne narzędzie analityczne, zbierające dane z dowolnej liczby posiadanych zasobów sieciowych. Informacje z setek stron www przedstawione na jednym pulpicie,
  • Click Patch – funkcja umożliwiająca poznanie ścieżek, prowadzących użytkowników do wykonania konkretnej czynności. Bardzo przydatna e-sklepom i innym witrynom z branży e-commerce,
  • User Groups – łatwe zarządzanie uprawnieniami administratora, uproszczone nadawanie i cofanie uprawnień grupom użytkowników. Funkcjonalność dedykowana dużym organizacjom, skupiającym wiele użytkowników oraz stron internetowych,
  • Password Policy – zwiększenie bezpieczeństwa informacji poprzez wymuszanie na użytkownikach regularnej zmiany haseł i danych logowania.

Jak zainstalować Matomo na swojej stronie?

  1. Pobierz paczkę z plikami ze strony: https://builds.matomo.org/piwik.zip.
  2. Rozpakuj i prześlij pliki na serwer, umieszczając je w katalogu głównym strony (zazwyczaj public_html).
  3. Przejdź do swojej strony internetowej – na ekranie powinien pojawić się instalator.
  4. Kliknij „Dalej” – system sprawdzi, czy niezbędne wymagania sprzętowe są spełnione. Jeśli tak, ponownie kliknij „Dalej”.
  5. We właściwych rubrykach podaj nazwę serwer bazy danych, nazwę, login użytkownika oraz hasło.
  6. Utwórz konto administratora.
  7. Skonfiguruj strefę czasową.
  8. System wyświetli kod HTML – umieść go na własnej witrynie.
  9. Gotowe – pierwsze statystyki Matomo wygeneruje po ok. 48 godzinach od instalacji!

Ruch na stronie a SimilarWeb

SimilarWeb to kolejne rozbudowane narzędzie analityczne, oferujące dostęp do wielu rodzajów informacji o użytkownikach strony oraz wykonywanych przez nich akcjach. Niewątpliwą zaletą aplikacji jest możliwość porównania własnego serwisu z konkurencyjnymi stronami z danego regionu, kraju lub całego świata. SimilarWeb dostarcza informacji o najważniejszych kanałach i witrynach kierujących użytkowników do strony, prezentując dane w formie czytelnego i wygodnego raportu. Jednocześnie, może służyć do analizy widoczności strony w organicznych oraz płatnych wynikach wyszukiwania. Przydatna jest również analiza zainteresowań użytkowników odwiedzających dany serwis na podstawie zestawienia innych, często wybieranych przez nich stron. Większość funkcjonalności oferowanych przez SimilarWeb jest darmowa, jednak pozyskiwanie dokładniejszych danych wymaga płatnej subskrypcji.

 Najważniejsze funkcjonalności SimilarWeb

SimilarWeb, oprócz tego, że jest darmowym narzędziem do analizy ruchu na stronie internetowej, ma jeszcze jedną bezdyskusyjną zaletę – zakres uzyskanych za jego pomocą informacji jest bardzo szeroki. Wśród najważniejszych grup raportów wyróżnia się:

  1. Ogólne informacje o stronie: pozycja w rankingu globalnym oraz krajowym, pozycja w danej kategorii (np. sklep internetowy mieścić się będzie w kategorii Zakupy).
  2. Zachowania użytkowników: wizyty łącznie, średni czas trwania wizyty, ilość otwartych stron w trakcie jednej wizyty, współczynnik odbić (bounce rates) – czyli odsetek wizyt, które zakończyły się po otwarciu jednej strony.
  3. Geolokalizację – rozkład ruchu na stronie ze względu na lokalizację użytkowników.
  4. Źródła wizyt – dzielenie ruchu na stronie ze względu na źródło kierujące do www (np. wejścia bezpośrednie, przejście z wyników wyszukiwania, strony odsyłające, social media, e-mail, kampanie ppc i wiele innych).
  5. Konkurencję – czyli podstawowe informacje o stronach konkurencji. Cenne źródło informacji do analizy pod kątem planowanych i prowadzonych działań SEO.

