Wróć do listy wpisów
Audyt SEO Content Marketing Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie Różne Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Działania off-site – jak wpływają na pozycjonowanie

Działania off-site – jak wpływają na pozycjonowanie

Działania off-site – jak wpływają na pozycjonowanie

Na pewno nie raz i nie dwa słyszałeś o pozycjonowaniu strony internetowej. Na ostateczny wynik tego procesu składają się dwa obszary: on-site oraz off-site SEO (nazywane również off page SEO). Skupienie się wyłącznie na jednym z wymienionych aspektów nie przyniesie zamierzonych korzyści. Pojęcie off-site SEO obejmuje wszystkie działania zorientowane na pozycjonowanie, ale dziejące się poza stroną internetową. Jest ich stosunkowo sporo, a jednym z najważniejszych dla algorytmów wyszukiwarki Google bez wątpienia wydaje się być link building, czyli zdobywanie linków do witryny. Co jeszcze wpływa na widoczność witryny w sieci oraz na co oddziaływa off-page SEO?

Co wpływa na zwiększenie ruchu organicznego na stronie internetowej

Działania off-site SEO to proces składający się z kilku elementów, którego zadaniem jest zapewnienie jak największej widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Wśród czynników branych pod uwagę przez algorytmy Google należy w szczególności wymienić:

  • pozyskiwanie linków zewnętrznych (link building),
  • stworzenie oraz optymalizacja wizytówki Google,
  • dbałość o zgodność informacji teleadresowych,
  • prowadzenie kont w mediach społecznościowych
  • długość istnienia witryny w sieci.

Warto jednak pamiętać, że algorytmy Google’a zmieniają się co jakiś czas i biorą pod uwagę nowe parametry (pomijane do tej pory), jednocześnie odrzucając stare, dobrze znane. Działania off-page SEO wymagają więc wiele doświadczenia, a także doskonałej orientacji w zakresie wprowadzanych zmian.

Linkowanie zewnętrzne

Tak jak już wspomnieliśmy kilkukrotnie, link building uznawany jest za podstawowe, a zarazem najważniejsze działanie off-site SEO. Na przestrzeni lat zmieniło się jednak postrzeganie tego czynnika przez algorytmy Google. W przeszłości ważna była liczba, dziś najważniejsza jest ich bardzo wysoka jakość odnośników prowadzących do strony. Jak więc osiągnąć efektywne linkowanie zewnętrzne? Nie ma co ukrywać, że jest to proces bardzo czasochłonny, lecz istnieje kilka sposobów, by zrealizować swoje założenia.

Co znamienne, w efektywnym link buildingu pomóc mogą… działania on-site SEO, a mianowicie dbanie o wysokiej jakości content na stronie, który będzie odpowiadał na potrzeby użytkowników. Dzięki temu istnieje większa szansa na to, że odbiorcy treści będą chcieli się nimi dzielić w sieci, przekazując dalej odnośniki do artykułów.

W tym kontekście wspomnieć należy zjawisko zwane guest bloggingiem, które oznacza wpisy gościnne. Zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania osiągnąć można również poprzez przygotowywanie specjalistycznych wpisów na portale o podobnej lub identycznej tematyce czy branży, co pozycjonowana witryna. Rozwiązanie to przynosi korzyści obu stronom. Portal zyskuje bowiem wartościowe treści, a Ty otrzymujesz możliwość pozostawienia linku do strony, co ma znaczenie nie tylko dla budowania Twojej opinii jako branżowego eksperta, ale przede wszystkim dla algorytmów Google’a. W tym kontekście warto wspomnieć również o anchorze, który jest terminem niezwykle istotnym, jeśli chodzi o linkowanie, a także działania off-site SEO. Anchor to bowiem nic innego jak zakotwiczony link we fragmencie zwykłego tekstu czy też przycisku call to action (CTA).

Linki dofollow i nofollow oraz ich rola w SEO

W kontekście link buildingu oraz działań off-page SEO należy wymienić linki dofollow i nofollow. Najbardziej istotne zewnętrzne odnośniki prowadzące do witryny to takie, które pojawiają się na stronach o podobnej lub takiej samej tematyce, bowiem są one uznawane przez wyszukiwarkę jako niezwykle ważne. Niemniej jednak, mogą one się dzielić na dwa profile: doffolow oraz nofollow. Pierwszy typ oznacza, że podążają za nim algorytmy wyszukiwarki, co ma bezpośrednie przełożenie na proces pozycjonowania. Z kolei linki nofollow nie mają atrybutu śledzenia, przez co roboty Google’a za nimi nie pożądają. Nie oznacza to jednak, że są one bezużyteczne, jeśli chodzi o pozycjonowanie witryny. Wręcz przeciwnie. Mogą bardzo pomóc w budowie zasięgów strony internetowej.

