Menu
Wróć do listy wpisów
Facebook
Agencja SEO i SEM > Blog > Dobra reklama na Facebooku. Jak ją zaprojektować?

Dobra reklama na Facebooku. Jak ją zaprojektować?

Dobra reklama na Facebooku. Jak ją zaprojektować?

Z Facebookiem jest trochę jak z brukselką, majonezem Winiary i marcepanowymi Merci – albo się go kocha, albo nienawidzi. Mimo osobistych sympatii i antypatii nie można jednak odmówić mu najważniejszego: jego pojawienie się na arenie mediów społecznościowych zrewolucjonizowało korzystanie ze świata online. I nie dotyczy to tylko sfery prywatnej, ponieważ dziś trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie marek bez aktywności właśnie na tej platformie.

Facebook jest miejscem, w którym właściwie większość firm znajdzie swoich odbiorców. Żeby zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia do nich, warto wykorzystać reklamy wzbogacone charakterystycznymi, zapadającymi w pamięci elementami. Jak je zaprojektować i co umieścić w przekazie reklamowym, żeby zaciekawił potencjalnych klientów? Przekonaj się!

Reklama na Facebooku – witamy w XXI wieku

Efektywne i realnie wpływające na decyzje zakupowe odbiorców reklamy to marzenie każdego marketera czy osoby prowadzącej biznes. W końcu jeden z najsłynniejszych sloganów mówiący, że reklama jest dźwignią handlu, mimo upływu lat można uznać za nadal aktualny.

Jeszcze dekadę temu marki chętnie sięgały po tradycyjne formy promowania – w telewizji, radiu i prasie gościły zarówno te najbardziej rozpoznawalne, jak i te rozpoczynające swoją przygodę z biznesem brandy. Możliwość umieszczenia przekazu reklamowego w sieci była traktowana raczej jako uzupełnienie całej strategii promocyjnej, a przeznaczany na reklamy online budżet (w większości przypadków) był raczej niski, co ograniczało opcje dotarcia do większej liczby odbiorców – zwłaszcza przedstawicieli młodego pokolenia.

Ważne:

Co zyskujesz, wybierając reklamy PPC na Facebooku?

  • Atrakcyjny kanał dotarcia do szerokiego grona odbiorców,
  • możliwość kreacji reklam za stosunkowo niskie kwoty oraz łatwą kontrolę nad budżetem marketingowym,
  • łatwy dostęp do statystyk, a więc – opcję weryfikowania tego, co przynosi realne efekty,
  • różnorodne formaty reklamowe (wideo, grafikę statyczną, karuzelę itp.).

baner

Obecnie tendencja jest zupełnie inna, bo internetowa rzeczywistość pochłonęła nas na dobre, i to właśnie jej poświęcamy większość swojej uwagi. Dlatego proporcja reklam tradycyjnych do tych serwowanych odbiorcom w sieci zdecydowanie przeważa na stronę treści umieszczonych w sferze online. Główny powód to oczywiście… pieniądze.

Wbrew pozorom i mimo panującym trendom znacznie łatwiej wygospodarować środki na reklamę w social mediach niż w głównych stacjach telewizyjnych albo radiowych. Do stworzenia grafik, claimów reklamowych oraz prostych formatów wideo nie potrzeba całego sztabu ludzi, specjalnego planu zdjęciowego, zaawansowanych technologicznie sprzętów. W świecie „socjali” liczy się pomysł, dobra historia i autentyczny, zgodny z filozofią firmy przekaz. Tak naprawdę skuteczną reklamę stworzyć można więc za pomocą własnego telefonu i darmowego programu graficznego.

Poza tym planujący działania marketingowo-promocyjne wiedzą, że to właśnie m.in. na Facebooku znajdą miliony poszukujących i niezaopiekowanych użytkowników, którzy mają niespełnione potrzeby zakupowe bądź czują chęć skorzystania z konkretnych usług. Taki potencjał nie powinien się marnować! Dlatego dzisiejszym punktem obowiązkowym dla niemal każdego sektora jest reklama online w mediach społecznościowych. Tylko jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku przy dużej konkurencji i zalewie różnorodnych treści?