Jak dodać stronę do SimilarWeb

Wykonanie analizy wybranego serwisu za pomocą SimilarWeb jest bardzo proste. Wszystko co musisz zrobić, to wejść na https://www.similarweb.com/ i w górnym okienku wyszukiwania wpisać dokładny adres interesującej Cię strony www. Następnie kliknij Enter, a twoim oczom ukaże się kompleksowa analiza serwisu.

SEMSTORM

Jedna z najważniejszych i najbardziej rozbudowanych alternatyw dla Google Analytics. Zaletą tej platformy jest szeroki zakres prezentowanych danych w kwestii badania ruchu z wyszukiwarek internetowych. Wadą – rozbieżność pomiędzy wynikami z SEMSTORM, a danymi GA – te pierwsze zwykle są zaniżone. Narzędzie oferuje bardzo szeroką funkcjonalność w kwestii analizy słów kluczowych, umożliwiając na jej podstawie m.in.:

  • porównywanie strony z innymi serwisami,
  • prezentację łącznej ilości słów kluczowych dla witryn zajmujących topowe pozycje w wynikach wyszukiwania (organicznych i płatnych),
  • wyszukiwanie słów i fraz z dużym oraz rosnącym potencjałem ruchu.

SEMSTORM jest polskim narzędziem analitycznym, co z uwagi na mocno rozbudowaną bazę słów kluczowych i fraz w naszym języku (ponad 400 mln łącznie), daje mu wymierną przewagę nad zagranicznymi platformami, znacznie uboższymi w krajowe dane. Podstawowe informacje można pozyskać za darmo, jednak dostęp do szczegółowej analizy wymaga wykupienia odpowiedniego pakietu usług.

Najważniejsze funkcje SEMSTORM

Monitoring pozycji

Narzędzie umożliwia codzienne monitorowanie pozycji wybranej strony www – zarówno w czasie rzeczywistym, jak i w konkretnym okresie. Rzetelna analiza danych oraz dostęp do informacji o działaniach konkurentów pozwalają jeszcze lepiej dostosować strategię działań SEO dla pozycjonowanego serwisu.

 

Analiza konkurencji

Po wpisaniu adresu strony Twojej konkurencji uzyskasz informacje o słowach kluczowych, na jakie pozycjonuje się wybrany serwis, sprawdzisz listę głównych rywali biznesowych oraz porównasz skuteczność prowadzonych przez nich kampanii z efektami własnych działań. Bardzo cenna funkcjonalność dla podmiotów działających w warunkach dużej konkurencji na rynkach lokalnych i globalnych.

 

Content Marketing

Funkcja, która usprawnia planowanie strategii marketingowej w oparciu o treści publikowane na stronie www. Umożliwia generowanie nowych, atrakcyjnych dla użytkowników tematów i pomaga tworzyć poprawne, angażujące i zgodne ze standardami content marketingu treści. Daje również możliwość monitorowania efektów prowadzonych działań.

Narzędzia

SEMSTORM oferuje szereg dodatkowych, zaawansowanych narzędzi, przydatnych m.in. przy:

  • planowaniu słów kluczowych,
  • audytach SEO,
  • tworzeniu wartościowego contentu na stronę.

Jak monitorować stronę przy użyciu SEMSTORM?

Aby aktywować monitoring wybranej strony www za pomocą SEMSTORM, wejdź na https://app.semstorm.com/ i zaloguj się lub utwórz swoje konto użytkownika. Następnie z menu wybierz pozycję „Analiza stron”, w polu wyszukiwania wpisz adres interesującej Cię domeny i kliknij „Analizuj”.

Na co zwracać uwagę, interpretując dane z narzędzi pomiarowych?

Funkcjonalność poszczególnych platform i narzędzi oferujących monitoring ruchu na stronie bywa bardzo zróżnicowana, choć większość opisanych powyżej aplikacji zapewnia dostęp do standardowego pakietu danych o użytkownikach i wykonywanych przez nich akcjach. Należy jednak mieć świadomość, że w większości przypadków, prezentowane dane mają charakter szacunkowy, dlatego warto brać poprawkę na skalę błędu, jakim mogą być opatrzone poszczególne informacje i statystyki. Algorytmy i metody pozyskiwania danych przez poszczególne narzędzia zazwyczaj różnią się od siebie, dlatego porównywanie wyników z Google Analytics z raportami generowanymi przez SimilarWeb czy SEMSTORM również nie da odpowiedzi na pytanie o wyższość jednego rozwiązania nad innym.