Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Blog czy artykuły sponsorowane – co wybrać?

Blog czy artykuły sponsorowane – co wybrać?

Blog czy artykuły sponsorowane – co wybrać?

Blog i artykuły sponsorowane należą do najczęściej stosowanych form content marketingu. Obie bazują na tworzeniu ciekawych i przydatnych dla odbiorców artykułów, natomiast różnią się miejscem publikacji. Każda z nich ma też swoją specyfikę i warto używać ich w sposób przemyślany. Jak zdecydować, czy lepiej zainwestować w prowadzenie bloga, czy w artykuły sponsorowane? Na jakich przesłankach ten wybór oprzeć? Co może w rezultacie zyskać Twoja marka? Wyjaśniam w tym artykule.

Blog kontra artykuły sponsorowane – najważniejsze różnice

Zanim przejdę do omówienia przykładów, jak blog i artykuły sponsorowane wspierają osiąganie konkretnych celów, zacznę od przypomnienia różnic między tymi dwiema formami content marketingu. Co je wyróżnia?

Artykuły blogowe:

  • publikujesz na własnej stronie internetowej,
  • mają taką długość, jaką Ty wybierzesz,
  • są (powinny być!) regularnie publikowane,
  • mogą zawierać dowolną liczbę linków do innych Twoich podstron czy wpisów.

Artykuły sponsorowane:

  • ukazują się na zewnętrznych stronach internetowych,
  • ich minimalna i maksymalna długość jest określana przez redakcję portalu,
  • nie publikujesz ich raczej regularnie na tej samej stronie,
  • zawierają takie linki (liczba i rodzaj), jakie dopuszcza wydawca.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, dlaczego warto prowadzić bloga firmowego i jak to robić, oraz o zastosowaniach artykułów sponsorowanych, na naszym blogu czeka na Ciebie więcej wpisów o content marketingu.

artykuły sponsorowane

Najpierw strategia, potem treści, czyli jak się zabrać za content marketing

Dobry plan powinien określać co, gdzie i kiedy będziesz publikować. Ważna jest regularność działań, bo w ten sposób konsekwentnie, cyklicznie działasz na korzyść swojej strony internetowej i swojego biznesu. Jednak strategia to też sposób, by odpowiednio przygotować się na ważne wydarzenia zarówno w kalendarzu (Boże Narodzenie, Dzień Matki czy Cyber Monday), jak i w życiu Twojej firmy (jubileusz, wprowadzenie na rynek nowej linii produktów, otwarcie nowego sklepu). Nawet jeżeli nie dotyczy Cię sezonowość sprzedaży zależna od różnych świąt i okazji, na pewno masz plan działań i rozwoju biznesu. Strategia contentmarketingowa powinna być z nim spójna.

Przed przygotowaniem koncepcji działań contentmarketingowych warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  1. Do kogo chcę dotrzeć z moimi treściami?
  2. O czym będą moje artykuły?
  3. Jak często będę w stanie przygotowywać treści?
  4. Co chcę osiągnąć poprzez content marketing?
  5. Jakie wyniki może mi przynieść promocja w mediach własnych, a jakie w mediach płatnych?

Zatrzymajmy się na chwilę przy tym ostatnim pytaniu. Dlaczego jest ważne? Content marketing wspiera proces pozycjonowania. Jeśli analizujesz rezultaty tego procesu, jesteś w stanie stwierdzić, jak dobrze Twoja witryna radzi sobie w wynikach wyszukiwania. A co za tym idzie – jakie są szanse, że artykuł na niej opublikowany dotrze do dużego grona odbiorców.