Strategia content marketingowa a skuteczna reklama na Facebooku

Content marketing to ważna część digital marketingu i powinien ten termin zapamiętać każdy, kto ma do czynienia z projektowaniem przekazów reklamowych.

W telegraficznym skrócie można zdefiniować go jako zaplanowane działanie, opierające się na kreowaniu, tworzeniu i dystrybucji treści mających na celu zainteresowanie i zaangażowanie osoby, do której są one adresowane. Jakie formaty contentowe są najpopularniejsze? Zdecydowanie blogi firmowe, artykuły sponsorowane, influencer marketing, grafiki, infografiki, podcasty, webinary i wiele, wiele więcej.

Ważne jest to, że w rozumieniu content marketingu treść nie odnosi się wyłącznie do opisu marki, usługi albo produktu. Ma ona przede wszystkim koncentrować się na przekazywaniu możliwie najbardziej unikalnych, użytecznych i sprawdzonych informacji, podkreślaniu wartości oraz prezentowaniu opcji, z których skorzystanie ma szansę zaspokoić potrzeby odbiorcy. Mówiąc wprost: przekaz musi nieść ze sobą wartość dodaną dla użytkownika. Więcej o content marketingu przeczytasz we wpisie Dobre treści nadal w cenie. Dlaczego nadal warto tworzyć content dobrej jakości?.

Jakie odniesienie ma content marketing do tworzenia reklam na Facebooku? Biorąc pod uwagę preferencje dzisiejszych konsumentów: ogromne.

Dobrze zrobiona reklama to taka, która angażuje, jest ciekawa i spójna z marką. Klienci nie chcą kolejnych utartych sloganów, podkreślania, że dany produkt jest najlepszy, a marka najbardziej rozpoznawalna wśród dostępnych na rynku. Takie formaty wszyscy już widzieli; są one przewidywalne i niestety często bez pokrycia. Dlatego warto pomyśleć nieco bardziej nieszablonowo, odnosząc się w reklamie do filozofii marki i podejmowanych przez nią działań. Kompleksowy komunikat jest zawsze skuteczniejszy niż ten przypadkowy.

reklama

Dobra reklama na Facebooku – najważniejsze zasady

Po wprowadzeniu – czas na praktyczne wskazówki, które pomogą przygotować skuteczny przekaz reklamowy dla Twojej marki. Pamiętaj: to jednak nadal ogólne wytyczne, mogące przynieść oczekiwane rezultaty, pod warunkiem że zostaną dostosowane do specyfiki Twojego biznesu. Zanim przystąpisz do kreowania treści, grafik, czy dobierania grupy docelowej, sprawdź swoją strategię, przeanalizuj profil klientów, plan marketingowy, feedback odbiorców korzystających z Twoich usług/produktów.

Gdy brakuje Ci zasobów albo wolisz przeznaczyć swój czas na inne działania związane z prowadzeniem biznesu, kampanię reklam PPC w Facebook Ads możesz zlecić agencji marketingu internetowego.

Cel kampanii reklamowej

Dobrze mieć wyznaczony kierunek, do którego dąży Twoja marka. Nie inaczej jest w przypadku reklam. Określ, co w przypadku konkretnej kampanii jest najważniejsze:

  • pozyskanie leadów,
  • zakup usługi/produktu,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • budowanie zasięgu.

Na cel reklamy na Facebooku wpływają różne, indywidualne dla każdego przedsiębiorstwa kwestie. Czasem jest on zdeterminowany przez sezonowość. Np. gdy sprzedajesz szklarnie ogrodowe, warto budować zainteresowanie już zimą, żeby klienci na wiosnę mogli rozpocząć inwestycję. Ale jeśli promujesz linię skarpetek z bożonarodzeniowym printem – wystarczy rozpocząć kampanię w listopadzie. Innym razem – może wynikać ze stałego KPI, określonego w strategii firmy.