Media społecznościowe a wpływ na pozycjonowanie

Powiedzieliśmy już, że prowadzenie kont w mediach społecznościowych to jeden z czynników wchodzących w skład działań off-site SEO. Dzieje się tak, mimo że linki stamtąd pochodzące nie posiadają atrybutu dofollow, a co za tym idzie, nie podąża za nimi Google. Mają jednak ogromną wartość w przypadku budowy zasięgów. Odnośnik pozyskany z popularnego serwisu publikującego wartościowe artykuły może sprawić, że na stronie pojawi się zwiększony ruch organiczny. Zostawianie linków w komentarzach pod postami osób zajmujących się podobną tematyką do Twojej może uczynić z Ciebie specjalistę w danej dziedzinie, a także pozwoli Ci dotrzeć do szerszego grona osób zainteresowanych Twoimi treściami. Wszystkie te działania będą mieć pośrednio wpływ na off-page SEO.

Warto również rozważyć założenie konta w serwisie YouTube, gdyż odbiorcy właśnie tam – zaraz po Google – szukają interesujących ich tematów. W obliczu niedawnych zmian w algorytmach wyszukiwania coraz częściej zdarza się, że filmy pochodzące z YT wyświetlają się na pierwszych kilku pozycjach w wynikach rankingowych. Umieszczenie linków do strony w materiałach video, a nawet w opisie pod nimi (choć w mniejszym stopniu) może mieć pozytywny wpływ na działania off-site SEO.

social media

Uwiarygodnienie witryny, czyli wizytówki Google

Zdarzyło Ci się szukać w Google na smartfonie restauracji z dobrym jedzeniem lub sklepu z wyposażeniem do domu, nie wpisując przy tym miejscowości, w której się znajdowałeś? Zapewne Twoim oczom ukazały się wyniki, które wskazywały punkty usługowe w miejscu Twojego aktualnego pobytu. Skąd wyszukiwarka wiedziała, gdzie jesteś? Google wykorzystuje geolokalizację, by jak najlepiej dopasować rezultaty wyszukiwania do aktualnych potrzeb użytkownika. Z tego względu założenie wizytówki Google oraz jej optymalizacja pomoże Ci znaleźć się na wyższej pozycji w rankingach, co zwiększy również widoczność Twojej witryny w sieci. Zgodność oraz powiązanie danych teleadresowych na stronie z tymi znajdującymi się w wizytówce zwiększają wiarygodność witryny. Proces ten najlepsze rezultaty przynosi na urządzeniach mobilnych, choć również na komputerach osobistych jego znaczenie regularnie wzrasta.

Warto też pamiętać, że obecność danych teleadresowych w branżowych katalogach również zwiększa wiarygodność, gdyż algorytmy Google czerpią informacje z więcej niż jednego miejsca.

Im dłuższa obecność witryny w sieci, tym większa szansa na lepsze pozycjonowanie

Choć pracownicy Google regularnie zaprzeczają w oficjalnych wypowiedziach, że wiek strony ma znaczenie dla działań off-site SEO, to można odnieść zupełnie inne wrażenie. Trudno jednak przejść obojętnie wobec faktu, że starsze witryny mogą być dla wyszukiwarki priorytetowe ze względu na możliwość dłuższej oceny contentu oraz poddanie jej szczegółowej weryfikacji. Jednak dłuższa obecność witryny w sieci nie jest czynnikiem decydującym samym w sobie. Wydaje się, że większe znaczenie ma liczba danych znajdujących się na stronie, a mianowicie wcześniej wspomniany wartościowy content, keywords (słowa kluczowe) czy też User Experience.

Warto jednak wyraźnie zaznaczyć, że założenie nowej domeny nie oznacza, że nie może ona zostać dobrze zoptymalizowana i wypozycjonowana. W sieci można znaleźć bowiem wiele przypadków witryn, które zdają się zaprzeczać teorii o wieku strony i osiągają stosunkowo wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W tym celu potrzebna jest bardzo przemyślana i dobrze dobrana strategia działań off-site SEO. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że roboty Google będą potrzebować znacznie więcej czasu na zaindeksowanie nowej domeny niż ma to miejsce w przypadku starszych stron internetowych.

Najczęściej popełniane błędy w kontekście działań off-site SEO

Pamiętaj, że pozycjonowanie to niełatwy proces, który wymaga wiele cierpliwości oraz doświadczenia. Dlatego najlepiej powierzyć go specjalistom. Jeżeli jednak chcesz spróbować swoich sił samodzielnie i nastawiasz się na działania off-page SEO, stosuj się do kilku zaleceń:

  • Stawiaj na jakość linków zewnętrznych. Duża liczba odnośników, w szczególności pochodzących z mało wiarygodnych miejsc, może zostać uznana za spam.
  • Załóż wizytówkę Google.
  • Nie pozyskuj linków ze wszystkimi anchorami, gdyż takie działanie off-site SEO może zostać uznane za nienaturalne.
  • Opieraj się zarówno na linkach dofollow, jak i nofollow.
  • Nie zapomnij, że działania off-page SEO są tak samo ważne jak on-site SEO.