Oczywiście jest to pewne uproszczenie, niemniej warto się zastanowić, w jakim stopniu publikacja w serwisach zewnętrznych zwiększy prawdopodobieństwo, że dotrzesz do pożądanej grupy docelowej. Pozycjonowanie wymaga czasu, jest procesem długofalowym. Artykuły sponsorowane mogą być natomiast doskonałą metodą intensywnej promocji ad hoc, na przykład gdy chcesz ogłosić pojawienie się nowego produktu czy okolicznościowej promocji. Więcej o tych możliwościach przeczytasz w dalszej części artykułu.

content

Blog czy artykuły sponsorowane – dlaczego to ważne, co wybierzesz?

Myślę, że przedstawione powyżej pytania dają Ci wyobrażenie, czemu służy strategiczne planowanie content marketingu. Jak wspomniałam, blog i artykuły sponsorowane to różne drogi dotarcia do grupy docelowej. Dopasowywanie formy content marketingu do celu to także sposób na rozsądne gospodarowanie budżetem reklamowym. W końcu z pewnością liczysz na możliwie największy zwrot z inwestycji. Tymczasem nawet najstaranniej przygotowany, wysokiej jakości content nie przyniesie Ci korzyści, jeżeli nikt go nie przeczyta.

Wiesz już, że odpowiedź na pytanie, czy wybrać blog, czy artykuły sponsorowane to (nie)sławne „to zależy”. Nie pozostawię Cię jednak bez konkretnych przykładów, jak sprytnie oba te narzędzia wykorzystać zgodnie ze swoimi potrzebami. Oto kilka najpopularniejszych zastosowań content marketingu i podpowiedzi, która z form treści będzie w danym przypadku strzałem w dziesiątkę. Zaczynajmy!

Cel numer 1: chcesz wypromować nową markę lub produkt/usługę

Jeżeli jesteś na początku swojej drogi biznesowej, potrzebny Ci będzie sposób na dotarcie do jak największej liczby konsumentów, którzy nie zetknęli się jeszcze z Twoją marką. Gdy wprowadzasz na rynek nowość, również warto „krzyczeć” o tym jak najgłośniej. W tych sytuacjach Twoim sprzymierzeńcem będą artykuły sponsorowane, ponieważ zapewnią większą ekspozycję niż firmowy blog.

Oczywiście pisz o sobie także na swojej stronie internetowej, ale zakup publikacji zewnętrznej pomoże Ci zaistnieć w świadomości ogółu społeczeństwa. Obecność w różnych miejscach sieci dodatkowo wzbudza w potencjalnych klientach zaufanie, nawet gdy są to artykuły płatne. Kupowanie w sklepie, o którym nic nie wiadomo i nikt nigdy nie słyszał, to ryzyko, jakiego wielu konsumentów nie chce podejmować.

plan content marketingowy

Cel numer 2: chcesz podbić sprzedaż sezonową/okolicznościową

Przeglądając internet, na pewno spotkałeś się z nagłówkami, że w sklepie X są najlepsze promocje na Black Friday, a marka Y ma właśnie sezonową wyprzedaż. Artykuły sponsorowane to doskonałe narzędzie intensywnej promocji, gdy masz ofertę specjalną albo chcesz polecić swoje produkty na prezent z okazji jakiegoś święta.

Wyjątkowo atrakcyjne ceny czy unikatowa propozycja to coś, czym po prostu musisz się pochwalić jak największej liczbie potencjalnych klientów. Jak inaczej dowiedzą się, że czeka na nich niepowtarzalna oferta? Sprawdź, gdzie reklamuje się w ten sposób Twoja konkurencja oraz które portale odwiedza Twoja grupa docelowa i zaplanuj marketingową „ofensywę” z użyciem artykułów sponsorowanych.

Cel numer 3: chcesz poinformować o otwarciu punktu sprzedaży

Marketing internetowy nie jest oczywiście wyłącznie dla sklepów online. Jeżeli masz stacjonarne punkty sprzedaży lub obsługi, powiedz potencjalnym klientom, jak do nich trafić. Do tego celu świetnie nadają się artykuły sponsorowane na portalach lokalnych, czyli skierowanych do mieszkańców konkretnego województwa, regionu czy miejscowości. Dzięki nim dotrzesz do osób, które faktycznie mają możliwość odwiedzenia Twojej siedziby czy punktu sprzedaży.