Bez względu na rodzaj celu, nie warto go ignorować. Jego wyznaczenie nie tylko jest motywatorem do działania, ale i ułatwia dalsze kroki przy projektowaniu skutecznej reklamy na FB.

Grupa docelowa

Niby podstawowa kwestia, a jednak często bagatelizowana. Podejście, w którym produkty albo usługi są adresowane do wszystkich, w efekcie nie trafiają albo do nikogo albo docierają do nikłego procenta potencjalnych klientów.

Siła reklamy PPC tkwi w personalizacji, więc zbadanie i określenie grupy docelowej przekazu reklamowego zwiększa prawdopodobieństwo jego dotarcia do naprawdę zainteresowanych.

Przykład:

Jesteś fizjoterapeutą urofizjologicznym, pomagasz głównie kobietom w połogu, a Twoje usługi obejmują obszar Warszawy? Kieruj swoją reklamę do kobiet w wieku 20-45, zamieszkałych w stolicy, aktywnie interesujących się tematami powiązanymi z rodziną, dziećmi, prowadzeniem ciąży. Inne potencjalne odbiorczynie przy złym stargetowaniu i tak nie będą mogły skorzystać z Twojej oferty. Po co więc przepalać budżet?

Dobre copy

Przekaz umieszczony na reklamie to połowa sukcesu. Krótki claim, hasło zapadające w pamięci i nawiązujące do obecnych trendów w popkulturze, wyraźne CTA wzywające klienta do zainteresowania się ofertą – to klucz do zwrócenia uwagi Twoich potencjalnych odbiorców.

Treść oraz to, w jaki sposób jest ona umieszczona na formacie reklamowym, ma duże znaczenie w przypadku reklam PPC na Facebooku, gdzie każdego dnia przewijają się tysiące formatów reklamowych.

W dobrym copy powinny znaleźć się:

  • język korzyści („Nasze płatki śniadaniowe ułatwią Twoje poranki!”),
  • nawiązanie do emocji („Nie ma nic piękniejszego niż uśmiech dziecka”),
  • najważniejsze informacje na temat tego, co reklamujesz w danej kampanii, by nie pozostawiać odbiorcy przestrzeni na wątpliwości.

Pamiętaj, że Facebook ma konkretne wytyczne regulujące, ile miejsca powinno zajmować copy w ramach kampanii reklamowych.

Grafika lub wideo

Obraz ma ogromne znaczenie, zwłaszcza teraz gdy odbiorcy częściej pobieżnie scrollują, niż realnie wczytują się w treści umieszczone w sieci. Spójna wizualnie z marką grafika albo materiał wideo mogą okazać się strzałem w dziesiątkę, który przyciągnie odbiorcę.

Postaw na naturalność, estetykę i klasykę – potencjalni klienci w większości nie lubią sztucznych, stockowych zdjęć, chaosu (czyli np. szybkich cięć albo niestabilnego obrazu czy przeładowanej animacjami grafiki), a dany materiał reklamowy powinno być im łatwo intuicyjnie powiązać z marką.

kampanie reklamowe

Postaw na reklamy PPC i wykorzystaj siłę mediów społecznościowych

Stworzenie dobrej reklamy na Facebooku wymaga zaangażowania i odpowiedniego przygotowania. Tak naprawdę przemyślana kampania to recepta na to, żeby zdobyć odbiorców. Warto znać ogólne wytyczne (również te techniczne, pochodzące bezpośrednio od Facebooka), ale przede wszystkim należy zadbać o indywidualne i dopasowane do marki przekazy. Obserwuj trendy, wsłuchuj się w głos swoich klientów, a Twoje reklamy z pewnością odniosą sukces!