Regionalne portale newsowe to doskonała platforma do informowania o hucznym otwarciu nowego sklepu Twojej sieci w Koninie czy o usługach, jakie oferujesz mieszkańcom Opola.

Cel numer 4: chcesz budować wizerunek eksperta

W Twojej branży liczy się przede wszystkim reputacja? Pokaż, że znasz się na rzeczy, prowadząc firmowego bloga z eksperckimi treściami. Wzbudzi to zaufanie obecnych oraz potencjalnych klientów, partnerów biznesowych i pracowników.

Jednak artykuły sponsorowane także są dla Ciebie! Postaw na portale ważne dla Twojej branży, w których warto się pokazywać ze względów wizerunkowych. Teksty poradnikowe, wypowiedzi eksperckie Twoje i Twoich pracowników czy tzw. notki prasowe o firmie pomogą Ci udowodnić, że liczysz się na rynku.

Cel numer 5: chcesz opowiedzieć o swojej ofercie

Swoje towary czy usługi na pewno przedstawiłeś już na stronie internetowej poprzez opisy kategorii i produktów (a jeśli nie, koniecznie to zrób!), ale dla potencjalnych klientów to może być nadal za mało. Kiedy Twoje usługi pośrednictwa kredytowego mogą być im potrzebne? Która z tapet z Twojego sklepu będzie odpowiednia do kuchni? Czy kosmetyki naturalne są bezpieczne dla osób z cerą wrażliwą? Na takie pytania z powodzeniem odpowiesz poprzez wpisy blogowe.

Możesz w nich opisać właściwości i praktyczne zastosowanie produktu albo specyfikę usług, które świadczysz. A przy tym odwołać się do emocji i potrzeb czytelników oraz przedstawić im korzyści z wyboru Twojej oferty. To szczególnie ważne, jeśli Twoje produkty są w jakiś sposób innowacyjne czy unikatowe – trudno oczekiwać, że ktoś skusi się na zakup, jeżeli nie będzie rozumieć, co i po co kupuje. Blog to doskonałe miejsce, by wyjaśniać, inspirować i… przekonywać!

Cel numer 6: chcesz dotrzeć do nowych klientów

Twoja strona internetowa wciąż nie może przebić się do top 10 wyników wyszukiwania i masz poczucie, że tracisz przez to szansę na pokazanie większej grupie odbiorców, jak świetną masz ofertę? Wykorzystaj artykuły sponsorowane publikowane w serwisach popularnych wśród Twojej grupy docelowej.

Podkreślam: „wśród Twojej grupy docelowej”. Dlaczego? To, że onet.pl albo interia.pl mają ogromną liczbę odwiedzających każdego dnia, nie oznacza, że Twoi potencjalni klienci je czytają czy szukają w nich przydatnych treści. Może sprawdzają w nich informacje pogodowe i plotki o celebrytach, ale informacji, jaką tapetę wybrać albo czy warto kupić wegański krem do twarzy, szukają zupełnie gdzie indziej?

blog frmowy

Przemyślany marketing to większa skuteczność działań promocyjnych

Widzisz już, jak narzędzia marketingowe można, a wręcz należy stosować w sposób strategiczny? Pamiętaj, że blog i artykuły sponsorowane to niejedyne formy promocji w internecie. Twojej kampanii może przydać się wsparcie w postaci Google Ads lub sięgnięcie po influencerów. Najważniejsze, by wiedzieć, co się chce osiągnąć, i świadomie kierować działaniami reklamowymi. Jeżeli nie wiesz, jak zrobić to samodzielnie, pomóc Ci może doświadczona agencja SEO. To jak, gotowy na promocję swojej marki? Zacznij już teraz!